האם כדאי להקים עסק בשותפות או לבד?

אנשים רבים שפונים לקבלת ייעוץ עסקי מתלבטים בשאלה האם כדאי להקים עסק בשותפות או לבד. אכן, ההחלטה על הקמת עסק הינה משמעותית וכבדת משקל, ובוודאי נכונים הדברים כאשר מדובר על שותפות עם אדם אחר. לצעד זה של הקמת עסק בשותפות יהיו השלכות רבות ברמת ההתנהלות האישית, הפיננסית והניהולית, בהשוואה לניהול עסק לבד. במאמר הבא נסקור את הסוגיה.

אין ספק כי הקמת עסק בשותפות יכולה לתרום באופן משמעותי להצלחה ולהתנהלות השוטפת, תוך שאתם עובדים בסינרגיה טובה וממלאים את החסרים הקיימים זה אצל זה. מאידך, יש מקרים לא מעטים שבהם הקמת עסק בשותפות התבררה כטעות חמורה, אשר במקרה הטוב פשוט לא הועילה לעסק, ובמקרה הרע הובילה לקשיים חמורים, לסכסוכים ולמשברים שהובילו לקריסה ואף לבית המשפט. על כן, חשוב מאוד לקבל ייעוץ עסקי בסוגיה זו עוד לפני שמחליטים, ובכל מקרה כדאי לפנות ליועץ עסקי לפני שמקימים עסק על מנת לבצע בדיקת כדאיות ולבנות תוכנית עסקית מקצועית, טובה ונכונה.

האם בכלל צריך שותף?

במהלך ייעוץ עסקי ייבחנו תחילה סוגיות מרכזיות הקשורות להקמת עסק עם שותף או לבד. כך למשל, לא פעם הרצון לעבוד עם שותף קשור לנושא של הון עצמי ומימון, כאשר ההון שאמור השותף להביא עימו יקל מאוד על ההקמה וההרצה הראשונית של העסק, וגם בעתיד לבוא. יחד עם זאת, ייתכן שבמהלך הייעוץ העסקי נגלה כי תחשיבי עלויות ההקמה וההרצה שביצעתם אינם מדויקים, או שניתן להקטין את העלויות בדרכים שונות, או שניתן לקבל את המימון בדרכים עדיפות מהבנקים, מהקרן להלוואות בערבות מדינה, וכדומה. במילים אחרות, אם הסיבה המרכזית להכנסת השותף הייתה ההון העצמי, ייתכן שנגלה כי היא מיותרת.

כמו כן, בתהליך ייעוץ עסקי אנו בוחנים את העסק שעתיד לקום ממגוון היבטים, ויכולים להצביע מראש על נקודות בעייתיות שדורשות פתרון. לדוגמא, ייתכן שהחוסר קיים בתחום כישורי הניהול, היעדר מיומנות וניסיון בתחום המכירות, היעדר ידע מקצועי בנושאים טכניים הקשורים לתחום הפעילות, היעדר קשרים עסקיים בענף, וכן הלאה. בדרך זו אפשר לבחון בצורה ברורה ומדויקת האם באמת צריך שותף לעסק, ואם כן – מהן התכונות שנחפש אצלו שיתנו מענה לנקודות התורפה, והאם המועמד הנוכחי עונה לדרישות אלו. למשל, ייתכן שנמצא כי הניסיון והקשרים העסקיים שהשותף מביא איתו, יכולים בהחלט לפתוח דלתות ולהוריד מחירי ספקים – ושזה בדיוק מה שדרוש לעסק.

אז שותף או לבד?

קודם כל, צריך להבין שישנם כל מיני סוגים של שותפים לעסק, אז תחילה עליכם להחליט באיזה סוג של שותפות אתם מעוניינים. למשל, האם מדובר בשותף שיהיה יותר בגדר "משקיע" ולכן יתערב רק בהחלטות האסטרטגיות והנרחבות יותר, או שמא מדובר בשותף פעיל המעורב באופן שוטף בניהול העסק?

מלבד זאת חשוב להבין מהו המחיר של הקמת עסק בשותפות. כפי שראינו, היתרון המרכזי של הקמה בשותפות הוא שאתם לא לבד, הן ברמה הפיננסית, הן ברמה המקצועית, הן ברמת הקשרים, הן ברמת קבלת ההחלטות, והן מבחינת המשא שעל הכתפיים שלכם. יחד עם זאת, גם המחיר הוא שאתם לא לבד. כלומר, לא רק אתם מנהלים את העסק, לא רק אתם מקבלים את ההחלטות הגדולות והקטנות, ולא רק אתם מתווים את הדרך. האם האישיות שלכם מתאימה לכך? יתר על כן, האם יש התאמה מספיק טובה ביניכם לבין השותף שתאפשר תקשורת טובה, השלמה הדדית, ובנייה של מערכת יחסים מקצועית ותקינה? אם אינכם מסוגלים לענות על השאלות האלו, ייעוץ עסקי יוכל לעזור לכם על ידי בניית סימולציות דמיונית שיאתגרו אתכם. למשל, מה קורה כשהעסק חווה תקופה של קשיים? מה קורה אם הלקוח הגדול ביותר שלכם עבר למתחרים? בסימולציות כאלו ואחרות ניתן לראות איך כל אחד מגיב, והאם קיימת התאמה.

ולא פחות חשוב, כאשר מקימים עסק לבד אתם גם מרווחים לבד, רק בשביל עצמכם. לעומת זאת, בשותפות הרווחים מתחלקים בין השותפים, וכאן עולה השאלה: האם לעסק יש פוטנציאל מספיק על מנת להרוויח בשביל שניים? גם את השאלה המהותית הזאת יש לבחון באמצעות ייעוץ עסקי.

ואם החלטנו על שותפות?

שיהיה בהצלחה! רק אל תשכחו לעגן את הזכויות, החובות והתפקידים של כל אחד בהסכם שותפות. אולי לא כל כך נעים לחתום על חוזים משפטיים בתחילת הקשר, אבל ההסכם יאפשר התנהלות חלקה ורגועה ברמה השוטפת, כאשר כל אחד יודע מה מצופה ממנו, מה מצוי ב- "בתחום השיפוט" שלו, כיצד מקבלים החלטות משמעותיות, וכדומה. כדאי מאוד שאת הסכם השותפים יבנה לכם יועץ עסקי היודע כיצד לבנות את הסעיפים היותר בעייתיים בין שותפים, כאשר בהמשך ניתן להכניס במידת הצורך עורך דין שיביא את הפן המשפטי.

זו הייתה רק התייחסות קצרה לשאלה של הקמת עסק בשותפות או לבד, ויש עוד מספר מרכיבים שכדאי לשקול אותם בכובד ראש. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם