כדאיות בקניית ובדיקת עסק

חושבים לקנות עסק קיים? יש כמה סיבות שהופכות את הצעד הזה לכדאי יותר מאשר הקמת עסק חדש. יחד עם זאת, מידת הכדאיות משתנה רבות בהתאם לעסק הספציפי שאותו מתעתדים לרכוש. בשורות הבאות נבחן מספר היבטים הקשורים לנושא.

למה כדאי לקנות עסק קיים?

לפני שנדבר על בדיקת הכדאיות של עסק ספציפי, כדאי להגיד כמה מילים על הכדאיות הכללית של קניית עסקים. מדובר במהלך שרבים וטובים בוחרים בו, אף שאין הוא תמיד עדיף על הקמת עסק מאפס. בהשוואה בין הקמת עסק לבין רכישת עסק קיים, אחת הסיבות המרכזיות לבחירת האופציה השנייה היא שאתם "מדלגים" על השלב הראשון של ההקמה – שהינו מורכב וכולל לא מעט סיכונים ואתגרים.

כך לדוגמא, כאשר קונים עסק קיים מדלגים על תקופת ההקמה וההרצה הראשונית, שיכולה להתפרש על פני חודשים ארוכים שבהם זרם הלקוחות הינו קטן יחסית, לא קבוע ולא ודאי. זאת לצד ההוצאות הנדרשות עבור מגוון היבטי הקמת העסק, החל בהשכרת מקום ועד לפעילויות שיווק ופרסום שצריכות להיות אגרסיביות יחסית בתקופה הראשונה. בניגוד לכך, כאשר רוכשים עסק קיים מקבלים עסק שכבר מייצר הכנסה עבורכם, שהינה חזויה פחות או יותר לאור בדיקת הכדאיות שביצעתם בעזרת אנשי מקצוע. יתר על כן, יש לכם מאגר לקוחות קבוע למדי שאפשר לבנות עליו. במילים אחרות, מידת חוסר הודאות והסיכון הינה נמוכה יותר (אך עדיין קיימת) במידה שביצעתם את הבדיקות הנאותות לפני הקנייה.

עוד סיבה טובה היא שקניית עסק קיים מעבירה לידיכם עסק שמתפקד ומתנהל, כולל מבחינת אישורים מול הרשויות. זאת לעומת הקמת של עסק חדש שמלבד עלויותיה כרוכה לא פעם הליך מורכב של הוצאות אישורים ורישיונות ממכבי האש, הרשות המקומית, העירייה, המשטרה, משרד הבריאות וכן הלאה – בהתאם לאופי הפעילות. מדובר באישורים שהשגתם כרוכה בהתעסקות בירוקרטית מרגיזה, הנוטים להתעכב מאוד ואף להפתיע עם עלויות שלא לקחתם בחשבון. מעבר לכך, בקניית עסק חדש אתם נהנים מהמוניטין שנצבר לאורך שנים, מהיכרות של לקוחות עימו במיקום הגיאוגרפי המסוים, ומפעילות מבוססת מול ספקים. בקיצור, אתם נהנים מהיבטים שונים של עסק מתפקד החוסכים בעלויות, בדאגות, בהתעסקות בירוקרטית מפרכת, בנטילת הלוואות שסימן שאלה גדול מרחף מעליהן, וכדומה.

האם כדאי לקנות את העסק המסוים?

כפי שראינו, קניית עסק קיים יכולה לחסוך לכם הרבה זמן, התעסקות ומשאבים, ובעיקר חוסר וודאות. יחד עם זאת, למי שמחפש לעצמו "חיים קלים" אולי כדאי להיות שכיר ולא בעל עסק עצמאי. אכן, גם קניית עסק תחייב אתכם לפעילות אינטנסיבית, בוודאי בתקופת ההסתגלות הראשונה וגם בשנים שלאחר מכן. יתרה מכך, אפילו אם ביצעתם בדיקת כדאיות בצורה מקיפה, יסודית ומקצועית, עדיין קיימים מרכיבים מסוימים של אי ודאות, המצטרפים למרכיבים הרגילים של ניהול עסקים בשוק הישראלי והבינלאומי. כך לדוגמא, כניסה של הנהלה חדשה לעסק תמיד מלווה בזעזוע כלשהו, שכן מן הסתם תביאו את החזון, היעדים ותפיסות העבודה שלכם, דבר שעלול ליצור בתחילת הדרך קשיים, אי הבנה ואף התנגדויות מצד עובדים, ספקים ואחרים. כמו כן, ייתכן שחלק מהלקוחות שעליהם בניתם לא ימשיכו עם העסק בהנהלה חדשה. מעבר לכך, יכולות להיות עוד הפתעות רבות וכדי להקטינן יש לבצע בדיקה מעמיקה של כדאיות הקנייה – עליה נדבר בהמשך.

בכל מקרה,  חשוב לומר שכדאי לקנות רק עסק שאתם באמת חשים משיכה לתחום פעילותו. זכרו שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לנהל עסק במים הסוערים של המשק הישראלי מבלי שתהיה לכם זיקה כלשהי לתחום הפעילות, כלומר, מבלי שהתחום יעניין אתכם, יעורר את דמיונכם וייתן לכם מוטיבציה להשקיע את הזמן, הכישורים, הרצון ואינספור הפעולות שיידרשו מכם בעתיד לבוא. מלבד זאת, כדאי שתהיה לכם לפחות הבנה בסיסית בתחום, ואם אין לכם כזאת – עליכם להשקיע את הזמן הראוי כדי לבצע תחקיר ולימוד של התחום כדי שתבינו בכלל במה מדובר. אם אין לכם הבנה, אפילו אם תצליחו לסגור עסקה טובה, סביר להניח שתתקשו מאוד לשמור על הרווחיות החזויה, והעסקה תתברר כגרועה בהרבה ממה ששיערתם.

בדיקה פיננסית: האם כדאי לקנות את העסק?

זוהי שאלת השאלות ולמרבה הצער אין עליה תשובה פשוטה. אין כמעט ספק שהמחיר שיוצג בפניכם יהיה גבוה מהמחיר הריאלי, הן מפני שכמו בכל עסקה המוכר מעוניין לקבל תמורה גבוהה, והן מפני שאדם שהשקיע את מיטב שנותיו בעסק כלשהו נוטה להכניס את האהבה והזמן שהשקיע אל התמחור. מצד שני, בוודאי ישנה סיבה טובה שבגללה הוא החליט למכור את העסק בשלב זה, וכאן נכנסת לתמונה סדרה מקיפה של בדיקות שאתם חייבים לבצע. שימו לב: אם אינכם בעלי השכלה כלכלית וניסיון בניהול עסקים, ממש לא כדאי לבצע את הבדיקות לבד. ואם יש לכם את הכישורים והידע – אתם בוודאי יודעים שעליכם לפנות לייעוץ חיצוני ואובייקטיבי, רצוי יועץ פיננסי.

על מנת לבצע את בדיקת הכדאיות יש לפנות תחילה אל המוכר של העסק ולקבל ממנו את כל הנתונים הדרושים, לרבות דוחות רווח והפסד נכונים להיום ולשנתיים שלפני כן, שומות ודיווחים שהוגשו לרשויות המיסים בשנתיים האחרונות, חוזה שכירות העסק, ועוד. לאור נתונים אלו ואחרים יש לבצע את בדיקת הכדאיות הכלכלית תוך בחירת השיטה המתאימה ביותר. לרוב תיבחר שיטת היוון תזרים המזומנים אשר בה קובעים תקופת תחזית מסוימת, נניח 3 שנים קדימה, וקובעים את שווי תזרים המזומנים הבלתי תלוי במהלכה, עם הוספה של נכסי העסק שאינם משמשים עבור ייצור ההכנסה. אמנם מדובר בבדיקה יסודית ורצינית, אך ראוי לזכור שבסופו של דבר מדובר בעסקה אשר בה כל צד מושך לכיוון היותר משתלם עבורו, דבר העשוי להשפיע גם על הערכת השווי. כמו כן, מדובר בנתונים רבים המתבססים על תחזיות לשנים הקרובות ואין כל הבטחה שהן יתממשו. על מנת להקטין למינימום את הסיכונים יש לבצע את הבדיקה עם אנשי מקצוע מיומנים. ככל שיש להם יותר היכרות עם עסקים בתחום הפעילות המסוים כך ביכולתם לספק הערכות טובות ומוצקות יותר, הרואות גם את פרטי הפרטים של העסק ולא רק את המספרים שעל הנייר.

לפרטים נוספים אודות כדאיות בקניית ובדיקת עסק, ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם