איך עושים שיווק בלי תקציב?

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן אופציות רבות לביצוע שיווק בלי תקציב, ללא השקעת כספים או רק במינימום בסיסי של כסף. מה שכן דרוש קצת יותר הוא זמן, חשיבה ויצירתיות. בשורות הבאות ייסקרו מספר אפשרויות בולטות של שיווק אפקטיבי שמביא תוצאות, ללא השקעת כסף או בהוצאה מינימאלית.

 

שיתופי פעולה עסקיים

שיתופי פעולה עסקיים נמנים על הערוצים הזמינים, הנגישים והאפקטיביים ביותר, אולם למרבה הצער בעסקים רבים לא מכירים טוב מספיק את הנושא, או שבעל העסק נתקל בחסמים אישיים שמונעים ממנו לבצע. מדובר בפנייה יזומה שלכם אל עסק אחר הפועל בתחום משיק ודומה לכם, כאשר אתם מציעים לבעליו שיתוף פעולה. מהותו של שיתוף הפעולה הוא שהעסק השני יעביר אליכם לקוחות, ואילו אתם תעבירו אליו בתמורה אחוז מוסכם מראש מתוך כל מכירה. כמובן, הפנייה יכולה גם להיות הפוכה, כלומר שבעל עסק אחר פונה אליכם באותה היוזמה.

איך זה תכל'ס עובד? ראשית, יש לאתר עסקים רלוונטיים מבחינת תחום העיסוק, ברמה הגיאוגראפית וכדומה, אשר על לקוחותיהם נמנים אנשים שיכול להיות להם עניין במוצרים שלכם. לדוגמא, קבלן שיפוצים ובנייה באזור חיפה רוצה להרחיב את מעגל לקוחותיו, ופונה אל משרד אדריכלים בעיר. הוא מציע שמשרד האדריכלים יפנה אליו לקוחות המבקשים לבצע בבית שיפוץ, ובתמורה לכך הוא יעביר אחוז מסוים מהמכירות שמגיעות מאותם לקוחות. מאידך, הוא יכול להציע ששיתוף הפעולה יתבטא בהעברת לקוחות מצידו אל המשרד, כלומר לקוחות שפנו אליו ישירות לצורך שיפוץ וזקוקים גם לתוכנית אדריכלית או לשירותי עיצוב פנים.

יש יתרון משמעותי וברור לשיתופי פעולה עסקיים, והוא כמובן היעדר עלויות קבועות אלא רק על בסיס הצלחה. מאידך, הניסיון מראה שמדובר בערוץ אפקטיבי מאוד להגדלת מעגל הלקוחות ולמעשה יש לא מעט עסקים שמרבית לקוחותיהם מגיעים משיתופי פעולה כאלו. אכן, כאשר אדם מגיע למשל למשרד אדריכלים ומתרשם לטובה מהשירות והמקצועיות, המלצה על קבלן שיפוצים כבר זוכה מבחינתו להערכה ומגיעה ממקור אמין. מאחר שהוא כבר "בשל" מבחינת הצורך המדויק בשירותיו של קבלן שיפוצים, ומאחר שקיימת המלצה טובה ואמינה, ולמעשה מעין פתרון מקיף בכתובת אחת, קיימים סיכויים גבוהים להפיכתו ללקוח.

יחד עם זאת, על מנת להפיק את המיטב מהאפשרות המצוינת של שיתופי פעולה עסקיים, יש לתכנן ולבנות אותם נכון ולשם כך כדאי להיעזר ביועץ עסקי מיומן. ראשית, צריך לזהות את העסקים המשיקים לכם שאכן יכולים להניב לקוחות חדשים, ולבצע סקירה מהירה של פעילותם העסקית, מעגל הלקוחות ומאפייניו, היכן ניתן השירות או נמכרים המוצרים, וכדומה. שנית, יש לתכנן היטב את ההצעה לעסק האחר, ותחילה לארגן את האופן שבו אתם מציגים את עצמכם, מה להגיד, כיצד לעשות רושם טוב וכדומה. בתוך כך יש להציע תוכנית אטרקטיבית כאשר המטרה היא כמובן לשכנע את בעל העסק האחר ביתרונות שיתוף הפעולה, אך כמובן שהתוכנית תהיה רווחית עבורכם.

יועץ עסקי מיומן עם ניסיון רב בתחום הזה עשוי להיות לעזר רב בתכנון ההצעה ובהצגתה, וכן באיתור עסקים שניתן ודאי לפנות אליהם. מעבר לכך, הליווי של יועץ עסקי יכול לסייע רבות בהתגברות על חסמים אישיים שלעיתים מפריעים לבעלי עסקים לבצע את הצעד המתבקש הזה.

 

חוות דעת טובות בגוגל

רשת האינטרנט, הרשתות החברתיות ומנועי החיפוש מציעים מגוון רחב של פלטפורמות לשיווק, חלקן כרוכות בתשלום לא מבוטל, אחרות בתשלום מינימלי וחלקן חינמיות. לעסק שפועל בלי תקציב שיווק, ולמעשה לכל עסק, כדאי מאוד להכיר את חוות הדעת בגוגל ולדאוג שיהיו רבות כאלו. מדובר במעין כרטיס ביקור של העסק שנמצא במנוע החיפוש הגדול בעולם, וכמעט הבלעדי בישראל, אשר בו יש קישור למפה עם ציון מיקום העסק, קישור לאתר העסק ועוד, וגם מופיעות חוות דעת.

חשוב מאוד שיהיו בכרטיס הביקור שלכם בגוגל לפחות כמה עשרות חוות דעת חיוביות. לשם כך עליכם לפעול בהתמדה ולקדם את הנושא מול כל לקוח מרוצה. תוכלו לשלוח ללקוחות כאלו לינק לכרטיס הביקור או להתקשר אליהם ולבקש שיכתבו חוות דעת. אם יש בעסק אנשי מכירות, אפשר לתגמל אותם כך שאם יביאו לקוחות הכותבים חוות דעת חיוביות יקבלו בונוס מסוים על כל חוות דעת חיובית. שימו לב: מדובר בכלי חזק מאוד שכן בעידן הנוכחי אנשים מקנים חשיבות גדולה לחוות דעת אותנטיות. רבים מבססים עליהן את ההחלטה באם להתקשר עם העסק ולהזמין את מוצריו ושירותיו. יחד עם זאת, אין הכוונה שיהיו לכם בכרטיס חמש או שש חוות דעת כאלו, אלא לכל הפחות כמה עשרות. לא די בחוות דעת בודדות שכן כמות קטנה אינה מספיק משכנעת.

 

קבוצות נטוורקינג

עוד ערוץ שיווק נפוץ שמראה אפקטיביות גבוהה הינו קבוצות נטוורקינג, או בעברית "רישות עסקי". ושוב, יש עסקים ועצמאים ממגזרים רבים שמביאים אחוז ניכר מהלקוחות שלהם דרך קבוצות כאלו, ולעומתם עסקים רבים שלא מבינים או מכירים את יתרונות הרישות העסקי, לא מבינים כיצד הוא יכול לתרום לקידום העסק, ו/או נתקלים בחסמים אישיים שמעכבים את ההשתתפות.

מדובר במפגשים מתוכננים עם מספר משתנה של אנשים, החל בבודדים ועד לעשרות, כאשר כל אחד מהם מגיע מתחום עיסוק שונה, כגון עורכי דין, רואי חשבון, מטפלים, מעצבי פנים, יזמים, משקיעים ופרילנסרים מתחומים שונים. המטרה של המפגשים האלו הינה ליצור היכרויות אישיות ומקצועיות עם אנשים רלוונטיים.

ההיכרויות נועדו לייצר שיתופי פעולה עסקיים כמתואר לעיל. ואולם, בניגוד לשיתופי פעולה כאן לא מדובר בפנייה יזומה של בעל עסק אחד לבעל עסק אחר, אלא יותר מארג אנושי של היכרויות עם אנשים אחרים שיש להם יכולות עסקיות וקשרים. לדוגמא, אם יש לכם חבר או קולגה שזקוק לשירותי עורך דין, תמליצו לו על עורך הדין שמשתתף איתכם בקבוצה. מדובר בבעל מקצוע שאתם כבר מכירים והתרשמתם מרמתו המקצועית והאנושית, ואילו החבר מקבל המלצה מכם על כל המשתמע מכך מבחינת האמון וההערכה שיש להמלצה כזו.

אם כן, בקבוצות נטוורקינג דואגים אחד לשני להפניות, וזה עובד מצוין. קיימות קבוצות שכן כרוכות בתשלום אך במקרים רבים ההשתתפות היא בחינם והמפגשים נערכים אחת לשבוע בשעות קבועות, בעבר פנים אל פנים וכיום גם באמצעות התוועדות מרחוק בזום ותוכנות דומות. יחד עם זאת, כמו בשיתופי פעולה עסקיים גם כאן צריך היערכות מסוימת וחשיבה לקראת המפגשים. בין היתר, יש לבחון מיהם האנשים המשתתפים בפגישות, האם יש להם רלוונטיות עבורכם, כיצד הם עשויים לתרום לשיווק ולקידום העסק. בנוסף, יש לשבת ולחשוב כיצד תציגו את עצמכם בפגישה הראשונה ובפגישות הבאות, כמה זמן עומד לרשותכם לשאת דברים ואילו איכויות ויתרונות תרצו להדגיש, איך לייצר עניין בכם ואיך תגיבו לאחרים. בכל הסוגיות הללו ונוספות יכול לסייע רבות יועץ עסקי מיומן, שכמו בשיתופי פעולה עסקיים יעזור גם בהתגברות על חסמים אישיים, אתגרים ומכשולים בדרך להשתתפות בפגישות.

 

הרצאות חינמיות

אפשרות שיווקית נוספת שאינה כרוכה בהוצאות, אלא רק בהשקעת זמן, היא מתן הרצאות במקומות לימוד שונים. למען הדוגמא נביא רואה חשבון המעוניין להגדיל את מעגל לקוחותיו, כיום ובראייה לעתיד. בעל המקצוע יכול לפנות למכללות ובתי ספר להנדסאים ולהציע הרצאות חינמיות בנושאי עקרונות ניהול ספרים, התנהלות מול מס הכנסה, חיסכון בחבות המס וכיוצא בזאת. מדובר בכיתה של סטודנטים להנדסת חשמל, בניין וכדומה, שבעוד זמן קצר עומדים לצאת לדרך עצמאית משלהם. רואה החשבון הנושא את ההרצאה יכול לחלק אחריה כרטיסי ביקור, וכך לקדם את האפשרות שחלק מהסטודנטים יהפכו בעתיד הקרוב ללקוחות שלו.

 

מפיצים את הבשורה

עוד ערוץ שיווקי שאינו מצריך תקציב הוא מה שנקרא "שיווק מפה לאוזן", שלאחרונה עבר מהפכה גדולה עם כניסת הרשתות החברתיות. למעשה, מדובר בדרך הכי נפוצה וותיקה להבאת לקוחות חדשים לעסק. אפשר להתחיל עם אנשים שאתם מכירים כמו חברים ובני משפחה, או כל אדם אחר שאתם פוגשים, ולספר להם בהתלהבות על מה שאתם עושים, על ההכשרה שלכם, על היתרונות ועל האופן שבו אתם יכולים לעזור ולתת פתרונות. המטרה היא שאותו אדם שאיתו אתם מדברים יעביר את ההתרשמות החיובית ואת המידע על העסק לסביבתו הקרובה, בין אם אתם אדריכלים, קבלני שיפוצים, רופאים שפתחו קליניקות, בעלי מסעדות וכן הלאה.

יחד עם זאת, יש לזכור שבסופו של דבר מעגלי בני המשפחה, החברים והמכרים של מרבית האנשים הינם מוגבלים יחסית. במילים אחרות, הם ממצים את עצמם עד מהם מבחינת פוטנציאל השוק. על כן, יש לשים דגש מיוחד בהפצת הבשורה על לקוחות העסק, שיעבירו בעצמם חוות דעת חיוביות לסביבתם הקרובה. על מנת שמטרה זו תושג יש להקפיד כמובן שתהיה שביעות רצון של הלקוחות הקיימים בכל הרמות, החל בייחוד המוצרים, באיכות השירות, במחירים, באווירה ועד לנוחות הקנייה.

לשימוש באפיקים אלו, שנקראים "מפה לאוזן" יש כמה יתרונות משמעותיים. ראשית, בקשה מבן משפחה או מלקוח להמליץ אינה כרוכה בעלויות. עם זאת, מאחר שהמלצות חיוביות צריכות להתבסס על המציאות, הרי שלפחות במקרה של לקוחות ייתכן ויהיה צורך בהשקעה כספית בנראות העסק, בחוויית הקנייה וכדומה. אמנם מדובר בהשקעה אפקטיבית יחסית מפני שהיא אינה מכוונת פר-לקוח אלא לכלל הלקוחות באופן כללי, אך היא עשויה להידרש כדי שלא לגרום לאפקט הפוך – כלומר לחוות דעת שליליות ההולכות ומתרחבות מלקוחות למכריהם. במילים אחרות, זוהי השקעה נדרשת בכל מקרה, ללא קשר לאפיקי השיווק שבהם בחרתם.

יתרון נוסף הוא שביחס לאפיקי פרסום אחרים בתשלום המיועדים לציבור נרחב, שוב קיימת בהמלצות מפה לאוזן המעלה של המלצות המגיעות ממקור אמין, אותו מכירים אישית, סומכים עליו ומכבדים את דעתו, ויודעים שאין לו אינטרס כלכלי להמליץ עליכם. זוהי המלצה אובייקטיבית המהווה חלק מקובל מקשרים אנושיים, של חבר המעוניין בטובת חברו. על פי סקרים, 9 מכל 10 אנשים מקנים סמכות, חיוביות ואמינות להמלצות המגיעות מאנשים שהם מכירים, פי 2 מאשר במדיה הדיגיטלית.

יחד עם זאת, אין בכך לטעון כנגד הרשתות החברתיות, כגון פייסבוק, לינקדאין ואינסטגרם, שכבודן במקומן מונח. אלו שיטות חדשות של "שיווק מפה לאוזן המביאות לחשיפה נרחבת, ואינן חייבות להיות כרוכות בעלויות משמעותיות או בכלל. כמובן שגם כאן כדאי להסתייע ביועץ עסקי מיומן, שיעזור לבחון את אפיקי השיווק המתאימים והטובים ביותר מפה לאוזן, מהלכים שכדאי לבצע כדי לקדם את הנושא, לרבות במדיה הדיגיטלית על הפלטפורמות השונות שלה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

מדובר בתופעה נפוצה בקרב בעלי עסקים רבים: על פניו הדוחות של רואה החשבון מספרים סיפור יפה, גם אם לא של הצלחה מטאורית לפחות של עסק יציב ומבוסס שמראה פעילות רווחית. אבל המציאות מספרת סיפור אחר, של חשבון בנק יחסית מדולדל, של מחנק בתוך מסגרת האשראי, של נזילות נמוכה, של דאגות וטרדות לגבי המימון השוטף. אין […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם