החזרת הלוואה לפני הזמן, האם זה נכון?

הלוואות הן צינור החמצן של המשק הישראלי ומאפשרות לעסקים רבים לבצע את המדיניות שלהם מבחינת צמיחה והשקעה כפי שזו הוגדרה בתוכנית העסקית. יחד עם זאת, הלוואות גם כרוכות כמובן בהחזרים המעיקים על תזרים המזומנים ומן הסתם גם על הרווח הנקי שלכם. לכן, כאשר המצב הכלכלי של העסק מאפשר זאת עולה ההתלבטות לגבי החזרת ההלוואה והאם מדובר בצעד נכון. בשורות הבאות נבחן את הסוגיה הזו ונראה מדוע החזרת הלוואה לפני הזמן אינה בהכרח הצעד הנכון.

כמה מילים כלליות על הלוואות לעסקים

לפני שנדון בשאלה שבכותרת כדאי לזכור את המצב הנוכחי של קבלת הלוואות לעסק מהבנק. אמנם, הלוואות הינן חיוניות לצורך התפתחות, צמיחת והתנהלות המשק בכללותו, ולעסקים מכל סדר גודל ותחום פעילות. וכמובן, מבחינת הבנק מדובר בעיקרון בהשקעה מוצלחת ומניבה עקב הריביות הכרוכות בהלוואות אלו. מצד שני, הבנקים גם יודעים שהמשק הישראלי נתון לתנודות, בענפים מסוימים יותר מאחרים, ותנודות אלו המצטרפות לתחרות ולחוסר הוודאות הכללי בעולם העסקים, מטילות צל של סיכון על מתן הלוואות עסקיות.

הבנקים מודעים היטב לסיכונים אלו ויש לכך השלכות. ראשית, הם נוטים לדרוש ריביות יחסית גבוהות על הלוואות לעסקים, בוודאי אם מדובר בעסק או בבעל עסק שאינו מוכר למנהל הסניף, או שמוכר לו וידוע כי מצבו לאורך השנים עשוי לעורר דאגה. שנית, עצם קבלת ההלוואה אינה עניין של מה בכך ותלוי לא מעט בטיב התוכנית העסקית המוגשת לעיון מנהל הסניף, ומטבע הדברים גם במצבו הפיננסי הנוכחי של העסק, במצב השוק, במקורות המימון הנוספים שלו, ובסופו של דבר בסיכוייו לעמוד בהחזר ההלוואה. לכך מצטרפים כידוע ביטחונות שצריכים להעמיד כנגד פירעון ההלוואה.

במילים אחרות, השגת הלוואה עסקית כיום, ובוודאי הלוואה בתנאים טובים, אינה עניין של מה בכך. אמנם, הסיכויים לכך גדלים במידה שמדובר בעסק המפגין התנהלות תקינה לאורך השנים מול הסניף, ומצוי במצב כלכלי טוב יחסית, ובמידה שהוא מגיש תוכנית עסקית רצינית, מקצועית, חיובית ומשכנעת לעיון הסניף. ואולם, באופן כללי השגת הלוואות עסקיות בתנאים נוחים לעסק איננה פשוטה בימינו. וכאן אנו מגיעים לנושא של החזר הלוואה לפני הזמן.

הרצון להחזיר הלוואה לפני הזמן

בעיקרון, נטילת הלוואות מהבנק אמורה להיות לצרכי התפתחות וצמיחה, פערי מימון תשלומים מצד הלקוחות, ולא למען ההתנהלות השוטפת וסגירת מינוסים בתזרים. במידה שזה המצב אצלכם בעסק, ראוי לזכור כי הלוואות אינן תרופת פלא ובסופו של דבר המגרעות עולות על היתרון. ההלוואה אינה מטפלת בשורש הבעיה, ולהיפך – עקב הנטל המצטבר על התזרים, ועקב העובדה שהחזרי ההלוואות נוטים שלא להופיע בדוח רווח והפסד של רואה החשבון – הן עלולות ליצור בלגן פיננסי ולהעמיק את המשבר הכלכלי, כמו גם את היחסים מול הסניף שלכם. 

ואולם, בהנחה שהעסק נמצא בתקופה טובה ויש הלוואה מהבנק התלויה ועומדת עדיין, הרצון להחזירה לפני הזמן מובן. ראשית, מפני שאתם מורידים מהראש, מהתזרים ומהטבלאות את ההחזרים החודשיים, ושנית, מפני שיש כאן חיסכון ברור מבחינת קיצור הזמן שבו אתם משלמים את הריבית. ואין ספק שיש גם הרגשה טובה בידיעה שאינם מתנהלים עם חוב כזה או אחר לבנק, שאתם עצמאיים ונקיים מבחינה זו. יחד עם זאת, כפי שנראה להלן החזרת הלוואה לפני הזמן אינה בהכרח הצעד הנכון, ולרוב עדיף דווקא שלא להחזירה לבנק.

מדוע לא כדאי להחזיר הלוואה לפני הזמן?

כפי שראינו, קבלת הלוואה מהבנק עבור העסק בימינו אינה עניין של מה בכך. יש לזכור זאת כאשר שוקלים להחזיר את ההלוואה הקיימת. אמנם היכולת להחזיר מוקדם מעידה על מצב טוב יחסית, אבל אין כל הבטחה שהתקופה הטובה תמשיך גם בעתיד. כך, אתם עלולים למצוא את עצמכם בעוד תקופה מסוימת נזקקים שוב להלוואה, אולם ייתכן שכעת המצב בענף ובעסק פחות טובים. זאת אומרת שבמקרה הטוב תוכלו להשיג הלוואה בתנאים פחות נוחים מהקיימים, ובמקרה הרע הבקשה לא תאושר על ידי מנהל הסניף.

בנוסף לכך, צריך לזכור שהבנקים נוטים מעת לעת לשנות מדיניות, הן לגבי ריביות בהלוואות לעסקים והן לגבי מתן ההלוואות בכלל. הדבר תלוי לא רק בשינויים המתרחשים בשוק המקומי והעולמי, אלא גם בנסיבות פשוטות בהרבה – למשל מנהל סניף או מנהל אזור חדש בבנק שנכנס לתפקיד ומביא עימו מדיניות יותר קפדנית וזהירה. זאת אומרת שבעת הצורך ייתכן שתאושר לכם הלוואה בהיקף יותר נמוך ממה שאתם מחזיקים עכשיו ביד, או כאמור יהיו תנאים פחות נוחים מבחינת ריביות, ביטחונות, תקופת ההלוואה וכדומה.

לנצל את ההלוואה הקיימת

ההלוואה הקיימת של העסק משמעה שהבנק נותן אמון בהתנהלות וביכולות העסקיות שלכם, ואת האמון הזה המתבטא בכסף צריך לנצל. כלומר, אם יש עודפים ורווחים עדיין עדיף להמשיך ולשמור את ההלוואה ולנצל אותה לצרכים שונים – בדגש כמובן על צמיחה והתרחבות. כך לדוגמא, את האשראי שנותן הבנק המתבטא במשאבים פיננסיים פנויים כרגע, תוכלו להשקיע בשיווק העסק במטרה להגדיל את מעגל הלקוחות ומכאן את המחזור. כידוע, ישנם אפיקים רבים לשיווק ופרסום הפתוחים בפניכם, לרבות במידה הדיגיטלית, וחלקם בהחלט מציעים חשיפה טובה ואפקטיבית לעסק בעלויות שאינן גבוהות במיוחד, ועם אפשרות לשמירה על תקציב ברור ומוקפד.

אפשרות נוספת לניצול המשאבים היא קניית עסק נוסף מהתחום שלכם, דבר שיאפשר גדילה וצמיחה. כמובן, קנייה של עסק נוסף היא השקעה בלתי מבוטלת והדבר תלוי במשאבים הזמינים, אולם במידה שמבצעים את תהליך הבדיקה והרכישה בצורה מקצועית, בתהליך מסודר של ייעוץ עסקי – היא יכולה להזניק אתכם לעבר מחוזות חדשים של היקף המחזור, חיזוק המוניטין והמותג, והגדלת הרווחים. יש לציין כי לעיתים לבעלי עסקים אין את הזמן הפנוי לנהל עסק אחר, ואם זהו המצב אצלכם תמיד קיימת האפשרות להיכנס לעסקים אחרים בתור שותפים לא פעילים, מה שיקטין את ההתעסקות שלכם למינימום הנדרש והמתאים לכם, למשל רק שותפות בהחלטות אסטרטגיות המתקבלות מעת לעת. כמובן שגם את המהלך הזה יש לבצע לאור בדיקה משפטית ופיננסית מדוקדקת.

ראוי להדגיש כי לעיתים קניית עסק אינה חייבת להיות דווקא של מתחרה או מישהו שפועל בתחום שלכם. לדוגמא, ניתן להשתמש בכסף הפנוי כדי לרכוש עסק הפועל בתחום אחר שמדבר אליכם, שיש לכם בו הבנה, שמראה פוטנציאל טוב וכדומה, ובצורה זו אתם למעשה מבצעים השקעה שמפזרת את הסיכונים. וישנם ערוצים נוספים שניתן לקחת את הכסף הפנוי ולהשקיע בהם, תוך בחינה של האפשרויות וההזדמנויות השונות הקיימות בשוק המקומי, ובכך ליצור עוד אפיק מניב מלבד העסק תוך פיזור הסיכון. 

ומה עוד אפשר לעשות עם ההלוואה למען פיתוח העסק? ניתן כמובן להשקיע בפיתוח עסקי על ידי הרחבת מגוון השירותים והמוצרים שלכם. למשל, משרד אדריכלים יכול לבצע מהלך המאפשר לו להתחיל להציע ללקוחות גם שירותי עיצוב פנים, חברה לבניית אתרי אינטרנט יכולה להשקיע את המשאבים הדרושים כדי להתרחב לשירותי קידום אתרים, וכן הלאה.

ולבסוף, גם אם אינכם מעוניינים מסיבה זו או אחרת להשתמש בכסף הפנוי בשביל להגדיל ולפתח את העסק ואת מקורות ההכנסה שלכם, עדיין עדיף לרוב להשאיר אצלכם את האשראי שהבנק נתן. נכון שהגעתם למצב פיננסי-עסקי טוב יחסית כעת, עם עודפים ורווחים, אולם אין כל הבטחה שתקופה זו תימשך לעד. למעשה, אם נסתכל על הסטטיסטיקה ועל המציאות בעיניים פקוחות, ישנה סבירות שיגיעו גם תקופות פחות טובות. לכן, את הכסף עדיף לשמור כרגע אצלכם בדיוק עבור תקופה כזו אם תגיע, או לכל מצב בו יהיה צורך בהשקעת כספים מהירה לכיסוי הוצאה גדולה ובלתי צפויה. 

להסתייע בייעוץ עסקי

בפסקאות האחרונות סקרנו מספר מהלכים שניתן לבצע באמצעות האשראי והעודפים שלכם, וישנם ערוצים נוספים שניתן להשקיע בהם. לפני שאתם מחליטים ללכת על צעד כזה או אחר, כדאי לקבל ייעוץ עסקי מבעל מקצוע שמחזיק ניסיון רב, מכיר היטב גם את תחום הפעילות שלכם, ושיש לו השכלה כלכלית-אקדמית מקיפה. יועץ עסקי כזה יוכל לעזור לכם לדייק את הבנת המצב הפיננסי בעסק, את המשאבים העומדים לרשותכם, את האפשרויות שיכולות להתאים, וכן לסייע בבדיקות הנדרשות ובביצוע המהלכים בצורה נכונה, חכמה ומקצועית.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם