עסק משפחתי – האם כדאי ולמי זה מתאים?

עסקים רבים בישראל מתנהלים באוריינטציה משפחתית, כאשר לתפעול ולניהול החברה שותפים מעגלים קרובים ורחוקים יותר באותה המשפחה. לסוג זה של עסקים יש לא מעט יתרונות ובמידה שפועלים בצורה נכונה הם בהחלט מוכיחים את עצמם בשטח וברווחיות. 

מאידך, יש לעסקים כאלו גם חסרונות אופייניים העלולים להעיב מאוד על ההתנהלות המקצועית על כל המשתמע מכך. ומלבד זאת, עסקים משפחתיים אינם מתאימים בהכרח לכולם, אז לפני שמחליטים להתאגד ביחד ולהתחיל להרוויח כדאי להבין אם זה מתאים גם לכם. כמו כן, לעסקים משפחתיים קיימים, ובוודאי לעסקים בשלבים ראשוניים של רעיון והקמה, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ עסקי שיעזור למקסם את היתרונות ולמזער את החסרונות.

למי זה מתאים?

בהמשך המאמר נתייחס ליתרונות והחסרונות של עסק משפחתי, וכאשר תקראו אותם תוכלו להבין האם אתם מסוגלים להיות יותר על הצד של היתרונות ופחות של החסרונות. כך למשל, תראו בהמשך שהצלחתו של העסק משפחתי תלויה במידה רבה ביכולת לקיים תקשורת פתוחה, פחות אמוציונאליות והרבה יותר מקצועית, עם יכולת לשים בצד את האינטריגות המשפחתיות כאשר נמצאים בעולם העבודה והפרנסה. אם נראה לכם שהיבטים כאלו אינם יכולים להתקיים במשפחה שלכם, אולי עדיף לוותר על ההרפתקה.

מעבר לכך, יש יסוד כלכלי בסיסי שחשוב להתייחס אליו, והוא שכלכלת המשפחה כולה נשענת על עסק אחד. כך למשל, במידה שהעסק המשפחתי שלכם הוא למעשה של בעל ואישה, קחו בחשבון שיש סיכון בהנחת כל הביצים בסל אחד. יותר נכון להסתמך על הפרנסה שכל אחד מביא ממקור אחר, כך שבתקופות האטה או חלילה משבר של העסק עדיין תהיה הכנסה שמגיעה מבן הזוג השני. מעבר לכך, עסקים משפחתיים מתאימים בדרך כלל למיזמים חזקים ורווחיים אשר בהם רוצים שכל הדורות ייהנו מפירות ההצלחה, ובד בבד רוצים לשמור את סודות הידע בתוך המעגל הקרוב. אבל בשביל זה צריך עסק מצליח שמסוגל לכלכל בכבוד כמה משפחות, וכאמור אם יש דינאמיקה משפחתית מצוינת שיכולה להחזיק מול העליות והמורדות. 

כפי שנראה מייד, לעסק משפחתי יכולים להיות יתרונות בלתי מבוטלים. ואולם, המשפחה בפני עצמה לא יכולה להיות הסיבה היחידה. צריך שיהיה מאחורי העסק רעיון כלכלי מספיק טוב וחזק.

מדוע כדאי ללכת על עסק משפחתי?

בהנחה שהמיזם מספיק חזק מבחינה כלכלית, יש כמה יתרונות ברורים לעסק משפחתי על פני עסקים רגילים. ראשית, משפחה מורכבת מאנשים המכירים היטב זה את זה, דבר המייצר כבר ברמה הראשונית תקשורת יותר פתוחה, זורמת ושוטפת, כך שניתן לטפל בצורה יותר מהירה, יעילה וחלקה בסוגיות שונות. בנוסף, בחלק גדול מהעסקים המשפחתיים רואים רמה גבוהה מאוד של מוטיבציה לתרום ולמעורבות בנעשה בחברה, וכאשר בעלי התפקידים יותר אכפתיים ומעורבים הדבר משליך על כלל הרמות בעסק. אכן, הידיעה כי פרנסת המשפחות והאנשים היקרים ללב תלויה בהצלחת העסק, מייצרת יותר מוטיבציה להתגייסות, ללקיחת אחריות, להגדלת ראש ולנכונות להשקיע את המיטב מבחינת שעות, כישורים ומשאבים בהצלחת החברה.

כמו כן, בעסק משפחתי מצליח הולכת ומתגבשת ראייה אסטרטגית לטווח הארוך, מתוך רצון כי החברה תשמש גם את הדורות הבאים. ראייה ארוכת טווח שכזו יכולה לתרום להתנהלות וליציבות החברה אל מול שינויים ותמורות במשק ובענף הפעילות, דבר המקנה יתרון על פני מתחרים. בנוסף, על הבסיס של "הכל נשאר במשפחה" ובהנחה שהדינאמיקה המשפחתית טובה, יכולים להיות פחות חילוקי דעת וסכסוכים שאינם נפתרים, הולכים ומחמירים, והכביסה המלוכלכת כמו גם סודות החברה אינם זולגים החוצה ומובילים לפגיעה בחברה. 

ככלל, רמת האמון בעסקים משפחתיים המתנהלים כשורה היא גבוהה יותר מאשר בעסקים רגילים. מדובר באנשים קרובים הנמצאים אתכם באותה הסירה, שאתם מכירים אותם בסיטואציות שונות ומעבר לפן המקצועי, ויש פחות מקום לאי הבנות ולחשדנות במניעים או במידת ההזדהות עם החברה ומטרותיה.

מדוע לא כדאי ללכת על עסק משפחתי?

במידה רבה, החסרונות של עסקים משפחתיים הם תמונת מראה של היתרונות. כך למשל, רמה גבוהה של מעורבות בעסק משפחתי המתנהל היטב, מתבטאת דווקא בבלגן בעסק שלא מתנהל כשורה. בעסק כזה כולם רוצים להיות מעורבים בהכל, להחליט על הכל, לתרום בהכל – וזוהי דרך מצוינת לבלבול ולסכסוכים על כל צעד ושעל. דוגמא נוספת היא הנאמנות לחברה ועידוד הדורות הבאים לגדול, להתפתח ולצמוח בה, כאשר בעסק משפחתי שאינו מתנהל כשורה הדבר עלול התבטא בהשמה שגויה של עובדים. כן, דווקא הרצון הטוב, או לעיתים לחצים מצד שני משפחה אחרים, יכולים להביא לכך שאנשים ממלאים תפקידים שאינם מתאימים לכישוריהם, להכשרתם ולניסיונם.

בנוסף, בעוד שתקשורת פתוחה ותחושת הקרבה והשותפות הינן בעלות ערך רב בעסקים משפחתיים מצליחים, הרי שבמקרה אחר הן עלולות להיות דווקא לרועץ. אכן, בעסק משפחתי הקשרים בין בעלי התפקידים הם הרבה יותר ממקצועיים, דבר שבהחלט עלול להוביל לקשיי תקשורת היכן שנדרשת התייחסות מקצועית ואובייקטיבית. כאשר הפן האמוציונאלי נכנס לתמונה קשה מאוד להפריד בין העיקר לתפל, ומה שבעסק רגיל היה מתבטא בחילוקי דעות יכול לצמוח במקרה זה למשבר של ממש. למעשה, מה שקורה בחברה בהחלט יכול להשפיע על החיים האישיים והדבר מצריך רמה גבוהה של פתיחות, לצד התייחסות עניינית ומקצועית.

כיצד מנהלים עסק משפחתי מצליח?

בהנחה שהפן הכלכלי יציב ומוצדק, עסק משפחתי מצליח הוא כזה שיודע למקסם את היתרונות ולמזער את החסרונות הייחודיים שלו. באופן כללי, מדובר בדגש חזק על הפן המקצועי, המסודר והמאורגן של התנהלות העסק, ואם הדבר מתקיים ניתן ליהנות מהערך המוסף של המשפחתיות. כך למשל, העסק חייב לעבוד לפי תוכנית עסקית רצינית ומקצועית. הדבר נכון לגבי כל סוגי העסקים אך בפרט בעסקים משפחתיים, חיוני להגדיר מראש את המטרות והיעדים, להגדיר את התפקידים השונים, להגדיר את תחומי ההשקעה לתקופה הקרובה וכן הלאה. 

בתוך כך, תמיד חשוב לזכור כי עסק משפחתי כרוך במידה ייחודית של סיכון, כלומר שפרנסת המשפחה בכללותה תלויה במידה רבה בהצלחת העסק. לכן, בעיקר בעסקים משפחתיים יש להיות עם האצבע על הדופק לגבי אפשרויות צמיחה והגדלת המחזור. כך למשל, יש לבחון באופן מתמיד את האפשרות להכניס מוצרים ושירותים חדשים לעסק, את היכולת להגיע לשווקים ולקהלי יעד חדשים, לבצע שיתופי פעולה מול גורמים עסקיים אחרים מבלי לפגום כמובן בסודו החברה, וכן הלאה.

בנוסף, יש להשתדל ולשמור בכל עת על תקשורת פתוחה, ובתוך כך להפריד ככל הניתן בין האישי והמקצועי. כך למשל, יש לראות את בני המשפחה העובדים בעסק בתור עובדים מן המניין, ומכאן גם לבחור היטב את מי שאמור למלא תפקיד מסוים בעסק בהתאם לכישוריו והכשרתו, לא לפי תחשיבים אישיים. כמו כן, כדאי לשמור ככל הניתן שהיבטים הקשורים למשפחה לא יידונו במהלך יום העבודה, וגם ההיפך – להשתדל לדון כמה שפחות בעניינים הקשורים לעסק לאחר שעות העבודה. לבסוף, שמירה על תקשורת פתוחה כרוכה גם ביצירת תנאים שבהם כל השותפים מעודכנים במה שקורה בעסק, מרגישים שהם נשמעים, ובמידת הצורך גם משתתפים בקבלת ההחלטות. זאת באמצעות ישיבות מובנות ומסודרות המתקיימות אחת לכמה ימים, ולא באמצעות רעיונות הנזרקים באופן ספונטאני לחלל האוויר לאורך יום העבודה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

 

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם