כמה צריך להשקיע בהקמת עסק חדש

הקמת עסק חדש היא חלומם של רבים וטובים, ולא מעטים מהם גם ניגשים לפרויקט ומגשימים אותו בהצלחה. יחד עם זאת, הסטטיסטיקה מראה כי חלק בלתי מבוטל מהעסקים החדשים הנפתחים בישראל אינו צולח את השנים הראשונות. אחת הסיבות העיקריות לכך היא תכנון בלתי מקצועי, חיפזון והיערכות לקויה להקמת העסק, שאינה נסמכת על נתונים מדויקים וריאליים, ונוטה להתבסס יותר על חלומות יפים ותחושה פנימית של "יהיה בסדר". בפרט, מדובר בהיערכות ברמה הכלכלית כאשר היזם אינו מביא בחשבון את סכום ההשקעה האמיתי שיידרש, שלרוב נוטה לעלות על הצפי. במאמר הבא אסביר איך לעשות את זה נכון.

תהליך מקצועי מאלף ועד תו

עוד לפני שיוסבר לגבי הסכומים שיש להשקיע בעסק חדש, ראוי להדגיש כי מהלך ההקמה וההרצה של העסק חייב להתבסס על הליך מקצועי מהתחלה ועד הסוף, על מנת לתת בסיס איתן לפעילות עסקית-כלכלית נכונה ולהצלחה. אין זה משנה מהו התחום בו העסק עתיד לפעול, יש להתחיל עם בחינת היתכנות כלכלית אשר סוקרת שורה ארוכה של פרמטרים, כגון מצב השוק והמתחרים, מיקום עדיף לעסק, צפי הכנסות, את התמחור וכמובן גם את ההוצאות והעלויות המוערכות ואת מקורות המימון האפשריים.

על פי ממצאי בדיקת הכדאיות הכלכלית ניתן להסיק האם כדאי לפתוח את העסק לפי הקונספט שעליו חשב היזם, לבצע בו שינויים מסוימים על מנת להפכו לכלכלי, או שמא עדיף לוותר על המיזם מכל וכל ולמנוע את מפח הנפש ואת התסבוכות הכלכליות מבעוד מועד. יתרה מכך, הבדיקה מאפשרת ליצור על בסיס הנתונים את התוכנית העסקית ואת תוכנית העבודה להקמת והרצת העסק. את הבדיקה ואת הכנת התוכנית חשוב מאוד לבצע עם איש מקצוע מיומן, כלומר עם יועץ עסקי בעל ניסיון רב בליווי עסקים בהקמה, ובעל השכלה כלכלית נרחבת.

אז כמה משקיעים בעסק?

על פי רוב, יזמים נוטים להמעיט בסכומי ההשקעה הנדרשים ואינם נערכים לקראתם נכון, הן ברמת ההון העצמי והן בהלוואות. אכן, פעמים רבות סכום ההשקעה בפועל שונה לגמרי מהתחזית, (לרוב לרעה), מה שיוצר קושי בהמשך לתפקד ולעיתים אף מוביל לסגירת העסק בשלב התחלתי עקב בעיה תזרימית. כמובן שהסכום הנדרש להשקעה משתנה מעסק לעסק בהתאם לתחום ולהיקף הפעילות, ולכן לא ניתן לומר מראש ובדיוק כמה כסף יעלה להקים עסק בתחום הביגוד, המזון, הריהוט וכן הלאה. אמנם יועץ עסקי מיומן יוכל לתת הערכה של טווח השקעה נדרש באופן מהיר למדי, אך על מנת לספק הערכה מבוססת ומדויקת יותר יש לצלול אל ההיבטים המתוכננים של העסק – שבהחלט יכולים להשתנות ככל שההבנה של היועץ ושל היזם מתקדמת וקורמת עור וגידים.

על כל פנים, לצד מספר פרמטרים ברורים למדי שמרבית היזמים אכן לוקחים בחשבון, ישנן מספר נקודות שמהן נוטים להתעלם, ועליהם נתעכב בשורות הבאות:

  • מלאי – יש להבין שמלאי ראשוני הוא סכום השקעה שלא חוזר, כי כל הזמן צריך להחזיק מלאי. במילים אחרות, יש לקחת בחשבון שכאשר מחזור המכירות עולה (כרצוי וכצפוי), אזי ההשקעה בהגדלת המלאי היא כמו השקעה ראשונית שאינה חוזרת. כלומר, סביר להניח שבחודשי הפעילות הראשנים יצטרך העסק הגדלת מלאי ולכן השקעה רבה יותר .
  • יבוא – במידה והעסק מתבסס על ייבוא ושיווק של מוצרים שונים, יש לקחת בחשבון את כמויות המינימום ואת זמן האספקה הארוך. המשמעות של שני הפרמטרים האלו היא שיש לבצע לרוב הזמנות גדולות הכרוכות במימון משמעותי, וזה חלק בלתי נפרד מעלות ההקמה.
  • הון חוזר – אם יש פערים בין מועד התשלום לרכישת הסחורה ועד קבלת התשלום מהלקוח, הדבר מצריך מימון שנקרא "הון חוזר". במקרים רבים ניתן לממן את הפערים על ידי מסגרת האשראי של הבנק ואז אין בעיה. ואולם, הבנקים אינם מסכימים תמיד לספק מסגרת אשראי בהיקף הולם עבור צרכי התזרים של העסק, ואם אין מימון לפערים מהבנק והיזם צריך היזם לממן אותם מכיסו. גם זה חלק מההשקעה בעסק.
  • שיפוץ– מרבית היזמים מבינים היטב שיהיה צורך לבצע שיפוץ במבנה על מנת להתאימו לצרכי העסק מכל הבחינות, וכדי שיעמוד בדרישות הרשויות להוצאת רישיון עסק. יחד עם זאת, לא כולם מבינים עד כמה הוצאה זו עשויה להיות משמעותית, ואף אם קיבלו הצעת מחיר מקבלן הם אינם מביאים בחשבון בלת"מים שונים. בפועל, במהלך עבודות השיפוץ שמבצעים קבלנים כמעט תמיד יש מצבים בלתי צפויים המייקרים את ההוצאה ולעיתים אף באופן משמעותי. על כן, מומלץ לקחת בחשבון הוצאה של עוד 20-30% מעל להצעת המחיר של הקבלן ולהחשיב זאת בהשקעה הנדרשת בהקמת העסק.
  • ציוד– ההוצאה על ציוד נדרש לצורך תפעול העסק עשויה להתחיל בעשרות אלפי שקלים ולהגיע למאות אלפים. אין ספק בהוצאה משמעותית ולעיתים קרובות עולה הדילמה – האם לקנות ציוד חדש או ללכת על ציוד משומש שחוסך באופן משמעותי בהוצאות. לדילמה הזו אין תשובה אחת וברורה ויש לבחון אותה בהתאם לענף ולסוג הפעילות.
  • הכשרת עובדים– עוד נקודה שלעיתים מפספסים היא העלות הלא-קטנה שכרוכה בגיוס ובהכשרת העובדים בעסק, המשתנה כמובן בהתאם למידת המיומנות הנדרשת ברמה הטכנית, השיווקית, המקצועית וכדומה. על כל פנים, זוהי הוצאה נדרשת לפני פתיחת העסק והיא אינה קטנה.
  • בטחונות לבעל הנכס– גם הביטחונות מהווים חלק מההשקעה. מדובר בערבות בנקאית על סך 3-6 חודשי שכירות קדימה, כסף שצריך להפקיד בבנק כדי לקבל את הערבות, לרוב כמה עשרות אלפי שקלים.
  • הרצת העסק– עסק אינו מתחיל את חייו בשיא המהירות של ריצת ספרינט. למעשה, בתקופת ההרצה ישנן הוצאות יחסית גבוהות (כגון על שיווק יחסית מאסיבי) בנוסף להוצאות הקבועות השוטפות, בעוד שמעגל הלקוחות עדיין אינו גדול או קבוע. לכן, יש לקחת בחשבון חצי שנה לפחות עד שהעסק מתחיל להתאזן, או במילים אחרות חצי שנה של הפסדים. את ההפסדים בששת החודשים הללו יש לממן, וזה חלק בלתי נפרד מההשקעה.

אלו היו רק מספר פרמטרים שיש לתת עליהם את הדעת וישנם רבים אחרים המהווים חלק מההשקעה בעסק חדש, ואשר נבחנים בבדיקת כדאיות כלכלית שמבצע יועץ עסקי. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון  035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם