דוח כספי מראה רווח אבל יש מינוס

כבר מזמן התרגלתם לסמוך על רואה החשבון או על תוכנת הנהלת החשבונות, שמראים שבשורה התחתונה העסק מרוויח. הבעיה היא שהמינוס בבנק רק הולך וגדל ואתם לא מבינים איך זה יכול להיות. התשובה לכך היא שהדוחות הכספיים אינם טועים, אך עלולים להטעות, ומה שצריך לשנות הוא את ההבנה ואת התפיסה שלכם.

מרוויחים על הנייר

מרבית בעלי העסקים שמקבלים לידיהם את הדוחות הכספיים של השנה, מחצית השנה או הרבעון, מתעניינים בדרך כלל בשורה התחתונה. למי יש זמן לצלול אל המספרים והמשמעויות כשיש לכם על הראש עוד מיליון דברים לעשות? חוץ מזה, המספרים מראים שהעסק ברווח, אז הכל בסדר, ואתם גם סומכים על רואה החשבון שלכם שיודע מה הוא עושה.

אז זהו, שדוחות כספיים כמו דו"ח רווח והפסד לא תמיד מספרים את הסיפור כולו. הדו"ח יכול להגיד לכם למשל שההכנסות גבוהות יותר מעלויות הייצור/הקנייה/האספקה של מוצרי ושירותי העסק. הוא גם יכול להגיד לגם שאחרי שמנקים את ההוצאות השוטפות האחרות כמו חשמל, שכירות ופעילויות שיווק – אתם עדיין על הצד החיובי של המטבע. זה יפה מאוד. אבל האמת היא שחלק גדול מהעסקים בישראל מרוויחים על הנייר, ועדיין מקבלים טלפונים לא נעימים מפקידי הבנק. למה זה קורה?

אז קודם כל, אם השורה התחתונה של דוח רווח והפסד שלכם היא חיובית – מדובר בבשורות טובות. את הבשורות הרעות מספר המינוס בבנק. הוא אומר שיש כמה דברים שלא לקחתם בחשבון. בואו נבדוק מה יכול להסתתר מאחורי המינוס:

  1. יש לכם התחייבויות שלא מופיעות בדוחות

כאמור, דו"ח רווח והפסד מתייחס אל מרבית ההוצאות של העסק בתקופה המדווחת, אך יש התחייבויות שהוא לא לוקח בחשבון – ובראשון ההלוואות. אם אתם תופסים את הראש עכשיו יש לכם סיבה מוצדקת, שהרי הרווח על הנייר אינו זה שנרשם בסופו של יום בחשבון הבנק, ממנו המשיכו לרדת באופן שוטף החזרי הריבית והקרן שלכם – ובמקרים רבים מדובר ביותר מאשר הלוואה אחת. תכניסו אותן לתחשיב ותראו איך התמונה משתנה.

  1. לא משלמים לכם

עוד אפשרות סבירה היא שיש לקוחות שפשוט לא שילמו. עם יד על הלב, האם גביתם בתקופת הדו"ח את כל הכספים שמגיעים לכם? באילו סכומים מדובר? כי הדו"ח שמוציא רואה החשבון כולל עסקאות שהוצאו עבורן קבלות וחשבוניות, גם אם התשלום עוד לא תכל'ס עבר. אז שוב, מהמספרים החיוביים שעל הנייר יש להפחית את הכספים שלא התקבלו, וזה מה שנכנס באמת לחשבון הבנק. עוד נקודה חשובה בהקשר זה, יש מקרים רבים שבהם חובות של לקוחות נגררים לתקופה ארוכה, עד שאתם מחליטים "לבוא לקראתם" ולהתפשר קצת. ההתפשרויות האלו אולי נחוצות לפעמים, אך הדוחות הכספיים פשוט לא יודעים שהסכום שנכנס לחשבון קטן מהסכום על הנייר.

  1. אתם לא מבינים את הדוחות

לא צריך להתבייש. אנחנו בטוחים שאתם מאוד מוכשרים בתחום עיסוקכם ומסוגלים לנהל עסק, אבל מה לעשות שלא לכולם יש ידע פיננסי או ראש למספרים. לאורך השנים פגשנו לא מעט בעלי עסקים עם המון רצון טוב, אבל עם נטייה חזקה להירדם מול הטבלאות של רואה החשבון או התוכנה. נכון, לפעמים מדובר בדוחות מסובכים ואפשר להתבלבל עד כדי כך, שמצב שנראה חיובי בשורה התחתונה, מספר סיפור אחר לגמרי בין השורות.

דו"ח תזרים מזומנים: מה שבין השורות

כפי שאמרנו, חלק גדול מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל באמת מרווחים על הנייר, אבל בסופו של יום מוצאים את עצמם בחנק אשראי ובסכנת סגירה. הבעיה המרכזית טמונה בהיעדר ניהול או בניהול לקוי של תזרים המוזמנים. במצב זה קשה מאוד להבין היכן אתם עומדים מבחינה פיננסית או להחזיק כמות סבירה של נכסים נזילים, ולכן סובלים מסיכון גבוה לחריגה ממסגרת האשראי, ונוטים לקחת הלוואות שאינן נדרשות לצרכי צמיחה והתפתחות. זוהי הדרך הבדוקה לצבירת נקודות שחורות בבנק, לגרירת ריביות חריגות, לנטילת הלוואת נוספות ולסכנת קריסה.

אם כן, על מנת לצאת מהמצב המביך והמרגיז של דוחות כספיים חיוביים מול מצב שלילי בבנק, צריך להתחיל עם ניהול תזרים מזומנים נאות. כמובן, יש עוד פעולות רבות שניתן וכדאי לעשות במסגרת ייעוץ כלכלי ועסקי. אבל היסוד להבנת מצב העסק והשינויים הנדרשים בו (אם נדרשים) הוא דו"ח תזרים מזומנים, וברור שכדאי שהדו"ח יהיה ברור ומובן לגמרי עבורכם – כפי שהיועצים שלנו עושים.

על קצה המזלג, מדובר בדו"ח שמחלק את זרימות המזומנים בעסק לקטגוריות שונות, שביחד מציגות את מצב המזומנים לחיוב או לשלילה בתקופה האמורה. הקטגוריה הראשונה היא תזרים המזומנים הקשור פעילות השוטפת של העסק, כלומר הכספים שגביתם במזומן פחות הוצאות שוטפות. כך יודעים כמה מזומנים הכנסתם או הוצאתם בתקופה האמורה מהפעילות העסקית שלכם. הקטגוריה השנייה מציגה את תזרים המזומנים הקשור להשקעות, כלומר הכספים שהוצאת לביצוע השקעות ומאידך הכספים שהכנסתם במימוש של השקעות. הקטגוריה האחרונה עוסקת בתזרים המזומנים שקשור למימון, כלומר הכספים שהצלחתם לגייס דרך הלוואות, החלק המסוים של ההלוואות שנפרע, וכן הלאה.

נתונים אלו כבר מציגים תמונה נאמנה בהרבה של המציאות בעסק מבחינת רווחיות, ומהם ניתן לגלות היכן טמונות הבעיות שבגללן אתם ממשיכים לקבל טלפונים ממנהל הסניף. ולא פחות חשוב, כעת ניתן לפעול לפתרון הבעיות בדרך מסודרת, נכונה, מושכלת ואחראית עם חשיבה לטווח הקצר והארוך, ולאור היכרות אמיתית עם המצב הפיננסית שלכם.

על מנת להבין את מצב העסק לאשורו, וכדי לבצע את הצעדים הדרושים למעבר לרווחיות אמיתית, אנו ממליצים להסתייע בשירותינו המתחילים בדוחות כלכליים ברורים. לאור הנתונים נלווה אתכם ונסייע בשיפור התנהלות ורווחיות העסק במגוון היבטים. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת היכרות ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם