13/10/2019 מאת: ירון לוי

הכנסת משקיע לעסק היא צעד משמעותי שיש לבצעו לאור בדיקה רצינית, מחשבה מעמיקה ועם התנהלות נכונה. במקרים רבים יכול המשקיע להביא תרומה משמעותית ואף חיונית מבחינה כלכלית, עם משאבים המשמשים לפתרון בעיות פיננסיות של העסק, לצרכי התרחבות, ולעיתים גם לצורך הקמה של עסק חדש. יחד עם זאת, על השאלה האם להכניס משקיע לעסק אין תשובה אחת ברורה, מפני שקיימים גם חסרונות שחשוב להכיר ובכל מקרה יש לבחון כל עסק ומשקיע לגופו. באמצעות ייעוץ עסקי תוכלו להגיע להכרעה מושכלת וייתכן מאוד אף שתגלו כי קיימים פתרונות עדיפים שניתן לבצע באופן עצמאי.

בשורות הבאות נדון באופן כללי בשאלה של הכנסת משקיע, אך לפני כן נציין כי קיימים משקיעים שונים בהתאם לסוג ההתקשרות, כגון משקיע שמהווה בעצם שותף מלא, או משקיע שכמעט ולא מעורב בהתנהלות השוטפת. ולגבי שאלת הכדאיות, אפשר לבחון אותה על ידי הצבת הפלוסים מול המינוסים, כפי שנעשה להלן.

אתגרים בהכנסת משקיע לעסק

האתגר הראשון בהכנסת משקיע לעסק הוא הצורך להרוויח יותר. נכון שהמשקיע מביא עימו הון חיוני שיכול לעזור להתגבר על בעיה כלכלית ואפילו על משבר, או להביא לצמיחה והתרחבות העסק עם הגדלת הכנסותיו. יחד עם זאת, המשקיע אינו מחלק מתנות ויקבל נתח כזה או אחר של הרווחים. השאלה היא איזה חלק מהרווח ייקח המשקיע, בכמה אתם מתמחרים את העסק, והאם תוכלו להגיע בטווח הנראה לעין למצב שבו הכנסתו היא באמת משתלמת.

אתגר נוסף בהכנסה של משקיע הוא ירידה ברמת העצמאות שלכם. כאמור, ישנן דרגות שונות של מעורבות של משקיעים, וכמו הסוגיה הכלכלית גם נושא זה צריך להיסגר בחוזה. ואולם, אפילו משקיע בעל מעורבות נמוכה יחסית ירצה לומר את דברו, לפחות לגבי ההחלטות המשמעותיות והאסטרטגיות של העסק. דברים אלו בוודאי נכונים לגבי משקיעים שירצו להיות יותר מעורבים, ואם אתם אוהבים את העצמאות שלכם ולקבל החלטות בשוטף לבד, יהיה קשה להסתגל. מעבר לכך מדובר במקור לחיכוכים, אפילו אם אופן קבלת ההחלטות הוגדר היטב בחוזה, בין אם מדובר בחיכוכים על השקעה בציוד, המשכורות, הכנסת עובדים חדשים וכן הלאה. אכן, הכנסה של משקיע יכולה להיות מורכבת גם ברמה האישית, שלא לדבר על מצבים יותר מורכבים של תקופת דשדוש ומשבר בעסק, ובעיות משפטיות שאיש לא רוצה להגיע אליהן.

יתרונות בהכנסת משקיע לעסק

אחרי שסקרנו את האתגרים המרכזיים נדבר על היתרונות העיקריים, המשתנים בהתאם למצב בו נמצא העסק ומטרותיו. כך לדוגמא, לעיתים קרובות שוקלים להכניס משקיע כאשר העסק נמצא בבעיה כלכלית המשתפת בין היתר בתזרים המזומנים ובקושי לממן את הפעילות השוטפת. כאן הכנסה של משקיע עשויה להיות צעד נכון ומתבקש, עם ההון שיחלץ אתכם מהצרה, אולם יש לעשות זאת עם היד על הדופק מכל בחינה – וכאמור גם מהבחינה הפיננסית. 

למעשה, אם תפנו אל ייעוץ עסקי בשלב זה ועוד לפני הכנסת המשקיע, ייתכן מאוד שהבדיקה שלו תראה על אפשרויות עדיפות. כך למשל, הכנסה של משקיע אמנם מביא את הכסף אבל אינה פותרת את הבעיה המהותית שבגללה בכלל נכנס למצב הבעייתי, ובדיקת העסק על ידי יועץ עסקי יכול לעלות על הכשלים ועל הטעון תיקון. בנוסף, ייתכן שהיועץ העסקי יוכל להציע תובנות ופתרונות ישימים, כגון שינוי בהלוואות, הקטנת הוצאות מיותרות וכדומה – שיביאו את העסק לרווחיות טובה יותר ולשיפור בתזרים – בלי להכניס משקיע על כל המשתמע מכך. בכל מקרה, זכרו שהכנסת משקיע מהווה הזדמנות אולם היא אינה פותרת בעיות בהתנהלות העסק לטווח הארוך, כך שכדאי מאוד להתחיל עם תהליך ייעוץ עסקי ויפה שעה אחת קודם.

מצב נוסף שבו הכנסת משקיע יכול להביא יתרון משמעותי הוא כשרוצים להגדיל את המחזור ואת היקף הפעילות. במצב זה יביא המשקיע את ההון הדרוש להשקעה באפיקי הפרסום, בייצור מוצרים חדשים, בפתיחת סניף חדש וכן הלאה. כמו כן הוא יכול במקרים מסוימים להביא ידע וקשרים רלוונטיים ועל כך נדבר בהמשך. ואולם, יש לזכור את המחירים של הבאת משקיע ולבחון היטב האם מדובר בצעד משתלם, למשל בהשוואה לנטילת הלוואה מהבנק או מהקרן להלוואות בערבות מדינה. יש לציין כי ייעוץ עסקי איכותי יכול לעזור בהשגת הלוואות אלו בתנאים טובים.

עוד יתרון של משקיע במצבים מסוימים הוא קשרים עסקיים עם גורמים בענף בו פועל העסק כיום, או הענף שאליו הוא רוצה להתפתח. לעיתים מדובר בקשרים יכולים לפתוח דלתות חשובות מבחינת עבודה עם ספקים, שיתופי פעולה עם עסקים אחרים, הכנסה של מוצרים חדשים לארץ וכדומה. כמו כן, המשקיע יכול להביא ידע שנצבר לאורך שנים בפעילות בענף ובכך לשפר את התנהלות העסק בתחומים שונים. אין ספק שמדובר בתרומות חשובות, אולם יש לבדוק שהמשקיע באמת יכול לספק אותן. מסיבה זו ומסיבות רבות נוספות יש לבצע בדיקה מעמיקה של המשקיע, החל ברמת היכולות הפיננסיות ועד לכימיה הבינאישית. מעבר לכך, יש לזכור כי יועץ עסקי מיומן יכול לפתוח בפני בעל העסק מקורות ידע, כישורים וקשרים, מבלי שיהיה צורך לשלם את המחירים של הכנסת משקיע.

בכל מקרה, גם אם מחליטים ללכת על משקיע, חשוב לעשות זאת באופן מושכל והדרגתי הלוקח בחשבון את מכלול ההיבטים: ההון הדרוש, מידת המעורבות בעסק, בכמה מתמחרים את העסק וכיצד, ניסיון קודם והשקעות קודמות של המשקיע, מוניטין בתחום, הצלחות וכישלונות, ידע מהותי בתחומים הרלוונטיים, ועד לבניית תוכנית עסקית ייעודית למשקיעים פוטנציאליים, משא ומתן על פרטים שונים בהתקשרות, עריכת הסכם משפטי, ועוד.

 לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.