איך לשלוט בעסק

בעסקים רבים בישראל לא מקדישים מספיק זמן ומחשבה לניהול מדויק, עקבי  ונכון של הפן הפיננסי. כתוצאה מכך נוצרת עם הזמן תחושה של חוסר שליטה ובלגן כאשר קשה מאוד להבין איפה עומדים מבחינת רווחיות והתזרים, ולקבל החלטות נכונות להתייעלות ולצמיחה. בשורות הבאות נסקור מספר כלים בסיסיים שיאפשרו לכם להחזיר את השליטה בעסק לידיים.

 

דע את נקודת האיזון 

בתמצית, נקודת איזון היא הנקודה שממנה והלאה העסק אינו פועל בהפסד ומתחיל להרוויח. דוגמה בולטת לכך אפשר לראות בעסקים חדשים, כאשר היזמים מגיעים עם הרבה מוטיבציה וחלומות יפים וסבורים שייראו רווחים אחרי פרק זמן קצר יחסית. אולם בתקופת ההקמה וההרצה קיימות עלויות גבוהות בעוד המכירות ומעגל הלקוחות אינם גדולים או בטוחים.

על כן יש לשאול תוך כמה זמן העסק יגיע נקודת איזון, שבה כלל המכירות פחות כלל ההוצאות יהיו אפס, ומכאן והלאה ככל שמגדילים מכירות מגדילים רווחים. כמובן שגם עבור עסקים קיימים ישנה חשיבות גדולה למציאת נקודת האיזון, שמאפשרת התנהלות נבונה ברמה הפיננסית-עסקית ולבצע שינויים נדרשים בעת הצורך.

כדי לחשב את נקודת האיזון יש להתייחס תחילה אל הרווח הגולמי שמציג את המכירות של שירותי ומוצרי העסק מינוס עלויות המוצרים. בשלב הבא מחשבים את העלויות ושאר ההוצאות ומחלקים בשיעור הרווח הגולמי שהתקבל בשלב הראשון. התוצאה היא נקודת האיזון של העסק. מנקודת האיזון, בהתאם לתמחור של המוצרים, אנו יכולים להסיק מה מחזור המכירות שצריך עסק למכור כדי לעבור מהפסד לרווח.

ידיעת נקודת האיזון תורמת לשליטה בעסק מכיוון שהיא מאפשרת להבין בצורה נוחה וברורה מהי הפעילות העסקית שאליה צריך להגיע כדי להביא רווחיות. כך ניתן לנטר באופן עקבי ונכון את רמת הרווחיות ולבצע במידת הצורך שינויים בתמחור של המוצרים, הקטנת עלויות ייצור וכדומה. עבור עסקים חדשים נקודת האיזון מאפשרת לאמוד הפסדים עד הגעה לאותה נקודה בזמן, ולהיערך לכך כלכלית, לבצע שינויים נדרשים בקונספט ובכל מקרה להיכנס למיזם בעיניים פקוחות.

 

נהל תזרים מזומנים

תזרים המזומנים נותן לבעל העסק הלכה למעשה את מצב ההוצאות לעומת ההכנסות. היתרון המרכזי של תזרים המזומנים הוא שניתן לראות את מצב חשבון הבנק לכמה חודשים קדימה ברמה היומית ועם התמונה הזאת אפשר לדעת בדיוק איפה עומדים ברמת הנזילות, וניתן להתנהל באופן שקט, לקבל החלטות מושכלות ולבצע תכנון ריאלי ונכון.

יש לציין כי חלק משמעותי מהכספים בדוח רווח והפסד של רואה חשבון אינו נזיל למעשה, מה שעלול להוביל לטעויות חמורות. לפיכך, מי שמסתמך רק על הדוחות התקופתיים ולא מנהל באופן קבוע את תזרים המזומנים מסתכן בחריגות ממסגרת האשראי, נטילה של הלוואות לא נכונות ולא טובות, צבירה של נקודות שחורות בבנק, ריביות חריגות ונגרות וחובות ההולכים וגדלים. לכן ניהול תזרים מזומנים הוא יסוד לשליטה בעסק ולהתנהלות כלכלית ריאלית וטובה, בהתאם לנתונים המראים באופן ברור ובזמן אמת את הכספים העומדים לרשות בעל העסק.

ניהול תזרים מזומנים מבוצע באמצעות דוח תזרים שאותו מכינים בתוכנה ייעודית או בטבלת אקסל. הדוח המוכן יאפשר לראות בכל זמן את המצב בחשבון הבנק לחודשים הקרובים, ויאפשר לעדכן את הבנק בזמן לגבי חריגות ממסגרת האשראי.

כמו כן איתור של חריגות צפויות נותן מוטיבציה להגדלת המכירות, לביצוע התייעלות בהוצאות, לחזק את גביית כספים מלקוחות שלא משלמים, ופעילויות נוספות התורמות להגדלת הרווחיות ולצמיחה. דוח תזרים המזומנים גם מסייע להימנע מטעות קשה של הערכת חסר בהוצאות מול הערכת יתר בהכנסות, שכן מתקבלת תמונה ריאלית בזמן אמת המאפשרת לבצע שינויים מתבקשים ולהסתגל למציאות הקיימת.

כאמור, את הדוח מכינים בדרך כלל בטבלת אקסל ואפשר להכין אותו באופן עצמאי, אך עקב מורכבויות הקיימות בו חשוב לכל הפחות לקבל הדרכה מיועץ עסקי לגבי ביצוע נכון. בעיקרון הדוח מתייחס לתקופה שבין שלושה חודשים לשנה קדימה, כאשר הסעיף הראשון שלו עוסק בהוצאות והכנסות ודאיות כגון צ׳קים שנרשמו, הוראת קבע, משכורות, החזרי הלוואות וכן הלאה.

הסעיף השני שהוא חלק הגדול ביותר בדוח מתייחס להכנסות והוצאות משוערות ולא ודאיות. מדובר במשימה קצת מורכבת הלוקחת בחשבון נתונים של תחזית המכירות ויש לבצע אותה בראייה מעט פסימית ולא לפי משאלות הלב. הסעיף השלישי הוא המצב בחשבון הבנק של העסק, כלומר היתרה הנוכחית ליום שבו התחלתם לכתוב את הדוח ובהמשך עדכון של היתרה בהתאם לסך ההוצאות וההכנסות הבלתי ודאיות והוודאיות. זהו הסעיף החשוב ביותר שנותן לכם את התחזית של היתרה בחשבון בכל יום.

 

דוח רווח והפסד – רווח גולמי

כלי חשוב נוסף לשליטה בעסק הינו דוח רווח והפסד של רואה חשבון, אשר יש להבין את משמעותו. חשוב להדגיש שלדוחות של רואה החשבון יש כמה מגבלות וחסרונות, לכן אין להסתמך עליהם באופן בלעדי, אבל תחילה יש להבין בכלל את העיקרון. הדו"ח אמור לעזור לבעל העסק להבין את מקורות הרווח בחברה, פעילויות יותר רווחיות מאחרות, הוצאות שכדאי לקצץ בהן, פרויקטים שבהם עסק מפסיד וכדומה.

בשביל שאפשר יהיה להוציא מסקנות כלשהן מהדוח יש להבין את המונחים הבסיסיים. ראשית, רווח גולמי הוא ההפרש שבין הכנסות החברה ממכירת מוצרים לבין עלויות המוצרים, כלומר הפער בין סך ההכנסות לבין העלויות שהושקעו בייצור מוצרים, בעלות רכישתם או באספקת שירותים לפי פעילות העסק.

הרווח הגולמי הוא מדד לרמת הרווחיות הבסיסית של העסק לפני התייחסות לעלויות נוספות. לעומת זאת, רווח תפעולי מתקבל כאשר מפחיתים מהרווח הגולמי את ההוצאות של ההתנהלות השוטפת בעסק. יחד עם זאת, הוא עדיין אינו כולל את חבות המס אשר נותנת לנו בשורה התחתונה את הרווח הנקי. הרווח הגולמי הוא נתון חשוב ביותר לשליטה בעסק ולפעמים הוא הבעיה הבסיסית של העסק..כשיש רווח גולמי נמוך מידי צריך לטפל לעיתים בתמחור ובהתייעלות.

כאמור, דוח רווח והפסד של רואה החשבון הוא כלי שחשוב להבינו כדי לשלוט בעסק, אך אינו נותן לנו תמונה שלמה עקב מספר סיבות. למשל הדוח לא מתייחס ללקוחות שרכשו מוצרים או שירותים שהוצאתם להם חשבונית ועדיין לא שילמו, הוא אינו מתייחס להחזר הלוואות (קרן), לפעמים הוא מתייחס לתקופה ממושכת שלפני הוצאתו כאשר המצב הנוכחי של העסק יכול להיות שונה מאוד ממה שהיה לפני עשרה חודשים, וישנן סיבות נוספות. לכן הסתמכות אך ורק על דוח רווח והפסד של רואה חשבון עלולה להביא להחלטות שגויות בעסק.

 

כלים משמעותיים לשליטה בעסק

יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית אקדמית מגיע לעסק ומבצע סקירת עומק על כלל הפעילות, ובתוך כך שם דגש חזק על הפן הפיננסי לקבלת תמונה ברורה ומדויקת. במידת הצורך היועץ יספק כלים משמעותיים ואפקטיביים נוספים לשליטה בעסק. לדוגמא הוא יוציא במידת הצורך דוחות כלכליים עם נתונים רלוונטיים באמת לניהול השוטף של העסק, המתייחסים לכלל ההוצאות וההכנסות, נותנים תמונה מהימנה בזמן אמת, ובכלל יותר מובנים וגם מוסברים בגובה העיניים על ידי היועץ העסקי.

בנוסף, היועץ העסקי יכול להוציא במידת הצורך דוחות כלכליים  פר פרויקט, לבצע תמחור מקצועי ומחודש של מוצרים ושירותי, ולצייד אתכם בכלים שאיתם תוכלו להמשיך בצורה עצמאית כמו ניהול דוח תזרים מזומנים, חישוב נקודת איזון מדויקת ושורה ארוכה של כלים להגדלת הרווחיות ואף הגדלת המחזור.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם