האם להכניס משקיע לעסק?

הכנסת משקיע לעסק היא צעד משמעותי שיש לבצעו לאור בדיקה רצינית, מחשבה מעמיקה ועם התנהלות נכונה. במקרים רבים יכול המשקיע להביא תרומה משמעותית ואף חיונית מבחינה כלכלית, עם משאבים המשמשים לפתרון בעיות פיננסיות של העסק, לצרכי התרחבות, ולעיתים גם לצורך הקמה של עסק חדש. יחד עם זאת, על השאלה האם להכניס משקיע לעסק אין תשובה אחת ברורה, מפני שקיימים גם חסרונות שחשוב להכיר ובכל מקרה יש לבחון כל עסק ומשקיע לגופו. באמצעות ייעוץ עסקי תוכלו להגיע להכרעה מושכלת וייתכן מאוד אף שתגלו כי קיימים פתרונות עדיפים שניתן לבצע באופן עצמאי.

בשורות הבאות נדון באופן כללי בשאלה של הכנסת משקיע, אך לפני כן נציין כי קיימים משקיעים שונים בהתאם לסוג ההתקשרות, כגון משקיע שמהווה בעצם שותף מלא, או משקיע שכמעט ולא מעורב בהתנהלות השוטפת. ולגבי שאלת הכדאיות, אפשר לבחון אותה על ידי הצבת הפלוסים מול המינוסים, כפי שנעשה להלן.

אתגרים בהכנסת משקיע לעסק

האתגר הראשון בהכנסת משקיע לעסק הוא הצורך להרוויח יותר. נכון שהמשקיע מביא עימו הון חיוני שיכול לעזור להתגבר על בעיה כלכלית ואפילו על משבר, או להביא לצמיחה והתרחבות העסק עם הגדלת הכנסותיו. יחד עם זאת, המשקיע אינו מחלק מתנות ויקבל נתח כזה או אחר של הרווחים. השאלה היא איזה חלק מהרווח ייקח המשקיע, בכמה אתם מתמחרים את העסק, והאם תוכלו להגיע בטווח הנראה לעין למצב שבו הכנסתו היא באמת משתלמת.

אתגר נוסף בהכנסה של משקיע הוא ירידה ברמת העצמאות שלכם. כאמור, ישנן דרגות שונות של מעורבות של משקיעים, וכמו הסוגיה הכלכלית גם נושא זה צריך להיסגר בחוזה. ואולם, אפילו משקיע בעל מעורבות נמוכה יחסית ירצה לומר את דברו, לפחות לגבי ההחלטות המשמעותיות והאסטרטגיות של העסק. דברים אלו בוודאי נכונים לגבי משקיעים שירצו להיות יותר מעורבים, ואם אתם אוהבים את העצמאות שלכם ולקבל החלטות בשוטף לבד, יהיה קשה להסתגל. מעבר לכך מדובר במקור לחיכוכים, אפילו אם אופן קבלת ההחלטות הוגדר היטב בחוזה, בין אם מדובר בחיכוכים על השקעה בציוד, המשכורות, הכנסת עובדים חדשים וכן הלאה. אכן, הכנסה של משקיע יכולה להיות מורכבת גם ברמה האישית, שלא לדבר על מצבים יותר מורכבים של תקופת דשדוש ומשבר בעסק, ובעיות משפטיות שאיש לא רוצה להגיע אליהן.

יתרונות בהכנסת משקיע לעסק

אחרי שסקרנו את האתגרים המרכזיים נדבר על היתרונות העיקריים, המשתנים בהתאם למצב בו נמצא העסק ומטרותיו. כך לדוגמא, לעיתים קרובות שוקלים להכניס משקיע כאשר העסק נמצא בבעיה כלכלית המשתפת בין היתר בתזרים המזומנים ובקושי לממן את הפעילות השוטפת. כאן הכנסה של משקיע עשויה להיות צעד נכון ומתבקש, עם ההון שיחלץ אתכם מהצרה, אולם יש לעשות זאת עם היד על הדופק מכל בחינה – וכאמור גם מהבחינה הפיננסית. 

למעשה, אם תפנו אל ייעוץ עסקי בשלב זה ועוד לפני הכנסת המשקיע, ייתכן מאוד שהבדיקה שלו תראה על אפשרויות עדיפות. כך למשל, הכנסה של משקיע אמנם מביא את הכסף אבל אינה פותרת את הבעיה המהותית שבגללה בכלל נכנס למצב הבעייתי, ובדיקת העסק על ידי יועץ עסקי יכול לעלות על הכשלים ועל הטעון תיקון. בנוסף, ייתכן שהיועץ העסקי יוכל להציע תובנות ופתרונות ישימים, כגון שינוי בהלוואות, הקטנת הוצאות מיותרות וכדומה – שיביאו את העסק לרווחיות טובה יותר ולשיפור בתזרים – בלי להכניס משקיע על כל המשתמע מכך. בכל מקרה, זכרו שהכנסת משקיע מהווה הזדמנות אולם היא אינה פותרת בעיות בהתנהלות העסק לטווח הארוך, כך שכדאי מאוד להתחיל עם תהליך ייעוץ עסקי ויפה שעה אחת קודם.

מצב נוסף שבו הכנסת משקיע יכול להביא יתרון משמעותי הוא כשרוצים להגדיל את המחזור ואת היקף הפעילות. במצב זה יביא המשקיע את ההון הדרוש להשקעה באפיקי הפרסום, בייצור מוצרים חדשים, בפתיחת סניף חדש וכן הלאה. כמו כן הוא יכול במקרים מסוימים להביא ידע וקשרים רלוונטיים ועל כך נדבר בהמשך. ואולם, יש לזכור את המחירים של הבאת משקיע ולבחון היטב האם מדובר בצעד משתלם, למשל בהשוואה לנטילת הלוואה מהבנק או מהקרן להלוואות בערבות מדינה. יש לציין כי ייעוץ עסקי איכותי יכול לעזור בהשגת הלוואות אלו בתנאים טובים.

עוד יתרון של משקיע במצבים מסוימים הוא קשרים עסקיים עם גורמים בענף בו פועל העסק כיום, או הענף שאליו הוא רוצה להתפתח. לעיתים מדובר בקשרים יכולים לפתוח דלתות חשובות מבחינת עבודה עם ספקים, שיתופי פעולה עם עסקים אחרים, הכנסה של מוצרים חדשים לארץ וכדומה. כמו כן, המשקיע יכול להביא ידע שנצבר לאורך שנים בפעילות בענף ובכך לשפר את התנהלות העסק בתחומים שונים. אין ספק שמדובר בתרומות חשובות, אולם יש לבדוק שהמשקיע באמת יכול לספק אותן. מסיבה זו ומסיבות רבות נוספות יש לבצע בדיקה מעמיקה של המשקיע, החל ברמת היכולות הפיננסיות ועד לכימיה הבינאישית. מעבר לכך, יש לזכור כי יועץ עסקי מיומן יכול לפתוח בפני בעל העסק מקורות ידע, כישורים וקשרים, מבלי שיהיה צורך לשלם את המחירים של הכנסת משקיע.

בכל מקרה, גם אם מחליטים ללכת על משקיע, חשוב לעשות זאת באופן מושכל והדרגתי הלוקח בחשבון את מכלול ההיבטים: ההון הדרוש, מידת המעורבות בעסק, בכמה מתמחרים את העסק וכיצד, ניסיון קודם והשקעות קודמות של המשקיע, מוניטין בתחום, הצלחות וכישלונות, ידע מהותי בתחומים הרלוונטיים, ועד לבניית תוכנית עסקית ייעודית למשקיעים פוטנציאליים, משא ומתן על פרטים שונים בהתקשרות, עריכת הסכם משפטי, ועוד.

 לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם