להמשיך כשכיר או להיות עצמאי?

אם אתה קורא את המאמר הזה סביר להניח שהרעיון על יציאה לדרך עצמאית כבר מעסיק אותך, ואתה לא לבד. שכירים רבים בישראל משתעשעים לאורך הקריירה בחלומות על עצמאות, על הקמת עסק או עבודה כפרילנסר, ויש הלוקחים את הרעיונות כברת דרך קדימה ומוציאים אותם אל הפועל.

למהלך הזה יש סיבות רבות המשתנות מאדם לאדם, כמו תחושה של מיצוי בתחום העיסוק, צורך כלכלי להתפתח, רצון לצאת לדרך חדשה, שאיפה להיות המנהל של עצמך, רצון למנף את הידע והכישורים לתגמול גבוה יותר, חזון שממריץ אותך לאופקים חדשים, שאיפה לצאת מהשבלונה של השעות והמשימות, וכן הלאה. יחד עם זאת, אין בכך לומר שהבחירה ביציאה לעצמאות היא תמיד הנכונה, שתהיה משתלמת או שתענה לכל הציפיות והחלומות.

אכן, עבודה כעצמאי ובוודאי פתיחה של עסק חדש כרוכה באתגרים שיש לצלוח, ואת המהלך צריך לבצע באופן מושכל. לשם כך מומלץ להתייעץ עם יועץ עסקי שמחזיק בניסיון עשיר וכבר ליווה שכירים רבים שיצאו לדרך עצמאית. היועץ יסייע לך לבחון את הנושא מכל היבטיו ואף יעזור לך לעשות את הצעד בצורה נכונה. כך לדוגמא, במידת הצורך יבצע היועץ בדיקת כדאיות כלכלית לעסק החדש, יבנה עבורו תוכנית עסקית, ויעמוד לרשותך עם הרבה כלים, עצות והמלצות באופן שוטף.

כל אלו ועוד מהווים היבטים של ייעוץ עסקי לפתיחת עסק חדש, אך בשורות הבאות נתמקד בשאלה עצמה, כלומר האם עדיף להמשיך כשכיר או להיות עצמאי? מכיוון שהתשובה לכך משתנה מאדם לאדם נתייחס אל מספר סוגיות כלליות.

יתרונות וחסרונות של עבודה כשכיר

את היתרונות של עבודה כשכיר אתה בוודאי מכיר, והחשוב שבהם הוא הביטחון. יש לך משכורת קבועה, משלמים לך ימי חופשה ומחלה, יש השתלמויות, תשלום על שעות נוספות, הפרשות לפנסיה על חשבון המעסיק וכיוצא בזאת. אתה גם מוגן על ידי שורה של חוקים, תקנות וארגונים המספקים תמיכה, ואין לך שום התעסקות רצינית עם רשויות המיסים. במילים אחרות, נוח מאוד להיות שכיר.

לעומת זאת, יש גם כמה חסרונות בעבודה כשכיר. לדוגמא, אתה מוגבל לתחומים ופרויקטים ספציפיים ולא ממצה את הכישורים והיכולות, ואילו המשכורת שלך קבועה ואיננה עולה אם תפקדת היטב (כי זה בעצם מה שמצפים ממך לעשות). אמנם יש לפעמים אפשרות לקידום אבל היא לא בהכרח מתקיימת ואתה רואה איך מקדמים אחרים על חשבונך. בנוסף, הימים הקבועים, השעות והמשימות הקבועות כבר משעממים אותך, המנהל נוזף בך, לא מקשיבים לך, אומרים לך מה לעשות, וכן הלאה.

ולא פחות גרוע, בשנים האחרונות גם הביטחון והקביעות של שכירים בארץ הולך ופוחת, בפרט במקצועות שבהם ניתן לקבל שירותים במיקור חוץ מארצות מתפתחות, כמו בתחומי ההייטק למיניהם. כתוצאה מכך, גם שכירים נהנים בימינו מפחות ביטחון במקום התעסוקה שלהם, ולמעשה אובד היתרון המרכזי של עבודה בתור שכיר.

יתרונות וחסרונות של עבודה כעצמאי

במידה רבה, היתרונות של עבודה כעצמאי הם תמונת מראה של החסרונות של עבודה כשכיר. בראש ובראשונה, קיים קשר הדוק בין ההצלחה שלך לבין התגמול שאתה מקבל. איננו אומרים שהקשר הוא אחד לאחד אבל אם אתה מוכשר, משקיע, יוזם וחרוץ – הדבר יתבטא בכסף שתרוויח בסופו של יום. אכן, בתור עצמאי אתה ממש יכול לראות את התמורה הכספית להשקעתך היומית, השבועית, החודשית והשנתית, ובמילים אחרות – כמה שתשקיע ככה תרוויח. למי שטרם עבד כעצמאי קשה להבין את תחושת הסיפוק הזו, אבל מרגע שמקבלים אותה כבר קשה מאוד לחזור לאחור.

היתרון הבא הוא כמובן שאתה אדון לעצמך, נותן חשבון רק לעצמך וללקוחות שלך. אתה הוא זה שבוחר את הלקוחות והפרויקטים, מקבל את ההחלטות, נושא באחריות, יוצר הזדמנויות ונהנה מהפירות. נגמרו הימים שבהם אנשים שלדעתך פחות מוכשרים ממך אומרים לך מה לעשות. במקרים רבים אתה גם שולט בשעות העבודה שלך כך שאפשר לחלק את הימים והשעות בהתאם לצרכים, ויש מצב לעבוד מהבית, ויש הרבה ריגושים, אתגרים והפתעות של יציאה לדרך חדשה. בנוסף, אם ביצעת את המהלך בצורה נכונה ובנית עסק שעובד יפה, גם התגמול שתראה יכול להיות גבוה בהרבה מהמשכורת הנוכחית שלך.

נשמע טוב, נכון? אבל לעבודה בתור עצמאי יש גם כמה חסרונות שחשוב להכיר ולהבין. עוד לפני שלוקחים בחשבון את המצב הנוכחי במשק הישראלי, עבודה כעצמאי או כבעל עסק איננה משחק ילדים. אם היום אתה עובד 9 – 8 שעות ביום הרי שבתור בעל עסק היום יכול להיות יותר קצר, אבל גם הרבה יותר ארוך. ואם השתעממת מלבצע כל יום את אותן המשימות, אולי עוד תתגעגע אל השעמום כשתצטרך לטפל גם בתחום השיווקי, גם בתחום הפיננסי, גם בתחום הניהולי וגם בתחום המקצועי – שבחלקם עוד אין לך מושג מה לעשות.

וכמובן, בתור עצמאי אתה לא מקבל את התנאים הסוציאליים שקיבלת כשכיר, אין ארגונים שתומכים בך, אין חופשות, אין ימי מחלה, ופתאום יש חברים חדשים בשם מס הכנסה מס ערך מוסף – שרוצים להכיר אותך. אל כל זה מצטרפת אי הוודאות של ההכנסות והמשכורת שתוכל למשוך מהעסק, וזהו המקום להזכיר את המצב הנוכחי במשק. מעולם לא היה קל להיות עצמאי או בעל עסק בישראל, אך בשוק הדינאמי והתחרותי של היום המצב מאתגר אפילו יותר. אנו רואים עסקים חדשים רבים שלא מסיימים את השנים הראשונות, מגמת הגלובליזציה הובילו לכניסה של שחקנים חדשים ולהורדת מחירים, לא פשוט לקבל הלוואה מהבנק ובוודאי שלא בתנאים טובים. לכן, אם אתה חושש מהמעבר מעבודה כשכיר לעצמאי, לא מדובר בחששות מופרכים.

אז מה לעשות?

בלבלנו אותך? מה לעשות, אלו הן העובדות. המעבר משכיר לעצמאי כרוך באתגרים רבים ובהיבטים אישיים, מקצועיים ופיננסיים. יחד עם זאת, מה שבטוח הוא שיש לך כמה נכסים חשובים ביד: רצון, חלום, כישורים, ידע, יכולות, ניסיון, חזון ומוכנות לבדוק ואפילו לבצע שינוי. לאורך השנים ליווינו אנשים רבים וטובים שביצעו את השינוי בחייהם ובירכו עליו, כי בסופו של דבר היתרונות של עצמאות הם משמעותיים מאוד. הנקודה היא, שבשביל ליהנות מהם צריך לבצע את המהלך בצורה מחושבת ומושכלת, ובדיוק לשם כך אנחנו נמצאים כאן כדי לתת ייעוץ, לבחון לעומק את המהלך, ולתת לך את המידע ואת הכלים לביצוע מוצלח בטווח הקצר והארוך כאחד.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם