איך פותרים בעיה בתזרים?

עסקים רבים מתמודדים עם בעיות בתזרים המזומנים עקב סיבות שונות, ובמיוחד עקב ניהול לקוי של הפן הפיננסי ושל תזרים המזומנים בפרט. בואו תראה כיצד ניתן לפתור את הבעיות ואיך יועץ עסקי יכול לסייע לך בנושא.

כמה מילים על ניהול תזרים המזומנים שלך

הלכה למעשה, תזרים המזומנים נותן לך את מצב החשבון ואת מצב ההתחייבויות של העסק לעומת הכנסותיו, וכך אתה יכול לגזור את שיעור הכסף הפנוי שעומדים לרשותך. היתרון העיקרי הוא שאתה יכול להסתכל על מצב חשבון הבנק שלך קדימה למספר חודשים, ועם התמונה שמתקבלת אפשר להבין איפה בדיוק עומד העסק מבחינת מצב העו"ש, ומכאן להתנהל באופן שקט, לבצע תכנון ריאלי ולקבל החלטות מושכלות. מאידך, אם יש "חור" בתזרים ניתן להתכונן כפי שיתואר בהמשך.

ואולם, חשוב להבין שחלק בלתי מבוטל מהכספים שמציג דוח רווח והפסד הם לא נזילים למעשה, מה שעלול לגרור טעויות קשות. כך למשל, כספים רבים משמשים אותך לכיסוי הלוואות, לכיסוי אשראי שניתן ללקוחות, לכיסוי ההתנהלות השוטפת וכיוצא הזאת. על כן, אם אתה מסתמך רק על הדוחות התקופתיים של רואה החשבון, ואינך מנהל באופן קבוע את תזרים המזומנים שלך, אתה מסתכן בחריגה ממסגרת האשראי, בלקיחות הלוואות שלא נדרשות להתפתחות וצמיחה, לצבירה של נקודות שחורות בבנק, לריביות חריגות נגררות, ולחובות שהולכים וגדלים. אם כן, ניהול תזרים מזומנים הוא עיקרון בסיסי להתנהלות כלכלית ריאלית וטובה, בהתאם לנתונים המציגים בזמן אמת ובאופן מהימן את הכספים שעומדים לרשותך. לאחר שאמרנו את הדברים הבסיסיים הללו, בוא נעבור לדרכי פתרון הבעיות בתזרים המזומנים.

האם אתה פועל ברווח?

על מנת לפתור בעיות בתזרים המזומנים יש להבין תחילה האם העסק רווחי. בעסקים רבים קיים מצב של רווחיות טובה מבחינת הפעילות העסקית אך זו אינה מתבטאת בחשבון הבנק עקב סיבות שונות, כמו משיכה של משכורת גבוהה מדי מהעסק, או החזרי הלוואות שנעלמים מהדוחות. זאת לעומת עסקים שבהם הרווחיות לא טובה ואפילו יש מצב של פעילות בהפסד, כאשר הפתרונות למצבים אלו יכולים להיות שונים מאוד, כמו גם הצורך שבגינו יש להשיג אשראי מהבנק. אכן, כדי לפתור בעיית תזרים צריך להבין תחילה מהיכן היא נובעת: האם מדובר בעסק שאינו מתנהל בצורה יעילה, האם יש בלגן ואי סדר פיננסי, האם קיימת בעיה במערך הגבייה, אם ישנן הלוואות לא טובות וכדומה.

בדיוק למען מטרה זו כדאי לפנות אל יועץ עסקי מיומן שיבצע סקירת עומק של כלל היבטי העסק – הפיננסי, הניהולי, השיווקי ועוד. בתחקיר שיבצע היועץ עשויים להתגלות עד מהרה הכשלים שעומדים בבסיס בעיות התזרים, ומכאן יינתנו פתרונות מושכלים, נכונים וברי יישום.

פתרונות אפשריים לבעיית תזרים מזומנים

כפי שראינו, עשויות להיות סיבות שונות לבעיה בתזרים שאותן יכול להראות לך יועץ עסקי בעל ניסיון והשכלה כלכלית אקדמית. כך לדוגמא, ייתכן שחלק מבעיית התזרים קשור במערך הגבייה שלך, כך שאתה מסתמך למעשה על כספים שאינם קיימים. בדו"ח של רואה החשבון שלך כספים אלו מהווים לכאורה חלק מהרווחים, אך בחשבון הבנק הם לא מופיעים, מה שיוצר עם הזמן פער מצטבר עד כדי סחרור פיננסי. יועץ עסקי עובר על הדוחות הכלכליים שלך וסוקר את מצבך הפיננסי, ובמידה שהוא יזהה בעיה במערך הגביה ימליץ על דרכים שונות לשיפור המצב. אמנם אין זו משימה נעימה להתמודד עם לקוחות שאינם משלמים בזמן, מבקשים הנחות בדיעבד או אינם משלמים בכלל, אך מדובר במשימה חיונית שיש לבצעה בצורה רגישה, מושכלת ואסרטיבית. היועץ העסקי מעמיד לרשותך ניסיון רב בתחום זה, המתבסס גם על שנים רבות של ניהול עסקים בשטח, ויסייע לך בפתרון בעיות הגבייה שיוצרות שוב ושוב כשל בתזרים.

דוגמא נוספת היא החזרי הלוואות שחומקים מהדוחות של רואה החשבון שלך, ועם העומס והלחץ של ניהול עסק ביומיום נוטים להישכח גם ממך. יועץ עסקי עוזר לך לעשות סדר גם בתחום זה של ההלוואות, לא רק מבחינת הכנסתן באופן ברור לדו"ח תזרים המזומנים שלך, אלא גם מבחינות נוספות. כך למשל, ייתכן שסקירת ההלוואות שאתה מחזיר תראה שחלק מהן אינן ניתנות בתנאים טובים, ואפשר בהחלט לקבל הלוואות בתנאים טובים יותר. בחלק גדול מהעסקים מהווים ההחזרים נושא מעיק במיוחד על התזרים, ולכן קבלת הלוואה בריביות נמוכות יותר ובתנאים המתאימים לעסק – יכולה לעשות הבדל גדול ולשחרר מהמחנק. כמו כן, ייתכן שהיועץ יוכל לאתר הלוואות שלמעשה אין בהן עוד צורך, או שביצוע מספר תיקונים בבעיות ניהוליות ואחרות בעסק יוכל לייתר אותן ולפטור אותך מהעול. כמובן, במידה שמחפשים הלוואה חדשה בתנאים טובים יותר יש לדעת כיצד לעשות זאת, החל בבניית תוכנית עסקית מקצועית, דרך קבלת הצעות ממספר בנקים, ועד למשא ומתן עם מנהל הסניף. בכל אלו יועץ עסקי יוכל לסייע לך.

נקודה מהותית נוספת לפתרון בעיות בתזרים המזומנים היא לגמור עם הבלגן הפיננסי. לכן, בראש ובראשונה היועץ העסקי עובר על הדוחות הכלכליים שלך. לאחר מכן, במידת הצורך הוא מוציא דוחות כלכליים משלו המשקפים את מצבו האמיתי של העסק בזמן אמת, מביאים נתונים רלוונטיים לפעילות העסקית, ואינם משאירים נקודות עוורות והתחייבויות בלתי ידועות. מדובר בדוחות ברורים ומדויקים שתוכל להבין בדיוק מה הם אומרים, והיועץ העסקי גם יסביר לך כל פרט המופיע בהם. מטרתו של הייעוץ העסקי אינה רק לייצב ולהביא אותך להגדלת הרווחיות והמחזור, אלא שתוכל להמשיך בדרך הנכונה בעצמך. לכן, אתה מקבל גם כלים לשמירה על סדר פיננסי בעסק, לרבות כל הקשור לניהול תזרים המזומנים.

לנהל נכון את התזרים

לא פעם, בעיה בתזרים המזומנים נובעת מניהול לקוי שלו. כלי בסיסי ועיקרי לניהול נכון הוא דו"ח תזרים שאתה מכין בעזרת תוכנה ייעודית או טבלת אקסל. אחרי שהדו"ח הזה מוכן אפשר לראות את המצב ביתרת הבנק לחודשים הבאים, ואפשר לעדכן בזמן את הבנק לגבי חריגות צפויות ממסגרת האשראי. בנוסף, כאשר אתה מאתר חריגות צפויות תהיה לך יותר מוטיבציה להתייעלות בהוצאות, להגדלת המכירות, לשיפור הגבייה ולפעולות נוספות התורמות לצמיחה והגדלת הרווחיות. כמו כן, עם הדו"ח אתה נמנע משגיאה קשה של הערכת חסר בהוצאות לעומת הערכת יתר בהכנסות, שכן הדו"ח מציג תמונה ריאלית ובזמן אמת שעימה אתה יכול לבצע שינויים מתחייבים ולהסתגל למציאות הקיימת.

יועץ עסקי יעזור לך לבנות דו"ח תזרים מזומנים כך שתוכל להבין בדיוק את סעיפיו השונים ולנהל אותו בעצמך מעתה והלאה. מדובר בדו"ח המתייחס לתקופה שנעה בין 3  ל- 6 חודשים קדימה. חלקו הראשון מתייחס להוצאות והכנסות ודאיות של העסק כמו החזרי מס, החזרי הלוואות, הוראות קבע, צ'קים שנרשמו וכדומה. את ההכנסות וההוצאות האלו יש להכניס ברמה היומית אל הדו"ח בלי קשר לדרך שבה הן התקבלו. החלק השני והגדול של הדו"ח מתייחס להוצאות וההכנסות המשוערות שאין ודאות לגביהן. יועץ עסקי יוכל להנחות אותך לגבי שערוך מדויק ככל הניתן של הנתונים לאור דוחות שיצאו בעבר, ואיך לבצעו באופן ריאלי ולא מתוך חלומות ומשאלות לב. לבסוף, בדו"ח התזרים יש להתייחס אל היתרה בחשבון הבנק שלך, כלומר ליתרה הקיימת ביום בו התחלת לרשום את הדו"ח, ובהמשך עדכון שלה בהתאם להוצאות והכנסות משני הסוגים – ודאיות ושאינן ודאיות. למעשה מדובר בסעיף הכי חשוב בדו"ח מפני שהוא נותן לך תחזית אודות היתרה בכל יום.

לפרטים נוספים, סיוע בפתרון בעיית תזרים מזומנים, ולקביעת פגישת ייעוץ ראשונה ללא התחייבות וללא עלות  פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם