13/10/2019 מאת: ירון לוי

כאשר מקימים עסק חדש יש לעשות זאת באופן מציאותי עם הרגליים על הקרקע ובסיוע של ייעוץ עסקי מקצועי. מדובר במהלך מרגש מצד אחד ומורכב מצד שני, אשר יש לבצע לפניו תהליך הכנה הכולל בדיקות מגוונות, תכנון נכון, בנייה של תוכנית עסקית וסיוע במגוון נושאים נוספים. אחד מהם הוא חישוב נקודת האיזון של העסק.

אז מה זה נקודת איזון?

כאמור, כאשר מתכוננים להקמת והרצת עסק יש לבחון נושאים שונים, כולל התקורות, התמחור, עלויות ייצור משוערות, דרכי שיווק, מצב השוק, כוח אדם, ספקים ועוד. בדיקות אלו מספקות את הבסיס והנתונים לחישובים ומסקנות שונות, כולל נקודת האיזון. זוהי הנקודה שממנה והלאה כבר לא פועלים בהפסד ולמעשה מתחילים להרוויח. 

יזמים רבים המעוניינים לפתוח עסק חושבים שכבר למן ההתחלה יתחילו לראות רווחים, אולם המציאות שונה למדי. לאורך תקופת ההקמה וכן תקופת ההרצה שלוקחת בממוצע כשישה חודשים, מעגל הלקוחות אינו גדול ושיעור המכירות אינו קבוע. לעומת זאת, מהצד של ההוצאות קיימות עלויות יחסית גדולות על שיווק פרסום, עלויות התפעול והייצור ועוד – כך שפעילות בהפסד בהתחלה איננה נדירה. ואולם, כמובן שהמטרה היא להגיע לפעילות רווחית וחשוב להבין מתי יגיע העסק לנקודת איזון, בה סך המכירות פחות סך ההוצאות יעמוד על אפס. המשמעות היא שמנקודה זו ככל שגדלות המכירות כך גדלים הרווחים. 

מחישוב נקודת האיזון נוכל להבין כמה דברים חשובים:

  • יהיה לנו אומדן טוב יחסית של התקופה שתעבור עד שעוברים מהפסד לרווח.
  • אפשר לאמוד את ההפסדים הצפויים עד לנקודה הזאת בזמן, ומכאן להתארגן נכון כלכלית.
  • לאור הנתונים שלעיל ובהיעדר מימון הולם, ייתכן שנסיק שעדיף לוותר על המיזם בקונספט הנוכחי או לוותר עליו מכל וכל.
  • אם מדובר בתקופה מאוד ארוכה או לא סבירה, ואם לא מגיעים בכלל לנקודת איזון, גם אז צריך לבצע שינויים בקונספט או במרכיבים מסוימים, או לוותר על פתיחת העסק.
  • כאשר יודעים מתי צפויה נקודת האיזון יש יותר מוטיבציה להתקדם.
  • ידיעת נקודת האיזון מאפשרת להיכנס אל המיזם בפחות אי ודאות ובעיניים פקוחות.

חישוב של נקודת האיזון

לאחר שהסברנו מהי נקודת איזון נסביר כיצד מחשבים אותה, כאשר הנתונים משתנים כמובן ממיזם למיזם. כצעד ראשון עלינו לאמוד את הרווח הגולמי שמשקף את מכירת המוצרים או השירותים, מינוס עלויות הייצור/ האספקה. למשל, בעסק המוכר מערכות סולאריות מחירה של יחידה בסיסית עומד על 10,000 שקלים, וזאת לעומת עלויות של המרכיבים, שכר לעובדים וכדומה, העומד על 5,000 שקלים ליחידה. אם כן, במקרה זה הרווח הגולמי הוא 50%.

הצעד הבא הוא חישוב של עלויות התפעול כגון הוצאות חשמל, שכר דירה, ארנונה וכן הלאה. אנו מגלים כי בדוגמא שלעיל צפויות הוצאות התפעול לעמוד על 40,000 שקלים בחודש. לכן אנו לוקחים את הסכום הזה ומחלקים אותו בשיעור הרווח הגולמי שכבר קיבלנו (50%), והחישוב הוא 40,000 חלקי 0.5. התוצאה שקיבלנו היא 80,000 שקלים וזאת למעשה נקודת האיזון של העסק שבדוגמא.

המשמעות של נקודת איזון זו היא שהעסק צריך למכור מערכות סולאריות ב- 80,000 שקלים בחודש בשביל להיות באיזון. כזכור, מחיר המכירה של כל יחידה עתיד להיות 10,000 שקלים ולכן המסקנה היא שהעסק צריך למכור 8 יחידות בחודש בשביל להיות מאוזן. מכירה של פחות יחידות מכך משמעה הפסד, ומכירה של יותר יחידות מכך משמעה רווח.

לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.