הבראת חברות – כללי בסיס להבראת חברות

במציאות הנוכחית במשק הישראלי אנו רואים לא מעט עסקים וחברות המצויים בקשיים כלכליים, ולעיתים מגיעים עד משבר. במקרים אלו קיימות מספר אפשרויות כמו ניסיון למכור את החברה, כניסה להליך של פשיטת רגל וכדומה. אולם הניסיון מראה כי ישנה אפשרות בעלת סיכויי הצלחה טובים להבראת החברה, וזאת באמצעות ייעוץ עסקי הניתן על ידי בעלי מקצוע מיומנים.

ראשית, חשוב להבין שתהליך הבראת החברה משתנה לפי המאפיינים והפרמטרים הספציפיים. לדוגמא, יש חברות שבהן נדרשת התערבות של יועץ עסקי המבצע דיאגנוזה מעמיקה, בונה תוכנית עסקית ומלווה את יישומה. לעומת זאת, אם מדובר בחברה המצויה בקשיים ניכרים מזה תקופה, אינה מצליחה להחזיר חובות כנדרש, וכבר נפתחו כנגדה הליכים משפטיים – ישנה חשיבות להקפאתם בסיוע עורך דין. מדובר בחלק אינטגראלי מתהליך השיקום של החברה אשר בית המשפט עשוי לאשר לטובת בעלי החברה, העובדים, ולא פחות חשוב – הנושים. אל הצעד המשפטי הזה שנעשה על ידי עורכי הדין מצטרפים צעדים במישור העסקי-כלכלי שהינם חיוניים להבראה. בתור יועצים עסקיים אנו משתפים פעולה במידת הצורך עם עורכי הדין. ואולם, במאמר זה נתמקד מטבע הדברים בהיבט העסקי-כלכלי של ההבראה.

כללי היסוד להבראת חברות

להלן מספר כללים בסיסיים בתהליך הבראת חברות:

  1. אבחון הבעיות – על מנת לטפל בבעיות הניצבות מאחורי הקשיים יש להבין את מקורן. לשם כך אנו מבצעים בתחילה תחקיר מעמיק אודות פעילות החברה על היבטיה השונים. בין היתר אנו בוחנים לעומק את ההיבטים הפיננסיים בעזרת דוחות של רואי החשבון ובשיתוף עם אנשי הכספים, אם קיימים. אנו בוחנים למשל מהם המקורות להפסדים, כיצד בנוי תמחור המוצרים, מהו מבנה ההכנסות, אילו נכסים עומדים לרשות החברה, מנועי צמיחה פוטנציאליים, הוצאות תפעול, תקורות, מצב ההתחייבויות, תזרים המזומנים וכיוצא בזאת. במידת הצורך גם נוציא תחת ידינו דוחות כלכליים שיסייעו להבהיר את התמונה בזמן אמת. בנוסף אנו בוחנים את המבנה הארגוני של החברה, מה קורה בשוק, פעילות של מתחרים, את יעילות ההתנהלות השוטפת, היבטים של שיווק ומכירות, ועוד.
  2. פתרונות אפשריים – לאחר שזיהינו את הבעיות אנו מתחילים להצביע על פתרונות אפשריים, בין אם מדובר בפעולה עיקרית אחת או (בדרך כלל) שילוב של כמה צעדים מרכזיים. לדוגמא:
  • הזרמת הון – האם יש צורך, האם יש אפשרות והאם כדאי להזרים הון לחברה, למשל באמצעות הכנסת שותף, הכנסת משקיע, מיזוג, חבירה למתחרים וכדומה. אמנם במצבים מעין אלו לא פשוט לאתר משקיעים או שותפים פוטנציאליים, ובוודאי לא פשוט להשיג הלוואות, אולם הדבר בהחלט אפשרי עם יועצים עסקיים שיודעים ומבינים מה הם עושים.
  • דגש על מנועי הצמיחה – לאור הסקירה שביצענו נשים את הדגש על חיזוק מנועי הצמיחה הפוטנציאליים, בין אם מדובר במוצר רווחי יותר מאחרים, כניסה לשוק שיש בו יתרון יחסי, וכדומה. המשאבים הדרושים לצורך פעילות זו יגיעו מפעולות של התייעלות ו/או הכנסת הון בדרכים שונות.
  • שינוי תמחור מוצרים – ייתכן שבבדיקה נגלה שישנם מוצרים שהתמחור שלהם לא נכון ולא משקף נאמנה את סך הוצאות הייצור והתקורות, מה שמוביל בסופו של דבר לרווחיות נמוכה ואף להפסדים. על כן, במידת הצורך נבצע תמחור מחודש, מקצועי ונכון של מוצרי ושירותי החברה.
  • שיפור מערך שיווק ומכירות – ייתכן שנגלה ניצול לא מיטבי של אפשרויות השיווק והפרסום של החברה, ושניתן להשיג אפקט טוב בהרבה על ידי שימוש באפיקים המשתייכים למשל למדיה הדיגיטלית.
  • הקטנת הוצאות – הקטנת ההוצאות עשויה לערב היבטים רבים של פעילות החברה. כך לדוגמא, ייתכן שיהיה צורך בהקטנת מצבת כוח האדם ו/או בצמצום היקפי משרות לפי תחשיבי עלות – תועלת. ייתכן שיהיה עדיף להעביר חלק מההתנהלות לשירותי מיקור חוץ, וייתכן שעדיף יהיה לבצע משא ומתן מחודש מול ספקים קיימים או לפנות לספקים חדשים. עוד אפשרויות להקטנת ההוצאות הן מעבר לייבוא עצמי של רכיבי מוצרים או של מוצרים שלמים כדי לחסוך בפערי תיווך, מעבר למבני משרדים או אולמות ייצור בשכירות נמוכה יותר, וכמובן שינוי/סגירת הלוואות שאינן טובות.
  • שינויים בגישה הניהולית – בעודנו מלווים את תהליך ההבראה ייתכן ונשים את הדגש גם על מתן כלים ניהוליים אפקטיביים. לדוגמא, נבצע אימון למנהלים בנושאי ניהול זמן, מתן תמריצים לעובדים, האצלת סמכויות, חלוקת תפקידים יעילה, פיקוח וניטור אחר העבודה וכן הלאה.

תוכנית עסקית ויישומה

כל הפתרונות האלו ונוספים נכנסים בסופו של דבר אל תוכנית עסקית. מדובר בתוכנית שלוקחת את החברה צעד אחר צעד, באופן בטוח והדרגתי, לעבר היעדים המבוקשים והאפשריים. את יישום התוכנית העסקית אנו ממשיכים לוות לאורך התקופה, עוקבים אחר התוצאות מול הצפי, מבצעים שינויים במידת הצורך, ונמצאים כאן בשביל לסייע בהתלבטויות, שאלות וקבלת החלטות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם