איך פותחים עסק מצליח

אז איך פותחים עסק מצליח? זוהי שאלה שרבים וטובים מתחבטים בה כאשר מעוניינים לבצע את השינוי. לעיתים מדובר בשבירת מעגל השכירות ומעבר לחיים מקצועיים יותר מתגמלים ומספקים, לעיתים השאיפה היא להוסיף עסק נוסף לעסק הקיים, וישנו עוד סיבות רבות נוספות. כיצד עושים זאת על הצד הנכון, הבטוח והמציאות ביותר? בשורות הבאות נבחן את הנושא.

להבין את הסטטיסטיקה

למרבה הצער, הסטטיסטיקה מראה שכחמישים אחוז מקרב העסקים החדשים שנפתחים בישראל אינם מצליחים לשרוד את חמשת השנים הראשונות. כל זאת, עוד לפני שהזכרנו מיזמים שנעשו בהם צעדים והושקעו כספים אך לא הגיעו לכלל התאגדות ולכן אפילו לא נכנסו לסטטיסטיקה. כיצד נתונים אלו משתלבים עם היותה של ישראל מדינה של יזמות, של אנשים אינטליגנטים עם הבנה כלכלית מסוימות, עם המוטיבציה הגבוהה ועם החלומות היפים? יש מספר סיבות לפערים האלו כגון היערכות בלתי נכונה לפתיחת והרצת העסק, הערכה מוטעית של העלויות הכרוכות בעניין, בחירה לא נכונה של תחום הפעילות, תוכנית עסקית בלתי מקצועית או בלתי שלמה, דילוג על מספר שלבים הכרחיים בדרך להקמה נכונה, היעדר הבנה פיננסית מספקת, וכדומה. באופן גורף ניתן לומר כי הגורם המשותף הוא ניסיון להתקדם במהירות לעבר ההגשמה והמטרה, מבלי להבין או לתת את הדעת על בנייה נכונה, מושכלת ואחראית של עסק יציב ומבוסס, בעל פוטנציאל כלכלי אמיתי.

פנייה לייעוץ עסקי

ייעוץ עסקי הוא בדיוק השירות הנחוץ עבור אנשים שמעוניינים לפתוח עסק חדש ומצליח, ומבינים שיש להיעזר בבעל מקצוע מנוסה ומיומן כדי להימנע מאכזבות, הפתעות לא נעימות ואף מנזק כלכלי חמור. יועץ עסקי הוא אדם בעל השכלה כלכלית אקדמית נרחבת, אשר הקים וניהל בעבר עסקים וכמובן גם סיפק ייעוץ לעסקים מתחומי עיסוק מגוונים במשק הישראלי. הניסיון הרב עומד לרשותכם לאורך הצעדים ההכרחיים של הקמת עסק מבוסס ומצליח וכן בתקופת ההרצה שלו, עם תהליך סדור ומאורגן המורכב מכמה שלבים ברורים. ביועץ העסקי יודע שבתוך המשק הישראלי התחרותי והדינאמי אין להשאיר דבר ליד המקרה, אלא לצפות מראש ולתת מענה מקצועי לכל פרט – קטן כגדול – ולבנות את העסק החדש על יסודות יציבים. מעל הכל, זהו הבסיס לפתיחת עסק מצליח.

כמה מילים על בחירת תחום הפעילות

בדרך כלל כאשר אנשים שוקלים לפתוח עסק, ברור להם למדי התחום שאליו הם מכוונים. יחד עם זאת, תמיד כדאי לבחון מספר שאלות הנוגעות עוד לנקודה הראשונית הזאת של תחום הפעילות, והיועץ העסקי יכול לסייע בכך. לדוגמא, האם הכישורים האישיים, הידע המקצועי והניסיון שלכם יכולים להוות נכסים משמעותיים בתחום הפעילות הנבחר או באחר, האם התחום באמת מלהיב ומעניין אתכם, האם אתם מבינים מה נדרש מבעלי עסק בתחום זה ברמה השוטפת והאם אתם נכונים למשימה, האם אתם מכירים את שולי הרווח המקובלים בענף והסכומים עולים בקנה אחד עם ציפיות הפרנסה וההצלחה שלכם, וכן הלאה. 

עוד פריזמה שדרכה ניתן לבחון את הנושא היא סוגי עסקים רווחיים יותר ופחות בתקופה הנוכחית במשק הישראלי, או עסקים שמשקפים שווקים מיוחדים שבהם יש ביקוש הולך וגדל לעומת היצע שעודו קטן יחסית. כך למשל, בשנת 2020 – 2019 השווקים היותר מבטיחים היו שוק התרופות, הבנייה הירוקה, טכנולוגיות משפרות חיים, ופינטק (טכנולוגיה למגזר הפיננסי). אין זאת שיש לבחור באחד השווקים היותר מבטיחים, אך כן נכון וחושב להבין מה קורה בתחום שאליו אתם מכוונים מבחינת ביקוש והיצע, מידת התחרותיות, הסטטיסטיקה של עסקים חדשים, מה יידרש מכם, וכדומה.

להיכנס למים בהדרגה ובעיניים פקוחות

כאמור, פתיחת עסק מצליח מבוססת בראש ובראשונה על יסודות יציבים, ואלו מחייבים בדיקה מעמיקה, נתונים מדויקים והתארגנות נכונה בהתאם. על כן בשלב הראשון יש לבצע בדיקת כדאיות כלכלית, אשר בוחנת את ההיתכנות של הצלחת העסק מבחינת עלויות של מוצרים ושירותים, היכולת למכור אותם ברווח, וכן מבחינת התקציב שיש לכם עבור תקופת ההקמה וההרצה. למעשה, השורה התחתונה של הבדיקה הזאת תיתן לנו את האחת משלושת המסקנות הבאות: מקימים את העסק בהתאם לקונספט שחשבתם עליו, מבצעים בקונספט שינויים מסוימים על מנת שניתן יהיה לבסס עסק מצליח, או מוותרים על המיזם מכל וכל. דרך אגב, ויתור על המיזם, למרות אי הנעימות הכרוכה בעניין, יכולה להיות בשורה טובה מאוד מאחר שהיא חסכה לכם הוצאות גבוהות מאוד ובעיות כלכליות חמורות, שלא לדבר על מפח הנפש והזמן שירדו לטמיון.

יחד עם זאת, המטרה של בדיקת כדאיות כלכלית איננה רק לתת את אחת מהתשובות שלעיל. היא כוללת מספר לא מבוטל של בדיקות אשר הנתונים שלהם בהחלט ישמשו אתכם בהמשך הדרך, בהנחה שההחלטה היא ללכת על המיזם. כך למשל, במהלך הבדיקה מגדירים את הקונספט של העסק החדש, כגון קהלי היעד שאליהם אתם מכוונים וערוצי המכירה הרלוונטיים. כמו כן, הבדיקה תעסוק ברמת הרווחיות המקובלת בענף ואת התמחור של מתחרים. היא גם תבחן לעומק את ההוצאות הצפויות על ההקמה וכן בתקופת ההרצה של העסק, ביניהם תשלום שכירות ושיפוצים במבנה, הוצאת רישיונות ואישורים מהרשויות, אחזקה וכדומה. בנוסף לכך, יש לבחון את המשאבים הכלכליים שלהם והתאמתם לעלויות הפתיחה ולתקופת ההרצה. יש להבין כי בתקופת ההרצה מעגל הלקוחות עדיין אינו גדול או קבוע, ולעומת זאת יש הוצאות יותר גדולות בסעיפים מסוימים כמו בתחום השיווק. מעבר לכך, במהלך בדיקת כדאיות כלכלית גם בוחנים את האפשרויות שלכם לקבל הלוואה מהקרן להלוואות בערבות מדינה או מהבנק, וזאת בסכומים הדרושים לפתיחת העסק בהתאם להוצאות הצפויות. 

כל הנתונים הללו ונוספים ישמשו אתכם, באמצעות היועץ העסקי, לבנייה של תוכנית כלכלית ותוכנית עסקית אשר תלווה ותנחה את הקמת והרצת העסק. התוכנית הכלכלית עוסקת בין היתר בעלויות ההקמה, השיווק והפרסום, הוצאות קבועות, מלאי ראשוני וכדומה, ובאמצעותה גם ניתן להבין אם אחרי קבלת מימון מגורמים שונים עוד צפויה כדאיות כלכלית ורווחיות טובה.

כמה מילים על דרך ההתאגדות והרישום

לפני שנמשיך לתאר את השלבים בפתיחת עסק מצליח, נתעכב לרגע על הסוגיה של פתיחת הרישום בתור עוסק מורשה או התאגדות כחברה בע"מ. זוהי אחת ההחלטות שצריכים לקבל בשלבים המוקדמים ובהחלט יכולה להיות להם השפעה מבחינה משפטית, פיננסית, תדמיתית, ניהולית ועוד. על קצה המזלג, חשוב להבין שעסק המוגדר בעוסק מורשה נושא באופן ישיר בחבויות השונות, כלומר הבעלים נושא באחריות מלאה וישירה לרבות על הפסדים, חובות וכישלונות עסקיים, ולכן ניתן יהיה לדרוש את השבת הכספים מנכסיו הפרטיים. לעומת זאת, בחברה בע"מ יש חיץ הקובע כי מדובר בישות משפטית העומדת בפני עצמה, ולכן קיימת הפרדה בין החברה על פעילותה, חובותיה ונכסיה לבין הבעלים בתור אדם פרטי. המשמעות היא שהחובות אינם שייכים אל בעלי המניות (כלומר אליכם) אלא לחברה עצמה, ולכן אתם נהנים מרמה גבוהה הרבה יותר של הגנה וביטחון.

יחד עם זאת, חברה בע"מ מחויבת להתנהל בהתאם לנהלים מחמירים יותר, כמו תקנון המסדיר את היחסים שבין בעלי המניות לבין עצמם, וביניהם לבין החברה. בנוסף, יש להירשם במשרדי רשם החברות ולשלם אגרה שנתית, ויש לנהל את החשבונות לפי הוראות הנהלת חשבונות כפולה. המשמעות היא שיש יותר הוצאות בתחומים אלו העשויות להסתכם ביותר מ- 20 אלף שקלים בשנה.

מצד שני, לחברה בע"מ יש יתרון משמעותי מבחינת המיסוי מפני שממוסים, מעבר למס החברות, בה רק תלושי השכר והדיבידנדים, לעומת עוסק מורשה שהמיסוי חל על כל הרווחים שלו. כמו כן, המיסוי על עוסק מורשה מתקדם לפי מדרגות הכנסה ויכול להגיע גם ל- 50 אחוזים, בעוד שמס החברות הינו רק 23 אחוזים. זהו יתרון משמעותי ההולך וגדל ככל שצפויים לעסק רווחים יותר. מעבר לכך, ישנם הבדלים נוספים כמו האפשרות לקבל הכרה בהוצאות רכב עד 100 אחוזים בחברה בע"מ לעומת עד 45 אחוזים לעוסק מורשה (ברוב המקרים). על כל פנים, זוהי סוגיה שיש לבדוק אותה היטב ולהבין את משמעותה והשלכותיה בעזר היועץ העסקי.

ממשיכים להתקדם אל הקמת והרצת העסק

כאמור, לאור הנתונים שנאספו בבדיקת הכדאיות הכלכלית יש לבנות תוכנית כלכלית לתקופת ההקמה וההרצה, והתאם לכך גם תוכנית העסקית המתארת את כלל הפעילות בעסק לפרטי פרטים, החל ממבנה ההנהלה והעובדים, דרך ההתאגדות, מוצרים ושירותים וייחודם, סניפים וחנויות, הוצאות קבועות, ועד לדרכי פרסום ושיווק. לא נתעכב כעת על מכלול הסעיפים ומשמעותם, ואם אתם רוצים לדעת כיצד נראית תוכנית עסקית לעסק חדש או קיים, תוכלו למצוא הרבה חומר רלוונטי באתר שלנו.

אם כן, התוכנית העסקית תשמש כבסיס וכמפה שלפיה יתנהל העסק (חברה בע"מ או עוסק מורשה) בתקופה הקרובה. יתר על כן, עם תוכנית עסקית אתם גם ניגשים (עם היועץ העסקי או בלעדיו) אל גורמי המימון השונים, ובפרט אל הבנקים ואל הקרן להלוואות בערבות מדינה. אכן, במרבית המקרים המימון לפעילות מגיע מהלוואות ויש לדעת איך למצוא ולהשיג אותן בתנאים טובים. היועץ העסקי מעמיד לרשותכם ניסיון נרחב בתחום זה, והיכרות מצוינת עם התנהלות מול הקרנות והבנקים. ניסיון זה בהחלט יכול לסייע בהשגת המימון הדרוש בתנאים אופטימאליים, והוא גם חוסך לכם הרבה זמן, התעסקות, טרדות וביורוקרטיה. יתר על כן, על מנת לאשר את ההלוואה אתם חייבים להציג תוכנית עסקית רצינית, מקצועית, חיובית ומשכנעת, המתבססת על נתונים מקצועיים, וזוהי בדיוק התוכנית שבונה עבורכם יועץ עסקי בעל הבנה כלכלית ועסקית מעמיקה.

שלבים נוספים בהקמת עסק מצליח

כפי שניתן להבין, פתיחת עסק מצליח איננה משחק ילדים והוא כרוכה בהרבה שלבים, היבטים וצעדים. כך לדוגמא, עוד בשלבים המוקדמים של הפתיחה יהיה עליכם להתחיל לייצר קשרים עם ספקים, ולאופן שבו תיבנו את הקשרים האלו תהיה השפעה מרובה על ההצלחה. גם בתחום זה עומד לימינכם הניסיון העשיר של היועץ העסקי, אשר במשך שנים יצר קשרים עם גורמים מקצועיים שונים, וישנו סיכוי טוב שיוכל לקשר ביניכם לבין ספקי שירות כמו עורך דין, רואה חשבון, מומחים בתחום השיווק וכיוצא בזאת. יתר על כן, היועץ העסקי ילמד אתכם כיצד להתנהל נכון מול ספק ולהימנע מטעויות כגון אי התאמה בין המחירים המשולמים בפועל ובין התכנון בתוכנית העסקית, אי ניצול של הנחות כמות או מזומן, יצירת אשראי לא נחוץ וכדומה.

מעבר לכך, לצורך פתיחה והקמה של עסק מצליח חשוב מאוד להגדיר ולבקר אחר תהליכים בעסק. כך למשל, צריך להגדיר מהו הערך המוצרים של השירותים והמוצרים שלכם, ובהתאם לכך לבנות את האסטרטגיה השיווקית. בנוסף, יש לבחון מהו המיקום ההולם לפעילות העסקית תוך לקיחה בחשבון של חסרונות ויתרונות של מיקומים שונים מבחינות עלויות קבועות, קהלי היעד, הוצאות על שיפוצים, והתאמת כל אלו לתוכנית העסקית.מלבד זאת, במקרים רבים מגיעים אל השלב בו יש לגייס עובדים ולהבין מתי מגייסים אותם, כמה עובדים מגייסים, מיהם בדיוק האנשים שאתם מחפשים, מה יהיו המשכורות שלכם, ולא פחות חשוב – איזו משכורת אתם מעוניינים למשוך עבור עצמכם. 

מה עוד דרוש להצלחת העסק החדש?

מלבד האמור לעיל, ישנם עוד מספר היבטים חשוב לפתיחת עסק מצליח. כך לדוגמא, חשוב ואף חיוני לבנות תמחור נכון ומקצועי המכסה את העלויות הצפויות בתקופת ההקמה וההרצה, ומצליח לשמר את האיזון שבין שמירת רווחיות ובין הנחות נדרשות למשיכת לקוחות בתחילת הדרך. מדובר במנגנון המרכזי שדרכו אתם עתידים להרוויח ויש לבנות את התמחור על פי הגישה המתאימה לשוק בו אתם עומדים לפעול ולאופיו של העסק. בתוך כך, יש להתייחס אל עלויות ייצור/אספקה ותקורות, התמחור של המתחרים שלכם ושולי הרווח המקובלים בענף, כמה אתם רוצים להרוויח, מאפיינים מיוחדים של השירות והמוצרים שלכם, מיתוג העסק וכדומה. שימו לב שמדובר בנושא קריטי אשר בו מבוצעות לא פעם טעויות, המובילות את עסקים חדשים לרווחיות נמוכה ואפילו להפסדים, לכן חיוני שאת בניית התמחור יבצע עבורכם בעל מקצוע.

עוד היבט משמעותי הוא כמובן תחום השיווק והמכירות, אשר ישפיע רבות על הצלחת העסק לכל אורך חייו ובפרט בתקופה הראשונית לפעילותו. לכן, יש לחשוב ולהגדיר היטב את אסטרטגיית השיווק והמכירות, מתי מתחילים להניע את המהלכים, היכן תפרסמו, כמה כסף תקדישו לתחום הזה, עם אילו אנשים מקצוע אתם צריכים לעבוד, וכן הלאה. בתוך כך, יש להתחשב בהיבטים שמייחדים ומבדלים את העסק, מה שעושים המתחרים, וערוצי המיתוג והשיווק הפתוחים בפניכם, כגון בניית אתר אינטרנט ושימוש בכלים השונים של המדיה הדיגיטלית, שיתופי פעולה עסקיים וכדומה.

להמשיך עם הבקרה הפיננסית והעסקית

לבסוף, גם אחרי שהעסק עובד, ישנה חשיבות גדולה לביצוע בקרה פיננסית ועסקית שוטפת, על מנת להיות בטוחים שהפעילות אכן רווחית. יועץ עסקי מעמיד לרשותכם מגוון דוחות המאפשרים לבצע את הבקרה באופן נכון, ברור ומובן ובזמן אמת, כגון דו"ח תכנון מול ביצוע, דו"ח תזרים מזומנים ודו"ח רווח והפסד. כמו כן, הוא מלמד אתכם לנתח את המצב הכלכלי של העסק ולהסיק מסקנות מתוך הדוחות, לבנות ולשמור על תזרים המזומנים, ולהיות עם היד על הדופק באופן שיבטיח המשך צעידה בדרך של יציבות וצמיחה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם