בניית תוכנית עסקית – חברות ועסקים

צפה בסרטון: מהי תוכנית עסקית ולמה היא חשובה?

אם אתה מחפש לבנות תוכנית עסקית, כנראה שאתה נמצא בשלב מאד רגיש וחשוב בעסק שלך – אתה עומד לפני פתיחת עסק חדש, רוצה לקבל הלוואה או לגייס משקיע, או מתכנן להתנהל נכון יותר. התוכנית העסקית שתבחר בה אמורה להבהיר האם לעסק שלך יש התכנות כלכלית, להגדיר נכון את התמחור של המוצרים ואת הרווחיות שלך, להתוות את לוחות הזמנים והתקציבים לפעולות השונות בעסק ולהראות לך ולמשקיע הפוטנציאלי איפה אתה אמור להיות בסוף השנה.

כיועץ עסקי בעל ניסיון רב והצלחה בתהליך בניית תוכנית עסקית שמגשימה את המטרות שלשמה היא נוצרה, העליתי על הכתב את הנוסחה שהופכת תוכנית עסקית למנצחת.


המבנה האידיאלי של תוכנית עסקית

תוכנית עסקית הכרחית קודם כל על מנת להבין האם המיזם כלכלי – מה שנקרא No Go- Go. כאשר מחליטים על הקמת עסק חדש, נכנסים עם המון אופטימיות והתלהבות, אבל המציאות פחות ורודה. הכנת תוכנית עסקית מסייעת להמיר את האופטימיות בריאליות ולבחון האם המיזם כלכלי, האם התרחישים הגיוניים והאם בסוף החודש באמת צפוי להישאר רווח בכיסו של היזם.

תכניות עסקיות טובות מכסות את כל האפיקים הפיננסיים של העסק – הוצאות, הכנסות, מקורות מימון וכן הלאה. תוכנית כזו מעגנת אותך במציאות ומכריחה אותך להיות מודע למצב העסק שלך כבר מההתחלה ולא רק "לשחק" בלהיות בעל עסק. כשאתה מבין את העלויות וערוך לקראתם היכולת שלך לתכנן נכון את ההוצאות, את התמחור שלך ואת האסטרטגיה שלך משלב הפתיחה והלאה טובה יותר, והצעדים שבהם תבחר חכמים יותר.

דוגמא לתוכנית עסקית פיננסית תוכל להוריד כאן

יש המשלבים בתהליך כתיבת תוכנית עסקית גם את האספקטים השיווקיים כגון ניתוח מתחרים, ניתוח השוק, ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים (SWOT) וכן הלאה, אך אין זה  מן ההכרח. למשל, כאשר המטרה היא להגיש את התכנית לבנק או למשקיע, החלק השיווקי עשוי שלא לעניין את הקורא המיועד וניתן להשמיטו.

מבנה תוכנית עסקית יכול להשתנות בהתאם לצורך ובהתאם לתחום העיסוק, אך בגדול זהו הפורמט הקלאסי על פי כותבים תוכנית עסקית. בכל סעיף רלוונטי הוספתי דגשים שמטרתם לשדרג את הרשימה מרשימת "איך לכתוב תוכנית עסקית" נוספת לאיך להפוך את התוכנית העסקית שלכם לכלי פיננסי:

1. סיכום מנהלים

על אף שזהו הסעיף הראשון בתכנית העסקית, זהו הסעיף האחרון לכתיבה בה, שכן הוא מסכם את הסעיפים הבאים עבור הקורא. בסעיף זה אתם מספרים לקורא על העסק, מדוע אתם מניחים כי הוא עשוי להצליח, מהו המוצר או השירות אותו תרצו לשווק ומיהו קהל היעד, מהו מבנה ההנהלה בעסק ומצבת העובדים הצפויה בו (או הקיימים בחברה פעילה), וכן מהן תוכניות הצמיחה הכלכלית של העסק ויסודותיו הכלכליים, במידה ותרצו להשתמש בתכנית העסקית להשגת הלוואה בערבות מדינה או מימון ממשקיע. אם זכיתם בפרסים על היוזמה שלכם, כאן המקום לציין זאת.

2. המוצרים ו/ או השירותים שהעסק יציע

אנשי שיווק נוהגים לומר שמה שעסק מוכר ללקוח, יהא זה מוצר או שירות, הוא בסופו של דבר, פתרון לבעיה. בסעיף זה עליכם לתאר את הבעיה אותה אתם פותרים עבור הלקוחות. אם תרצו להכין תוכנית עסקית שמשלבת אספקטים שיווקיים ופיננסים, בסעיף זה תוכלו לציין את תועלות המוצר ויתרונותיו ביחס למתחרים.

אם המטרה שלכם היא לכתוב תוכנית עסקית פיננסית שתוביל אתכם לרווחיות בעסק, אני ממליץ לכלול בסעיף זה את עלויות הייצור והפיתוח של המוצרים, עלויות המיתוג והשיווק המשוערות שלהם, עלויות האריזה האחסון, וההובלה, עלויות ההפצה וכן הלאה. אם יש לכם פטנט או סימן מסחרי רשום בבעלותכם ציינו זאת בסעיף זה, משום שיש להם ערך כלכלי.

3. מבנה העסק וההנהלה

זה הסעיף שבו עליכם לתאר כיצד העסק שלכם יפעל. נקודת המוצא היא צורת ההתאגדות – האם העסק שלכם יפעל כעוסק מורשה או חברה בע"מ או אולי בעצם כשותפות? איך יראה העץ הארגוני שלו וכמה אנשים יהיו בשדרת הניהול שלכם? מכאן קיימים שני אפיקים, כתלות בתשובה איך תרצו שהתכנית העסקית שלכם תראה – שיווקית או פיננסית.

מבחינה שיווקית, תרצו לתאר לאיזה קהל לקוחות העסק שלכם צפוי לפנות (,b2b, b2c ארגונים) ואילו פתרונות הוא צפוי להציע עבורם. כמו כן, ציינו את היתרונות היחסיים שלכם: האם אתם מעסיקים מומחים שאין למתחרים שלכם, האם המיקום שלכם מהווה יתרון, וכן הלאה.

אם אתם מכינים תכנית עסקית פיננסית, הדגש יהיה על תשובות לשאלות כדוגמת: האם אתם מתכננים להעסיק פרילאנסרים או שכירים? מה יהיו התפקידים השונים בארגון שידרשו להקמתו? אלו תפקידים תוסיפו בהמשך ומתי? מה יהיו עלויות השכר הצפויות עבור התפקידים השונים? הסבירו כיצד כל איש מפתח תורם להצלחת החברה, וראוי לשכר המשולם לו.

4. ניתוח השוק והתחרות

על מנת לענות כמו שצריך על סעיף זה תדרשו לבצע מחקר שוק ולברר נתונים בקרב המתחרים העתידיים שלכם. יהיה עליכם לגלות מהן החוזקות והחולשות של המתחרים שלכם, במבט ריאלי ולא מתוך התאהבות במוצר או השירות שלכם. תצטרכו ללמוד מה המתחרים השולטים בשוק עושים ולמה זה עובד עבורם? האם יש עבורכם מקום בשוק והאם תוכלו למצוא אסטרטגיה טובה יותר?

מבחינה פיננסית, כאן המקום לפרוט את האסטרטגיה, וכן את ההשלכות הכלכליות שלה – לדוגמא, להקים חנות במרכזי קניות, לפתוח מספר סניפים בו זמנית וכיו"ב.

5. שיווק ומכירות

זהו אחד החלקים המאתגרים ביותר כאשר עושים תוכנית עסקית, שכן אם בונים אותו נכון, הוא יכול לשמש כמצפן עסקי, אך אם בונים אותו ללא ביסוס, חלק זה הופך את התוכנית העסקית לחסרת ערך. המטרה של חלק זה בתכנית העסקית היא להגדיר איך למשוך לקוחות ולשמר אותם, וכיצד יתבצע תהליך המכירה והשיווק.

מבחינה פיננסית, בבואנו לבנות תוכנית עסקית אנו יוצרים את הבסיס לתכנית העבודה הרב שנתית של העסק. לשם כך, חלק זה צריך לכלול את הצפי להכנסות מהיעדים השיווקיים ויעדי המכירות על פני זמן, ומנגד את העלויות שיושקעו בשיווק פרסום ומיתוג.

6. מקורות מימון

כמה הלוואות ומקורות מימון נדרשים לך על מנת להקים את העסק? לאילו צרכים הכסף שיתקבל מהמימון ישמש ולשם מה הוא יושקע – האם לטובת תשלום משכורות או לפיתוח עסקי? מה הרווחים הצפויים מהשקעת הכסף ב-5 השנים הבאות? האם העסק נמצא כעת ביתרות חוב או זכות? מה התוכניות הפיננסיות של העסק להמשך?


איך הופכים את התכנית העסקית לתכנית עבודה שמלווה אותך בשוטף?

במידה ויש התכנות כלכלית למיזם, התכנית העסקית הופכת לתוכנית עבודה לשלבים הראשונים של הקמת העסק. במסגרת תכנית העבודה יוצרים מעין שלד של העסק ממנו נגזר מבנה העסק: כמה עובדים צריכים לגייס, מה התקציב האפשרי לשכ"ד, איך לתמחר את המוצרים וכד'.

התוכנית העסקית ממשיכה ללוות את העסק גם בהמשך והופכת לתוכנית יעדים. בכל חודש בעל העסק והיועץ העסקי בודקים מה בוצע לעומת מה תוכנן בתוכנית העסקית, ובמידה ונתגלו פערים נעשה בירור מדוע הם קיימים.

התכנית העסקית מסייעת לבעל העסק להגיע למטרות הכלכליות שלו ולהשאר בשליטה ובפוקוס על ההוצאות שלו, היא משאירה אותו עם אצבע על הדופק על הרווחים שלו מדי חודש בחודשו ומאפשרת לו לצמוח ולהתפתח לפי התוכנית.


תוכנית עסקית לעסק חדש

אין ספק כי תוכנית עסקית היא בסיס חיוני להתנהלותו של כל עסק, ובוודאי גם לעסק חדש המעוניין להתבסס עם תשתיות רצינית וכיוון ברור לעבר יעדי רווחיות ריאליים. את התוכנית העסקית יש לבנות ביחד עם יועץ עסקי בעל ניסיון רב, המלווה את הקמת העסק לכל אורך הדרך – החל בבדיקת הכדאיות הכלכלית ועד לתקופת ההרצה.

לבנות רגליים חזקות לעסק

הסטטיסטיקה אינה מאירה פנים לעסקים חדשים בישראל, שכ- 50% מהם אינם שורדים את השנים הראשונות ונסגרים בקול ענות חלושה (עם הרבה עוגמת נפש וחובות). אכן, בפני עסקים חדשים יש מכשולים רבים ברמת הבירוקרטיה, ההוצאות הגבוהות, התחרות וחוסר הוודאות, כך שאין זה מספיק שיהיו גישה אופטימית, מוטיבציה וחלומות יפים אלא התייחסות ריאלית היורדת לפרטי הפרטים.

תוכנית עסקית לעסק חדש מורידה את החזון אל הקרקע ומעגנת אותו בנתונים מדויקים ומפורטים. בין היתר, התוכנית מביאה בחשבון את סביבת השוק, המתחרים קהל היעד, ההוצאות הגבוהות יחסית של ההקמה על רכישת מלאי ראשוני וציוד, שיפוצים במבנה לפי דרישות הרשויות ועוד. בנוסף, התוכנית העסקית מביאה בחשבון את העובדה שבתקופת ההרצה (לפחות כחצי שנה) יהיו יחסית יותר הוצאות על פרסום ושיווק בעוד זרם ההכנסות והלקוחות אינו גדול או קבוע. במילים אחרות, היא נוקטת בגישה זהירה ומציאותית על מנת שניתן יהיה להיערך נכון בכל הרמות, ובעיקר הכלכלית, ומביאה הערכות ריאליות ומדויקות ככל האפשר.

מתחילים עם בדיקת כדאיות כלכלית

השלב הראשון בכתיבת תוכנית עסקית לעסק חדש נקרא בדיקת כדאיות כלכלית, ואין לוותר עליו. אמנם הנתונים ישמשו בהמשך לכתיבת התוכנית אך ראשית יש להבין האם כדאי ומשתלם בכלל להקים את העסק. בין היתר, הבדיקה בוחנת את הקונספט המתוכנן של היזם, את המוצרים והשירותים המיועדים, את אפיקי השיווק ודרכי המכירה, את המיתוג וקהל היעד, מיקומים אפשריים ביחס למתחרים ולקוחות, שולי הרווח המקובלים בענף ותמחור המוצרים, יתרונות וייחוד העסק העתידי, כלל התקורות הצפויות, הגעה צפויה לנקודת איזון, מקורות מימון, יכולת לעמוד בהתחייבויות וכן הלאה. הנתונים הללו ועוד רבים נוספים יאפשרו לקבל החלטה: האם ללכת על הקונספט המתוכנן, האם לשנות בו היבטים מסוימים כדי לאפשר ולשפר רווחיות, או שאולי עדיף לוותר על המיזם ולמנוע הרפתקה שתיגמר בכי רע.

עוברים לכתיבת התוכנית העסקית

במידה שהחלטנו ללכת על הקמת עסק חדש עוברים לכתיבת התוכנית העסקית, אשר תשמש מעתה והלאה לתקופת ההקמה וההרצה בתור מפה ומצפן המגדיר את הצעדים שיש לבצע. התוכנית העסקית מתורגמת לכדי תוכנית כלכלית ותוכנית עבודה המתייחסת לכלל ההיבטים – החל ברישום העסק ברשויות, הוצאות רישיונות וגיוס עובדים, ועד להשכרת מקום, רכישה של ציוד ופעולות שיווק ופרסום. אין דבר שמותירים ליד המקרה.

את יישום התוכנית מלווה היועץ העסקי, שבמידת הצורך גם מסייע לבצע בה שינויים נדרשים לאורך הזמן ובוחן את התוצאות בפועל מול הצפי. כמו כן, התוכנית העסקית תשמש את היזם בעת פנייה למקורות מימון כמו הבנקים וקרנות, וגם בהליכים הללו הליווי של היועץ העסקי יכול לסייע רבות.


תוכנית עסקית לבנק

כל בעל עסק או יזם שניסה לקבל בשנים האחרונות הלוואה מהבנק, יודע שהבנקים אינם ממהרים לשחרר כיום הלוואות – בוודאי לא בתנאי טובים. דברים אלו נכונים במיוחד לגבי עסקים הפועלים בענפים הנחשבים לבעלי סיכון גבוה ולעסקים המצויים בקשיים. לפיכך, קיימת משמעות רבה לכתיבה של תוכנית עסקית שמתאימה לדרישות הבנק . תוכנית זו תתאר בצורה כלכלית ומילולית את פעילותו של העסק, כמו גם תרומתה של ההלוואה להגדלת הרווחיות והמחזור ותדגיש את יכולות ההחזר של העסק.

איזו תוכנית עסקית צריך לכתוב לבנק

ראשית, מומלץ בחום לבנות תוכנית עסקית לבנק עם יועץ עסקי מיומן המכיר מצוין את התנהלות הבנקים, את האופן שבו חושבים מנהלי הסניפים, ואת הדרך המקצועית לכתיבת תוכנית רצינית ומשכנעת. אכן, התוכנית העסקית צריכה להיות משכנעת. היא צריכה להדגיש את פוטנציאל הרווחים, ובפרט בכל הקשור לתקופת ההלוואה שתוביל להגדלה של הרווחיות. ככל שהתוכנית תיטיב לעשות זאת כך יפחת מבחינת מנהל הסניף הסיכון הנלקח במתן ההלוואה, מה שיגדיל את הסיכוי לאישור שלה ובתנאים נוחים יותר לעסק מבחינת הריביות ותנאי ההחזר.

יחד עם זאת, אין בכך לומר שכדאי או מומלץ לכתוב את התוכנית באופן מוטה, לא מדויק או לפי משאלות הלב של בעל העסק. באותה המידה שהתוכנית צריכה להציג את העסק באור חיובי, כך עליה להיות נכונה, נאמנה למציאות, אמינה ומבוססת על נתונים ריאליים. אכן, מדובר בשמירה על איזון נכון בין החיובי והמשכנע ובין הדיוק והאמינות, כפי שיודע לעשות יועץ עסקי מיומן.

מהי תרומתו של היועץ העסקי

יש להדגיש: תוכנית עסקית היא דרישה בסיסית שמציבים הבנקים לצורך מתן הלוואה ולא ניתן לוותר עליה. תרומתו של היועץ העסקי מתחילה בכתיבת תוכנית עסקית רצינית ומקצועית אך תרומתו ממשיכה לאפיקים נוספים. למשל, היועץ העסקי מונע מבעל העסק ליטול הלוואה שאינה מתאימה או נחוצה לו, מסייע בהחלטה על היקף וסוג ההלוואה, מכין את בעל העסק לפגישה עם מנהל הסניף ואף מייצג אותו בפגישה. יש לזכור שגם לאישיות, להתנהלות ולדרך ההצגה של התוכנית בפגישה בבנק יכולה להיות השפעה גדולה.

מה יש בתוכנית עסקית לבנק

תוכנית עסקית לבנק דומה בעקרונותיה וסעיפיה לתוכניות עסקיות אחרות, לרבות סיכום המנהלים, מוצרים ושירותים, מבנה ההנהלה והעובדים, השוק והמתחרים, שיווק ומכירות ומקורות המימון. יחד עם זאת, מכיוון שמדובר בתוכנית עסקית המוגשת לבנק יש בה כמה סעיפים יותר חשובים שראוי לתת עליהם את הדעת. באופן מיוחד מה שמעניין את הבנק הוא הסעיף האחרון של התוכנית העסקית, המתייחס אל מקורות המימון הקיימים – הון עצמי, הכנסות, יתרת זכות או חובה נוכחית, הלוואות קיימות, משקיעים וכן הלאה. אמנם יש סעיפים חשובים נוספים, למשל סקירת השוק והמתחרים כדי שמנהל הסניף יוכל לאמוד את הסיכון בענף, אך בסופו של יום הדבר החשוב ביותר מבחינתו הוא יכולות ההחזר שלכם. בנוסף, בסעיף זה יש לפרט ולהסביר את הערוצים שבהם יושקעו כספי ההלוואה, אילו צרכים הם ימלאו, לאילו רווחים את מצפים בתקופת ההחזרים, ואילו תוכניות כלכליות יש לכם לעתיד.


תוכנית עסקית למשקיע

תוכנית עסקית המיועדת לעיניו של משקיע שונה באופן מסוים מתוכניות עסקיות אחרות, משקיע הינו אדם שייתכן וימלא תפקיד משמעותי בעסק מחד או שיהיה משקיע שקט, אך בשלב זה בעל ידע מועט מאידך. בשורות הבאות יוסבר על הדגשים המיוחדים שיש להכניס בתוכנית עסקית למשקיע ועל ההתייחסות בכללותה.

העקרונות של תוכנית עסקית למשקיע

אם כן, תוכנית עסקית למשקיע נועדה לעיניו של אדם (או גוף מסוים) שעשוי להיכנס למשבצת חשובה מאוד בעסק. להבדיל מבנקים המספקים הלוואות לעשרות ומאות אלפי עסקים, המשקיע דווקא עשוי להיות מעורב בניהול (יהיו מקרים שהמשקיע יהיה שקט)  – המעורבות הינה החל במישור האסטרטגי ועד לניהול השוטף ולקבלת ההחלטות. יחד עם זאת, בשלב הזה עדיים מדובר במי שאינו מצוי לגמרי בפעילות העסק ואינו מכיר היטב את השוק והענף בו אתם פועלים, למרות שבוודאי יש לו תמונה ותפיסה כלשהי של הנעשה. לכן, מטרה עיקרית של תוכנית עסקית למשקיע תהיה להציג את הנתונים באופן מדויק ומפורט על מנת שיוכל להבין מה נעשה בעסק ומכאן לקבל החלטות מושכלות ונכונות מבחינתו לגבי ההשקעה. כמו כן, אם החליט להשקיע בעסק בסופו של דבר, כבר יהיו לו נתונים מספקים להמשך הדרך.

שימו לב: הגדרת התפקיד המעשי שאותו ימלא המשקיע (משגיח מרחוק, שותף להתוויית אסטרטגיה, משתתף בניהול השוטף) וכן את דרך קבלת ההחלטות וכלל ההתנהלות מאגדים בהסכמים משפטיים. מטרתה של התוכנית העסקית למשקיע איננה משפטית והיא עדיין אינה נכנסת לרזולוציות והגדרות עתידיות של תפקידים. כעת המטרה היא להציגה באופן מפורט את מה שקורה בעסק ובענף בו הוא פועל, ולפיכך יהיה סעיפים מסוימים בתוכנית העסקית שעליהם יושם דגש מבחינת אורך והיקף.

המבנה של תוכנית עסקית למשקיע

כאמור, לתוכניות עסקיות יש מבנה עקרוני החוזר על עצמו גם במקרה של משקיע, והוא כולל את סיכום המנהלים, תיאור של מוצרים, שירותים ולקוחות, מבנה ההנהלה, העסק והעובדים, השוק והמתחרים, שיווק ומכירות ומקורות המימון. ואולם, כאשר בונים תוכנית עסקית למשקיע יש כמה דגשים מיוחדים. לדוגמא, בסיכום המנהלים נכלול גם את היסודות הכלכליים של העסק ואת התוכניות העתידיות שלכם להצלחה.

בנוסף, יש להסביר בצורה מדויקת על קהל היד והרגלי הצריכה שלו, מדוע יש נטייה להעדיף את מוצרי העסק שלכם, וכן היבטים פיננסיים ושיווקיים המעניקים לכם יתרונות על פני מתחרים. אכן, דגש משמעותי יושם על סקירת השוק והמתחרים, שכן ייתכן והענף אינו מוכר היטב למשקיע. חשוב לתת לו תמונה מובנת וברורה של הנעשה בתחום, מה שלא פעם מצריך מחקר מקדים, ולפרט על נקודות התורפה והכוח של מתחרים, אסטרטגיות שונות, התמחור שלהם, הנחות ומבצעים, מהי האסטרטגיה שלכם ומהן השלכותיה הכלכליות. הסקירה צריכה להקיף לא רק מתחרים ספציפיים וקרובים אלא להתרחב באופן כללי אל השוק כיום כדי שהמשקיע יוכל להתמצא.

לבסוף, יש לזכור כי תוכנית עסקית למשקיע (כמו כל תוכנית עסקית) כוללת לא מעט הערכות, למשל ההכנסות הצפויות מיעדי שיווק ומכירות, משאבים שיושקעו בתחום, צפי הרווחים לשנים הקרובות, תוכניות פיננסיות להמשך הדרך, ועוד. את ההערכות יש לבצע בצורה זהירה שאינה מבוססת על נטיות הלב ומשאלות, על מנת להציג תמונה מהימנה וריאלית למשקיע וכדי שהתוכנית העסקית תוכל גם לשמש כתוכנית עבודה ישימה לשנה או השנתיים הבאות.


תוכנית עסקית לניהול שוטף והגדלת רווחיות

תוכנית עסקית היא אבן יסוד לניהול השוטף של עסקים מכל המגזרים ובכל ההיקפים. יתר על כן, התוכנית העסקית משמשת בתור תוכנית עבודה החותרת להגדלת הרווחיות, ועושה זאת על ידי הגדרת יעדים ריאליים וצעדים ישימים. בשורות הבאות יוסבר על חשיבותה של התוכנית העסקית לניהול השוטף ולהגדלת הרווחיות, ועל תרומתו של היועץ העסקי.

תוכנית עסקית וניהול שוטף

תוכנית עסקית מהווה תחזית מפורטת של הכנסות והוצאות העסק מדי חודש למספר שנים קדימה. בין היתר, התוכנית מתייחסת על עלויות פיתוח וייצור מוצרים – למשל כוח אדם לייצור, עובדי העסק ומשכורותיהם, הוצאות הובלה, אחסון והפצה, ייבוא חלקים והוצאות שונות לאספקת שירותים. כמו כן, התוכנית עוסקת בתמחור המוצרים והשירותים, בפטנטים רשומים וסימני מסחר על שם העסק, ברמת הביקוש או הרוויה בשוק, המתחרים על נקודות הכוח והתורפה שלהם, אסטרטגיות שמצליחות בשוק וכדומה. התוכנית העסקית גם עוסקת במבנה ההנהלה, העץ הארגוני והתפקידים, שכירים ופרילנסרים, תקורות על כלל מרכיביהן (שכירות, חשמל, ציוד משרדי וכדומה), מקורות המימון של העסק ועוד הרשימה ארוכה.

החשיבות של התוכנית העסקית לניהול השוטף טמונה בהיותה תוכנית עבודה מסודרת, המאפשר לבעל העסק לדעת מדי חודש מהו תקציב ההוצאות בכל סעיף ומהם יעדי המכירה. זהו יסוד ובסיס להתנהלות פיננסית ואסטרטגית נכונה, המנחה אתכם למשך תקופה ארוכה ומאפשר לשמור על קו אחיד עם הפנים קדימה לעבר המטרה, גם אל מול שינויים המתחוללים במשק ובענף. זאת, להבדיל מהתנהלות של "כיבוי שריפות" המאפיינת עסקים כה רבים בישראל, המובילה לטעויות נגררות, לאי ניצול הזדמנויות ולאי וודאות לגבי מצב העסק, מטרותיו והדרכים להשגת היעד.

תוכנית עסקית והגדלת הרווחיות

אחד היעדים המרכזיים של תוכנית עסקית לניהול השוטף, אם לא המרכזי שבהם, הוא הגדלת הרווחיות ואף המחזור. למעשה, התוכנית העסקית נועדה לשפר בעיות ולנצל הזדמנויות באמצעות צעדים שונים שנוקט בעל העסק. לדוגמא, ייתכן שהתוכנית העסקית תקבע שיש צורך בביצוע תמחור מחודש, נכון ומקצועי לכלל המוצרים והשירותים או לחלקם, באופן הלוקח בחשבון פרמטרים רבים ונועד להגדיל רווחיות. כמו כן, התוכנית עשויה להתוות הקטנה בהוצאות על ידי כניסה למו"מ מחודש עם ספקים, העברת חלק מהשירותים בעסק למיקור חוץ, שינוי במיקום הפיזי של העסק, צמצום היקפי משרות וכן הלאה. התוכנית העסקית גם עשויה להנחות לשיפור מערך המכירות, השיווק והפרסום, לשיפור מערך הגבייה, להסדרת תפקידים וגבולות אחריות והיבטים נוספים המביאים להתייעלות ולהגדלת ההכנסות והרווחים.

יחד עם זאת, על מנת שהתוכנית העסקית תוכל לשמש כתוכנית עבודה ישימה לניהול השוטף, ובאמת תוביל להגדלת הרווחיות, עליה להיות בנויה בצורה מפורטת ומקצועית. זוהי משימה המצריכה הבנה כלכלית מצוינת, למשל בכל הקשור בסעיפי ההוצאות המשפיעים זה על זה ובתחזית ההכנסות שהינה השערה מושכלת. לפיכך, חשוב מאוד לפנות אל יועץ עסקי שכבר בנה מאות תוכניות עסקיות ללקוחותיו, בעל השכלה כלכלית אקדמית מקיפה וניסיון מוכח מהשטח בניהול שוטף של עסקים כמנהל בעצמו.

לא יודע מה לכתוב בתוכנית העסקית? תן לי לעזור לך!

אחד האתגרים הקשים ביותר בתכנית העסקית היא לחזות נכון את ההכנסות וההוצאות של העסק בסעיפים השונים, בעיקר למי שעוד לא ניהל עסק מימיו. פעמים רבות אנשים שואלים אותי "איך אתה יכול לדעת כמה יהיו ההכנסות? הרי העסק עדיין לא פועל!"

כאן בדיוק נכנס לתמונה היתרון של לקיחת יועץ עסקי מקצועי ובעל ניסיון, שיודע לחזות על בסיס סטטיסטיקות ועל בסיס ההיכרות עם המשק הישראלי את העלויות, ההכנסות הצפויות, וגם את ההוצאות הלא כל כך צפויות, למי שלא מכיר את השטח, כמו למשל עלויות רישוי עסקים.

באמתחתי ניסיון של למעלה מ-20 שנים בעולם הפיננסים וביכולתי לסייע לך להעריך לא רק את ההכנסות אלא גם את ההוצאות הצפויות כדוגמת שכירות, ארנונה, עלויות עובדים, עלות המוצרים או עלות השירותים , עלות מימון בנקאי וכד', ולהראות כיצד שינויים קטנים יכולים להוות את ההבדל בין רווח והפסד ובין עסק בעל היתכנות לעסק הפסדי. ניתן לקבל מידע נוסף אודות ייעוץ עסקי בדף הבית.

לקביעת פגישה לבניית תוכנית עסקית ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטסאפ

ירון לוי

יועץ עסקי מהמובילים בישראל, כלכלן מומחה, והבעלים של חברת "לוי יועצים" אשר ליוותה בהצלחה מעל 1000 עסקים, בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א.

אין מה להתלבט

פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות. כמה פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

js_loader
שירותים נוספים

ליווי בהצלחה של מעל 1000 עסקים בכל התחומים

בין לקוחותינו:

סרטונים

אין מה להתלבט

פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים ונחזור בהקדם

js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם