איך מנהלים עסק רווחי

מצד אחד, הניסיון שלנו כיועצים עסקיים וכמנהלים בשטח מראה שאין עסק שלא יכול לפעול ברווח. יועץ עסקי יכול להביא לרווחיות אפילו עסק המצוי בקשיים ופועל למעשה בהפסד. מצד שני, העובדות מדברות בעד עצמן: חלק גדול מהעסקים בישראל אינם פועלים ברווחיות טובה, או ברווחיות בכלל, ולא מעטים עומדים בפני סגירה. אז השאלה שעולה מתוך הפער הזה היא איך מנהלים עסק רווחי, ועל כך נענה בשורות הבאות.

כל עסק פועל בשוק בעל מאפיינים ייחודיים וגם יש לו מוצרים, שירותים ודרכי התנהלות משלו. ברור, אם כן, שפעילות ברווח צריכה להיעשות בהתאם למאפיינים המסוימים של העסק, ובדיוק לשם כך יועץ עסקי מלווה אתכם. יחד עם זאת, ניתן גם להצביע על מספר פרמטרים מרכזיים הנכונים לכל עסק באשר הוא, אשר מהווים יסוד ובסיס לניהול עסק רווחי.

נוכחות קבועה ותמידית של בעל העסק

ניהול עסק אינו עניין של "שגר ושכח". נכון שבעל עסק צריך גם לדעת להאציל סמכויות ולהגדיר תפקידים לעובדים על פי היכולות, הכישורים, ההתמחות והיקפי המשרה, אבל אין בכך לומר שהוא אינו נוכח בקביעות. לאורך השנים פגשנו לא מעט בעלי עסקים שנוכחותם בעסק הייתה דלה מדי, מה שהוביל לבעיות כמו התנהלות לא תקינה של עובדים ללא פיקוח והכוונה, אי הבנה לגבי המצב הפיננסי, חוסר סדר ובלגן בהתנהלות השוטפת, לקוחות שאינם מקבלים מענה הולם ונוטשים את העסק, חיכוכים מתמידים בין העובדים, וכן הלאה. יש להבין כי לנוכחות של בעל העסק יש משמעות ההולכת הרבה מעבר לסוגיות המקצועיות. הוא נמצא בעסק גם בשביל לתת דוגמא אישית כמי שמשקיע ומעורב, כמי שאכפת לו ממה שקורה, כמי שנותן מוטיבציה ומניע את העובדים, כמי שיודע לתת פתרונות לבעיות הדורשות התערבות מלמעלה, כמי שיודע לתת שירות טוב ללקוח, ועוד. בעל העסק, ולא המזכירה או מנהל המשמרת, הוא הבורג המרכזי שמחזיק את הספינה הזאת, והוא המצפן שמורה לה לאן לשוט. בלעדי הקברניט הספינה אינה יכולה ליעדים המקצועיים, המכירתיים והפיננסיים שלה. דברים אלו נכונים לגבי כל סוגי העסקים ומכל סדר גודל

תמחור נכון ועדכני

תמחור המוצרים והשירותים הוא המנגנון המרכזי שדרכו העסק מרוויח. מכאן ברור שהמנגנון הזה צריך להיות מכוונן ומדויק מאוד. הבעיה היא שבחלק גדול מהעסקים התמחור אינו נכון ואינו מקצועי, ומבוסס רק על השוואה למתחרים ולמקובל בשוק. אבל בשביל לנהל עסק רווחי חייבים לבצע תמחור נכון המתייחס לא רק אל השוק, אלא אל מכלול עלויות הייצור והתפעול, אל המאפיינים המיוחדים של המוצרים והעסק בכלל, אל המיתוג של העסק, ואל כמה שהבעלים בעצמם רוצים להרוויח. אם זו הפעם הראשונה שאתם נדרשים לתמחור רציני ומקצועי, מדובר במלאכה מורכבת שכדאי מאוד לעשות אותה עם יועץ עסקי. בלעדיו, יכול להיות שתבצעו את הטעויות שעושים מרבית העסקים בישראל, שמתמחרים נמוך מדי ולכן הרווחיות שלהם אינה טובה. הבשורות הטובות הן שתמחור מקצועי נותן לכם בסיס לטווח הארוך, כך שכל מה שתצטרכו לעשות מעתה והלאה הוא לבצע שינויים קטנים בהתאם לשינויים בשוק, בעסק וביעדים. בכל מקרה, ניהול של עסק רווחי מצריך עדכון של התמחור לפחות כל חצי שנה, ואפילו לפני כן במידה ויש שינויים בעלויות הייצור והתפעול שלכם.

דוחות פיננסיים שוטפים

ניהול עסק רווחי חייב להיות מעוגן בנתונים פיננסיים מדויקים, ברורים ומובנים. למרבה הצער, זוהי סוגיה שהרבה בעלי עסקים מזניחים אותה, ומסתמכים רק על כמה דוחות שנתיים של רואה החשבון שאינם מציגים תמונה מהימנה או מובנת. מה שצריך הוא דוחות בקרה פיננסיים כלכליים שאתם מקבלים באופן שוטף אחת לחודש. מדובר בדוחות שאתם באמת קוראים אותם, באמת מבינים אותם, ובאמת רלוונטיים למה שקורה עכשיו בעסק ולהתנהלות השוטפת שלו. הדוחות מסייעים לכם לדעת איפה אתם עומדים ולהבין היטב את מצבו של העסק על הכנסותיו הצפויות והתחייבויותיו הצפויות כעת ובעתיד הקרוב. זהו יסוד ובסיס לניהול רווחי של עסק המאפשר לכם לקבל החלטות נכונות ומושכלות לגבי השקעות, מימון, כוח אדם, פרסום ועוד. יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית אקדמית יכול להסביר לכם אילו דוחות בדיוק דרושים לכם, ואף יסייע לכם להוציא אותם ולהתנהל בצורה חכמה מבחינה פיננסית ותזרימית.

אלו היו 3 יסודות לניהול של עסק רווחי ויש עוד נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם