איך בוחרים מאמן עסקי?

קואצ’ינג עסקי המוכר לציבור הרחב גם בתור אימון עסקי הוא תהליך עבודה שבו ניתן ליווי ליזמים הפותחים עסק חדש, לעצמאים, לבעל עסקים, למנהלים, לבעלי תפקידים בארגונים וכדומה. את שיטת העבודה הזאת החלו לפתוח כבר לפני כחמישים שנה בארצות הברית, שם זכתה לפופולאריות גבוהה, כאשר בעשורים האחרונים היא צוברת תאוצה גם בישראל. אכן, אימון עסקי עשוי לסייע בקשת רחבה של תחומים ברמה האישית, המקצועית ואף הפיננסית, אולם הדבר תלוי לא מעט ביכולותיו ובגישתו של המאמן העסקי, בנכונות ובהתגייסות של הלקוח, וכן בקשר ובאמון שנוצר בין שניהם. 

על כן ישנה חשיבות רבה לבחירת מאמן עסקי שמצד אחד יש לו יכולות מוכחות לקחת אתכם קדימה אל היעדים, ומצד שני גם יש לכם כימיה טובה איתו, שאתם סומכים עליו ומרגישים שתוכלו לעשות איתו את הדרך. במאמר הבא נסביר איך בוחרים מאמן עסקי ונסביר מהו בדיוק האימון – הקואצ’ינג וכיצד הוא מתבטא בעולם העסקי, וגם נתעכב על הקשר שלו לייעוץ עסקי. זאת מכיוון שבין אימון עסקי לייעוץ עסקי יש לא מעט קווים מקבילים, אשר משפיעים גם על הפרמטרים לבחירת האדם המתאים לכם.

אז מה זה קואצ’ינג?

קואצ’ינג בכללותו הוא עולם רחב של גישות ליווי ותחומי אימון. לאורך השנים ניתנו לו הגדרות שונות אבל ניתן לומר שזהו תהליך המסייע להגדיר מטרות ולהשיג אותן, תוך התגברות על אתגרים ומכשולים, ושמירה על רמה נאותה של מוטיבציה, כולל מתן כלים הדרושים להגעה אל היעדים. בהמשך המאמר נתייחס ביתר פירוט אל תהליך האימון אבל כעת נציין שישנם תחומים רבים של ליווי, אותם ניתן לחלק בין היתר לקטגוריות של אימון עסקי לעומת אימון אישי. אימון אישי יכול להתמקד למשל בביטחון עצמי, יחסים בינאישיים, ניהול זמן והצבת מטרות, ואילו אימון עסקי שנרחיב עליו בהמשך יכול לקדם בין היתר את יכולות הניהול, את המכירות בעסק, את הקשרים עם לקוחות, ספקים ושותפים, את עבודות הצוות בעסק, ועוד.

עוד יש לציין כי קיימות גישות שונות של אימון עסקי, כאשר כל מאמן נוקט בשיטה שאותה למד, שבה יש לו ניסיון, שהינה האפקטיבית ביותר על פי ניסיונו, ושהיא המתאימה ביותר ללקוח הספציפי. כך למשל, יש גישות עבודה המתמקדות יותר בתכנון פעולות והגדרת יעדים, יש גישות השמות דגש על הפן הנפשי-רגשי של המתאמן, יש גישות השואפות לחולל שינוי בתבניות החשיבה המקובעות של המתאמן, יש כאלו המזהות ובוחרות ערכים של המתאמן שהם הטובים ביותר להתקדמותו, וישנן אפילו גישות אימון הנוקטות בשפות יותר רוחניות – בין אם מתורות של המזרח הרחוק, העידן החדש או של היהדות.

ומהו אימון עסקי?

בשביל להבין איך בוחרים מאמן עסקי צריך להבין מהו האימון העסקי. לאחר שסקרנו את הבסיס של הקואצ’ינג בכללותו נמשיך אל האימון העסקי שמטרתו היא להביא להשגת מטרות, תוך מתן כלים חדשים וחיזוק של הכישורים הקיימים, כאשר הדגש הוא על תהליך ממוקד ובפרק זמן קצר. התכנים של האימון עשויים להשתנות בהתאם לגישתו המסוימת של המאמן וכמובן לפי צרכי הלקוח, מטרותיו, המצב הנוכחי של העסק והמהלכים המתוכננים לעתיד. ואולם, בכל האימונים העסקיים קיים עיקרון משותף שאומר שבכל אחד ואחת מאיתנו קיימת היכולת לגדול, להתפתח ולהשיג את היעדים שהוגדרו בתהליך האימון. זהו תהליך המושתת על שיתוף פעולה ועבודה קרובה בגובה העיניים, אשר הקואצ'ר מתאים אותו באופן אישי למתאמן ועוזר לו לקחת אחריות בדרך אל המטרה.

בתהליך האימון העסקי ישנם כמה נושאים ושלבים שיכולים להופיע, וביניהם הבהרת הערכים הבסיסיים של המתאמן ברמה המקצועית והאישית, והבנת החסמים והמכשולים שמקשים עליו להשיג את מטרותיו. בנוסף, באימון עסקי חושפים את השאיפות האמיתיות והחזון של הלקוח, מגדירים את היעדים הנובעים מהם, בונים דרכי פעולה ומלווים את היישום. בד בבד מושם דגש עיקרי על ההתגייסות של המתאמן והמוטיבציה שלו להגשמת המטרות, בעוד האמון שלו ביכולותיו הולך וגובר.

בתהליך זה המאמן עשוי להסתייע בקשת רחבה של כלים מקצועיים על מנת להבין את החסמים, לחזק את החשיבה התוצאתית, להצביע על המשאבים הקיימים והשימוש בהם, ובכך הוא יכול לתרום לשיפור במגוון היבטים כדוגמת קשרים עם ספקים ולקוחות, ניהול זמן, פיתוח אסטרטגיות שיווקיות, עבודת הצוות וכדומה. במידה שמדובר בבעל עסק, השיפור בהיבטים אלו תורם לבסוף גם לשורה התחתונה של ההצלחה העסקית והרווחיות, ובכך הוא דומה מאוד ומשיק למטרות של הייעוץ העסקי.

כאמור, קואצ’ינג עסקי עשוי להתבסס על גישות ושיטות שונות, אך הגורם המשותף הוא תהליך המעצים את המתאמן ולוקח אותו מהמקום הנוכחי שבו הוא עומד אל העתיד שאליו הוא שואף להגיע. הקואצ'ר העסקי מספק תמיכה ועידוד, מחדיר מוטיבציה ועוזר ליצור תוכנית פעולה בהירה לעתיד. הוא עוזר בהכרת נקודות התורפה ובהתגברות עליהן, וכן בהכרת נקודות הכוח וכיצד להיעזר בהן על מנת להתקדם. הוא גם עוזר למתאמן לאמץ דרכי חשיבה עסקיות שאינן מונעות מציפיות בלתי מציאותיות או מרגשות, להרחיב את מודעותו ולברר את סדרי העדיפויות שלו, והכל כאמור בתהליך קצר וממוקד.

מאמן עסקי או יועץ עסקי?

לעיתים קיים בלבול בקרב הציבור לגבי ההבדלים שבין אימון עסקי לייעוץ עסקי, ובצדק, שכן שני תחומים אלו משיקים במספר נקודות מהותיות, אך גם נבדלים בנקודות חשובות אחרות. כפי שנראה בהמשך ניתן בהחלט לשלב בין שניהם אך הדבר תלוי רבות בהשכלתו, בניסיונו וביכולותיו של המאמן העסקי, או במילים אחרות – בכך שהוא מסוגל לשמש גם בתור יועץ עסקי. 

על מנת לסבר את האוזן, יועץ עסקי הוא איש מקצוע המספק שירותי ייעוץ בתחומי התכנון, הליווי וקביעת המדיניות הקשורה בפעילות עסקית. זהו אדם המחזיק בהשכלה כלכלית אקדמית כמו גם בניסיון בניהול עסקים בשטח ובייעוץ לעסקים, חברות וארגונים. הפנייה אליו יכולה להיעשות בשלבים שונים של חיי העסק, למשל לפני פתיחת עסק חדש, בתקופת דשדוש ומשבר, כאשר רוצים להתרחב לעבר אופקים חדשים, כאשר רוצים לעשות סדר בעסק, כאשר שוקלים לבצע שינויים מהותיים כמו הכנסת שותף, רכישת מתחרה, הכנסת מוצרים/שירותים חדשים, וכדומה. התהליך עצמו עשוי להשתנות בהתאם למצבו של העסק, מאפייניו, השוק בו הוא פועל ומטרותיו, אולם באופן כללי המטרה היא הגדלת הרווחיות ואף הגדלת המחזור.

כבר עכשיו ניתן להבחין בכמה קווי דמיון ובכמה הבדלים בין אימון עסקי לבין ייעוץ עסקי. במהלך הייעוץ העסקי ניתנים כלים מקצועיים המכוונים למשל לתחומי השיווק והמכירות, הפיננסים, התייעלות בהוצאות, תמחור וכיוצא בזאת, כאשר השאיפה היא להביא להגדלת הרווחיות ואף המחזור. לעומת זאת, מאמן עסקי מתמקד יותר בהיבטים אישיים – פסיכולוגיים תוך חיזוק נושאים רלוונטיים כמו אסרטיביות, קבלת החלטות, הצבה של מטרות והשגת, חיזוק ושמירה על מוטיבציה גבוהה לאורך זמן, מערכת היחסים עם העובדים, התגברות על מכשולים וחסמים, ובאופן כללי – הטמעה של עקרונות החשיבה העסקית.

אם כן, במידה רבה שני תחומים אל משיקים ואף משלימים. כך למשל, יכול להיות בעל עסק עם יכולות מקצועיות מעולות אולם ללא כלים הולמים ברמה האישית שמאפשרים לו להביא לידי ביטוי אופטימאלי את הידיעות והכישורים המקצועיים שלו. מול אדם כזה יש להדגיש יותר את העקרונות של האימון עסקי. לעומת זאת, יכול להיות בעל עסק עם כישורים אישיים ובינאישיים מעולים אך עם התנהלות לא נכונה ולא מסודרת ברמה המקצועית, ולכן עימו יש יותר להדגיש את נושאי הייעוץ העסקי. על מנת לבחון את הנושאים והדגשים הטעונים התמקדות, יועץ עסקי שמתחיל לעבוד עם בעל העסק מבצע בשלב הראשון סקירת עומק של כלל ההתנהלות, ולפי מה שמתגלה בבדיקה שמים את הדגש יותר על הפן העסקי, האישי, או משלבים בין שניהם בדרכים שונות.

על כל פנים, המטרה היא ליצור התנהלות יותר מקצועית ונכונה שתבוא לידי ביטוי בהטבת התפקוד והגדלת הרווחיות של העסק או החברה. ואולם, הבעיה היא שבשוק המקומי עובדים מאמנים עסקיים רבים שאינם מחזיקים בכלים ובניסיון הדרושים למתן ייעוץ עסקי, ומכאן שהמענה שביכולתם לספק איננו שלם. כאן אנו מגיעים אל הנושא שאיתו פתחנו את המאמר של בחירת מאמן עסקי, וכעת נוכל לדון בו כאשר הקוראים מבינים את הרקע ואת הדרישות הנגזרות ממנו.

אז איך בוחרים מאמן עסקי?

כמו בתחומים רבים אחרים, ההגעה אל מאמן עסקי טוב ורציני שיוכל לעזור לכם מתחילה בחקר שוק וסינון. ניתן להתחיל למשל בקבלת המלצות ממכרים וקולגות שעברו תהליך אימון עסקי. כיום לאור הפופולאריות הגוברת של התחום, יש סיכוי לא רע שתצליחו למצוא ממליצים כאלו. אכן, אם יש לכם המלצה על מאמן עסקי כזה או אחר, זהו כבר צעד אחד בכיוון הנכון. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמה שמתאים לאחד אינו בהכרח מתאים לאחר. לכן שאלו את הממליץ מאילו סיבות הוא פנה לייעוץ, באיזה שלב של חיי העסק, מה היה המצב ומה רצה לשנות, ומדוע הוא ממליץ: האם בגלל היכולות המקצועיות הגבוהות של המאמן, האם בגלל הכימיה, האישיות והתקשורת הקרובה, האם בגלל הזמינות והפניות, האם בגלל שהצליח להשיג את מטרותיו?

בין אם קיבלתם המלצות ובין אם לאו, תמיד כדאי להיעזר במידע הנגיש ברשת האינטרנט. רבים מהמאמנים והיועצים העסקיים מחזיקים אתר אינטרנט שבו הם מספרים על עצמם, על הגישה והשיטה שלהם, על האופן שבו הם יכולים לעזור לבעל עסק, למנהל, לעצמאי וכדומה. כדאי מאוד לעיין בכמה אתרים ולקרוא את המאמרים שיתנו לכם מצד אחד מידע על התחום ועל התהליך הצפוי, ומצד שני יעזרו לכם להבין את הגישה של המאמן ולהרגיש האם היא מדברת אליכם. הכרת השיטה והתהליך המוצע גם תאפשר לכם להבין האם ניתן כאן מענה הולם ושלם לצרכים שלכם ברמה האישית והמקצועית, ולצרכים של העסק ברמה הכללית.

ממשיכים לסנן בין מאמנים עסקיים

אחרי שקיבלתם תמונה כללית על המאמן והגישה שלו, ואולי גם קיבלתם המלצה ממכר או קולגה, כדאי להמשיל בסינון על ידי בחינת מספר פרמטרים עיקריים. אחד מהם נוגע להשכלה הכלכלית-אקדמית של המאמן. כפי שראינו, במקרים רבים קיים צורך משולב שבין אימון לייעוץ עסקי, ועל כל פנים כמעט תמיד קיים היבט כלכלי מסוים – בין אם במצב הנוכחי, ביעדים שרוצים להשיג, ובעלויות של מהלכים כאלו ואחרים. המאמן/היועץ העסקי צריך לדעת להבין את המספרים ואת התנאים שיהפכו אותם לרווחיים וכדאיים, ולכן תמיד כדאי שתהיה (לרוב גם חיוני שתהיה) לו השכלה כלכלית אקדמית. ללא השכלה כזו, המאמן יוכל אולי לתת מענה טוב ברמה האישית-פסיכולוגית, אולם התכנון, ההבנה והיישום במציאות העסקית אינו במסגרת יכולותיו.

עוד פרמטר חשוב מאוד הוא הניסיון של בעל המקצוע באימון עסקי. ייתכן שאדם העושה את צעדיו הראשונים בתחום הוא מוכשר מאוד ובעל מוטיבציה גבוהה, אך לא בטוח שתרצו להיות שפני הניסיון שלו. וכמו בתחומים רבים אחרים, ככל שהניסיון רב יותר כך גוברת הסבירות שתוכלו לקבל מענה טוב, ממוקד ומותאם יותר, המבוסס על היכרות מעמיקה עם הסוגיות שעל הפרק ועם מענה אפקטיבי עבורן. יחד עם זאת, לא כדאי להסתפק בהצהרות של המאמן העסקי באתר האינטרנט שלו, על כך וכך שנות ניסיון. בשלב הזה כבר כדאי ליצור את הקשר עם האדם הרלוונטי ולבדוק מולו מהו באמת הניסיון בנושאים הרלוונטיים לכם. לדוגמא, האם כבר יצא לו ללוות אנשים המבצעים את המעבר מעבודה כשכיר לעצמאי, בעל עסק שנתקל בקשיי ניהול העובדים, מנהל שרוצה לשפר את יכולות השיווק העצמי, את ניהול הזמן, וכדומה.

יש לציין שככל שמדובר באדם מנוסה יותר, ובוודאי אם הוא יועץ עסקי, גדלים הסיכויים שיצא לו ללוות בעלי עסקים בתחומי הפעילות שלכם. זוהי סוגיה משמעותית וחשוב מאוד לבחון אותה, במיוחד אם אתם זקוקים לעזרה גם בעסק עצמו. לכן עליכם לשאול את היועץ האם כבר יצא לו ללוות עסקים מהתחום שלכם, למשל מסעדנות, ביגוד, רפואה, פטנטים וכדומה, וגם עם אילו בעיות התמודדו הלקוחות שלו, איזה תהליך התבצע מולם, אילו פתרונות הוצעו ומה הושג. יש לזכור שאדם בעל ניסיון בליווי בעלי עסקים מהתחום בו אתם פועלים יכול להביא ידע ובקיאות שערכם עצום לקידום העסק בכלל ולקידום שלכם בפרט. דברים אלו נכונים מאוד גם לגבי אדם שמביא ניסיון בלתי מבוטל מהשטח, בתור מנהל עסקים בעצמו.

לבסוף, נקודה מרכזית ואף מכרעת היא הכימיה, כלומר הקשר והאמון שאתם יוצרים עם המאמן העסקי. אמנם יש דברים שמתבהרים רק לאורך הפגישות ובתוך התהליך, אולם יש דברים שניתן כבר לחוש אותם בשיחת הטלפון ובפגישה הראשונה. אז שימו לב להרגשה שלכם: האם המאמן העסקי מדבר אתכם בגובה העיניים, האם אתם חשים נוח לדבר איתו, לספר על עצמכם ועל המכשולים שלכם, לחשוף מידע רגיש על התוכניות, על הקשיים ועל העסק, האם יש לכם אמון בסיסי ביכולות שלו ובתהליך שהוא מציע, האם הוא משיב בסבלנות, בבהירות ובמקצועיות על שאלות, ובקיצור – האם מדובר באדם שתוכלו לשתף איתו פעולה ושיוכל לקחת אתכם קדימה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם