רווח תפעולי ורווח גולמי מה ההבדלים

אתה בוודאי מקבל אחת לשנה דו"ח רווח והפסד המורכב מסעיפים כמו רווח גולמי, רווח תפעולי, רווח לפני מס הכנסה, והרווח הנקי. מה המספרים האלו אומרים ומהי משמעותם – על כך נרחיב במאמר הבא.

מהו רווח גולמי?

לפני שנתחיל, נציין כי הדו"ח שמגיש לך רואה החשבון, באשר הוא מחולק לסעיפים השונים (לעיתים הם אינם קיימים בכלל), אמור לעזור לך להבין את מקורות הרווח בחברה. כלומר, האם ישנן פעילויות רווחיות יותר מאחרות, האם יש הוצאות שעדיף לקצץ בהן, האם ישנם פרויקטים בהם העסק מפסיד, האם אפשר להפוך פעילות מסוימת ליעילה ורווחית יותר, וכן הלאה. ואולם, לעיתים קרובות בעלי עסקים אינם מבינים את משמעותם של המונחים המופיעים בדוחות רואה החשבון, וגם אינם מבינים את משמעותם. יתר על כן, הם אינם מבינים שדוחות אלה אינם מייצגים את המצב הכלכלי לאשורו – ובכך נעסוק בהמשך. לפני כן, ננסה להבהיר במילים פשוטות מהי המשמעות של המונחים המופיעים בדו"ח – ונתחיל עם הרווח הגולמי.

רווח גולמי מוגדר בתור ההפרש שבין הכנסות החברה שלך ממכירה של מוצרים לבין עלויות המכר שלהם. כלומר, בין סך ההכנסות שלך לבין העלויות שהושקעו בייצור המוצרים, כגון הסכומים ששילמת על רכישה של חומרי גלם, שכרם של עובדים העוסקים בייצור, פחת על הציוד שמשמש לייצור, ולעיתים מוסיפים גם את הארנונה על המפעל, הוצאות החשמל על משרדים שלו וכדומה – הדבר תלוי בהיבטים חשבונאיים שונים. מה שלא מוסיפים לעלות המכר הוא את העלויות הכלליות שלא קשורות באופן ישיר או עקיף לייצור המוצרים שלכם, למשל הוצאות משרדיות, שיווק ופרסום. מעבר לכך, בחישוב של עלות המכר מתחשבים בשינויים במלאי שבין תחילת וסיום התקופה שאליה מתייחס הדו"ח.

ניקח לדוגמא נגריה המייצרת רהיטים מיוחדים מעץ. בשנת המס הנוכחית היו סך הכנסותיה ממכירות כמיליון וחצי שקלים. מנגד, עלויות רכישת העצים המיוחדים, שכר הנגרים העובדים במקום, פחת על המכונות וכדומה – הסתכמו ב- 800,000 שקלים. אם כן, כאשר נפחית את הכנסות מעלות המכר נקבל את הרווח הגולמי שעומד על 700,000 ₪ לשנת המס הנוכחית.

עד כה דיברנו על חברות העוסקות בפעילות יצרנית, אך ישנם גם עסקים המתמקדים באספקת שירותים או מוצרים ללא ייצור. במקרים אלו השינויים יהיו בהתאם: בעסק המתמקד בקניית ומכירת מוצרים (כגון חנות צעצועים), המרכיב המרכזי שיופחת מההכנסות הוא עלות רכישת המוצרים ולא עלות ייצורם. לעומת זאת, אם החברה מתמקדת באספקת שירותים, הרי שנפחית מההכנסות על מתן השירותים את ההוצאות הכרוכות באספקתם.

מה נותן לנו הרווח הגולמי?

אל הרווח הגולמי ניתן להתייחס בתור מדד המשקף את רמת הרווחיות הבסיסית של החברה, עוד לפני שהתייחסנו לעלויות נוספות בחישוב הרווח התפעולי. ניתן להתחיל להסיק ממנו באופן ראשוני על כדאיות הפעילות הבסיסית בחברה, אך הוא אינו נותן מידע מהימן על הנזילות או משקף את מצבה של החברה. לדוגמא, תיתכן חברה בה הרווח הגולמי מתואר כהפסד גולמי כבד, לא מפני שהיא מצויה בקשיים חמורים אלא כי היא מצויה בתהליך התרחבות לעבר מוצר חדש שעדיין לא פרץ לשוק.

מהו הרווח התפעולי ומה הוא נותן לנו?

הרווח התפעולי מופיע בסעיף הבא לאחר הרווח הגולמי, ולפעמים קוראים לו גם רווח מפעולות רגילות. כעת נשארנו כאמור עם הרווח הגולמי ועלינו להפחית ממנו את ההוצאות של התנהלות העסק השוטפת. מדובר למשל בהוצאות מים, חשמל, פרסום ושיווק, הוצאות משרדיות, שכירות על משרד, משכורות לעובדי הנהלה, כיבוד, רכבי העסק וכן הלאה. ההפחתה של הוצאות אלו מהרווח הגולמי היא שנותנת לנו את שורת הרווח התפעולי.

אם נחזור אל הדוגמא של הנגרייה, הרווח הגולמי שלה בתקופה המדווחת בדו"ח הייתה כאמור 700,000 ₪. כעת, חישוב עלויות התפעול שלה מסתכם ב- 300,000 ₪ וכך אנו נשארים עם רווח תפעולי של 400,000 ₪. בתוצאות הרווח התפעולי ניתן להשתמש במספר אופנים, למשל לחלק את התוצאה במחזור המכירות ולקבל את שיעור הרווח התפעולי, ולהשוות אל תקופות קודמות: האם גדל שיעור הוצאות התפעול לעומת שנה שעברה? האם גדל שיעור הרווח התפעולי או דווקא קטן? האם השיעור מתאים לענף של נגריות המתמחות במוצרי עץ ייחודיים? וכן הלאה. את ההשוואות הללו ניתן לעשות כמובן גם לגבי הרווח הגולמי, עם הסייגים המתבקשים, ולגזור מסקנות לגבי התייעלות החברה, שיפור או דווקא הרעה בהתנהלותה, ובאילו תחומים כלליים טמונות נקודות החולשה והכוח שלה.

יש לציין הן הרווח התפעולי והן הרווח הגולמי אינם כוללים עדיין את חבות המס של החברה ואת החזר ההלוואות. כך לדוגמא, אם הנגרייה מוגדרת כחברה, כדי לקבל את הרווח הנקי שלה עלינו להפחית נכון ל- 2018 בדיוק 23% מהרווח התפעולי (לא מהרווח הגולמי). נחזור לדוגמא: אם הרווח התפעולי של הנגרייה בשנת 2018 עמד על 400,000 שקלים, הרי שהרווח הנקי שלה אחרי מס יהיה 308,000 ₪.

מה המושגים האלה לא אומרים לך?

לכאורה, הרווח הגולמי והתפעולי נותנים את כל מה שאתה צריך בשביל להבין איפה העסק עומד: ברור לך מהן ההכנסות, שינויים במלאי נלקחים בחשבון, אפשר להבין האם ועד כמה עלויות הייצור מצדיקות את עצמן (אם לא – יש בעיה ממשית), וגם ניתן לגזור לגבי מידת היעילות של ההתנהלות השוטפת. ואולם, המספרים הללו אינם מספרים את הסיפור כולו ותתקשה לקבל מהם את התמונה המלאה אפילו אם תבין את משמעותם.

למצב זה יש מספר סיבות. למשל, בחישוב ההכנסות של העסק מתייחס רואה החשבון אל סך המכירות שבוצעו בתקופת הדו"ח. ואולם, הוא אינו מתייחס ללקוחות שרכשו ממך מוצרים או שירותים, הוצאת להם קבלה וחשבונית, אם הם עדיין לא שילמו. אם יש מספר לקוחות כאלה, הרי שמצב תזרים המזומנים בעסק עלול להיות גרוע בהרבה מהמשתמע מהדו"ח, מה שיכול להוביל להחלטות שגויות – למשל העלאת משכורת או כל הוצאה גבוהה אחרת. שנית, הדו"ח מתייחס לתקופה ממושכת שקדמה להוצאתו, לרוב שנה, אך מצבו הנוכחי של העסק שונה מאוד מזה שהיה לפני 10 חודשים ויותר. לכן, יש להיזהר מאוד בהסקת המסקנות מדוחות שמוציא לך רואה החשבון.

על מנת להבין את מצב העסק לאשורו, וכדי לבצע את הצעדים הדרושים להגדלת הרווחיות, אנו ממליצים להסתייע בשירותינו המתחילים בדוחות כלכליים ברורים ובזמן אמת. לאור הנתונים נלווה אותך ונסייע בשיפור התנהלות ורווחיות העסק במגוון היבטים. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת היכרות ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם