איך בונים אסטרטגיה לעסק

גם בעלי עסקים קיימים, ובעיקר יזמים המתכוונים לפתוח עסק חדש, שואלים את עצמם איך בונים אסטרטגיה לעסק. מדובר בתהליך הדורש מכם לעצב את החזון של העסק ולאחר מכן ממנו לגזור ממנו את הדרך להגשמה. יועץ עסקי מיומן הוא איש המקצוע הנכון לביצוע תהליך חיוני זה.

כאמור, בניית אסטרטגיה לעסק מורכבת משני היבטים מרכזיים: הראשון הוא החזון שמגדיר למעשה את הסיבה לקיום העסק ואת האני מאמין שלו, הערכים והשאיפות לעתיד. השני הוא המודל העסקי שלמעשה לוקח את החזון ונותן לו את "הבשר", את הדרך שבאמצעותה עומדים להגשים את החזון באופן מפורט.

מתחילים עם החזון של העסק

הדבר הראשון שהחזון צריך לעסוק בו הוא בהגדרות הבסיסיות ביותר של העסק: מהי הסיבה שבגללה אנחנו מקימים (או הקמנו אותו), מדוע הוא קיים ומהו האני מאמין שלנו. מכאן ייגזרו ערכים כגון קדמה, אמינות, רצינות, מקצועיות, עזרה לזולת, שיפור איכות החיים וכן הלאה. אין ספק שאחת המטרות המרכזיות ואולי החשובה ביותר בעיניכם להקמתו ולקיומו של העסק – היא להרוויח. אולם כאן איננו עוסקים עדיין ברווחים אלא בהגדרה של ייעוד וערכים מנחים בעסק, שאותם כמובן ניישם בהמשך עם מודל עסקי רלוונטי. 

היבט נוסף של החזון הוא ראייה עתידית של העסק ובעליו. בהחלט מותר בשלב זה לתת לדמיון לעבוד שכן מדובר על תקופה ארוכה ואין צורך להיצמד לפרטי הפרטים. אבל גם איננו רוצים שהחזון יהיה מנותק מהמציאות ובהחלט צריך לבסס אותו על הבנת היכולות שלכם והשוק בו אתם עומדים לפעול. דמיינו איך אתם רואים את עצמכם ואת העסק בעוד שנים, כאשר הוא עומד על הרגליים, מצליח ומבוסס. לדוגמא, יש מי שידמיין את עצמו מחזיק 3 סניפים באזור הצפון, יש מי שרואה את עצמו כמותג ידוע המביא את הגדג'טים הכי חדשים לישראל, וכן הלאה. בכל מקרה, האיזון צריך להיות בין ראייה עתידית שיוצרת מוטיבציה אמיתית והתלהבות, לבין אחיזה במציאות.

אם כן, שני ההיבטים הבסיסיים של חזון העסק הם הגדרת סיבת קיומו, האני מאמין והערכים, ביחד עם הראייה העתידית לעוד שנים כאשר העסק נמצא במצב של מיצוי פוטנציאל והצלחה.

בניית האסטרטגיה העסקית

כעת, כאשר יש לכם חזון מגובש ניתן להמשיך אל תכנון האסטרטגיה שהיא למעשה הדרך להגשמתו. יחד עם זאת, אם הראייה העתידית שעליה דיברנו הלכה הרבה שנים קדימה, יש לחזור אחורה ולראות כיצד מיישמים את הערכים והמטרות בתקופה קצרה יותר וריאלית. למהלך זה של פירוט הדרכים להשגת היעדים קוראים גם "מודל עסקי" והוא מורכב ממספר סעיפים חשובים.

חשוב להדגיש שלכל עסק חדש צריך להיות מודל עסקי, והוא בוודאי אינו שייך אך ורק לארגונים גדולים. אמנם מדובר במשימה קצת מורכבת המצריכה ניסיון וחשיבה, אולם לא בפרויקט הגדול על מידותיכם, וכדאי מאוד להסתייע לשם כך ביועץ עסקי. למעשה המודל העסקי בוחן כיצד מייצרים של השלד של העסק בצורה רווחית, מעין בדיקת כדאיות כלכלית אשר בה בוחנים את המודל או המודלים שמאפשרים להפיק רווחים, לצד בדיקה פיננסית שמראה האם, מתי ובאילו תנאים ניתן להגיע לרווחיות.

במילים פשוטות, האסטרטגיה העסקית שבונים צריכה לתאר את מבנה הפעילות העקרוני של העסק ולתת אינדיקציה להיתכנות כלכלית. יש לציין כי בשלב זה עוד לא צוללים אל פרטי הפרטים, שאליהם תגיעו בהמשך בבניית התוכנית העסקית.

סעיפים שונים של המודל העסקי

כל מודל עסקי משתנה בהתאם לסוג העסק, אופי הפעילות וכדומה, אולם ישנם מספר סעיפים שתמיד צריכים לחזור:

  • מה עושים: מהו השירות או המוצר שעליהם הפעילות מבוססת. לכאורה מדובר בסעיף פשוט אולם כאשר בוחנים אותו מקרוב רואים שישנן מורכבויות. לדוגמא, ייתכן שנראה שהיצמדות למוצר הדגל שעליו בניתם את כל המגדל איננה התרחיש הטוב ביותר, ודווקא הרחבת סל המוצרים תביא למחזור ולרווחיות טובים יותר
  • מה רוצים להשיג: כמובן שרוצים למכור את השירות או המוצר ברווח. כעת גם כדאי להתחיל לחשוב על הרווחים שבאמת תרצו להפיק באופן ריאלי, ללא פנטזיות.
  • מיהו קהל היעד של העסק: האם פונים למשל לנשים או לגברים, למבוגרים או צעירים, לאימהות לילדים קטנים, לאנשים ממעמדות סוציו-אקונומיים גבוהים יותר או פחות, וכן הלאה.
  • מיקום ואזור פעילות: בהתאם להגדרות קהלי היעד יש להבין האם עדיף לפתוח את העסק במרכז או בפריפריה, האם בשכונה ספציפית, האם קרוב לאזור מגוריכם, היכן שניתן לצבור מוניטין במהירות, וכן הלאה.
  • שיווק: מהגדרות העסק, השירותים, המוצרים וקהל היעד יש להבין מהם אפיקי השיווק הטובים והמתאימים ביותר. לדוגמא, שילוט רחוב, קידום אורגני של אתר באינטרנט, כנסים, אירועי קידום מכירות, נטוורקינג, שיתופי פעולה עסקיים, המלצות מפה לאוזן, המדיות הוותיקות, וכדומה.
  • כוח אדם: האם מדובר למשל בחנות קטנה שבה עובדים רק בעל העסק ואדם נוסף, האם יש כוונה להעסיק עוד אנשים עם יכולות, כישורים, ניסיון והשכלה מיוחדים, האם יש צורך להעסיק מנהל חשבונות? האם יש שירותים שיינתנו במיקור חוץ? וכן הלאה.

התייחסות לפן הפיננסי

קיימים סוגים שונים של מודלים עסקיים, החל ממודל הפיתיון ועד לזכיינות, שאותם יועץ עסקי יוכל להסביר לכם. בנוסף, כל סוג של מודל ישתנה בהתאם לפעילות ומטרות העסק. אבל השאלה שתמיד חייבת לקבל תשובה היא האם האסטרטגיה שיצרתם באמת מציאותית וישימה מבחינה כלכלית. לכן, יש לקחת בחשבון גם היבטים כגון הוצאות צפויות בתקופת ההקמה וההרצה של העסק, כיצד בונים את התמחור באופן המכסה על ההוצאות ומביא לפעילות רווחית בשוטף (לאחר שהעסק הגיע לנקודת האיזון), מהם מקורות המימון העומדים לרשותכם, האם תוכלו להשיג את המימון הדרוש וממי. וכמובן שצריך להבין האם אחרי כל ההוצאות וההתחייבויות הצפויות, ולאור התמחור וההכנסות הצפויות, מתי תגיעו אם בכלל לנקודת האיזון. מכאן גם ניתן לגזור האם המודל מציאותי ומספק, או שצריך לבצע שינויים בו.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ עסקי ללא עלות, פנה אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם