כמה כסף למשוך מהעסק?

השאלה כמה כסף למשוך מהעסק אינה מובנת מאליה ובעלי עסקים רבים מתלבטים בה. חלקם גם מבצעים טעויות מבלי להבין את המשמעויות של משיכת יתר או משיכת חסר של משכורת או רווח מהעסק, דבר הפוגם בפעילות ובניהול הפיננסי ויוצר החלטות שגויות ותמונה בלתי מהימנה של המצב הכלכלי. ייעוץ עסקי יכול לסייע רבות בארגון הפן הפיננסי של העסק ובתחומים רבים אחרים, ובתוך כך גם לתת מענה לסוגיית משיכת הכספים מהעסק.

אז כמה למשוך?

על השאלה הזו אין תשובה אחת ויחידה, והיא תלויה בין היתר במחזור של העסק, בשוק בו הוא פועל, בתוכניות לעתיד הקרוב, השקעות צפויות, התחייבויות קיימות, ברווחים ועוד. יחד עם זאת, קיים כלל אצבע הנכון לכל העסקים והוא האיזון. כלומר איזון בין הגדלה של רזרבות ונכסים במישור הפרטי, ובין ההשקעה בעסק. למעשה, בעסקים רבים אנו רואים שהאיזון מופר או כלל לא קיים. לדוגמא, יש בעלי עסקים שבכלל לא מושכים משכורת או רווח, או רק סכומים קטנים ביותר, ואת הכספים משקיעים בפרסום, בפתיחת סניפים, בהגדלת המלאי וכדומה. אין ספק שהכוונה טובה אולם ההתנהלות שגויה, שכן איש אינו יודע מה צופן העתיד. 

יש לזכור כי עסקים יכולים להגיע לכדי משברים ואף לסוף חייהם, שכן המשק הינו דינאמי, הטרנדים מתחלפים והעסק עלול להגיע למצב של חדלות פירעון. גם מצבו הבריאותי של בעל העסק עלול, חלילה, להשתנות לרעה ויכולים להיות עוד שינויים רבים המשפיעים על הפן העסקי והאישי כאחד. לכן, חשוב מאוד לדאוג גם לרזרבות הפרטיות שישמשו אתכם ביום סגריר, ולא להגיע אל היום הזאת עם קופה אישית מדולדלת – עם כל הכבוד להשקעה הנדרשת בעסק, הרצון לצמוח ולהתרחב. יש גם בעלי עסקים שאוהבים לראות את שורת הרווח היפה בדוחות של רואה החשבון, ולהתרברב עד כמה העסק רווחי ומצליח, אולם מדובר בתמונה שגויה אם לא דואגים להעביר כספים לחשבונות הפרטיים. 

כך למשל, ייתכן ששורת הרווח יפה מאוד, אך באותו הזמן בעל העסק לוקח בפרטי הלוואות והוא מתנהל למעשה עם חובות והתחייבויות פרטיות. כך, התמונה בעצם משקרת: העסק אינו פועל ברווחיות כל כך יפה, ואולי הוא בעצם אינו רווחי בכלל. לו בעל העסק היה מושך משכורת ורווחים בצורה מאוזנת ניתן היה להבחין ביתר דיוק בנקודות התורפה ובבעיות, ולבצע את השינויים המתבקשים באמצעות ייעוץ עסקי או באופן עצמאי, אך כל עוד לא מושכים את הכספים התמונה נשארת מעוותת ולכאורה אין צורך להיכנס לעובי הקורה ולהבין איך מתייעלים ומשתפרים.

מהצד השני, יש בעלי עסקים ש- "חולבים את העסק ובכל פעם שיש יתרות חיוביות הם ישר מעבירים אותן לפרטי, או לחילופין מעבירים את הכסף לעסקים אחרים שלהם. שוב, מדובר בחוסר איזון הפוגם ברזרבות הפיננסיות של העסק, פוגם בתזרים המזומנים וביכולת ליישם אסטרטגיה עסקית נכונה עם השקעות נבונות וצמיחה לטווח הארוך. כאמור, העסק גם עלול להיקלע לתקופות של האטה, או חלילה משברים, שבהם התזרים עוד יותר מדולדל וההתחייבויות כגון החזרי הלוואות עוד יותר מעיקות. ואולם, הרזרבות שהיו צריכות לעמוד לרשות העסק לאותם ימים סגריריים פשוט אינן קיימות, שכן הן כבר עברו ונטמעו אי שם בפרטי או בעסקים אחרים של הבעלים.

משיכת משכורת ומשיכת רווחים

יש להבחין בין משכורת לבין רווחים. בחברה בע"מ ההפרדה ברורה ומוגדרת ואילו בעוסקים מורשים ופטורים זה קצת אחרת, כי אצלם אין משכורת לבעל החברה. אבל למרות זאת – לכולם מומלץ למשוך משכורת קבועה (גם אם אין חובה להוציא תלוש כמו בעוסקים מורשים ופטורים), כלומר להוציא במועד קבוע משכורת אשר תשקף את שווי העבודה שהבעלים באמת תורם. המדד הוא כמה הייתי משלם למישהו אחר שהיה עושה את העבודה שלי. לאחר שקבענו ומשכנו באופן קבוע את המשכורת יש למשוך לחשבון הפרטי גם חלק מהרווח (במידה ויש). את זה ניתן לעשות אחת לחודש או אחת לרבעון, כאשר חלקו של הרווח ייקבע בהתאם לתזרים ולתוכנית העסקית כפי שיתואר בהמשך.

התשובה: לעבוד באופן מסודר!

אמנם השאלה כמה כסף למשוך מהעסק אינה מובנת מאליה, ואין איזה מדרג קבוע של אחוזים למשיכה מהיתרות הנכון לכל עסק בכל ענף ובכל מצב. יחד עם זאת, ישנה בהחלט תשובה לשאלה הזו, תשובה נכונה, מתאימה ומדויקת השומרת על איזון נכון בין הפרטי לעסקי. על מנת להגיע אל התשובה הזו יש לעבוד בצורה מסודרת, במידת הצורך בעזרת יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית.

בשלב הראשון יש להבין כמה העסק בכלל מרוויח, ולשם כך צריך שיהיו דוחות כלכליים יסודיים ומקצועיים. למרבה הצער, לעיתים קרובות בעלי עסקים מסתמכים יתר על המידה על המידה על הדוחות של רואה החשבון, שאינם משקפים את הרווחיות לאשורה, ו/או הם אינם יודעים לקרוא ולהבין את הדוחות הללו. צריך להבין שגם אם יש כסף בחשבון אין הדבר אומר בהכרח שהעסק מרוויח, וייתכן גם שצפויות הוצאות משמעותיות בהמשך הדרך, או ירידות במחזורים עקב עונתיות בענף. בכל מקרה, צריך שיהיו דוחות כלכליים המשקפים את המצב הפיננסי לאשורו, אותם בעל העסק מבין היטב. יועץ עסקי יכול לעזור בסקירת והבנת הדוחות של רואה החשבון, וגם להוציא תחת ידיו דוחות כלכליים מסודרים, ברורים ומדויקים, הלוקחים בחשבון את מכלול ההכנסות וההוצאות בעסק. מכאן ניתן לגזור את הרווחיות האמיתית, שהיא אבן יסוד לשיעור משיכת הכסף האפשרית והנכונה מהעסק.

השלב השני כרוך ביצירת דוח תזרים מזומנים שנותן צפי לכמה חודשים קדימה, על מנת להבין את השינויים הצפויים בהמשך. תזרים המזומנים הוא מונח חשבונאי שמתייחס אל תנועת הכספים לאורך תקופה מסוימת אל העסק וממנו. דו"ח תזרים המזומנים מביא מידע מפורט על תנועות הכספים במזומן לאורך אותה התקופה, ונותן לבעל העסק את מצב החשבון וההתחייבויות שלו לעומת ההכנסות. למעשה, ניהול נכון ומוקפד של תזרים המזומנים הוא אבן יסוד לניהול הפן הפיננסי של העסק, המאפשר להבין היכן עומדים מבחינת הנזילות, ולראות את מצב החשבון ברמה היומית קדימה לכמה חודשים. הדבר חיוני מבחינות רבות ומאפשר להתנהל בצורה שקטה, ולבצע תכנון ריאלי ונכון של המהלכים והפעילויות בעסק, ולקבל החלטות מושכלות, לרבות בכל הקשור למשיכת המשכורת. בין היתר, באמצעותו ניתן לראות חריגות ולהתכונן אליהן, או לחילופין לראות עודפים בחשבון ולנצל אותם למשיכת כסף מהעסק או להשקעות. יש עוד חשיבויות רבות לניהול נכון ומוקפד של תזרים המזומנים אולם לא נפרטן כאן, והמעוניינים מוזמנים לקרוא מאמרים בנושא המצויים באתר. על כל פנים, לאחר הבנת הדוחות הכלכליים יש ליצור דוח תזרים מזומנים שנותן את הצפי קדימה לכמה חודשים, ומחדד את התשובה לגבי שיעור משיכת הכספים האפשרית מהעסק.

לאחר מכן, השלב שלישי והאחרון הוא יצירת תוכנית עסקית כדי להבין את ההתפתחויות והכיוונים לשנה – שנתיים קדימה. בדומה לתזרים המזומנים, גם התוכנית העסקית נותנת מענה לשאלות רחבות בהרבה מאשר משיכת הכספים מהעסק. למעשה, היא מהווה מפה ומצפן שלאורם העסק יתנהל ויעבוד לטווח יותר ארוך, גם מול שינויים במשק ובענף. בין היתר, התוכנית מתארת ומתווה את האסטרטגיה העסקית, את תוכנית הפעולה ואת הצעדים הנגזרים מכך – על ההשקעות הכרוכות בעניין ומקורות המימון שלהן. התוכנית לוקחת בחשבון את ההוצאות הצפויות, את מה שעושים המתחרים, שינויים צפויים בשוק, היבטים של משכורות וכוח אדם בעסק, את תקציב השיווק והפרסום ועוד שורה ארוכה מאוד של מרכיבים.

כלומר, אחרי שאנו יודעים מהי הרווחיות האמיתית בעסק, וכמה כסף נזיל יעמוד לרשותו בחודשים הקרובים, יש לבצע את התכנון בטווח היותר ארוך עם התייחסות לכלל המרכיבים בעסק. כך ניתן ליצור את האיזון בין השקעת כספים לצרכי צמיחה והתרחבות, החזרים של הלוואות והתחייבויות, כספים הנדרשים לפעילות השוטפת, שמירת הרזרבות בעסק ליום סגריר וכדומה, לבין משיכת הכספים לחשבון הפרטי ודאגה גם למישור הכלכלי של החיים האישיים. את התוכנית העסקית כדאי מאוד לערוך באמצעות יועץ עסקי מיומן, בעל ניסיון רב בכלל ועם עסקים מתחום הפעילות שלכם בפרט.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם