בעיה בגבייה – איך לייעל גבייה בעסק

על מוסר התשלומים במשק המקומי אין צורך להכביר מילים. מדובר בהתנהלות נגררת שבה עסקים נאלצים לעבוד באשראי של שוטף מול הלקוחות. לעיתים קרובות גם נוצרים עיכובים מרגיזים ובעייתיים עם התשלום, דבר היוצר שורה ארוכה של בעיות לעסק. במידה שהמצב מוכר לכם כדאי שתפנו לקבלת ייעוץ עסקי אשר יסייע בשיפור וחיזוק מערך הגבייה בעסק והתזרים ובשיפור היבטים נוספים.

מה קורה כשהגביה לא טובה

כאשר תשלומים של לקוחות מעוכבים נוצרות לא מעט בעיות. לדוגמא, העיכוב יוצר למעשה חובות לעסק שנאלץ כעת לקחת הלוואה או להגדיל את מסגרת האשראי בבנק, מה שכרוך לרוב בריביות גבוהות ובעצם בהפסדים, וכמובן בעיה בתזרים המזומנים והעמסה של עלויות מימון. מדובר בהשלכות משמעותיות ביותר על ההתנהלות השוטפת והלחצים שעימם צריך להתמודד בעל העסק, בין אם מדובר בבעיות מול הבנק, קשיים במציאות מימון להשקעות, משכורות, רכש וכיוצא בזאת.

ברמה האישית בעיות בגבייה בהחלט מוסיפות ללחץ ולדאגות של בעל העסק. לא רק שצריך להתמודד עם הקשיים הפיננסיים הנובעים ממוסר תשלומים ירוד אלא שהדבר הופך למטלה מעיקה. אם לא מספיק שעל בעל העסק לבצע אינספור מטלות בתחומי התפעול, השיווק, המכירות והניהול, עכשיו הוא גם צריך לשמש כשוטר שרודף אחר לקוחות שמסיבה זו או אחרת אינם משלמים על שירותים ומוצרים שהתקבלו. הדבר גוזל לא מעט משאבים מבחינת הזמן שיש להשקיע במיילים, בטלפונים, בהודעות וכן הלאה.

גם מבחינת תעצומות הנפש הסיטואציה איננה פשוטה: מצד אחד מדובר בלקוחות חיוניים לעסק ומצד שני הם לא משלמים וצריך לנקוט מולם גישה יותר תקיפה, ולמצוא את דרך הזהב תביא לתשלום מבלי לאבד את הלקוח. אין פלא שבעסקים רבים אנו רואים שהבעלים נוקטים בגישה דחיינית ומקווים שההגינות והיושרה הבסיסיות של הלקוח יכריעו, מה שלרוב לא עובד וכך עוד ועוד תשלומים אינם מגיעים בזמן או אינם מגיעים בכלל.

עוד בעיה לא פשוטה היא שגבייה לא מסודרת ולא יעילה מביא בסופו של דבר להפסדים מתוך פשרה. כלומר, הסיטואציה נעשית יותר מורכבת ככל שהזמן חולף והלקוח מתחיל לחשוב שאולי אפשר לקבל איזו הנחה, או לפחות פריסה נוחה יותר של התשלומים. בעל העסק מבין את הטענה מפני שלאורך התקופה בה הלקוח לא שילם על אותה ההזמנה כבר בוצעו על ידיו עוד כמה הזמנות, וכעת הצטבר סכום די רציני שנראה הגיוני לכאורה לפרוס אותו או לתת הנחה. לכן, כדי לקבל את הכסף מסכים בעל העסק לוותר על חלק מהסכום ובשורה התחתונה יוצא בהפסד.

מעבר לכך, כפי שאמרנו בעיות בגביה יוצרות בלגן פיננסי בעסק. לדוגמא, ייתכן מצב שבו דוחות רווח והפסד של רואה החשבון מתייחסים ל-"הכנסות" על הנייר עקב מכירות שבוצעו אך למעשה התשלום עליהן לא הגיע בחלקו או במלואו. בעל העסק שמסתמך אך ורק על הדוחות של רואה החשבון ואינו שומר יד על הדופק בניהול הפיננסי, מופתע לגלות שבעוד הוא לכאורה פועל ברווח הדבר אינו ניכר בחשבון הבנק. מדובר בטעות נגררת שיכולה להביא להחלטות שגויות והתנהלות לא נכונה עם השלכות מרחיקות לכת. יתר על כן, אם בעל העסק הוציא חשבונית כדי לקצר הליכים עוד לפני קבלת התשלום, אך בסופו של דבר התשלום לא התקבל במלואו או בכלל, ובעל העסק שכח להודיע על כך לרואה החשבון שלו – נוצר מצב בו משלמים מס על סכומים שלא נכנסו.

ייעוץ עסקי לייעול הגבייה בעסק

אין ספק שנושא הגבייה הוא רגיש ויש לטפל בו בזהירות ובחוכמה, עם הפגנת תקיפות ונחישות במידה הראויה, כמו גם הבנה ושיתוף פעולה במידת הצורך. עקב מורכבות הנושא אנו ממליצים לפנות לקבלת ייעוץ עסקי על ידי יועצים בעלי ניסיון רב כמנהלים בשטח שכבר התמודדו לא פעם ולא פעמיים עם מגוון מצבי ואתגרי גבייה. פגישה עם יועץ עסקי בנושא הגבייה יכולה גם לפתוח דלת חשובה לשיפור היבטים נוספים, לאור הניסיון של בעל מקצוע שכבר ייעץ להרבה עסקים מתחום הפעילות של העסק. כך לדוגמא, ייעוץ עסקי עשוי להרים תרומה משמעותית להגדלת הרווחיות והגדלת המחזור, להתנהלות פיננסית תקינה, לשיפור השיווק והמכירות, לקבלת כלי ניהול אפקטיביים, ועוד.

צעדים לשיפור הגבייה

כאמור, בתהליך ייעוץ עסקי ניתן לעבור על ההיבטים השונים של מערך הגבייה בעסק, ולפעול לשיפורם הן ברמה הכללית והן ברמת הייעוץ לגבי מצבים ספציפיים שהתעוררו. יחד עם זאת, על מנת לסייע לכם כבר עכשיו ועוד לפני פגישת הייעוץ, אנו מביאים מספר המלצות בסיסיות:

ראשית, חשוב לזכור שבסופו יום איננו רוצים לפגוע במכירות העסק גם אם רוצים מאוד לייעל את הגבייה ולקבל את מלוא הכסף ומהר. לכן, אם מדובר בלקוח בעל פוטנציאל רכישה טוב ולתקופה ארוכה, כדאי לשקול התנהלות נדיבה מבחינת תנאי התשלום. יחד עם זאת, אתם רוצים כמובן להבטיח עצמכם ולקבל שליטה טובה ככל האפשר על נושא הגבייה. לכן אחת האפשרויות היא לסכם שהלקוח משאיר לכם את פרטי כרטיס האשראי שלו ואתם מחייבים את הכרטיס מול כל עסקה בהתאם למועד ולתנאי התשלום שסוכמו. נכון, ישנן עוד שיטות תשלומים החל בהעברה בנקאית ועד לצ'קים, אך עימן השליטה שלכם נמוכה יותר.

יש לציין כי אם מדובר בלקוח קבוע המבצע הזמנה חודשית/דו חודשית קבועה, ניתן לסגור איתו על העברת קבע. אם יש לכם תוכנת ניהול חשבונות מתקדמת תוכלו לטפל בנושא גם באמצעותה. אמנם גם העברות קבע יכולים לקוחות לבטל מחוץ לשליטה שלכם, אבל הדבר נכון גם לגבי כרטיס האשראי. היתרון של הוראת קבע במקרה זה היא שאינכם צריכים לזכור או לדאוג לנושא הכספי, שכן הכספים עוברים באופן קבוע ואוטומטי בכל מועד שסוכם מול הלקוח.

יחד עם זאת, כפי שכולנו יודעים יש לקוחות שמשלמים רק בצ'קים ולא מוכנים לשנות את הנוחות וההרגלים. במקרה זה, אחת הבעיות שנוצרות היא שמרגע שהצ'ק נשלח בדואר ועד שהוא מגיע אליכם בחסות דואר ישראל, עלול לעבור זמן רב. זאת עוד לפני שדיברנו על בעיות, תקלות וטעויות במשלוח הדואר, מה שלא מוסיף לבריאות שלכם, לחשבון הבנק או ליחסים עם הלקוח. לכן, עדיף להיעזר בשירותי שליחים שאוספים בשבילכם את הצ'ק ומביאים ישר אל העסק. אמנם הדבר כרוך בעלויות מסוימות אך הן משתלמות יותר מכיסוי של מינוס בבנק לתקופה שבה אתם כוססים ציפורניים עד שהצ'ק מגיע בדואר.

שם המשחק: לעבוד מסודר

כמו בכל תחום הקשור לניהול העסק, ובוודאי בכל הקשור לפן הפיננסי, שם המשחק בגבייה הוא לעבוד בצורה מסודרת ומאורגנת ולהקצות את המשאבים הנכונים. קודם כל, אם יש אפשרות כדאי מאוד למנות אדם בעסק שיהיה אמון על תחום הגבייה ויוריד את הנטל מהכתפיים שלכם. את התפקיד ניתן להטיל על אחד העובדים הקבועים, עובד חדש שתיקחו במשרה מלאה או חלקית, או לפנות לשירותי מיקור חוץ המספקים מענה טוב בתחום הזה. בכל מקרה מדובר באדם שמוגדר לו שתפקידו הוא לדאוג לגבייה, ולא לזרוק את זה כמטלה נוספת המצטרפת לאחרות ושהוא בקושי מגיע אליה. אם מדובר בעובד של העסק, שימו לב לבחירה באדם שיודע להיות נעים ואדיב מצד אחד, אבל אסרטיבי ותקיף מצד שני. כמו כן הוא צריך להיות אחראי ומסודר על מנת שיזכור לחזור אל הלקוחות ולוודא שהתשלומים נכנסים במועד. יש להדגיש כי בכל הקשור לגבייה, לא צריך להתקפל כל הזמן ולא צריך להיכנס למלחמות. מה שצריך הוא להיות עקביים ומסודרים, לשלוח מייל או להרים את הטלפון בלי להתבייש, גם אם זה אומר לפנות שוב ושוב ולהזכיר.

שנית, חשוב לעבוד עם מערכת גבייה ממוחשבת, המהווה לרוב חלק ממערכת/תוכנת ניהול עסקים והנהלת חשבונות. באמצעות המערכת יכולים בעלי העסק לעקוב אחר פעילות העובד האחראי על הגבייה. רצוי מאוד שיהיה תהליך מוגדר ומסודר של הגביה שבו ברורים מרווחי הזמנים שבהם מוציאים תזכורות למי שמאחרים לשלם, כיצד מבצעים את הפנייה, השלב שבו עוברים מפניות במייל לטלפון, וכדומה. מבחינת בעלי העסק, כדאי שלפחות פעמיים בחודש תסתכלו על דוחות הגבייה שמוציא העובד האחראי במערכת הממוחשבת. הסתכלו על תנאי התשלום ועל היקף החובות של כל לקוח, בחנו כמה זמן עבר מאז שהוא אמור היה לשלם, ובמידת הצורך התערבו.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם