האם כדאי לנכות צ'קים או לקחת הלוואה?

ניכיון צ'קים הוא פרוצדורה מקובלת מאוד במשק המקומי, אשר לא מעט בעלי עסקים מסתמכים עליה לצורך שמירה על תזרים המזומנים. ואולם, אם אתם מתלבטים אם כדאי לנכות צ'קים או לקחת הלוואה, חשוב שתדעו שלניכיון צ'קים יש כמה חסרונות, ההופכים לא פעם את הבחירה בנטילת הלוואה לצעד נכון יותר.

מדוע צריך ניכיון צ'קים?

בעיקרון, ניכיון צ'קים בא לענות על בעיה מוכרת ונפוצה במשק המקומי. מדובר בלקוחות המעדיפים ואף דורשים לשלם לבעל העסק בתשלומים דחויים באמצעות צ'ק דחוי (למשל שוטף פלוס שישים ולפעמים יותר מכך). יש גם העושים זאת באמצעו תשלומי אשראי דחויים וקיימת גם אפשרות לניכיון כרטיסי אשראי, אולם למען הבהירות והנוחות נתייחס במאמר זה לניכיון צ'קים. הבעיה עם התנהלות זו של צ'קים דחויים היא כמובן ההכבדה על תזרים המזומנים של העסק. אכן, עסקים רבים בישראל סובלים מתזרים מזומנים שלילי, וזאת אפילו אם השורה התחתונה שלהם חיובית.

אכן, דוח רווח והפסד של רואה החשבון יכול להצביע על מצב סביר, מאוזן או אף שפיר למדי, אולם התזרים דווקא שלילי ויותר בעיות ומכשולים פיננסיים חמורים מבחינת ההתנהלות השוטפת. לו כל הלקוחות היו משלמים במועד המכירה לא הייתה נוצרת בעיה זו, אולם לצערנו זהו המצב במשק הישראלי, ובשלב זה יש לחפש פתרונות שיכולים להגיע מכמה כיוונים, למשל ביצוע שינויים במערך ובמדיניות הגבייה של העסק, או שינויים הקשורים להוצאות העסק, אולם כאן נתמקד באפשרות של ניכיון צ'קים אל מול נטילת הלוואה.

אז מה זה ניכיון צ'קים?

ניכיון צ'קים מאפשר לכם בתור בעלי העסק ליצור קשר הרבה יותר ישיר ומהיר בין מועד המכירה ומועד כניסת הכסף לחשבון הבנק (יש לציין כי את הניכיון מציעות גם חברות חוץ בנקאיות המקבלות רישיון לכך). זאת אומרת שהבנק לוקח מכם את הצ'ק הדחוי שקיבלתם מלקוח מסוים, או מספר צ'קים שאתם מגישים בו זמנית, ומעביר אליכם את הסכום המצטבר בתשלום אחד כאשר אתם קובעים את המועד הנוח לכם להעברת הכסף לחשבון. אין ספק שמדובר במהלך התורם לשקט תעשייתי בכל הקשור לשמירה על תזרים מזומנים חיובי, וגם מוריד מכם לעיתים את הנטל הכרוך ברדיפה אחרי לקוחות מסוימים על מנת לגבות מהם את התשלומים.

בעיקרון, מדובר בתהליך פשוט למדי המבוצע מול הבנק. הוא כרוך בהעברה של הצ'קים הדחויים עם בקשה לניכיון, כאשר מרבית הבנק אפילו לא דורשים כיום שתגיעו לסניף וניתן לעשות זאת באמצעים אלקטרוניים. לאחר שהבנק מוודא כי מדובר בצ'קים תקינים אתם סוגרים איתו על גובה הריבית שהבנק ינכה מהתשלום המגיע לכם (בנושא זה עוד נעסוק בהמשך), ולאחר מכן הכסף עובר לחשבון בתשלום אחד. כאמור, תהליך דומה ניתן גם לבצע עם כרטיסי אשראי.

אכן, ישנם יתרונות לניכיון צ'קים וזו אינה בהכרח בחירה לא טובה. הוא יוצר יותר סדר בניהול הפיננסי של העסק שלא צריך להתנהל עם המבט קדימה לחודשיים או השלושה הבאים. כמו כן, אתם מקבלים לחשבון כסף נזיל ונמנעים מפגיעה במסגרת האשראי, על כל המשתמע מכך מהיחסים מול הבנק. וכמובן שתזרים חיובי מקטין את הדאגות בנוגע לחשבון הבנק, ומאפשר לנהל ולתפעל את העסק בצורה נכונה ואפקטיבית – החל בתשלום המשכורות, דרך התשלומים לספקים, ועד לביצוע מהלכים כגון מתן הנחות ללקוחות ויציאה במבצעים. יחד עם זאת, כפי שנראה כעת, ניכיון צ'קים גם מגיע עם כמה חסרונות בולטים.

מהם החסרונות של ניכיון צ'קים?

כאמור, ניכיון צ'קים אינו בהכרח הבחירה הנכונה לטיפול בעיית תזרים המזומנים הנובעת מתשלומים דחויים. זאת לאור מספר חסרונות של התנהלות כזו שחשוב להכיר. ראשית, יש לזכור כי לא על כל הצ'קים ניתן בכלל לקבל ניכיון, מפני שקיימים מספר תנאים מצטברים שצריך לעמוד בכולם. כך למשל, ישנן מגבלות משתנות בין הבנקים לגבי תאריך הפירעון של הצ'ק, שיכול לעמוד לעיתים על שלושה או שישה חודשים לכל המאוחר. כמו כן, הצ'ק חייב להיות ממולא באופן נכון וראוי לא טעויות בפרטי הסכומים והתאריך שציין הלקוח, והוא גם צריך להיות צ'ק בר הסבה שאותו הבנק יכול להחזיק כחוק ולהשתמש בו בתור בטוחה. מעבר לכך, יש לזכור כי הניכיון אפשרי רק ללקוחות שהבנק אישר להם הקצאת מסגרת אשראי לצורך העניין, והדבר כרוך גם באישור למסירת פרטים הנוגעים לחשבון העסק שלכם אל הבנק שמולו אתם מבצעים את הניכיון.

שנית, ההתנהלות הכללית וההסתמכות בשוטף על ניכיון צ'קים אינה יוצרת בהכרח את אותו "שקט תעשייתי" שעליו דובר לעיל. למעשה, התנהלות זו גם מכניסה את בעל העסק לתוך מערכת לחצים, הנובעת מכך שכל הזמן חייבים לגבות צ'קים מהלקוחות. יש בנוהל הזה טעם לפגם מבחינת הלקוח שכן הוא מייצר עליו לחץ, ומצד שני נוצרת תלות קבועה בצ'קים שלו ומכאן נוצרות בעיות חדשות. למשל, אם בתקופה מסוימת הלקוח אינו פנוי, ואפילו מהסיבה הפרוזאית של מחלה של בעל ההרשאה לחתימה על צ'קים, הרי שאתם נשארים עם בעיה בתזרים המזומנים. ככל שאתם פועלים מול יותר לקוחות בשיטה זו, כך גדלה ההשקעה והטרדה הכרוכה בהתעסקות עם הצ'קים, ומאידך – ככל שאתם מסתמכים על לקוח אחד גדול כך גדלה התלות בו וההשלכה על תזרים המזומנים במידה שאינו פנוי להעביר את הצ'ק.

למעשה, כאשר משווים בין ניכיון צ'קים לבין נטילת הלוואה, רואים שהניכיון הוא למעשה סוג של הלוואה. נכון, יש לו יתרונות מבחינת פשטות הפרוצדורה (למשל, לא צריך להגיש לבנק תוכנית עסקית, ואילו הצ'קים שמגישים לניכיון משמשים כבטוחות – לעומת הבטוחות שצריך להעמיד בהלוואה). בנוסף, גם בהלוואות וגם בניכיון צ'קים הבנק לוקח עמלות וריביות. וכאן אנו מגיעים לחיסרון נוסף של ניכיון צ'קים בהשוואה להלוואה, והוא שבשורה התחתונה אתם מקבלים פחות כסף. מבלי להיכנס למתמטיקה מסובכת, נסביר שבהלוואה הריבית נגבית בהדרגה לאור הסכום הנותר להחזר, שעם הזמן הולך ופוחת, כך שבכל החזר אתם גם משלמים פחות מבחינת הריבית. לעומת זאת, בניכיון צ'קים גובים את העמלות והריביות מראש, כלומר הריבית יורדת על כל הסכום, והמשמעות היא שקיבלתם לחשבון פחות כסף על הצ'קים ממה שהייתם יכולים לקבל על הלוואה באותו ההיקף. מאידך, ראוי לציין כי ממש כמו בהלוואות, גם בכל הקשור לניכיון צ'קים ניתן ורצוי לבצע משא ומתן מול הבנק על גובה הריבית, ובמידה ואינכם יודעים כיצד לגשת לנושא כדאי להתייעץ עם יועץ עסקי.

מעבר לכך, בניכיון צ'קים יכולות להיות מגבלות נוספות שראוי להכיר ולזכור. למשל, הבנק בהחלט יכול לדרוש העמדת בטוחות בדמות צ'קים נוספים שאינם מיועדים לניכיון, כך שבמידה שהצ'ק הדחוי לא יהיה ניתן לגבייה הבנק עלול לגבות את הבטוחה. כמו כן, הבנקים נוטים להגביל את הסכום הניתן לגבייה בצ'ק אחד, שאינו יכול לעלות על גובה מסוים בהשוואה למסגרת ניכיון הצ'קים שאושרה.

אז ניכיון צ'קים או הלוואה?

אין ספק כי ניכיון צ'קים יכול לתת מענה טוב לבעיות בתזרים ולמצבים מסוימים שאליהם נקלע העסק. לדוגמא, ייתכן בהחלט מצב בו עם הזמן העסק גדל ומתרחב ואיתו גם כמות החייבים, ואילו הבנק מסרב לתת הלוואה. במקרה זה ניכיון צ'קים יהיה פתרון בלית ברירה. כמו כן, ייתכן מצב שבו בעל העסק צריך פתרון נקודתי למימון של עסקה גדולה, שעליה הוא מחזיק ביד צ'ק דחוי – וכאן ניכיון צ'קים יספק מענה אפשרי. יחד עם זאת, מבחינה פתרון שוטף ניכיון צ'קים אינו נכון יותר מנטילת הלוואה וזאת לאור הסיבות שצוינו: פחות כסף ביד על צ'ק לעומת הלוואה באותו סכום ובאותה ריבית, מגבלות על הצ'קים שניתן לנכות, ויותר תלות והתעסקות בנושא הצ'קים מול לקוחות.

קבלת ייעוץ עסקי בנושא

אם אתם מתלבטים לגבי נטילת הלוואה, ניכיון צ'קים וסוגיות נוספות הקשורות לניהול הפיננסי של העסק, קבלת ייעוץ עסקי יכולה לעזור מאוד בקבלת ההחלטות הנכונות, ובשיפור מצב תזרים המזומנים שלכם. כך למשל, יועץ כלכלי יבצע סקירה של הדוחות הפיננסיים שמוציא רואה החשבון שלכם, יוצא במידת הצורך דוחות כלכליים מדויקים משלו, ויסקור שורה ארוכה של היבטים (מוצרים, שירותים, עלויות ייצור, הלוואת קיימות, תקורות וכדומה) מהפן הפיננסי. היועץ גם יעזור לכם להבין היטב את המצב הכלכלי של העסק לאשורו, ינחה אתכם להתנהלות פיננסית נכונה ומוקפדת בשוטף, וגם יעזור להבין את הבעד ואת הנגד של האפשרויות הפתוחות בפניכם, והתאמתן הספציפית לעסק ולמצבו הנוכחי. כמו כן, במידת הצורך יכול יועץ עסקי מיומן לסייע בהגשת בקשה להלוואה מהבנק, או במחזור של הלוואה קיימת, לרבות בניית תוכנית עסקית שתוביל לאישור הלוואה חדשה בתנאים מיטביים ונוחים עבור העסק.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם