איך מעלים מחירים בלי לפגוע במכירות?

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה גואה ועליית מחירים, החשיבות של התמחור בכלל והעלאת מחירים בפרט עולה. מטבע הדברים, האפשרות של העלאת מחירים מעלה חששות לגבי פגיעה במכירות, ולכן בשורות הבאות נבחן כיצד ניתן להעלות מחירים מבלי לפגוע במכירות.

 

כמה מילים על נושא התמחור

המשק ישראלי מעולם לא אופיין ביציבות גבוהה במיוחד, ומרכיבי אי הוודאות בו אכן גדולים לצד תחרות לא פשוטה במרבית הענפים. דוגמא טובה לכך אנו רואים בתקופה זו של אינפלציה, שייתכן שעוד תגדל בהמשך, ונחשבת על פי כלכלנים לספיח של משבר הקורונה, בעיקר עקב העלייה במחירי חומרי הגלם ועליית מחירי הדלק עקב המלחמה באוקראינה.

יהיו הסיבות אשר יהיו, המשמעות הפשוטה היא שהכסף שלכם קונה פחות. המחזור שנשאר באותה הרמה בערך מהשנה שעברה (תמיד כדאי לחתור להגדלה), שווה פחות מבחינת הכוח והיכולת לקנות עוד מלאי וציוד לעסק, לשלם את הארנונה והשכירות שעולות, וכן המשכורת שמושכים שווה פחות להוצאות הפרטיות והמשפחתיות. במילים אחרות, הרווח הנקי יורד, ואף אם הוא נשאר באותה הערך שלו פחת.

במצב עניינים זה יש לשים דגש מיוחד, לא רק על התייעלות והתנהלות חכמה ומחושבת מבחינה פיננסית, אלא גם על נושא התמחור. הבעיה היא, שבעסקים רבים הנושא אינו זוכה למספיק תשומת לב, ולמעשה לא פעם מתנהלים על אותו התמחור מזה שנים מבלי לבצע שינויים נדרשים.

כפועל יוצא מכך, ברבים מהעסקים התמחור נמוך יותר מהאפשרי, וזאת עוד לפני האינפלציה, דבר המתבטא במקרה הגרוע בהפסדים על מוצרים ושירותים שונים, ובמקרה הטוב באי מיצוי הפוטנציאל הכלכלי של העסק. למצב עניין זה יש סיבות רבות, ובעיקר תמחור שלא בוצע מלכתחילה באופן רציני ומקצועי עם יועץ עסקי מיומן.

לדוגמא, אין זה נדיר שהתמחור של העסק מבוסס על שיטת Market Based Pricing, או במילים אחרות – השוואה למתחרים. אבל זהו רק פרמטר אחד בתמחור נכון שצריך לקחת בחשבון גם את המרכיבים הייחודיים של העסק ומוצריו, את שאיפות הרווח של הבעלים, את עלויות הייצור, האספקה והתקורות וכדומה. שימו לב: אם עלויות הייצור והתקורות עולות, ואם הן מהוות חלק מהתמחור של העסק, הרי שהתמחור עצמו צריך לעלות בהתאם.

 

אז כיצד מעלים מחירים

באופן כללי, יש שתי גישות להעלאת מחירים. הראשונה היא ביצוע תמחור מחודש, רציני ומקצועי של מוצרי ושירותי העסק עם יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית מקיפה, והשנייה היא העלאת מחירים גלובאלית על פי אחוז מסוים.

השיטה הראשונה מצריכה עבודה יחסית מעמיקה של יועץ עסקי המנתח את מגוון המוצרים והשירותים בעסק, את העלויות לסוגיהן, את הייחוד של העסק על שירותיו ומוצריו, את קהל הלקוחות ומאפייניו, את הדוחות הכלכליים ועוד. אכן, מדובר במשימה יחסית מורכבת אך מבצעים אותה פעם אחת באופן רציני ומכאן והלאה ניתן לרוץ עם התמחור תוך שינויים קטנים בהתאם לצורך.

השיטה השנייה היא כאמור העלאת מחירים לפי אחוז מסוים. כאן לא צריך לצלול אל הקרביים של העסק אלא "פשוט" לבצע העלאת מחירים בשיעור מסוים, נניח עד 5% או 7% באופן מיידי או הדרגתי. מה נותנת לכם העלאה כזו? אם ניקח למשל עסק שהמחזור שלו עומד 100,000 ₪ בחודש ממכירות, הרי שהעלאה של 5% תיתן עוד 5,000 ₪ בחודש ו- 60,000 ₪ שנתי – שנכנסים אל תזרים המזומנים. לא סכומים שמוציאים עסק ממשבר אבל בהחלט כאלו שתורמים לתזרים, בלי להשקיע מאמצים או משאבים מיוחדים.

 

שאלת הלקוחות והמכירות בהעלאת מחירים

אחת ההסתייגויות המוצדקות של בעלי עסקים מפני העלאת מחירים, היא החשש שמא לקוחות לא יאהבו את השינוי, יבחרו במתחרים או יעדיפו לא לקנות, מה שיפגע בכמות המכירות. מכאן שהעלאת המחירים עלולה לפגוע ברווח או לפחות שלא להגדיל אותו.

אכן, כאשר מעלים מחירים בשיטה זו או אחרת, תמיד יש להביא בחשבון את ההשפעה על המיתוג של העסק ועל לקוחותיו. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהחסם מפני העלאת מחירים של 5-7% הוא לרוב יותר פסיכולוגי ממציאותי. הנה מספר טיפים שיעזרו לכם להעלות מחירים בלי לפגוע במכירות:

  • יש לכם מה להציע: כדאי שהעלאת המחירים תהיה מלווה בידיעה (כדאי לוודא את זה) שיש לכם מה להציע, שהמוצרים או השירותים שאתם מספקים באמת שווים את הכסף של הלקוח. אז שבו עם עצמכם וחישבו על מה שאתם מעניקים ללקוח, על היתרונות שלכם לעומת מתחרים, החל בחוויית הקנייה ועד לרמה המקצועית, על מה שמיוחד במוצר, על הפתרון המצוין שאתם נותנים לצורך של הלקוח, תנשמו עמוק ודעו שאתם שווים יותר.
  • שימו את עצמכם בנעלי הלקוח – אחת הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים, היא לחשוב שהלקוחות בוחרים בעסק בגלל המחיר. נכון שיש חשיבות לתמחור טוב, אבל האמת היא שלקוחות בוחרים אתכם מסיבות רבות, למשל בגלל קרבה גיאוגראפית ונוחות ההגעה, בגלל יחסי האנוש, בגלל המיתוג של העסק, בכלל האמון שאתם משרים, בגלל המוצר האיכותי שלכם וכן הלאה. אז חישבו על כל מה שהלקוח מקבל, לא רק המחיר, וזכרו שהניסיון מראה שלקוחות נוטים להישאר עם עסקים שמעלים מחירים.
  • לעבור מתחת לרדאר – אם אתם בוחרים בהעלאת מחירים לפי שיעור מסוים, למשל ל- 5%, אפשר בהחלט לעשות זאת באופן מדורג על פני כמה שבועות. הניסיון מראה שמרבית הלקוחות בכלל לא ישימו לב לעליית המחירים, וגם מי ששם לב יקבל זאת בהבנה. דברים אלו נכונים במיוחד בתקופה הזו, כשלכולם ברור שהמחירים עולים.
  • יד על הדופק לתגובת הלקוחות- במידה ויש כוונה להעלאה יחסית גדולה ומורגשת, יש לחשוב היטב כיצד עושים אותה ולהיות עם היד על הדופק לגבי תגובת הלקוחות. בתוך כך, בהעלאה כזו יש לחשוב על המיתוג של העסק. למשל, אן מדובר בעסק שממתג את עצמו כעממי עם מחירים זולים, בעלייה משמעותית של מחירים אולי עדיף לכוון את הזרקור יותר למיתוג של מוצרים טובים, איכותיים ואמינים.
  • לא להעלות לכולם – לא חייבים לבצע העלאה לכל המוצרים ולכל הלקוחות. אפשר למשל להעלות את המחיר רק לגבי כמה שירותים או מוצרים בהתאם לבדיקה כלכלית ושיווקית, לשמר את אותם מחירים ללקוחות קבועים ולהעלות ללקוחות חדשים, להעלות מחירים רק למי שמגיע דרך אפיק מסוים של פרסום, וכדומה.
  • אם יש לקוח חשוב במיוחד שיש חשש שהיחסים איתו ייפגעו עקב "עדכון המחירים", ניתן לפנות אליו אישית ולהרגיע – הוא ימשיך באותו המחיר. לחלופין, אפשר לפנות אליו ולהסביר שהעדכון נוגע גם אליו אבל הוא יקבל מכם הטבה מסוימת.

 

 לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

מדובר בתופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים רבים: על פניו הדוחות של רואה החשבון מספרים סיפור יפה, גם אם לא של הצלחה מטאורית לפחות של עסק יציב ומבוסס שמראה פעילות רווחית. אבל המציאות מספרת סיפור אחר, של חשבון בנק יחסית מדולדל, של מחנק בתוך מסגרת האשראי, של נזילות נמוכה, של דאגות וטרדות לגבי המימון השוטף. אין […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם