שליטה על ההוצאות: הפרדה בין העסק לבית

בעסקים רבים המוגדרים כעוסק מורשה (או פטור) ישנה בעיה בסיסית בניהול הכלכלי: חשבון העסק וחשבון הבית (המשפחה) אינם נפרדים. כתוצאה מכך קשה מאוד ואף בלתי אפשרי לשלוט על ההוצאות של העסק ושל הבית וגם מצבן של ההכנסות אינו ברור. מכאן קצרה הדרך לחוסר ודאות ואי הבנת מצבו של העסק מבחינה כלכלית ואי אפשר לדעת את הרווח של העסק, לבעיות בניהול התקציב המשפחתי, לכניסה למינוס ולמשבר. בשורות הבאות נראה מדוע הפרדה בין חשבון העסק לחשבון הבית כל כך חשובה ואיך עושים זאת נכון.

מה בכלל הבעיה?

לכאורה, יותר נוח וקל לרכז את הכל תחת חשבון אחד: יש עובר ושב שאליו נכנסים וממנו יוצאים כספים בשוטף, אז למה להסתבך עם שני חשבונות נפרדים לבית ולעסק? למעשה, דווקא התנהלות כזו מייצרת עיוורון לגבי מצבו של העסק כי ההכנסות וההוצאות מתערבבות. היסוד לכל התנהלות עסקית-כלכלית נכונה הוא לדעת כמה העסק שלך מרוויח, זאת אומרת כמה אתה מכניס וכמה אתה מוציא. ואולם, כאשר הוצאות הקשורות לבית (ילדים, קניות, חשמל וכדומה) מעורבבות עם הוצאות העסק – אתה לא יודע כמה אתה מוציא בעסק. ואותו הדבר לגבי ההכנסות: המחזור החודשי שלך נכנס לחשבון המשותף וביחד איתו גם המשכורת של בת הזוג, הכנסות מהשכרת דירה, מקצבת ילדים וממקורות נוספים. 

בדרך זו קשה מאוד עד בלתי אפשרי לדעת את רמת הרווחיות האמיתית של העסק, שהיא בסופו של דבר ההכנסות מינוס ההוצאות ומיסים. לכאורה, את התשובות לכך אתה מקבל מדו"ח רווח והפסד שרואה החשבון שלך מוציא. אבל הבעיה עם הדוחות האלו שהם אינם משקפים באופן ברור לגמרי למציאות את מצב העסק. הם אינם כוללים למשל החזרי הלוואות, רכישת ציוד ועוד, הם אינם מראים את המצב בזמן אמת אלא בדיעבד מספר חודשים אחורה, ולא פעם פרטי הדוח גם אינם מובנים לבעל העסק. על כן, הסתמכות על הדוחות בלבד מהווה מתכונת לבלבול ואי סדר בפני עצמה, וכאשר מנהלים את כלכלת הבית והעסק בחשבון אחד – המצב גרוע עוד יותר.

מובן מאליו שכאשר מחזיקים רק חשבון אחד, וההוצאות וההכנסות מעורבבות, וכאשר קשה מאוד להבין את האלמנטים המשפיעים על הרווחיות ואת הרווחיות עצמה, גם קשה לקבל החלטות נכונות ולבצע את המהלכים המתבקשים. כך למשל, ייתכן שאתה מחליט להגדיל את מספר השעות שאתה משקיע בעסק, או להגדיל את כמות הלקוחות, אבל פעולות אלו אינן בהכרח מתבקשות ואינן מה שיעזור להניע את העגלה. בשורה התחתונה, יש להתייחס אל הבית בתור "עסק" העומד בפני עצמו על ההכנסות וההוצאות שלו, ואל העסק בפני עצמו.

איך עושים את זה?

למעשה מדובר במהלך פשוט למדי: יש לגשת אל סניף הבנק ולפתוח חשבון עסקי שבו ינוהלו הכנסות והוצאות העסק. אל תתבייש ונהל משא ומתן על תנאי הפתיחה של החשבון. בתוך כך, יש לנהל בנפרד את רישום ההוצאות של הבית ושל העסק, כאשר הוצאות העסק נרשמות בטבלת אקסל או בתוכנת תזרים מזומנים ייעודית, ואילו הוצאות הבית פשוט מתנהלות דרך חשבון הבנק. 

בתוך כך, מחשבון העסק יש למשוך משכורת, בדומה לשכירים. גם אם הוא לא מוגדר כמשכורת כמו בחברה בע"מ יש להתייחס אליו ככזה. מדובר במשכורת אמיתית המשקפת את שווי העבודה שלך. כמה בדיוק למשוך? תשאל את עצמך כמה היית משלם לעובד שכיר שהיה מחליף אותך בניהול העסק ובביצוע התפקידים השונים. התשובה שאליה הגעת היא המשכורת שאתה צריך למשוך ולהעביר לעו"ש של הבית. אבל מדוע בכלל למשוך משכורת? מפני שבלעדיה אתה שוב לא יכול לקבל תמונה מהימנה של המצב הכלכלי בעסק. שים לב שהסתמכות על הדוחות של רואה החשבון יכולים להטעות בעניין זה, כי אם אינם כוללים את המשכורת שלך הרי שיצאת לכאורה ברווח גדול יותר מהאמיתי. גם ממש לא כדאי להיכנס למלכודות וסיפורים שיציירו לכאורה תמונה נורא חיובית, למשל לא למשוך משכורות לאורך תקופה ארוכה ובמקום זה לחיות מהחסכונות. כך יוצא שהעסק לכאורה רווחי ומצליח אלא שהתמונה הכללית שונה לחלוטין.

גם לגבי הוצאות הבית יש לתת אפשר להבין טוב יותר את ההוצאות השוטפות של המשפחה מדי חודש, ולראות אם אתם מותאמים להכנסות. ככלל, הוצאות הבית תמיד צריכות להיות פחות מההכנסות (כלומר המשכורת שאתה מושך מהעסק, הכנסת בת הזוג שלך וכן הלאה). את המתמטיקה אי אפשר לרמות: אם תוציאו בבית מתחת לרמת ההכנת הדעת. כעת, אחרי שהחשבונות מופרדים אסות המצב ילך וישתפר בהדרגה, בין אם בהקטנה של המינוס או בהגדלה של היתרה. בנוסף לכך, שליטה על ההוצאות בבית חשובה לא פחות מזו של העסק, ועכשיו, אחרי שהפרדת את החשבונות יש לך שליטה יותר גבוהה. נצל את השינוי בשביל לבחון גם כמה כרטיסי אשראי אתם מחזיקים, ואם מדובר ביותר משניים הגיע הזמן להיפרד לשלום מהשאר. אם יש יותר מכרטיס אשראי אחד לכל בן זוג, הדבר מוביל במרבית המקרים לחוסר שליטה על ההוצאות ולחריגה מרמת ההכנסות.

ומה אם אני לא מצליח להתייצב?

כפי שאמרנו, הפרדת חשבונות הבית והעסק היא יסוד להתנהלות כלכלית נכונה. יחד עם זאת, ייתכן שהחשבונות שלך כבר מופרדים, וייתכן שאחרי המעבר אתה מגלה שאינך מצליח להתייצב על רמת הרווחיות הרצויה. יכול להיות שהעסק אינו ממצה מבחינתך את הפוטנציאל הכלכלי שלו ואינו מאפשר לך למשוך את המשכורת שהיית רוצה, ייתכן שרמת הרווחיות נמוכה או אפילו הפסדית, ויכול להיות שאינך מבין בדיוק מדוע המצב כפי שהוא. במקרה כדאי מאוד לפנות לייעוץ עסקי.

יועץ עסקי הוא אדם בעל ניסיון רב כיועץ, כמנהל עסקים בשטח ועם השכלה כלכלית מקיפה. אחד ההיבטים העיקרים שבהם הוא מעניק ייעוץ עסקי הינו הפן הפיננסי של העסק. ביכולתו לעזור לך לעשות סדר ולראות את התמונה האובייקטיבית, להצביע על נקודות תורפה כמו מוצרים ושירותים שאינם רווחיים מספיק או בכלל, וכמובן גם להציע ולהמליץ על פתרונות הולמים. לדוגמא, הפתרון יכול להיות שינוי מסוים בתמחור, הקטנה של הוצאות תפעול העסק, הגדלת המחזור על ידי ביצוע צעדים שיווקיים שונים וכן הלאה. בד בבד, היועץ ילווה את המהלכים בעוד אתה מיישם אותם, וילמד אותך כיצד מנהלים בצורה נכונה ואחראית את כלכלת העסק, כמו גם את כלכלת המשפחה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנה אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם