מהו אימון עסקי ולמה צריך אותו

אימון עסקי, המכונה לא פעם קואוצ'ינג עסקי, הוא תהליך ליווי הניתן לבעלי עסקים, ליזמים, לבכירים בארגונים, לעצמאיים ועוד. כמו גישות רבות בעולם העסקים של ימינו, גם גישה זו הגיעה לארץ מארה"ב לאחר כמה עשורים של התפתחות ועדויות ליתרונותיה והישגיה. האימון העסקי יכול לתרום למתאמן בשורה ארוכה של היבטים מקצועיים, פיננסיים ואישיים, וזאת כתלות ברמת ההתגייסות והנכונות של המתאמן, בקשר שנוצר עם הקואוצ'ר, ולא פחות חשוב – בגישה וביכולות של המאמן.

אז מה זה אימון עסקי

למעשה, תחת הכותרת אימון עסקי יש לא מעט גישות, תהליכים והגדרות. בראש ובראשונה, הוא נשען על גישת הקואוצ'ינג הכללית המיועדת להביא את המתאמן להתגברות על מכשולים ואתגרים ברמה הפסיכולוגית והסביבתית, להגביר ולשמר מוטיבציה גבוהה, ולספק כלים שיתרמו להשגת יעדים ברורים ומוגדרים. לדוגמא, קואוצ'ר כללי עשוי לקדם את ניהול הזמן של המתאמן, את ביטחונו העצמי ואת יחסיו עם אחרים, ולעומת זאת מאמן עסקי יתמקד ביכולות הניהול, ביחסים מול עובדים, לקוחות ושותפים, בקידום עבודת צוות, ובאופן כללי בהשגת יעדים עסקיים.

מלבד המטרות שיכולות להיות שונות ממתאמן למתאמן, גם המאמנים נבדלים ביכולותיהם, בגישותיהם, בשיטה שלמדו, בניסיון המצטבר שלהם, בידע שרכשו אודות האפקטיביות של שיטה זו או אחרת, וכן ההתאמה ללקוח הספציפי שמולו עובדים. כך למשל, ישנם מאמנים שיבחרו להתמקד בשינוי תבניות חשיבה, אחרים יתפקדו בפן הרגשי והנפשי, יש שישמו את הדגש על ערכים התורמים להתקדמות המתאמן, ויש גם כאלו המשלבים תפיסות רוחניות מהעידן החדש וממסורות מוכרות.

בכל מקרה, המשותף לאימון עסקי מכל שיטה, הוא לתת כלים חדשים, לחזק את הכישורים הנוכחיים ולהביא להשגת יעדים מוגדרים, וזאת בפרק זמן קצר ובתהליך ממוקד. על פי הצרכים והמטרות של הלקוח, ובהתאם לגישת המאמן, התכנים עשויים להשתנות, אולם העיקרון תמיד זהה: המאמן מחזיק אמונה ביכולתו של המתאמן להתפתח ולגדול, ולהשיג את המטרות שהוגדרו. מטבע הדברים, הליווי נעשה תוך עבודה קרובה והיכרות טובה, עם שפה משותפת ובגובה העיניים, בעוד המאמן העסקי דואג להתאמות עבור המתאמן ומסייע בלקיחת אחריות על השגת המטרות.

הכלים הניתנים בתהליך אימון עסקי

כאמור, בתהליך אימון עסקי עשויים להינתן כלים מגוונים, חלק יותר קונקרטיים ומעשיים ואילו אחרים מהווים מסגרת לעבודה והתקדמות. כך למשל, המאמן העסקי עשוי לעזור למתאמן להבהיר את ערכיו האישיים והמקצועיים, להכיר את המכשולים והמחסומים שעומדים בפניו, לחשוף את החזון והשאיפות האמיתיות שלו, להגדיר את המטרות שנובעות מהם, ולבנות דרכי יישום ופעולה שאותן מלווה המאמן.

מהצד השני, המאמן התומך לאורך זמן המוטיבציה וההתגייסות של המתאמן, יכול לספק כלים מעשיים רבים, המחזקים את חשיבה התוצאתית, מתגברים על חסמים, מחזקים שימוש במשאבים קיימים וכיוצא בזאת. חיזוק ההיבטים האלו תורם בין היתר לנושאים כמו ניהול זמן, קשרים מול לקוחות וספקים, פיתוח אסטרטגיה שיווקית, עבודת צוות בעסק או בחברה, וכיוצא בזאת. אם המתאמן בעצמו הוא בעל עסק, הרי שהאימון בהחלט עשוי לתרום לקידום הרווחיות, לייעול ההתנהלות, לתחושה האישית ולהצלחה העסקית.

ניתן לומר שמדובר בתהליך של העצמה המלווה במעבר הדרגתי ונכון מהמקום שבו נמצא המתאמן נכון להיום, לעבר העתיד שאליו הוא באמת מעוניין ושואף להגיע. לאורך הדרך הולך ונבנה האמון בין השניים בעוד המאמן העסקי מחדיר מוטיבציה, מספק עידוד ותמיכה, ומסייע ביצירת תוכנית פעולה ברורה לעתיד. הוא עוזר להכיר את נקודות הכוח ואת נקודות התורפה, לאמץ דרכי חשיבה עסקית ריאליות שאינן מבוססות על רגשות או ציפיות לא מציאותיות, לברר סדרי עדיפויות ועוד, וכל זאת באופן ממוקד וקצר בזמן.

האם מאמן עסקי הוא גם יועץ עסקי?

מדובר בשאלה חשובה והתשובה עליה שלילית. אמנם מדובר בתחומים מקבילים במידת מה, אולם הלכה למעשה המומחיות שמחזיק יועץ עסקי הינה נרחבת ומעמיקה יותר מזו של מאמנים עסקיים. חשוב להבין זאת כדי שתוכלו לפנות אל בעל המקצוע ולבצע את התהליך שבאמת ייתן מענה לצרכים והציפיות שלכם. בהמשך אפרט שהשילוב של בעל מקצוע שהוא גם יועץ עסקי גם מאמן עסקי הוא השילוב המושלם.

כאמור, המאמן העסקי מתמקד יותר בפן הפסיכולוגי והאישי ומחזק למשל את יכולת קבלת ההחלטות, האסרטיביות, הצבת יעדים והשגתם, שמירה על מוטיבציה, מערכות יחסים עסקיות, ובכלל הטמעה של עקרונות נכונים לחשיבה עסקית. אולם מאמן עסקי לא מחזיק בהכרח בידע הנדרש מיועץ עסקי, כגון השכלה כלכלית אקדמית מקיפה, ניסיון רב בליווי עסקים, ניסיון בהקמת וניהול עסקים בשטח, ועוד. כישורים אלו מאפשרים ליועץ העסקי לספק ליווי וכלים עבור היבטים פרקטיים של העסק עצמו, להבדיל מהפן הפסיכולוגי-אישי. לדוגמא, הוא יכול לייעץ מבחינה פיננסית, שיווקית וניהולית לעסקים המצויים בשלבי הקמה, לעסקים המצויים בתקופת האטה ואף במשבר, לעסקים שמכניסים מוצרים ושירותים חדשים, בעת הכנסת שותף או מכירת מתחרה, וכן הלאה, כאשר מטרתו הכללית היא להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור.

על כן, אימון עסקי מתאים למשל לבעלי עסקים שיש להם יכולות מקצועיות טובות, אבל ברמה האישית אין להם כלים שמאפשרים להביא את היכולות הגבוהות לידי ביטוי. לעומת זאת, ייעוץ עסקי מתאים למשל לבעלי עסקים שכישוריהם הבינאישיים והאישיים מצוינים, אבל ברמה המקצועית התנהלותם או הידע שלהם לוקה בחסר.

השילוב המושלם – מאמן עסקי שהוא גם יועץ עסקי

כאמור, אימון עסקי וייעוץ עסקי הם שני תחומים מקבילים, אך נפרדים, כאשר המאמן עוסק יותר בפן הפסיכולוגי-אישי, והיועץ בפן הפרקטי של ניהול היבטי העסק. מכאן יוצא שהשילוב המושלם הוא של מאמן עסקי שהינו גם יועץ עסקי. כך ניתן מענה שלם למכלול ההיבטים עם ליווי התומך מצד אחד בקשיים, אתגרים ומחסומים אישיים, בקבלת החלטות ובקידום המטרות, ומצד שני ניתנת התמיכה המקצועית בכל ההיבטים הניהוליים: שיווק, מכירות, פיננסים, תוכנית עסקית, תמחור, העסקת עובדים, צמצום עלויות, בניית תקציב וכן הלאה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם