איך מוציאים עסק מהפסדים?

העסק צובר חובות? קשה לישון בלילה? שובר את הראש איך לצאת מהתסבוכת? אתה לא לבד: עסקים רבים סובלים ממחנק אשראי ומחובות לבנקים, לספקים ולגורמים אחרים, מתקשים לגמור את החודש ומצויים על סף משבר או בעיצומו. הבשורות הטובות הן שכל עסק יכול להיות רווחי ולהצליח, ובהחלט קיימת דרך להוציא גם אותך מההפסדים. הדרך מתחילה בפנייה ליועץ עסקי רציני, מיומן ומנוסה.

מה בעצם הבעיה?

יש פעולות רבות שאפשר לעשות כדי לגמור עם הסיפור של ההפסדים לעבור לרווחיות נאה, אך הדבר תלוי כמובן בבעיות שעומדות מאחורי המצב הנוכחי. אז לפני שניכנס אל צעדים קונקרטיים ונפרט אותם, נסביר לך שהדבר הראשון שמבצע יועץ עסקי הוא דיאגנוזה של העסק שלך – כמו רופא שמבצע אבחון לפני מתן מרשם. למעשה, הדיאגנוזה היא אולי השלב החשוב ביותר, כי בו אתה והיועץ מבינים את המצב לאשורו לאור בדיקת עומק של כל הפרמטרים בעסק כגון דוחות של רואה החשבון, בנקים והלוואות, עובדים ומשכורות, ספקים, גבייה, מצב תזרים המזומנים ועוד. במידת הצורך גם יבנה עבורך היועץ דוחות כלכליים ברורים שעליהם עוד נדבר בהמשך, אשר מטרתם לשקף בזמן אמת את המצב הפיננסי בעסק מכל ההיבטים.

אחרי שהתקבלו המסקנות והתמונה לגבי מצב העסק, ואחרי שהובנו הבעיות העיקריות, עוברים אל השלב הנחוץ של תיקון הבעיות. כאמור, בהמשך הכתבה ניתן מספר דוגמאות לתיקונים שניתן לעשות בעסק, אך בינתיים חשוב שתבין את התהליך הכללי. אם כן, בשלב זה של תיקון הבעיות בונה היועץ העסקי ביחד איתך תוכנית עסקית שמגדירה את הנושאים שבהם צריך להתמקד. לדוגמא, יכול להיות שההפסדים שלך קשורים בתמחור נמוך מדי, בהתנהלות לא יעילה, בעודף או חוסר עובדים, באשראי גדול או מצומצם מדי, בריביות גבוהות על הלוואות וכן הלאה. התוכנית העסקית תמקד את הבעיות, תגדיר את הפעולות המתבקשות והיעדים, והיועץ העסקי ילווה אותך לכל אורך הדרך בכלים מעשיים, ייעול וייעוץ לגבי היישום.

אז איך עוברים מהפסד לרווח

כאמור, המעבר מהפסדים לרווחים תלוי בבעיות שהתגלו בשלב הדיאגנוזה, והתיקון שלהן מגולם בתוכנית העסקית. בוא נראה כמה דוגמאות לבעיות נפוצות והאופן שבו ניתן לפתור אותן:

לשנות תמחור

סיבה מרכזית לכך שעסקים מצויים בהפסד היא שמנגנון הרווח המרכזי שלהם, כלומר מחירי המוצרים או השירותים, אינו בנוי באופן נכון ומקצועי. מצב זה מתרחש לרוב מפני שהתמחור נעשה בחיפזון, ללא הבנה פיננסית מספקת ומבלי להתחשב בכלל הפרמטרים הרלוונטיים. כך לדוגמא, בעסקים רבים "פתרו" את כאב הראש של התמחור על ידי השוואה פשוטה למתחרים, מבלי לקחת בחשבון שלכל עסק יש מאפיינים ייחודיים המתבטאים במחיר המוצר. זוהי אחת הפעולות שהיועץ העסקי יבצע עבורך: תמחור מקצועי ונכון של המוצרים. אמנם מדובר בפעולה מורכבת יחסית אך מספיק לבצע אותה פעם אחת בצורה רצינית, ואחר כך אפשר לנוע סביב התמחור הבסיסי למעלה ולמטה.

דרך אגב, אחד הצעדים המהירים שיועץ עסקי יוכל להציע לך כבר עכשיו, הוא העלאת מחירים. אתה אולי חושש שאם תעלה את המחירים בכמה אחוזים בודדים הלקוחות יברחו, אבל היועץ יוכל להסביר לך שמחיר המוצר הוא לא הפרמטר החשוב ביותר בעיני הלקוח. הוא קונה ממך גם בגלל המאפיינים המיוחדים של העסק כמו למשל נוחות הקנייה, איכות המוצרים, אמינות, קרבה לאזור המגורים וכדומה. הנתונים מראים שהעלאה קטנה של מחירי המוצרים אינה מעוררת תשומת לב מיוחדת אצל הלקוחות, ואם כן – הם מקבלים זאת בהבנה. רק תחשוב מה היה קורה אם לשורת הרווחים שלך היו מתווספים עוד 5% מסך המכירות מדי חודש, שבוודאי מצטברים לעשרות אלפי שקלים בשנה ואף למעלה מכך. היועץ העסקי יבחן ביחד איתך האם ובכמה ניתן להעלות את המחירים, בבת אחת או באופן הדרגתי, וכיצד הדבר עשוי להשפיע על מיתוג העסק וכמות לקוחותיו.

תתחיל להדק את החגורה

יכול להיות שעם השנים סיגלת לעצמך דרכי עבודה מסוימות על טייס אוטומטי, אבל הטייס הזה מטיס אותך בדרך לא יעילה. אחת הפעולות שיבצע עבורך יועץ עסקי היא לבחון את מכלול ההוצאות בעסק, לרבות עלויות הייצור/האספקה של מוצרים ושירותים, תקציב הפרסום, שכירות על המבנה הפיזי, חשמל, משכורות עובדים, רכבים וכיוצא בזאת. הבדיקה יכולה להצביע על מספר פעולות שיקטינו את ההוצאות שלך באופן משמעותי.

כך לדוגמא, היועץ יוכל להמליץ לך לפנות אל ספקים שאתה עובד איתם כבר הרבה זמן על אותו המחיר, ולבקש הנחה. יש סיכוי טוב שהם יסכימו אם הם רוצים לשמור עליך. כמו כן, היועץ יכול להמליץ על פנייה לספקים חדשים בשוק שיתאמצו להציע לך מחירים נמוכים מהמקובל, רק כדי שתהיה להם דריסת רגל. בנוסף, היועץ עשוי להצביע על עובד במשרה מלאה שאפשר להורידו לחצי משרה, ועל היבטים שעדיף להעביר למיקור חוץ זול יותר. כמו כן, לעיתים קרובות ניתן לבצע שינויים במרכיבי מוצרים באופן המוזיל את עלויות הייצור שלהם, ועדיין לשמור על אותו טווח מחירים שאתה גובה – מה שמגדיל כמובן את הרווחיות. מעבר לכך, ייתכן ששווה להתחיל לייבא לבד מוצרים שאתה מקבל כעת מספק, ולכן משלם גם על פערי התיווך. ישנם עוד צעדים רבים להקטנת הוצאות העסק שיועץ עסקי יסביר לך לגביהם.

לשמור על תזרים המזומנים שלך

הרבה בעלי עסקים מתפלאים לגלות שהעסק פועל בהפסד, שכן הם מסתמכים הסתמכות יתרה על הדוחות שמגיש להם רואה החשבון. חשוב להבין שדוח רווח והפסד אינו מציג את התמונה המלאה ולכן גם אם שורת הרווח הנקי שלך בפלוס, יכול להיות שאין לכך ביטוי בפועל ואתה מתמודד עם תזרים מזומנים שלילי, מתקשה לשלם משכורות ולעמוד בהתחייבויות.

על כן, אחת הפעולות הבסיסיות שמבצע עבורך יועץ עסקי הוא לבנות דוחות כלכליים ברורים ומובנים, שבניגוד לדוחות של רואה החשבון משקפים את מצב העסק בזמן האמת, ומתייחסים למכלול הפרמטרים הרלוונטיים להתנהלות השוטפת. אחד הדוחות האלו, שהיועץ ילמד אותך לבצע בעצמך, הוא דוח תזרים מזומנים. למעשה, ניהול תזרים מזומנים הוא מה שמאפשר לך לדעת בדיוק איפה אתה עומד ומהי כמות הנכסים הנזילים שעומדת לרשותך. יכול להיות, שמכיוון שלא ניהלת עד כה תזרים מזומנים בצורה נכונה יצרת סיכון לחריגה ממסגרת האשראי ולנטילת הלוואות שלא יועדו לצמיחה והתפתחות. זוהי "הדרך הנכונה" לגרור ריביות חריגות, לצבור נקודות שחורות בבנק ולהיכנס למעגל החובות ונטילת הלוואות נוספות כדי לכסות עליהם. אם כן, כדי להתמודד עם המצב אתה חייב להתחיל לנהל נכון את תזרים המזומנים שלך.

לצלול אל ההלוואות שלך

כמו מרבית העסקים בישראל, סביר להניח שלאורך השנים נטלת הלוואות להקמת העסק, לכיסוי מינוס, לצרכי התרחבות וכדומה. אתה אולי מוכשר בכל הקשור לתחום העיסוק שלך, אבל לא הבנת עד הסוף את המשמעות הפיננסית של ההתחייבות הכלכלית הגדולה הזאת. ייתכן שגם ביצעת טעויות בסיסיות כמו נטילת הלוואות בריביות לא טובות ובתנאי החזר שאינם נוחים לך, דבר שהוביל לשורת רווחים קטנה בהרבה מהפוטנציאל ואף להפסדים. אולי גם נטלת כמה הלוואות מהבנק שלך ולא התייחסת לאפשרויות אחרות, מה שהפך אותך בעצם ל- "לקוח שבוי" בעיני הבנק עם ריביות ותנאי החזר בהתאם. דרך אגב, אחת הטעויות הנפוצות שאולי ביצעת היא להתייחס אל ההלוואות בתור "תרופת פלא" שמחלצת אותך שוב ושוב מהמינוס, בלי שתרד לעומק הבעיה שאמת יוצרת את התסבוכת, ובכך רק יצרת התחייבויות ותסבוכות נוספות.

אחת הפעולות שיבצע עבורך יועץ עסקי היא לצלול אל תוך ההלוואות ולבדוק את משמעותן מכל ההיבטים. במקרים רבים ממליץ היועץ על צעדים חשובים בנושא זה. לדוגמא, ניתן לערוך סבב מחודש בין הבנקים (ולא רק בנק אחד) על מנת לקבל הצעות שונות, ואחר כך לחזור אל הבנק שלך כדי לקבל ריביות ותנאי החזר טובים יותר. אפשר גם לקחת כמה הלוואות קטנות במקום אחת גדולה דרך הקרן להלוואות בערבות מדינה. בנוסף, ייתכן מאוד שהתנאים הגרועים שקיבלת בעבר נבעו מתוכנית עסקית שלא הייתה מספיק רצינית, מקצועית ומשכנעת. בוודאי אם אתה מצוי כעת במצב של הפסדים, נטילת הלוואה חדשה מהבנק מצריכה תוכנית שתציג באופן חיובי ככל הניתן את הנתונים העסקיים, את השינויים שאתה מתכנן, את האופן שבו ההלוואה תתרום להשגת היעדים ואת הפוטנציאל שלהם. יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית וניסיון רב בעבודה מול הבנקים יידע לבנות לך תוכנית שכזו, המעלה מאוד את הסיכוי לאישור ובתנאים טובים. בנוסף, היועץ יציג בפניך את האפשרות של הקרן להלוואות בערבות מדינה המציעה תנאים טובים, ויעזור לך בבניית התוכנית העסקית והצגתה לקרן באופן המשפר מאוד את סיכויי האישור.

לא נעים אבל חשוב: לגבות חובות!

בישראל מוסר התשלומים קצת לוקה בחסר, ויכול להיות שמצוקת תזרים המזומנים והסחרור הפיננסי שלך קשורים לעניין. מובן מאיליו שאם התשלומים מתעכבים אתה מתקשה לעמוד התחייבויות ונכנס למעשה לחובות, ואז צריך לקחת הלוואה או להגדיל את מסגרת האשראי שלך, ולעמוד בריביות שמטילות עוד עלויות על המימון. מן הסתם, גם אתה משתדל ללכת בין הטיפות ולדחות את התשלום לספקים, אך כך נפגעים בהדרגה הקשרים העסקיים, ההתנהלות השוטפת, המלאי והשירות שאתה נותן ללקוחות. זוהי הדרך הבטוחה לניהול לא תקין, איבוד שליטה, קבלת החלטות שגויות וחוסר יכולת לחזור למסלול. דרך אגב, זו יכולה להיות אחת הסיבות להבדלים בין המצב בפועל לבין הדוחות של רואה החשבון שלך, שאינם לוקחים בחשבון לקוחות שלא שילמו (או שילמו פחות מהסיכום הראשוני).. כל זאת, עוד לפני שהזכרנו את השעות שצריך להשקיע ברדיפה אחרי לקוחות, הרשימה ההולכת ומתארכת שלהם, הדאגות והפגיעה בשאר מטלות הניהול עקב הזמן המושקע בעניין.

לכן, פעולה חשובה מאוד ביציאה מהפסדים היא לשים את הדגש על גביית החובות ולהפוך אותה למסודרת, ברורה, נחושה וממצה. יועץ עסקי ילמד אותך את השיטות היעילות ביותר לארגן את הנושא, ולקבל את הכספים שמגיעים לך מבלי לאבד לקוחות חשובים.

לשפר את כישורי הניהול

לא פעם, סיבה מרכזית מאחורי הפסדי העסק קשורה בגורם האנושי, ובמיוחד בהנהלה. אין זו האשמה אלא עובדה שקיימת בעסקים רבים המתבטאת בבלגן, חוסר סדר, חוסר משמעת וכדומה. בעזרת יועץ עסקי אפשר לשנות אותה שכן ביכולתו להעמיד לרשותך ארגז כלים ניהולי עשיר. מדובר באימון עסקי למנהלים המבוסס על ניסיון רב של היועץ העסקי כמנהל עסקים בפועל וכיועץ לעסקים מכל מגזרי המשק. כך לדוגמא, האימון עשוי לעסוק הגדרה ברורה ונכונה של תפקידים בעסק, ניהול עובדים, ניהול זמן, שיפור יכולות המכירה, ועוד היבטים רבים. בתוך כך, היועץ עומד לרשותך על מנת לסייע בפתרון התלבטויות וקבלת החלטות, מקנה כלים יעילים יותר לניהול העסק, ועוזר לך להתפתח ברמה המקצועית והאישית כאחת.

קיימות עוד פעולות רבות שניתן לבצע על מנת להוציא את העסק מהפסדים. לשיחה עם יועץ עסקי מנוסה ולקביעת פגישה ראשונה ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם