איך לחשב עלות שעת עבודה של העסק

אחת השאלות הנפוצות ששואלים אותנו לקוחות בתהליך של ייעוץ עסקי, היא איך לחשב עלות שעת עבודה של העסק. מדובר בשאלה מהותית מפני שהתחשיב מהווה חלק משמעותי מקביעת התמחור של מוצרי ושירותי העסק ללקוחות, הגם שהוא אינו המרכיב היחיד. יחד עם זאת, לא פעם אנו נתקלים בבעלי עסקים שאינם מבינים את החשיבות של חישוב שעת העבודה, דבר המוביל להיעדר הבנה מדויקת באשר למכלול ההוצאות ולחוסר סדר פיננסי המוביל להחלטות שגויות.

כמה מילים על תמחור נכון

לפני שנעסוק בשאלה איך לחשב שעת עבודה של העסק יש להגיד כמה מילים על התמחור. למעשה, תמחור המוצרים והשירותים הוא מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של העסק ויש להתייחס אליו במלוא הרצינות. הבעיה היא שבחלק גדול מהעסקים התמחור נעשה באופן שאינו מספיק מקצועי, ואינו מביא בחשבון את מכלול הפרמטרים הרלוונטיים. כך למשל, יש הקובעים את התמחור רק על סמך השוואה למחירים של מתחרים ולמה שמקובל בענף, עם הפחתה או תוספת מסוימת לממוצע. ואולם, תמחור מקצועי ונכון חייב לקחת בחשבון קשת רחבה של גורמים, לרבות הוצאות הייצור והתפעול של העסק, המיתוג של העסק (כגון עממי או יוקרתי), שאיפות הרווח של בעל העסק, התמחור המקובל בענף ועוד.

יש לזכור כי תמחור המבוסס אך ורק על ביצועי המתחרים עלול להיות בלתי מדויק, וזאת מהסיבה הפשוטה שאינכם יכולים לדעת מה הביא לקביעת התמחור של המתחרה. לדוגמא, ייתכן שהתמחור נקבע ברמה נמוכה על מנת למשוך לקוחות ובכוונה להעלאת המחיר לאחר מכן, ייתכן שהתמחור של המתחרה שגוי בפני עצמו, וייתכן שהתמחור מבוסס על הוצאות נהלה וכלליות (הוצאות קבועות) שהינן נמוכות או גבוהות משלכם. אין פלא איפה שבחלק גדול מהעסקים בארץ התמחור נמוך מהאפשרי, דבר המוביל לרווחיות נמוכה ולעיתים אף לפעילות בהפסד.

תמחור מקצועי ונכון מחייב להתחשב בנותנים פיננסיים מדויקים, לצד היבטים שיווקיים ואישיים, ולכרוך את כולם בסל אחד שיביא לפעילות משתלמת ברמת כמות המכירות ורווחיותן. ללא ידע פיננסי ועסקי הולם, וללא השקעת הזמן והמחשבה הנחוצה, קשה עד בלתי אפשרי לבסס את המנגנון הפקת הרווחים של העסק בצורה נכונה. לכן אנו ממליצים בחום לפנות אל יועץ עסקי על מנת לבצע פעם אחת את המשימה המורכבת הזו, ולאחר מכן תוכלו להמשיך עם התמחור הבסיסי הזה ולשנותו במידת הצורך בהתאם לשינויים במשק. כפי שאמרנו, חישוב שעת העבודה של העסק מהווה כלי ומרכיב משמעותי המסייע לקבוע את התמחור הנכון.

חישוב שעת עבודה בעסק

כאשר אתם באים לקבוע את תמחור המוצרים והשירותים ישנה משמעות עצומה לעלויות הקבועות והשוטפות, אותן צריך לכסות וגם לצאת ברווח. לעיתים קרובות אנו פוגשים בעלי עסקים שמתחילים לגמגם כאשר שואלים אותם על הרכב העלויות בעסק, ואף אם הם יודעים אותן פחות או יותר הם אינם יודעים לגלם אותן כעלות של שעת עבודה. מדובר בשעות שעובדי ובעלי העסק משקיעים על מנת לפתח ולשווק את המוצרים והשירותים, שאת עלותן חשוב מאוד לדעת לצורך הסדר הפיננסי הטוב, לקבלת החלטות על גיוס עובדים והשקעות, ולביצוע מהלכים באופן יעיל ונכון. אליהן מתווספות עלויות נוספות שיוצרות את תמחור המוצרים והשירותים. הבשורות הטובות הן שחישוב שעת עבודה בעסק אינו מהווה משימה קשה או מורכבת במיוחד.

אז איך עושים את זה?

כאמור, מדובר במשימה שאינה מורכבת מאוד אך היא דורשת מכם לאסוף נתונים מדויקים ולהיות מעט קפדניים. באופן כללי, מה שאנו רוצים לעשות הוא להבין כמה כסף משקיע העסק בכל שעה של פעילותו, ולכן הדבר הראשון הוא לאסוף את נתוני ההוצאות. באילו הוצאות מדובר? למעשה בכל ההוצאות הקבועות שלכם כמו משכורות של העובדים ובעל העסק, שכר דירה על המבנה, אחזקה של רכבים בעסקים והוצאות הדלק, חשמל ומים, ספקים קבועים שעובדים מולם, הוצאות על סלולרי, ארנונה ותשלומים קבועים לרשויות, ציוד משרדי, רכישות שוטפות של מלאי וכדומה.

אמנם מדובר בהוצאות קבועות אולם איננו יכולים להסתפק באיסוף הנתונים של חודש אחד, שהרי במהלך הזמן חלים שינויים גם בעלויות אלו. מה שצריך לעשות הוא לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים לשנה האחרונה, אשר בה כבר יתבטאו ויתאזנו השינויים לאורך התקופה. כך תדעו מהו סך ההוצאות הקבועות שלכם לאורך השנה האחרונה וכבר תקבלו תובנות פיננסיות חשובות. ואולם, המטרה שלנו היא כאמור לחשב את שעת העבודה של העסק ולכן אנו צריכים להתחיל לחלק את ההוצאות.

לחלק במה? אם לקחנו את סך ההוצאות לכל השנה, הרי שיש לחלק את הסכום למספר חודשי העבודה, למספר ימי העבודה הממוצע בחודש, ולמספר שעות העבודה הממוצע בחודש. כמובן, בעסקים שונים עובדים מספר ימים ושעות שונה, החל בפרילנסר שעובד בהיקף של חצי משרה בלבד ועד למפעלים שעובדים כל הימים וכל שעות היממה. ואולם, לצורך העניין מה שצריך לקחת הוא את הממוצע במשק. ברמה החודשית הממוצע הזה עומד על שניים עשר חודשים ולכן אנחנו צריכים לחלק את סך ההוצאות הקבועות של העסק בשתיים עשרה. אם ניקח למשל חנות בגדים אשר סך ההוצאות השנתיות הקבועות שלה עומד על רבע מיליון שקלים, הרי שעלינו לחלק 250,000 ₪ ב- 12 וכך נקבל 20,800 ₪ בקירוב כהוצאה חודשית.

בשלב הבא אנו צריכים להעביר את הסכום החודשי לסכום יומי. גם כאן אנו לוקחים את הממוצע במשק שעומד על עשרים ושתיים שעות אם מורידים את סופי השבוע, ימי חופשה וכדומה. אם נחזור אל הדוגמא של חנות הבגדים שלעיל, על מנת לקבל את תחשיב השעות היומי עלינו לחלק 20,800 ₪ ב- 22 ואז אנו מקבלים 1,040 ₪ בקירוב. לבסוף, בשלב האחרון עלינו להעביר את העלות היומית לעלות שעתית. שוב, יש עסקים בהם עובדים יותר או פחות שעות מהמקובל, אך באופן כללי אנו לוקחים את הממוצע הנהוג במשק שעומד על שמונה שעות עבודה ביום. אם כך, עלינו לקחת את הסכום היומי ולחלק בשמונה, ואם נחזור אל הדוגמא של חנות הבגדים עלינו לחלק 1,040 ₪ ב- 8 וכך אנו מגיעים ל- 130 ₪.

אם כן, עלות שעת העבודה של חנות הבגדים שווה 130 שקלים, וזאת לפני הוצאות נוספות כגון פיתוח של מוצרים והבאתם ללקוחות. מה שעשינו בחישוב הזה הוא לקחת את מכלול ההוצאות הקבועות לאורך שנה, לחלק אותן לשניים עשר חודשים, לחלק לעשרים ושניים ימי עבודה בחודש, ולחלק לשמונה שעות עבודה ביום – זהו חישוב שעת עבודה בעסק.

לקבל סיוע מקצועי

כפי שאמרנו, חישוב עלות שעת עבודה בעסק אינו מתייחס למכלול ההוצאות ולכן אינו יכול לגלם אותן באופן בלעדי בתמחור מוצרים ושירותים. יועץ עסקי יעזור לכם להבין את מכלול ההוצאות ואת שאר הגורמים הקשורים לתמחור, ולבצע עבורכם תמחור נכון ומקצועי. כמו כן, היועץ העסקי יסייע באיסוף הנתונים עבור חישוב שעת עבודה של העסק ובביצוע החישובים הנדרשים, ויצביע על בעיות העולות מתוך הנתונים ועל דרכים אפשריות לפתרונן.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם