האם כדאי לי למכור את העסק?

האם כדאי לי למכור את העסק?

בחלק גדול מהעסקים והחברות עולה מעת לעת ההתלבטות – האם כדאי למכור? להתלבטות הזו אין כמובן תשובה אחת ויחידה שכן הדבר תלוי במכלול שיקולים ופרמטריים, חלקם אישיים, עסקיים ופיננסיים. בשורות הבאות נבחן את נושא הכדאיות של מכירת העסק ממספר זוויות.

מכירת עסק ללא בעיה כלכלית מהותית

מכירת עסקים יכולה להתבצע עקב סיבות שונות, כאשר לא פעם מדובר בבעיה כלכלית שאליה נקלעה החברה או הבעלים. יחד עם זאת, ישנן סיבות שיכולות להצביע על כדאיות מכירת עסק גם ללא בעיות כלכליות. כך לדוגמא, ייתכן שמדובר דווקא בעסק עם רווחיות טובה אבל אתם מרגישים שחוקים. כבר אין לכם הרבה מוטיבציה ואנרגיה לקום בבוקר לעוד יום של לחצים והתרוצצויות, ובעיקר – יש לכם הרגשה של מיצוי בתחום העיסוק הספציפי. בראש כבר מתחילים לרוץ רעיונות על עסק בתחום חדש שמעורר תחושה נמרצת וחדוות חיים מחודשת, וזהו עיתוי שבו מכירת העסק יכולה להיות כדאית ברמה האישית והכלכלית. במקרה זה, את ההון שתקבלו תוכלו להשקיע ברכישת עסק קיים או בהקמה של עסק חדש.

סיבה נוספת למכירה יכולה להיות שזיהיתם הזדמנות עסקית מצוינת בשוק אחר, בין אם מדובר במוצרים ושירותים חדשים בארץ, או בענף שנמצא בתנופה חזקה ואתם סבורים שיש לכם את הכלים להצליח בו. גם במקרה כזה, מכירת עסק קיים שעדיין פועל ברווחיות טובה יכולה להביא תמורה נאה ואת ההון להשקעה. עוד מקרה נפוץ למדי הוא של אנשים שניהלו עסק משפחתי לאורך שנים, וכעת מסתכלים קדימה ורואים שבתוך תקופה קצרה יחסית יגיע הזמן לפרוש לגמלאות. הבעיה היא שאין מי שירים את הכפפה מבני המשפחה הצעירים יותר, וכאן מכירת העסק יכולה להבטיח עתיד פיננסי בטוח יותר לעת זקנה.

לטפל בעניינים בזמן

ישנן עוד דוגמאות רבות, אך המשותף לאלו שהבאנו לעיל הוא שמדובר בעסקים שהרווחיות שלהם עדיין טובה או סבירה. אין ספק שאת התמורה הגבוהה לעסק הנמכר ניתן לקבל כל עוד מצבו טוב, ולעומת זאת לעסק שנמצא בקשיים או בהאטה יהיה ביקוש נמוך יותר, והמחיר בהתאם. על כן, נקודה מהותית לגבי כדאיות מכירת עסקים היא לא להגיע למעמד המכירה במצב של משבר. למרבה הצער, בעלי עסקים רבים מתמהמהים בנקודה זו עקב היקשרות רגשית חזקה אל העסק, או אי הבנה טובה של המצב הפיננסי העתידי, ולכן התוכניות למכירה נגנזות גם כשנראה שהתחרות בשוק הולכת וגוברת, ושצפויה האטה בשנים הבאות. במילים אחרות, אם יש לכם מחשבות על מכירת העסק מכל סיבה שהיא (אישית, מקצועית וכדומה), והוא עדיין במצב טוב, שווה להיכנס כעת לעובי הקורה ולבחון את הדברים יותר לעומק עם יועץ עסקי, מאשר להמתין עד לדקה התשעים.

מכירת עסק המצוי בהאטה או במשבר

כמובן, אחת הסיבות המרכזיות למכירת עסק היא היקלעות לתקופה ממושכת של האטה ואף למשברים, וכפי שאמרנו חשוב להיות עם היד על הדופק ולעשות ככל האפשר כדי שלא להגיע למצב זה. יחד עם זאת, לאור התחרות העזה בכל מגזרי המשק, השינויים התדירים, קשיי האשראי וסיבות נוספות – עשרות אלפי עסקים מגיעים למצב זה. כאן מכירת העסק עשויה להגיע עד כדי כורח המציאות ולערב גם את בתי המשפט וההוצאה לפועל, אך עוד לפני שמגיעים למקומות אלו ניתן לבחון את כדאיות המכירה שתעזור לסיים את העניין בצורה אחרת. כך לדוגמא, ייתכן שיהיה כדאי למכור את העסק על נכסיו והפעילות שלו לגורמים בעלי עניין, כמו מתחרים מאותו התחום או יזמים למיניהם, ומהכספים שיתקבלו ניתן יהיה לסגור את החובות לספקים, לעובדים ולבנקים ולגורמים נוספים, ואפילו להישאר עם סכום יפה ביד (הדבר תלוי כמובן במגוון רחב של פרמטרים). יועץ עסקי מיומן יכול לעזור לכם בתקופה זו ומייד תראו כיצד.

אז איך מחליטים על מכירת עסק?

כפי שניתן לראות, כדאיות מכירת עסק תלויה בהרבה מאוד משתנים, ולכן חשוב לפנות אל יועץ עסקי מיומן אם המחשבות על מכירה עולות ברצינות. מדוע ייעוץ עסקי יכול לעזור לכם? ממספר סיבות.

ראשית, במצב של עסק המתפקד עדיין בצורה טובה יחסית, יועץ עסקי יכול לעזור במענה להתלבטויות לאור היכרות מצוינת עם השוק. היועץ גם יכול לספק הערכת שווי של העסק, להסביר לכם כיצד ואל מי כדאי לפנות, איך לקבל את התמורה הטובה ביותר, ואיך לעשות את התהליך בצורה חלקה ויעילה. מצד שני, ייתכן שהיועץ ימליץ על אי מכירת העסק בשלב זה, לאור בחינה של השוק או אופציות נוספות כמו הכנסת שותף, העברה בין דורית וכיוצא בזאת.

על כל פנים, היועץ יכול לבצע בדיקה מעמיקה של העסק מכלל היבטיו, ומכאן לתת את הדעת על התזמון הנכון של המכירה. כפי שראינו, יכול להיות הבדל עצום בין מכירת עסק רווחי לעסק המצוי במשבר, ויועץ עסקי המבין היטב בניהול עסקים, בכלכלה ובתחום העיסוק שלכם – יכול לסייע לעסק שלא להיכנס בכלל למצב הזה. מטרתו של תהליך ייעוץ עסקי הוא להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור, תוך איתור כשלים ובעיות, ומתן פתרונות אפקטיביים ומוכחים בתוך תוכנית עסקית. על כן, גם אם ישנה כוונה למכור את העסק בשלב זה או אחר, היועץ יעזור לכם להגיע אל הזמן הנכון במצב הנכון, ולהימנע ממצב של תמורה נמוכה עבור מפעל חיים.

דברים אלו נכונים כמובן גם לגבי עסקים המצויים בהאטה ואף במשבר. במקום למכור את העסק במחיר נמוך, יועץ עסקי יכול לבצע אתכם תהליך של הבראה מההיבט הפיננסי, הניהולי, השיווקי ועוד, ולהביא את העסק בחזרה לתפקוד תקין וטוב. הניסיון והידע של היועץ העסקי עשויים להעמיד את העסק בחזרה על הרגליים, בין אם יש כוונה למכור אותו, ובין אם כוונה זו נגנזת לבסוף לאור הצלחת תהליך הייעוץ העסקי.

לשיחה עם יועץ עסקי מנוסה על כדאיות מכירת עסק, ולקביעת פגישה ראשונה ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם