המדריך לסוגי תוכניות עסקיות

תוכנית עסקית היא יסוד ועוגן להתנהלות נכונה של עסקים בכל שלבי חייהם, ומספקת את המפה והמצפן לעמידה ביעדים ברורים ומוגדרים לשנה או השנתיים הקרובות. יחד עם זאת, תוכנית עסקית אינה נדרשת רק לניהול השוטף של עסקים קיימים ויש לבנות אותה גם לצרכים נוספים, בעיקר לצורך הקמה של עסק חדש או כניסה לתחום חדש, תוכנית עסקית המיועדת לעיניו של שותף או משקיע פוטנציאלי, ותוכנית המיועדת להשגת מימון מהבנק או מקרנות שונות.

אמנם, קיים מבנה בסיסי ואחיד לתוכנית עסקית, אולם הסעיפים והדגשים משתנים בהתאם לייעודה של התוכנית, וכמובן גם התכנים עצמם המשתנים בהתאם למאפייני העסק. יש להדגיש כי אי הקפדה על דגשים חשובים וספציפיים כאלו עלולה להוביל להחטאת מטרתה של התוכנית, ולכן צריך לעבוד עם מי שמכיר היטב את התחום. מעבר לכך, בניית תוכנית עסקית היא תמיד משימה בעלת מורכבות, למשל מבחינת הערכות מושכלות של הכנסות חזויות ומבחינת תיאום בין סעיפי ההוצאות השנים. גם מסיבה זו, מומלץ בחום להסתייע בשירותיו של יועץ עסקי מיומן שכבר סייע למאות עסקים לבנות תוכניות עסקיות, ובדגש על התחום בו העסק פועל והמטרות שלשמן התוכנית נכתבת.

סעיפים בסיסיים של תוכנית עסקית

לפני שייסקרו ההבדלים המרכזיים בין סוגי תוכניות עסקיות, יש להסביר את המבנה הבסיסי של תוכנית עסקית המחולקת למספר חלקים בסיסיים. חלק ראשון (שאותו נהוג לכתוב דווקא בסוף העבודה) הוא סיכום מנהלים. כאן מובא סיכום תמציתי של סעיפי התוכנית השונים כגון תיאור העסק, היסודות להצלחתו, שירותיו ומוצריו, מבנה ההנהלה, מצבת העובדים, קהלי היעד, יסודות כלכליים ותוכניות צמיחה, וכדומה.

החלק הבא מפרט לגבי שירותי ומוצרי העסק, הבעיה שהם פותרים לקוח הפוטנציאלי, יתרונות לעומת מתחרים ברמה הפיננסית והשיווקית, עלויות ייצור ופיתוח, אחסון, הובלה והפצה, שיווק וכדומה. החלק השלישי עוסק במבנה העסק וההנהלה, העץ הארגוני, יתרונות מיקום העסק, יתרונות העובדים וההנהלה מול מתחרים עבור לקוחות פוטנציאליים עלויות שכר, שכירים ופרילנסרים, תפקידים שונים ותרומת העובדים להצלחה.

השלב הרביעי עוסק בשוק ובמתחרים בהתאם למחקר מקדים שנערך, למשל נקודות כוח ותורפה של מתחרים, אסטרטגיות להצלחה ותחום השיווק והמכירות: כיצד מושכים לקוחות לעסק, כיצד משמרים אותם, איך מתבצעים תהליכי שיווק ומכירה, ההכנסות הצפויות מיעדי מכירה ושיווק, ומשאבים שיושקעו במיתוג ושיווק. השלב החמישי והחשוב ביותר היא התוכנית הפיננסית, אשר עוסקת באיזון בין הכנסות להוצאות ומביאה את הצעדים להגדלת הרווחיות והמחזור באמצעות צעדים כגון תמחור, צמצום עלויות, שיווק, השקעות וכן הלאה.

תוכנית עסקית למטרות ניהול שוטף ושיפור הרווחיות

הסוג הראשון של תוכנית עסקית הוא זה שמיועד למטרות ניהול שוטף בעסקים קיימים. כאן מדובר למעשה בתוכנית עבודה המציבה יעדים ברורים ומוגדרים. התוכנית מבוססת על מחקר מעמיק שבוצע בעסק על ידי היועץ העסקי, ועל התגליות והתובנות שעלו מהמחקר. לצד תחזית הוצאות והכנסות מפורטת ברמה החודשית לשנה או השנתיים הבאות, התוכנית תגדיר צעדים ריאליים וישימים להגדלת הרווחיות, למשל הקטנת הוצאות והגדלת המחזור, ותביא פתרונות לבעיות ולנקודות תורפה שהתגלו בבדיקה המקדימה. הצעדים עשויים להתייחס לכל מכלול הפעילות של העסק, החל בכוח האדם, דרך תמחור מוצרים ושירותים, ועד לתחום השיווק והמכירות. לאורה יתנהל בעל העסק מעתה והלאה תוך שמירה על קו אחיד ומוגדר, המביא את העסק באופן ריאלי, הדרגתי ובטוח אל היעדים. תוכנית עסקית זו מהווה תוכנית עבודה ברורה ומדויקת והיא חיונית לכול בעל עסק שרוצה להגדיל את הרווחיות.

תוכנית עסקית למשקיע

סוג נוסף של תוכניות עסקיות הוא זה המיועד לעיניו של משקיע. כאן, התוכנית העסקית יכולה להיות מלאה כאמור לעיל, או להתמקד בעיקר בפן הכלכלי. בנוסף, יש לזכור כי תוכנית עסקית למשקיע נועדה לעיניו של אדם או גוף שישנם סיכויים סבירים שימלאו תפקיד משמעותי בעסק. בניגוד אל בעל העסק שמכיר היטב את העסק שלו, ובניגוד לבנק שאינו מעורב בניהול, המשקיע עתיד להיות הרבה יותר מעורב אך מעבר לתמונה הראשונית אינו מכיר עדיין את העסק ואת התחום כפי שמכירים הבעלים. לכן, יש לבנות עבורו תוכנית המתארת גם את השוק, המתחרים והמגמות הצפויות, וכמובן את העסק ומצבו לפרטי הפרטים על מנת שהחלטתו תהיה מושכת ונכונה, ואם יחליט להשקיע כבר יהיו לו נתונים מספיקים על מנת להמשיך בפעילות.

תוכנית עסקית לעסק חדש

תוכנית עסקית לעסק חדש דומה למדי לתוכנית העסקית לניהול שוטף של עסק קיים, רק שכאן מושם דגש רב על סוגיית ההקמה, תקציב ההקמה, ועל תקופת ההרצה של העסק. בעוד שבתוכנית עסקית לעסק קיים הכוונה היא לחדד וללטש את הפעילות המתנהלת, במקרה של עסק חדש ההתנהלות עדיין אינה קיימת ולפיכך יש גם לבנות מספר תרחישים הצופים פני עתיד – מהאופטימי ועד לפסימי. התרחישים הללו מהווים חלק מבדיקת הכדאיות הכלכלית של העסק, המאפשרים להבין האם שווה ללכת על ההקמה וכל המשתמע ממנה, האם לבצע שינויים מסוימים בקונספט ובמוצרים, או שעדיף לוותר על המיזם מכל וכל. כך לדוגמא, ייתכן ולאור התוכנית העסקית, הנתונים והתרחישים יבין היזם כי ההגעה לנקודת האיזון של העסק תארך זמן רב יותר ממה שהוא מוכן/יכול להמתין, או שייתכן כי יבחר בתרחיש בו מוסיפים עוד מוצר בעל רווחיות טובה שמקדים את נקודת האיזון בזמן או מביא לרווחיות ששווה להפשיל בשבילה שרוולים.

תוכנית עסקית לבנק

עוד סוג של תוכנית עסקית הוא זה המיועד לעיני הבנק, ומדובר בדרישה בסיסית לצורך קבלת הלוואה. כאשר כותבים תוכנית עסקית לבנק יש לזכור שככל שהעסק מצטייר כמצוי בסיכון גבוה יותר, בין אם מבחינת מצבו הפיננסי הנוכחי ובין אם מבחינת תחום הפעילות, כך הסיכון של הבנק יהיה גבוה יותר והריבית ותנאי ההחזר יהיו פחות טובים. לפיכך, אחת המטרות המרכזיות של התוכנית העסקית תהיה להראות סיכון כמה שיותר נמוך, קודם כל בשביל שההלוואה עצמה תאושר, ובנוסף – כדי שהיא תאושר בתנאי החזר ובריביות המתאימים לעסק.

יש להראות לבנק שקיים פוטנציאל עסקי טוב בעסק, גם באופן כללי ובעיקר לגבי תקופת ההלוואה שתביא להגדלת הרווחיות. לפיכך, יש לשים דגש מיוחד על יכולות ההחזר דרך תיאור המצב הכלכלי כיום ובעתיד בהקשר לפעילות העסקית, לנכסים, להון העצמי ולמקורות מימון נוספים. כאמור, התוכנית העסקית היא מרכיב בסיסי שאיתו מגיעים לבנק, ועליה להיות כתובה באופן נכון, מקצועי וחיובי ככל הניתן, אך תוך שמירה על אמינות והתבססות על נתונים ריאליים.

תוכנית עסקית לקרנות מימון

גם בפנייה לקרנות מימון לצורך קבלת הלוואה מהווה התוכנית העסקית תנאי בסיסי. יחד עם זאת, כאן התוכנית מבוססת על פורמט שקובע הגוף המסוים, למשל קרן נתן, עוגן, גופים חוץ בנקאיים נוספים או הלוואות בערבות מדינה.

הקרנות אינן מכירות את העסק ולכן מבקשות לרוב מידע הרבה יותר רחב בהשוואה לבנק, כדי להימנע מעיוותים וסילופים. כך למשל, הקרן עשויה לדרוש שיוצגו הצעות מחיר מספקים אם רוצים להקים עסק חדש, להביא הצעות מחיר מקבלן, להוכיח כמה עולה מכונה כזו או אחרת וכן הלאה. יתר על כן, במקרים רבים התוכנית העסקית והמסמכים הנלווים נבחנים על ידי יותר עיניים מקצועיות, הן של אנשי הקרן, הן של הגוף המתווך והן של הבנק המלווה. לפיכך, כתיבת תוכנית עסקית שאינה מספיק רצינית, ו/או ללא היכרות עם הדרישות המיוחדות, היא מתכון לפסילה. הדבר נכון לגבי תוכניות עסקיות לקרנות ולמעשה לגבי כל סוג של תוכנית עסקית העלולה להחטיא את מטרתה.

לפיכך, ישנה חשיבות גדולה להסתייעות ביועץ עסקי מיומן שילווה את כתיבת התוכנית, ואף יבצע תהליך של ייעוץ עסקי התורם לעסק במובנים רבים. במידת הצורך, היועץ העסקי גם מלווה את הגשת התוכנית לבנקים ולקרנות, מייצג את העסק ומביא להגדלה משמעותית בסיכוי לאישור ההלוואה ובתנאים מיטביים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם