מה עדיף להיות – שכיר או עצמאי ? הנה התשובה

שכיר או עצמאי:
עשרות אלפי אנשים מתלבטים בשאלה הזאת. חלקם בתחילת הקריירה, חלקם תוך כדי עבודה מרגישים חוסר סיפוק  ורוצים לשנות כיוון,
וחלק ניכר מהאנשים פתאום מוצאים עצמם מפוטרים או לאחר סגירת עסק עצמאי ולא יודעים איזה כיוון לבחור.

מה היא הבחירה הנכונה ? התשובה תלויה במס' פרמטרים

  • כישורים אישיים : עצמאי צריך 3 תכונות קריטיות , יכולת שווקית אישית, יכולת וידע בניהול עסק  ומקצועיות בתחום העיסוק. כל אחד משלושת התכונות והיכולות האלו קריטית להצלחה של עצמאי. האם יש לך אותם ? יכולת שווק אישית היא היכולת לנטוורקינג, יכולת לדחוף את עצמך  ולמכור את עצמך מול אחרים. יכולת ניהולית היא ניהול זמן, יכולת לקבל החלטות ,ידע בסיסי בכספים, שווק ותפעול. מקצועיות בתחום העסוק היא כמובן להיות טוב במה שאתה הולך לעשות. חלק מהדברים ניתן כמובן ללמוד עם יועצים או קורסים או עם נסיון אך  במידה ואין לך תכונה אחת או יותר ייתכן ויהיה לך קושי כעצמאי.
  • מוטיבציה : זה נכון וחשוב גם לשכירים וגם לעצמאיים, אבל הקשיים שעצמאיים נתקלים בהם גדולים משמעותית מאותם קשיים שהשכירים נתקלים. עצמאיים הרבה פעמים לבד ואין עם מי להתייעץ, תקופות של עליות וירידות, אין וודאות כלכלית. מוטיבציה היא המנוע שמחזיק עצמאיים לא לשקוע. האם יש לך מוטיבציה חזקה שאינה נגמרת ?
  • יכולת כלכלית אישית ומשפחתית : האם בן הזוג עצמאי או שכיר? האם יש לך גב כלכלי ? ההמלצה שלי היא שאחד מבני הזוג צריך להיות שכיר ורק אז השני יכול להרשות לעצמו לצאת להרפתקה עצמאית. שני עצמאיים בבית אחד זה מסוכן ולא מומלץ . נקודה נוספת למחשבה היא היכולת הכלכלית. האם יש לך כסף להשקיע בעסק? גם פרילנסרים קטנים צריכים לשכור משרד, להשקיע במיתוג, באתר אינטרנט איכותי, בשווק וכד' , כל עצמאי מומלץ שישקיע סכום כסף ראשוני מהונו העצמי ובנוסף צריך להיות לו עוד כסף רזרבי לתקופות חלשות . במידה ואין לך כסף כלל והכל מבוסס על הלוואות שאותם כמובן צריך להחזיר מידי חודש, לא בטוח שכדאי לצאת לדרך עצמאית.
  • יכולת לקבל מרות והרקע של ההורים, שתי נקודות בעיתיות :  שימו לב לפרמטרים האלו הם גורמים לאנשים לבחור כיוון לא תמיד נכון.  באופן טבעי רוב האנשים לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, זה לגיטימי. אבל עליכם להבין שזה  עדיין לא אומר שאתם צריכים להיות עצמאיים. ברור שיותר נחמד זה להיות חופשי ולקבוע לעצמך את סדר היום. זוהי לא סיבה מספקת בשביל להטות את הכף לטובת העצמאות. לדעתי זה פרמטר שאני מגדיר "פינוק" ולא יותר מזה.  נקודה נוספת היא הרקע של ההורים שלכם, הרבה פעמים לבנים ובנות של עצמאיים יש נטייה להיות אותו דבר וגם הפוך, לבנים ובנות של שכירים יש נטייה להיות כמו ההורים שלהם. יש גם בנים ובנות שראו את הוריהם לא מצליחים כעצמאים ולכן ייטו לכיוון ההפוך . טעות! אין לזה כל רלוונטיות כי התכונות של ההורים וההצלחה או הכישלון שלהם אינן התכונות שלכם . יש להתעלם מפרמטר זה שאתם באים לקבל החלטה

לסיכום אפשר להגיד שבבואכם לקבל החלטה  אם להיות שכיר או עצמאי צריך להתייחס לפרמטרים הרלוונטים, כפי שפירטתי,  של כישורים אישיים, מוטיבציה, יכולת כלכלית ועיסוקו של הבן זוג. יש לקחת בחשבון ששכירים נהנים מביטחון כלכלי ושקט נפשי אך הם הרבה יותר מוגבלים באופק ההשתכרות לעומת עצמאים שסובלים מתנודתיות בהכנסות, סיכונים, לחצים נפשיים אך מאידך,  חלקם הקטן , יכול להגיע לרמות השתכרות גבוהות יותר. בהצלחה!

הכותב הינו כלכלן בכיר והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי (levyfinance.co.il) המתמחה בעסקים קטנים ובינוניים ובהלוואות בערבות מדינה


לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם