איך מנהלים עסק כשיש בעיית תזרים

עסק הנמצא בעיה תזרימית צריך להתמודד עם מצב עניינים מורכב כאשר מצד אחד יש לבצע שינויים והשקעות אשר יובילו עם הזמן לשיפור את התזרים וההתנהלות העסקית, אך מצד שני קיים עומס רב בשוטף וקושי להביא את הכסף הדרוש לצורך השקעות.

בשורות הבאות יוסבר כיצד לנהל עסק שיש לו בעיית תזרים, כיצד מסייע בכך היועץ העסקי, אילו שינויים ניתן לבצע על מנת לשפר את מצב התזרים, ואיך ניתן ניתן לצאת ממצב לא פשוט שאליו נקלע העסק.

בעיית תזרים – אתגר מורכב

כאמור, עסק המצוי בבעיית הזרים צריך להתמודד עם אתגר מורכב, ולמעשה זוהי סוגיה שמזכירה את שאלת הביצה והתרנגולת: הרי אם העסק נמצא בבעיה תזרימית מה שעליו לעשות הוא להרים את עצמו, אבל מצד שני אין לו את הכסף בשביל לבצע את המהלכים הנדרשים.

העסק צריך למשל לפרסם, לגייס לקוחות חדשים, להיכנס אל נישות חדשות, לגייס עובדים טובים, לעשות שיפוץ במבנה, להשקיע בציוד חדש ועוד. אכן כאשר העסק נמצא בבעיה תזרימית הוא צריך השקעה כזו או אחרת, אבל אם הוא נמצא בבעיית תזרים כיצד הוא יוכל להשקיע? איך אפשר לנהל את זה? בעל העסק נמצא כל הזמן במצב של כיבוי שריפות, בטלפונים שמגיעים מהבנקים, במלחמה עם הספקים כי אין לו כסף לשלם להם, וכן הלאה.

מצד שני, בשביל לצאת מהברוך הוא צריך כסף שאין לו. כאן נכנס לתמונה יועץ עסקי שמתמחה בתחום הפיננסי, שיש לו ניסיון רב בליווי עסקים עם בעיות תזרים ובכלל.

תוכנית עסקית לעסק עם בעיית תזרים

הצעד הראשון ביציאה לדרך חדשה הוא פנייה אל יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית אקדמית מקיפה. כמו כן, חשוב שיהיה זה יועץ עסקי בעל ניסיון רב בניהול עסקים בשטח, שמכיר היטב את המגבלות, האילוצים והלחצים שעימם מתמודדים בעלי העסקים, ושליווה לאורך השנים עסקים רבים במצבים תזרימיים שונים – כולל בתחום הפעילות הרלוונטי לעסק שלכם.

היועץ העסקי יגיע אל עסק ויבצע דיאגנוזה מעמיקה של הנכסים והפוטנציאל הכלכלי והעסקי, וכן של נקודות התורפה והבעיות שמובילות למצב הנוכחי. הבדיקה מקיפה את כל מרכיבי הפעילות של העסק, בדגש על הפן הפיננסי, לרבות עלויות הייצור, הוצאות האספקה, משכורות לעובדים והיקפי משרות, תקורות כמו חשמל וארנונה, שירותים חיצוניים שהעסק מקבל, עלויות הפרסום והשיווק, מוצרים רווחיים יותר ופחות, התמחור של השירותים והמוצרים השונים, הדוחות הכלכליים וכיוצא בזאת.

בשלב הבא תיבנה תוכנית עסקית אשר נותנת תחזית מפורטת של ההכנסות וההוצאות למשך שנה עד שנתיים קדימה, ואשר מביאה פתרונות לבעיות שהתגלו ומגדירה את הצעדים שצריך לעשות בשביל לצאת מהברוך התזרימי. בניית תוכנית עסקית תמיד מצריכה ידע והבנה בתחום הפיננסי ובתחום הפעילות של העסק. יחד עם זאת, כאשר מדובר בעסק עם בעיית תזרימית התוכנית מחייבת בקיאות מעמיקה עוד יותר ויכולת לתכנון מדוקדק של המהלך הנדרש.

התוכנית העסקית בונה את כל המהלכים הנדרשים בתוך מספרים מדויקים, עם לוחות זמנים והשקעות מדויקות. זוהי עבודה מורכבת מפני שהיועץ העסקי צריך לנתח את העלויות לפי לוחות זמנים על מנת להבין בכל נקודת זמן כמה כסף נדרש. לאחר שבונים את התוכנית העסקית הזאת רואים כמה כסף צריך למהלך, וכעת נכנסים לגיוס הכסף.

גיוס הכסף יכול להתבצע למשל על ידי גיוס של משקיע או שותף, על ידי הזרמת הון עצמי של בעל העסק, או על ידי לקיחת הלוואה מהבנקים או מהקרן להלוואות בערבות מדינה. גם בשלב הזה חשוב מאוד שיהיה ליווי צמוד של יועץ עסקי אשר עוזר להתאים את התוכנית העסקית אל הגוף שאליו פונים.

כך לדוגמא, יש הבדל בין תוכנית עסקית המוצגת לעיני מנהל הסניף בבנק, לעיני משקיע שעשוי להיות גורם משמעותי בקבלת החלטות הקשורות לניהול העסק, וכמובן שצריך גם לבחון בשבע עיניים את ההשלכות של הזרמת ההון העצמי של בעל העסק.

היועץ העסקי מעניק ביטחון מקצועי בביצוע המהלך, וגם עשוי בהחלט לפשט ולייעל מהלכים כמו פניה לבנק לצורך קבלת הלוואה בהיקף שבאמת מתאים לצרכי העסק, ובתנאים טובים מבחינת ריביות ומבחינת ההחזרים.

כמו כן יועץ עסקי העוזר בכתיבת התוכנית לבנק, למשקיע או לקרן להלוואות בערבות מדינה, תורם באופן משמעותי להגדלת הסיכוי לאישור ההלוואה. יחד עם זאת, על מנת לבצע את המהלך חייבים את האמונה של בעל העסק, כי אם אין אמונה שניתן לצאת מהברוך יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לעלות, והמצב אף עלול להחמיר.

אכן, מדובר במהלך שכרוך בסיכון מסוים, אבל לפעמים אין ברירה – זה או להמשיך להיות במצב הנוכחי  לחיות על הקצה ולשרוד בקושי עם מחשבות של לסגור את העסק או לקחת סיכון מחושב שיכול להציל את המצב.

נכון שהעניינים יכולים גם להידרדר אבל כשמבצעים את המהלך עם יועץ עסקי מנוסה שיודע מה הוא עושה, כאשר הלקוח מביא את הידע שלו מהתחום וגם היועץ העסקי מביא את הידע שצבר לאורך שנים, בדרך כלל המהלך מצליח.

שיפור תזרים המזומנים

לצד השקעות כפי שדובר לעיל, ישנם מספר מהלכים יחסית שיכולים להביא לשיפור במצב התזרים והם משתנים בין עסק לעסק בהתאם למצבו. למשל, העלאת מחירים מסוימת יכולה להביא תרומה לתזרים, אם כי בעלי עסקים רבים חוששים מפני נטישה של הלקוחות.

האמת היא שהעלאת מחירים סבירה עד לרמה של כ- 5%, שגם אותה אפשר לעשות בצעדים קטנים, יכולה להתקבל אצל הלקוחות בהבנה ולעיתים הם אפילו לא ישימו לב .

מצד שני, תוספת של עוד 5% מהמכירות לשורת הרווח יכולה להסתכם בסכומים לא מבוטלים של עשרות אלפי שקלים בשנה, מה שבוודאי יתרום לשיפור בתזרים. יחד עם זאת, ברור שאת ההעלאה יש לבצע באופן מושכל ולבחון אם באמת אפשר להעלות ובאיזה שיעור, וכיצד הצעד ישפיע על המיתוג ועל הלקוחות.

באותו הקשר, לעיתים אחת הסיבות לבעיית התזרים היא שלא בוצע תמחור נכון של מוצרים ושירותים. במקרה הזה היועץ העסקי מבצע תמחור מקצועי ומחודש, באופן יסודי תוך התייחסות לפרמטרים מגוונים כגון עלויות ייצור ותפעול, ייחוד העסק והמוצרים שלו, שולי הרווח המקובלים בענף, המחירים של המתחרים ועוד.

לא פעם תמחור מקצועי כזה מעביר שירותים ומוצרים מפעילות הפסדית או ברווחיות נמוכה, לעבר מצב של רווחיות טובה יותר.עלויות בדמי הניכיון שיבואו על חשבון הריביות שמשלמים על המינוס ממילא.

 ישנם מהלכים רבים נוספים שניתן לבצע כדי לשפר את מצב את התזרים. למשל מעבר לעבודה מול ספקים בשיטת מכר מותנה או קונסיגנציה, כאשר התשלום עצמו נעשה רק לפי מכירה ללקוח. וכמובן שיש צורך להתייעל בהוצאות, למשל העברה של חלק מהשירותים בעסק למיקור חוץ, צמצום היקף משרות בעסק שאינן מצדיקות את עצמן, שינוי מיקום לצורך הקטנת השכירות והארנונה, ועוד.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

 

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם