איך לבדוק את התוכנית עסקית מול מה שקורה בפועל

התוכנית העסקית היא המפה שלפיה אתה מכוון את צעדיך ולפיה מתנהל העסק לאורך השנה. היא מגדירה את המטרות והיעדים וכן את הדרכים שבאמצעותן אתה עומד להשיג אותם, דבר המאפשר לך לשמור על העסק בכיוון הנכון לאורך זמן, וגם אל מול שינויים בתחום העיסוק שלך ובמשק בכלל. יחד עם זאת, התוכנית העסקית אינה פרויקט חד פעמי שלאחר מכן מסמנים עליו V, מכניסים למגירה ושוכחים ממנו. 

נהפוך הוא, התוכנית צריכה להיות כלי עבודה שוטף ונגישה בכל עת. ויתרה מכך, עליך לבדוק באופן קבוע את מה שקורה בפועל בעסק אל מול התוכנית העסקית, כדי להיות עם היד על הדופק, לדעת בדיוק איפה אתה עומד ולאן את הולך. בנוסף, במקרים רבים הבחינה הזו תאפשר לך להבחין באי התאמות בין הצפי של התוכנית לבין המצב הנוכחי, דבר שיאפשר לבצע את ההתאמות הנדרשות, להיות מודע לבעיות ונקודות תורפה שהתגלו, ולגזור את המסקנות המתבקשות. לעיתים אי ההתאמה נובעת משינויים שאינם תלויים במישרין בעסק, כלומר יותר בגורמים חיצוניים הקשורים אל השוק והמשק המקומי והבינלאומי, ולעיתים מדובר בהיבטים שאינם מיושמים בצורה מספיק טובה בעסק.

אז איך בודקים את התוכנית מול מה שקורה בעסק?

על מנת להבהיר איך לבדוק את התוכנית עסקית מול מה שקורה בפועל, נביא תחילה הסבר כללי ולאחר מכן מספר דוגמאות שיסברו את האוזן. ראשית, מדובר בבדיקה שחשוב שתבצע מדי חודש ותקפיד על כך. זוהי משימה חשובה ואף חיונית להתקדמות במסלול הנכון, לכן מצא את הזמן הפנוי לעניין. למעשה, הבדיקה עצמה פשוטה למדי: פשוט יושבים על האקסל, עוברים סעיף אחר סעיף בהוצאות ובהכנסות בפועל, ומשווים אל התוכנית העסקי. כמובן, אם יש הבדלים לטוב או לרע עליך לציין אותם, ולמעשה העבודה היותר מורכבת היא להסיק את המסקנות המתבקשות לגבי העתיד. ייתכן שמדובר במסקנות הנוגעות לתמחור המוצרים והשירותים שלך, לכוח האדם בעסק, להיבטים של שיווק ומכירות, לצמצום עלויות וכדומה, ויש להתייחס אליהם במלוא הרצינות והמקצועיות. במידה שנתקלת באי התאמות לשלילה שאתה לא מבין בדיוק כיצד ניתן להתמודד עימן, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ עסקי שיסייע לבצע את ההתאמות הנדרשות ויועיל לעסק במגוון מישורים נוספים.

מספר דוגמאות לנושאים העולים בבדיקה

כאמור, על מנת לסבר את האוזן נביא כעת מספר דוגמאות לנושאים העשויים לעלות בבדיקת התוכנית העסקית מול המצב בפועל. דוגמא ראשונה היא הקטנה של ההכנסות בעסק הנובעת מעלייה משמעותית במחירי חומרי הגלם. במקרה כזה יש לשקול היטב את המהלכים האפשריים ולשנות את התוכנית העסקית בהתאם, למשל העלאת התמחור בצורה מקבילה פחות או יותר לשיעור העלייה במחירי חומרי הגלם, או לחילופין שמירה על אותו התמחור תוך ביצוע צמצומים – למשל צמצום משרות מלאות מסוימות לחצי משרה, העברת חלק מהשירותים בעסק למיקור חוץ, ניהול משא ומתן מחודש עם ספקים לצורך הוזלת מחירים, וכדומה.

דוגמא נוספת עוסקת בחלק של התוכנית העסקית המתמקד בניתוח השוק והתחרות. מטבע הדברים, החלק הזה התבסס על מחקר שוק שבוצע בעת כתיבת התוכנית, ומביא נתונים אודות המתחרים הבולטים: נקודות הכוח והתורפה שלהם, מה הם עושים, מה מצליח או לא מצליח להם, ומכאן גם נגזרה האסטרטגיה שלך וההשלכות הכלכליות שלה. ואולם, ייתכן שלאורך החודשים האחרונים התרחש שינוי מהותי בנושא זה, למשל כניסה של מתחרה חדש לשוק בו אתה פועל, או לחילופין – יציאה של מתחרה משמעותי. מכאן נובעים השינויים שאתה רואה בהגדלת או בהקטנת מחזור המכירות כפי שהוא מופיע על האקסל. בהנחה שמדובר בשינוי לרעה, יש להבין כיצד מתמודדים ומביאים לשינוי המצב, תוך שינויים מתבקשים בתוכנית העסקית. לדוגמא, ייתכן שהפתרון יהיה בפנייה אל קהלים חדשים במסגרת שיווק דיגיטלי או שיתופי פעולה עסקיים מסוימים. ייתכן שהפתרון העדיף יהיה דווקא לרענן את המיתוג של העסק, על כל המשתמע מכך גם מבחינת דגש על מוצרים מסוימים והתמחור שלהם. או ייתכן שהמסקנה תהיה שיש לבצע שינוי משמעותי בטווח הנראה לעין, כמו לשקול העתקה של מיקום העסק. מצד שני, במקרה של שינוי לטובה בתחרות, ייתכן שזה זמן מצוין למנף את הגדלת המכירות לצורך התרחבות, למשל פתיחה של סניף חדש או מכירת זיכיון.

עוד דוגמא, שאליה התייחסנו במילה למעלה, היא שינויים בתחום השיווק והמכירות. חלק זה של התוכנית העסקית עוסק כידוע באפיקי השיווק והפרסום של העסק ובמערך המכירות שלו, עם צפי להכנסות מיעדי המכירות והיעדים השיווקיים לאורך זמן, ומצד שני את העלויות שאתה עומד להשקיע בפרסום, שיווק ומיתוג. לא פעם, השוואה בין מרכיב זה של התוכנית העסקית לבין המצב בפועל, מראה שהצפי אינו מתאים ליעדים שבאמת מושגים. ייתכן שהסיבה לכך היא כניסה של מתחרה חדש, כפי שצוין לעיל, אבל ייתכן גם שיעדי השיווק אינם מושגים מפני שערוצי הפרסום שבחרת השתנו ביעילותם. 

כידוע, כיום השיווק הדיגיטלי מוביל את עולם הפרסום, וסביר להניח שגם אתה משקיע תקציב מסוים בתפעול אתר האינטרנט, קידומו בגוגל, פעילות בפייסבוק וברשתות חברתיות נוספות. ואולם, מדובר בתחום דינאמי אשר בו מדי שנה משתנים הטרנדים וגם יוצאים כלים משוכללים ואפקטיביים יותר, שהמתחרים שלך מן הסתם לומדים ועושים בהם שימוש. לכן, אי התאמה לרעה בסעיף זה של התוכנית עשוי להוביל למסקנה שצריך לשנות קצת (או הרבה) את הכיוון: ייתכן למשל שהגיע הזמן למצוא חברה שתנהל לך את השיווק הדיגיטלי ושתפסיק לעשות זאת לבד, ייתכן שצריך להחליף את החברה הנוכחית ולהחליפה בגורם יותר מקצועי ורציני, ייתכן ששווה לבחון אפיקים חדשים כמו נטוורקינג ושיתופי פעולה עסקיים, וכדומה.

אלו היו רק כמה דוגמאות מיני רבות אחרות, לנושאים העשויים לעלות בבדיקת המצב בפועל מול התוכנית העסקית. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנה אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם