רוצה לקנות עסק פעיל?

קנייה של עסק פעיל מעניקה קיצור דרך משמעותי המדלג על פני השלבים המוקדמים של הקמת והרצת עסק חדש. כמו כן, בהנחה שמבוצעות כל בדיקות הנאותות בצורה רצינית ומעמיקה, ובמידה שבוצע משא ומתן מושכל ונכון, עשויה הרכישה להתברר כהשקעה מוצלחת ביותר.

יחד עם זאת, מדובר במהלך מורכב הכרוך בעלויות בלתי מבוטלות, אשר בחלקן הגדול מבוססות על תחזיות של רווחיות וצמיחה שאינן חייבות להתממש. מעבר לכך, ישנם לא מעט סיכונים וגורמים בלתי ידועים בקניית עסק, אותם אתם שואפים להקטין למינימום. כדי להקטין את הסיכונים ולקבל תמורה מלאה והולמת להשקעתכם, יש לבצע שורה ארוכה של בדיקות ובירורים. את העיקריים שבהם נסקור במאמר הבא.

להכיר את תחום הפעילות

בין אם מדובר בקניית מאפייה פעילה, חנות צעצועים, פורטל אינטרנטי או בית מלאכה – עליכם להכיר את תחום הפעילות כמה שיותר טוב. יש להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותכם על מנת לחקור את תחום הפעילות והשוק בו העסק פועל, בין היתר מבחינת המתחרים הקיימים והפוטנציאליים, כיצד מתבצעת הפעילות השוטפת, האם הענף נמצא לאחרונה בעלייה או בירידה, מה צופן לו העתיד לפי תחזיות מומחים, וכדומה. השתדלו שלא להסתפק רק במחקר העצמאי שאתם מבצעים אלא גם לפנות לאנשים בעלי רקע וניסיון נרחב בתחום, מלבד בעל העסק שמן הסתם ישתדל להציג את המצב באור חיובי.

מה קורה תכל'ס בעסק

יש מספר היבטים שאתם יכולים להתחיל לברר בעצמכם ללא סיוע של אנשי מקצוע. כך לדוגמא, חשוב מאוד להגיע אל העסק לכמה ביקורים הכוללים גם שעות שבהן הבעלים אינם נמצאים במקום. נצלו את הביקורים כדי להתרשם מהאווירה וההתנהלות השוטפת בעסק, נסו לקבל מידע מעובדים ומעסקים שכנים לגבי המתרחש, התרשמו ממצב הציוד הקיים, טיבו ותקינותו, סקרו את החלקים הפנימיים והחיצוניים של הבניין – האם הם נראים מוזנחים? זקוקים לשיפוץ? בקיצור, התרשמו מהנעשה בעסק ברמה היומיומית.

שיחות עם הבעלים

כמובן, יש לדבר עם הבעלים ולהבין מדוע הוא מעוניין למכור את העסק. שימו לב אם תשובתו מניחה את הדעת, והאם היא עולה בקנה אחד עם המידע שכבר השגתם בתחקירים הקודמים. שאלו אותו מספר שאלות בסיסיות (שכמובן ילובנו בהמשך על ידי בעלי המקצוע), כגון מצבו הכלכלי של העסק, האם זו תקופה של שגשוג וצמיחה, יציבות, תקיעות או משבר, האם קיימים חובות והתחייבויות ובאיזה סדר גודל, מהו מצב המלאי והאם יש מלאי שניתן למכור, כמה זמן העסק קיים ומה עבר עליו לאורך השנים, ועוד שאלות מעין אלו שייתנו לכם תמונה ראשונית – גם אם לא אובייקטיבית לחלוטין.

עוד היבט שחשוב לברר בשיחה עם הבעלים, ולאור בדיקות כלכליות וחשבונאיות שיבוצעו בהמשך, הוא יכולתו של העסק להמשיך ולתפקד בדומה לתחזיות. פעמים רבות אחרי עזיבת הבעלים מתגלעים קשיים שכלל לא נחזו. כך לדוגמא, בחלק גדול מהעסקים הקטנים והבינוניים מהווה עזיבה של הבעלים טלטלה עזה עבור העובדים, אשר חלקם עשוי לעזוב ולקחת עימו ידע הקר מפז שנרכש לאורך השנים. כמו כן, דומיננטיות גבוהה של הבעלים הקודמים עשויה להתבטא בתלות חזקה של הלקוחות בהם, כך שתמצאו את עצמכם עם מאגר לקוחות שהולך ומתדלדל במהירות. דברים אלו נכונים גם לגבי ספקים שעובדים עם העסק ויצרו קשרים קרובים עם הבעלים הקודם, ועלולים כעת לנטוש, להעלות מחירים, להערים בקשות וסוגיות חדשות וכיוצא בזאת.

לכן, בכל מקרה חשוב להבטיח באמצעות חוזה הרכישה או בכל דרך אחרת, שהבעלים ימשיך ללוות את העסק ולשמר את הקשרים וההתנהלות השוטפת לאורך תקופת ההסתגלות הראשונה. בנוסף, בחוזה הרכישה חשוב מאוד להכניס סעיף המגביל את הבעלים בפני תחרות עם העסק הנמכר, כמו גם את הבטחת הבלעדיות שלכם על הלוגו, השם המסחרי, המוניטין וכדומה.

היבטים משפטיים שיש לבדוק

היעדר בדיקה מדוקדקת של הפן המשפטי עלול להוביל לתסבוכות רציניות, לעוגמת נפש רבה ולביקורים עתידיים בבתי המשפט. כדי לחסוך זאת, יש להיעזר בשירותי עורך דין בעל ניסיון ומומחיות בתחום המשפט המסחרי, ובקנייה ומכירה של עסקים בפרט. המטרה היא לעבור על כל ההתקשרויות המעוגנות בחוזים והעניינים המשפטיים שבהם העסק מעורב. כך לדוגמא, חשוב להבין האם מתנהלת כעת תביעה כנגד העסק, האם אמורה להיפתח תביעה כזאת בעתיד, באילו סכומים היא כרוכה, מה הוביל להגשתה ומהן הן האפשרויות לפתור אותה בדרך יעילה ופשוטה יותר. כמו כן, יש לבחון את החוזים הקיימים מול ספקים, מול העובדים בתפקידיהם השונים, מול הרשות המקומית, מול הגורם שמשכיר את המקום וכן הלאה. בין היתר יש להבין האם קיימים חוזים שתוקפם עומד לפוג ומה המשמעות לגבי פעילות העסק (למשל, ספק גדול שהחוזה מולו עומד להסתיים). וגם להיפך: האם ישנם חוזים לתקופה ארוכה אשר ביטולם יוביל לתשלום גבוה מצידכם. אלו רק חלק מהבדיקות בתחום המשפטי ויש עוד רבות אחרות, אשר הבסיסית שבהן היא כמובן רישיון העסק ותוקפו.

מצב כלכלי וחשבונאי

הבדיקות הללו צריכות להתבצע על ידי יועץ עסקי פיננסי או בעלי מקצוע מיומנים אחרים בתחום הכלכלי והפיננסי. הן מבוססות נתונים רבים שיועברו אליכם על ידי הבעלים הקודמים, ביניהם טופסי 102, שכרו של המנכ"ל, השומות שהוגשו למס הכנסה לאורך שנתיים – שלוש השנים האחרונות, דוחות מע"מ בתקופה זו, דוחות תזרים מזומנים, דוח רווח והפסד, מאזנים, הסדר מול הבנק, הלוואות והתחייבויות, מצב המלאי, מצב האשראי וכדומה. על סמך נתונים אלו ואחרים תבוצע הערכה של שווי הנכס, בדרך כלל בשיטת היוון תזרים מזומנים, אם כי ישנן גם שיטות אחרות כמו שיטת שווי נכסי. על כל פנים, הערכה זו תיתן לכם תחזית והערכה לגבי  מידת הסיכון הכרוכה ברכישה מול מידת הכדאיות, מהו הפוטנציאל הטמון בעסק לשנים הקרובות, האם המחיר הנדרש עבורו הינו סביר, והאם הוא עולה בקנה אחד עם עסקאות דומות שנערכו בשנים האחרונות.

לפרטים נוספים אודות קניית עסק פעיל, ולקביעת פגישת ייעוץ בנושא ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם