חשיבותם של נהלי עבודה לעסק

נהלי עבודה מהווים תשתית בסיסית להתנהלות אפקטיבית ולשמירה הידע הנצבר לאורך השנים בארגונים. יחד עם זאת, בעסקים רבים נוטים למרבה הצער לזלזל בכתיבה ועדכון של נהלי העבודה, ואינם מפנימים את בזבוז המשאבים הנובע מכך. בשורות הבאות תוסבר חשיבותם של נהלי עבודה לעסק וכיצד ומתי לכתוב אותם.

 

מה כוללים נהלי עבודה

מטבע הדברים, נהלי העבודה משתנים מעסק לעסק בהתאם לתחום הפעילות, חלוקת תפקידים מדויקת, נהלי עבודה וסדר עבודה, שיטות העבודה שהתגבשו עד כה וכיוצא בזאת. בנוסף, קיימים סוגים שונים של נהלים בארגונים כמו נהלי בטיחות, נהלי אכיפה פנימית, נהלי הטרדות מיניות ועוד.

יחד עם זאת, כאשר מדברים על נהלי עבודה מתכוונים באופן כללי למדיניות שממנה נגזרות הוראות העבודה, דהיינו סעיפים המתייחסים למשימות שונות המתקיימות בעסק, בין אם מדובר בנגרייה או מפעל, בחנות צעצועים או במסעדה. 

הנהלים מתייחסים באופן מסודר ומאורגן לאותן משימות, ומפרטים לגביהן את העובדים שאמורים לבצע אותן, אילו פעולות נכללות בתוך אותה משימה ומרכיבות אותן, ובאילו זמנים ותנאים יש לבצע את המשימה.

לשם כך יש לבחון את המשימה המתבצעת ולכתוב את הנוהל כך שהזרימה והביצוע יהיו אופטימאליים, עם הגדרה ברורה של תפקידים וכן הגדרה של הגורם האמור לפקח על אותן משימות וכיצד הוא מוודא שאכן בוצעו כהלכה.

על מנת שהנוהל יהיה מסודר וברור עליו להתייחס בין היתר אל המטרות של כל משימה, אל בעלי התפקידים הרלוונטיים ואחריותם, אל גורמי הבקרה, מונחים מקצועיים ועוד.

יחד עם זאת, באותה הנשימה חשוב להבהיר כי נהלי עבודה צריכים להיות כתובים באופן תמציתי, ברור ומובן לכל אדם הקשור במשימה זו אחרת, לרבות לעובדים חדשים שנקלטים בעסק, ואינו יכול להיות ארוך או מורכב מדי להבנה שאם לא כן תיפגם עצם המטרה שלשמה הוא נכתב.

 

באילו שלבים של חיי העסק כותבים נהלי עבודה

כאמור, נהלי עבודה צריכים להיות קיימים בכל עת בעסק. ראשית, חשוב מאוד לכתוב נהלי עבודה בסיסיים וראשוניים כבר בעת הקמת העסק ולאורך תקופת ההרצה.

אמנם בשלב זה עוד אין שיטות עבודה בדוקות ומוכחות כיעילות (אלא אם מדובר בזכיינות), אבל בעזרת יועץ עסקי מיומן אפשר בהחלט לכתוב את הנהלים הבסיסיים המאפשרים לעסק להתנהל כהלכה.

בנוסף, אם לעסק קיים ופעיל עדיין אין נהלי עבודה, חשוב מאוד לשבת ולכתוב אותם ובמידת הצורך להסתייע ביועץ עסקי שיגיע לעסק, יבצע בדיקה מקיפה של הפעילות ויכתוב ביחד עם בעל העסק את נהלי העבודה בצורה מובנת.

מעבר לכך, כפי שיוסבר מייד נהלי העבודה משקפים את הידע שהצטבר בעסק או בארגון לאורך השנים, ולפיכך יש לעדכן אותם מעת לעת עם השינויים והשיפורים בשיטות העבודה ובתחומים נוספים. מעבר לכך, עדכון של הנהלים או כתיבת נהלים חדשים נדרשת בעסק פעיל בו מחליטים לשנות את מדיניות העבודה בנושא כזה או אחר.

 

ומדוע נהלי העבודה כה חשובים?

חלק גדול מהעסקים בישראל מתנהלים באופן לא מספיק מאורגן, עם מענה שלא פעם נשלף מהמותן במהלך הפעילות השוטפת, כעין כיבוי שריפות או הנחת טלאים. לפיכך, תפקידם של נהלי העבודה הוא בראש ובראשונה לייצר סדר, משמעת ובהירות בעסק, ולאפשר לו לשייט עם "טייס אוטומטי" שבאמת מוביל בצורה יעילה לעבר המטרה.

מלבד זאת, המטרה של נהלי העבודה היא לשמר את הידע שנצבר בעסק לאורך שנות פעילותו, ובמיוחד הם חשובים כאשר עסקים עוברים תקופה של צמיחה וגדלים. 

כך למשל, כאשר עובדים מתחלפים, כאשר מגייסים לארגון עובדים חדשים או כאשר מגדילים מחלקות קיימות, צריך לבצע חפיפה מסודרת ומלאה על מנת לאפשר התנהלות חלקה ואפקטיבית. ואולם, פעמים רבות החפיפה אינה מתקיימת כמו שצריך או שמבוצעת בצורה חלקית מאוד, וכך הידע שנצבר על ידי העובדים שהוחלפו הולך לאיבוד.

כעת צריך להתחיל מחדש על כל המשתמע מכך מבחינת חוסר הסדר ובזבוז משאבי הזמן והכסף. מאידך, כאשר קיים ספר נהלים בארגון הוא מייצר סדר ואחידות בין העובדים הישנים ובין העובדים החדשים. 

 

את חשיבותם של נהלי העבודה ניתן לסכם במספר נקודות:

  • הנהלים מונעים מצבים בעסק שבהם לא ברור מי אמור לטפל במשימה מסוימת או איך הוא אמור לבצע אותה.
  • נהלי עבודה ברורים מייצרים הבנה מלאה ככל האפשר בין העובדים ובין ההנהלה, בלי "טלפון שבור" או דברים שנופלים בין הכיסאות, דבר החוסך אי הבנות וחיכוכים.
  • מכיוון שהנהלים עצמם נכתבים לאור ניסיון וידע רב שנצברו לאורך השנים, הרי שהם משקפים את השיפור המתמיד בהתנהלות העסק במישורים השונים. לפיכך, הם מתארים סדרה של פעולות החוסכות זמן, משאבים, כוח אדם וכסף.
  • עם נהלי עבודה כתובים וברורים לא צריך להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם שעובדים חדשים נקלטים בעסק. 
  • נהלי העבודה מאפשרים לכל עובד לדעת מה נדרש ממנו, מתי וכיצד, דבר המונע בלבול ואי שביעות רצון.
  • כאשר עוברים על נהלי העבודה ומעדכנים אותם מעת לעת ניתן לבחון סוגיות הדורשות שיפור, למשל מבחינת תכיפות הפעולות המתבצעות, הגדרת התפקידים והאחריות וכדומה. הם מאפשרים לעסק להשתפר בצורה הדרגתית, נכונה ועקבית.
  • נהלי עבודה מסודרים מאפשרים לנצל בצורה הטובה ביותר את הפוטנציאל האנושי בעסק ואת הפרודוקטיביות של העובדים.

 

כאמור, כתיבת נהלים לעסק היא משימה חשובה שיש לבצעה על מנת לבנות תשתית עבודה חיונית וכדי לשמר את אוצר הידע של הארגון. יחד עם זאת, מאחר שלא כל בעל עסק אמון על כתיבה בהירה וברורה של נהלים, יש יתרון בהסתייעות ביועץ עסקי שכבר צבר ניסיון רב בתחום. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם