המדריך לפיתוח עסקי

המושג פיתוח עסקי מתייחס ליריעה רחבה מאוד של תהליכים, משימות והיבטים של העסק. בעיקרון, הכוונה היא לפעולות ההולכות מעבר להתנהלותו האורגנית או השגרתית של העסק, כלומר חושבות הלאה וקדימה לעבר צעדים ואופקים חדשים. מדובר למעשה בשורה ארוכה של אפשרויות העומדות לרשות בעל העסק, ושאותן יש לשקול, לתכנן ולבצע היטב – עדיף באמצעות יועץ עסקי המכיר היטב את הענף ומחזיק בניסיון רב בתחומי השיווק, ובידע כלכלי מקיף.

מה נכלל תחת ההגדרה של פיתוח עסקי?

כאמור, המונח פיתוח עסקי יכול להתייחס להיבטים כלכליים, שיווקיים, ניהוליים וארגוניים, ולהציב מטרות נרחבות מאוד, כלליות או ספציפיות. יחד עם זאת, המטרה הסופית היא להביא באמצעות צעדים שונים להגדלת הרווחיות בעסק ואף להגדלת המחזור. שוב, הכוונה אינה דווקא לתהליכים שכבר מתקיימים בעסק, למשל להתייעלות על ידי צמצום משרות או לשינויים בתמחור, אלא לצעדים שיפיקו בטווח יותר ארוך ערך במישורים כלכליים ואחרים.

לדוגמא, פיתוח עסקי עשוי להתמקד בשיתופי פעולה עם עסקים בעלי תחומי פעילות משיקים. ניקח למשל אדריכל המתמחה בבתים פרטיים שמחליט לעשות פיתוח עסקי ומתחיל לעצב ולייצר גם מוצרי אומנות. כך הוא ימכור לקהל הלקוחות שלו, אשר להם הוא מעצב את הבית, גם מוצרים נוספים ובכך יגדיל את ההכנסות על אותו בסיס לקוחות. דוגמא נוספת היא יצירה של שיתוף פעולה בין שני עסקים המספקים שירותים דומים.

כך למשל, חברות יצרניות בעלות מותגים מוכרים עושות פיתוח עסקי על ידי כך שהן מוכרות את המוצרים שלהם לחברות אחרות. זהו מהלך הנקרא private label שבעצם מגדיל את ההכנסות על אותו בסיס הוצאות, ומקובל מאוד בתחום המזון, הבגדים וכדומה. יתרה מכך, אותה חברה יצרנית יכולה להקים מותג נוסף בבעלותה ובכך להגדיל את ההכנסות ואת שורת הרווח.

למעשה, פיתוח עסקי יכול להתבצע מול עסקים הנותנים שירותים משיקים או אפילו מתחרים, וגם מול הלקוחות, ספקים וסוכנים. למרות שבסופו של יום הכוונה היא להגדיל רווחיות והכנסות, ייתכן שהפעולות המבוצעות לא יהיו בעלות אופי כלכלי גרידא. לדוגמא, ארגון מסוים יכול להחליט על מהלך של תרומה לקהילה או לסביבה, שדווקא עולה לו בשעות עבודה ובהוצאות מסוימות, אבל תורמת למיתוג ולמיצוב שלו כגורם מוביל בשוק ולביסוס מוניטין חיובי לטווח הארוך.

דוגמא נוספת היא כמובן הכנסה של מוצרים חדשים, תהליכים חדשים, חבילות חדשות וכדומה, ולמעשה כל יוזמה חדשה שמעבר לפעילות העסקית השוטפת. כך למשל, פיתוח עסקי עשוי להביא למיזוג עם עסק אחר, אשר יכול לכוון להקטנת התחרות, להרחבת מעגל הלקוחות, להרחבת תחומי הפעילות, להבאת ידע נחוץ, לחיזוק המוניטין וכן הלאה. באותו האופן, הכנסת שותף לצורך התרחבות עסקית ומתוך ראיית הערך שאדם כזה יכול להביא לעסק בטווח הארוך, נופלת תחת ההגדרה של פיתוח עסקי. וישנן דוגמאות רבות נוספות.

עקרונות בסיסיים להתפתחות עסקית

ישנן פעולות של פיתוח עסקי שניתן לראות את פירותיהן, לפחות את הפירות הראשונים, בתוך תקופה קצרה יחסית. יחד עם זאת, בעיקרון מדובר בצעדים המבוצעים בהתבוננות ארוכת טווח ולכן הם מצריכים אורח רוח, כמו גם היערכות נכונה בכלל הרבדים הרלוונטיים – החל במערך הייצור והאספקה, דרך המכירות והשיווק, ועד לניהול הפיננסי. אולם לפני שניגע בהיבטים השונים של פיתוח העסק, יש לומר כמה דברים על גישת הפיתוח בכללותה.

בעלי עסקים רבים נוטים להתייחס אל פיתוח עסקי כאל "בונוס" או כמונח השייך לחברות גדולות ומובילות בעסק, ולא כך הוא. כל עסק באשר הוא שייך למשק מודרני שיש בו תחרות לא קטנה ודינאמיות גדולה, עם שינויים רבים בהעדפות הציבור, במגמות ואופנות, במוצרים וטכנולוגיה. פיתוח עסקי משמעו שאיננו "קופאים על השמרים" אלא מקדישים את הזמן גם לחשיבה מחוץ לקופסא ואף מחוץ לתוכנית העסקית הקיימת. אנו פותחים עיניים לגבי הזדמנויות ואפשרויות, לגבי צעדים שיובילו את העסק כברת דרך נוספת קדימה, וכן – בשורה התחתונה יובילו אותנו להגדלת ההכנסות והרווחיות בדרך שונות.

גם החשש מפני מילים כמו "פיתוח עסקי" מעורר לא פעם חשש והסתייגות בקרב בעלי עסקים, שמרגישים שאין להם את הזמן, את האנרגיה או את הכסף להשקיע בצעדים כאלו ואחרים. ואולם, כפי שראינו מהדוגמאות שלעיל מדובר לא פעם במשימות המצריכות משאבים סבירים לגמרי, לעיתים אפילו ללא עלויות משמעותיות. ובכל מקרה, כפי שנראה בהמשך פיתוח עסקי מתבסס ממילא על ניתוח של גורמים רבים להקטנת הסיכונים ומקסום הפוטנציאל, וניתן להתחיל עם צעדים קטנים של ניסוי וטעייה.

לפיכך, במרבית המקרים החסם בפני פיתוח עסקי הוא יותר פסיכולוגי מאשר מציאותי. כך למשל, אחד הצעדים הפשוטים שניתן לבצע הוא להשתתף בפגישות נטוורקינג, אשר בהן משתתפים אנשים מתחומי פעילות שונים – אקדמיים, תעשייתיים, בעלי מקצועות חופשיים וכדומה. פגישות כאלו לא כרוכות בתשלום משמעותי והן מאפשרות להרחיב אופקים וליצור קשרים עם עסקים ואנשים שיכולים בעתיד לייצר פתוח עסקי. למעשה, פיתוח עסקי הוא במידה רבה כורח המציאות בימינו, בשוק המשתנה תדיר, ולו כדי להיות על הדופק לגבי אפשרויות מקסום הפוטנציאל העסקי. ובמילים אחרות, למי שחש שהעסק מזה זמן מדשדש או אינו ממצה את הפוטנציאל הטמון בו, וגם למי שמרגיש שהגיע לתוצאות נאות אך לתקרה שקשה לפרוץ אותה, פיתוח עסקי הוא הכיוון הנכון.

מי מוביל את הפיתוח?

התשובה לשאלה זו משתנה מעסק לעסק. לדוגמא, בחברות גדולות אין זה נדיר שקיים "מנהל פיתוח עסקי" או "סמנכ"ל פיתוח עסקי" אשר פעילותו מתמקדת בכל הקשור להתפתחות הארגון. תפקידיו ופעולותיו של אדם זה יכולים להיות מגוונים מאוד, עיסוק בפיתוח מוצרים חדשים, זיהוי הזדמנויות עקב השינויים טכנולוגיים, שווקים חדשים, שותפים פוטנציאליים וכן הלאה מנועי צמיחה שיוכלו לקדם את החברה בטווח הארוך. אמנם, הראייה שלו הולכת מעבר לפעילות השוטפת והשגרתית של החברה, ופניו במידה רבה נשואות אל העתיד, אך הוא עובד בשיתוף פעולה הדוק עם מנהלי המחלקות האחרים בתחומי השיווק, הלוגיסטיקה, הרכש, החשבונות, התפעול וכדומה – שכן מולם נבחנות האפשרויות והמודלים לשיפור ופיתוח הפעילות העסקית.

יחד עם זאת, בעסקים קטנים יותר הנושא של פיתוח עסקי מצוי באמתחתו של בעל העסק או המנכ"ל עצמו. ומכיוון שהוא ממילא נתון תחת עומסים לא מבוטלים, עלול התחום של פיתוח עסקי להישאר בלתי ממומש. אך חשוב לזכור כי פיתוח עסקי הוא הכרח חיוני בשוק דינאמי ולכן ראוי להקדיש לו זמן, מחשבה ומשאבים. הנושא לא חייב להיוותר בלעדית בידי של בעל העסק וניתן בהחלט למנות את אחד העובדים או המנהלים הזוטרים בתור "אחראי פיתוח עסקי" – כל עוד מדובר באדם בעל כישורים רלוונטיים כגון ראש עסקי-כלכלי, עניין אמיתי בתחום העיסוק ובענף, ראש יצירתי, מעוף, כישורי שיווק עצמי וכיוצא בזאת.

כמו כן, ניתן להקים בעסק צוות פיתוח עסקי או לקיים ישיבות קבועות בנושא אחת לזמן מה. בפגישות כאלו נותנים דרור גם לרעיונות שמחוץ לקופסא, מבלי לפסול אותם על הסף עקב אילוצים כאלו ואחרים. הכוונה היא דווקא לעודד את החשיבה היצירתית והחדשנית, דבר המוביל לשביעות רצון מצד עובדים שמרגישים שמעריכים אותם, ולרעיונות שייתכן מאוד שבעל העסק לא חשב עליהם בעצמו. וכמובן, כדאי מאוד להסתייע לצורך פיתוח עסקי באנשים בעלי הבנה, ניסיון והיכרות מצוינת עם השוק, גם כאלו המגיעים מחוץ לעסק כמו יועץ עסקי.

לעבור מחזון למציאות

כבודם של הרעיונות והיוזמות במקומם מונח, אך ברור שהוצאתם לפועל חייבת להיות נבונה, זהירה וריאלית מבחינה פיננסית ועסקית כאחת. כאן בדיוק נכנס לתמונה היועץ העסקי שיודע היטב כי אין עסק שלא ניתן להצעיד אותו קדימה. אדם זה המגיע מחוץ לעסק ומכיר היטב את המשק הישראלי ואת תחום הפעילות הספציפי, מביא זווית התבוננות אחרת ולא פעם חדשה על ההזדמנויות והאפשרויות שקיימות. יתר על כן, היועץ העסקי יודע היטב שמכיוון שמדובר בתחום חדש, לא פעם חסר מידע מדויק לגבי ההיתכנות והפוטנציאל, ולכן יש לבצע הערכות סבירות המעוגנות במציאות ומבוססות על ניסיון רב.

למעשה, פיתוח עסקי נכון מחייב תהליך סדור, היוצא מתוך הגדרת המטרות והחזון של העסק, מתייחס אל סביבת השוק, אל משאבי העסק, אל קהלי היעד ועוד, ומתבטא בסופו של דבר בתוכנית סדורה ובמודל עסקי ברור. מכיוון שהתוכנית עשויה לערב שורה ארוכה של היבטים בעסק, החל בתזרים המזומנים, דרך סוכנים ואנשי מכירות ועד למקורות מימון, היועץ העסקי ילמד את העסק לעומק. בין היתר, למידה זו תאפשר לזהות את נקודות הכוח והתורפה של העסק, את מה שעושים המתחרים, ותביא לתובנות והמלצות שיוכלו לקדם יעדים בטווח הארוך.

כאמור, תחת המונח "פיתוח עסקי" מצויות פעולות אפשריות רבות, אך ברור שיש להתאים את הצעדים הנכונים ספציפית עבור העסק עצמו, ומה שעבד עבור האחד לא בהכרח יעבוד לאחר. בנוסף, ישנם צעדים שניתן לבצע בקלות יחסית וללא השלכות מיידיות ברמה הכלכלית, השיווקית, ברמת הייצור והתפעול וכדומה, ואילו אחרים ידרשו שינויים מהותיים יותר מבחינות אלו וברמת ההתנהלות השוטפת, עד כדי צורך לשנות את התוכנית העסקית או לכתוב תוכנית חדשה.

היועץ עסקי, שרואה את התמונה השלמה, דואג לכך שהפיתוח העסקי יתוכנן בצורה ריאלית עם סגירה של כל הקצוות מבחינת המחלקות השונות בעסק, וכן להיערכות נכונה מבחינת השפעה על היקף הפעילות, על התחייבויות כלכליות, הוצאות ותזרים. בכך הוא גם מונע יציאה להרפתקאות בלתי מחושבות שעלולות להיגמר בכי רע, ותורם למקסום התמורה מהצעדים שיבוצעו בצורה מושכלת וריאלית.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם