הלוואה לפתיחת עסק

פתיחה של עסק חדש כרוכה בהוצאות בלתי מבוטלות אשר במרבית המקרים ההון העצמי אינו יכול לכסותן, וגם עדיף שלא לגמור את מאגרי ההון העצמי אלא להותירם ליום סגריר. לכן, אפשרות המימון המרכזי של ההקמה עצמה ושל תקופת ההרצה שלאחריה היא נטילת הלוואה לפתיחת עסק. בשורות הבאות נבחן כמה סוגיות הקשורות לעניין, את המקורות העיקרים לנטילת הלוואות, וכיצד יועץ עסקי יכול לסייע בכך.

כמה מילים על האתגרים של פתיחת עסק

פתיחת עסק בישראל אינה עניין של מה בכך מבחינה כלכלית, בירוקרטית ועסקית, שכן ישנה קשת רחבה של היבטים אותם צריך לחשב ולתכנן היטב. לא תמיד יזמים מכירים את מכלול ההיבטים וההשלכות, אינם מבינים את הצפוי להם בתקופת ההקמה וההרצה, אינם משתמשים בצורה נכונה במקורות המימון, ואינם מתכננים היטב את צעדיהם. כפועל יוצא מכך, אנו רואים שכ- 50% מעסקים בישראל נסגרים במשך 5 השנים הראשונות. אחת הבעיות המרכזיות היא שהיזם לא מבצע בדיקת כדאיות כלכלית למיזם עם בעל מקצוע, כלומר עם יועץ עסקי מיומן שיכול היה לחסוך לו את מפח הנפש ואת הברוך הכלכלי מראש, ויכול היה לכוונו אל התנהלות המביאה ליציבות והצלחה.

אם כן, עוד לפני שפונים אל מקורות המימון השונים יש לבצע בדיקה מעמיקה של הכדאיות הכלכלית, ועם הנתונים והמסקנות לבנות תוכנית כלכלית ותוכנית עסקית המתייחסות להקמה עצמה וכן לחצי שנה בערך של תקופת ההרצה. זאת, תוך לקיחה בחשבון שבתקופה הראשונה לחיי העסק ההכנסות אינן גדולות או קבועות, ולמעשה יעברו כ- 3 שנים עד שיגיע למלוא הפוטנציאל העסקי שלו. התוכנית העסקית גם תשמש לפנייה אל מקורות המימון הרלוונטיים לצורך קבלת הלוואה לפתיחת העסק החדש, וזאת כאשר נלקחות בחשבון לא רק עלויות ההקמה אלא גם ההוצאות הגבוהות יחסית מול ההכנסות הנמוכות יחסית בתקופת ההרצה. כך ניתן לבקש הלוואה המאפשרת לצלוח את תקופת ההרצה בשקט יחסי, במקום להיות במלחמת קיום מתמדת.

פנייה אל הקרן להלוואות בערבות מדינה

הקרן להלוואות בערבות מדינה היא כמעט תמיד האופציה העדיפה לקבלת הלוואה עבור עסק חדש. למעשה, הקרן הוקמה לאור הסוגיה המורכבת של קבלת הלוואות עסקיות מהבנקים, אשר נוטים להחמיר באישור הלוואות לעסקים חדשים, ולבסוף גם נותנים אותן בתנאים שאינם אידיאלים. גישה זהירה ומחמירה זו של הבנקים נובעת מכך שהם מכירים את הסיכונים הבלתי מבוטלים של עסקים חדשים בישראל, מה שמעמיד את החזר ההלוואה בסיכון, ומצריך לכן ערבויות גבוהות מצד היזם וכאמור תנאים לא טובים במיוחד של ההלוואה עצמה על מנת להבטיח את ההשקעה.

בקרן להלוואות בערבות מדינה מי שנותן את ההלוואות הוא גם כן מספר בנקים, אך את הערבות מעמידים המדינה והבנק בשיעור של 90% בעוד היזם מעמיד עוד 10% ערבות. המשמעות מבחינת הבנק היא שההשקעה שלו הרבה יותר בטוחה ולכן ביכולתו להעניק תנאים טובים ונוחים יותר לעומת הלוואות עסקיות רגילות. מסלול עסקים בהקמה בקרן זו מאפשר לקבל עד חצי מיליון שקלים עם פריסת החזרים על פני 5 שנים, וזאת בריביות נוחות שעומדות בממוצע על פריים+2.5% – 3.5% ומשתנות מעת לעת. כמו כן, במסלול זה ניתן לקבל גרייס של חצי שנה, מה שמקנה הרבה אוויר לנשימה בתקופה לחוצה.

אם כך, ישנו יתרון ברור של הלוואה בתנאים נוחים, ולכך מצטרפת העובדה שהלוואה זו אינה נכללת באובליגו של העסק ולכן לא תפריע למסגרת האשראי שיקבל מהבנק. יתר על כן, מאחר שיש להעמיד רק 10% ביטחונות נשארים בידי היזם נכסים משמעותיים שייתנו לו ביטחון ויוכלו לשמש אותו בעת הצורך.

הבעיה שרק כ- 50% מהבקשות המוגשות להלוואה בערבות מדינה מקבלות אישור. הסיבה לכך היא שבקשות אלו נבחנות היטב על ידי גורמים ובעלי מקצוע המשתייכים לבנק המלווה ולקרן עצמה, הבוחנים שורה ארוכה של נתונים כלכליים ועסקיים שמופיעים בתוכנית העסקית. אכן, תוכנית עסקית היא תנאי בל יעבור לבקשת ואישור ההלוואה וישנה חשיבות עצומה להיותה מקצועית, מדויקת, רהוטה, ברורה, וכתובה באופן המשכנע בדבר ההיתכנות והפוטנציאל הכלכלי של העסק. למרבה הצער, לא מעט יזמים ניגשים אל הקרן עם תוכנית עסקית שאינה מספיק מקצועית, דבר המוביל לדחייה, וזאת לעומת מי שמסתייע ביועץ עסקי בעל ניסיון רב בתחום. הנתונים מראים שמי שמסתייע ביועץ עסקי מומחה בתחום בתהליך זה נהנה מיותר מ- 90% סיכוי לאישור ההלוואה. יתר על כן, הניסיון של היועץ חוסך בדאגות, התרוצצויות, התעסקויות בירוקרטיות וטרחה, ומפנה ליזם זמן חשוב להקדיש לעיסוקיו הבוערים.

הלוואה לפתיחת עסק מהבנק

כאמור, הלוואות בערבות מדינה הן האופציה הטובה ביותר לרוב לעסקים בהקמה. ואולם, אין בכך לומר שלא קיימות אפשרויות אחרות והמרכזית שבהן היא כמובן לפנות אל הבנקים שיש להן מחלקות עסקיות. על מנת לסבר את האוזן, הלוואה שייתן הבנק לעסק חדש תעמוד בממוצע על ריביות גבוהות יותר ובסכום נמוך יותר, עם תקופת החזרים משתנה. כמו כן, הבנק יבקש לראות ביטחונות כמו הון עצמי, לקבל שעבוד על נכסים מסוימים, פיקדונות נזילים וכדומה, וכמובן לראות תוכנית עסקית רצינית ומקצועית.

בניגוד לקרן להלוואות בערבות מדינה, אשר בה התנאים די ברורים וקשוחים, עבודה נכונה מול המחלקות העסקיות של הבנקים יכולות להניב הלוואות בתנאים טובים יותר מהממוצע. לשם כך, הדבר החשוב ביותר הוא לבנות תוכנית עסקית ש- "משכנעת" את הבנק בדבר הפוטנציאל הכלכלי החיובי של העסק, תוך שהיא מתארת את מכלול ההיבטים, הפעילות, ההוצאות וההכנסות הצפויות. כמובן שעל התוכנית להתבסס על נתונים מדויקים והערכות ריאליות, אך עליה גם להציג את העסק באור חיובי ככל האפשר. יועץ עסקי מיומן שיודע לעבוד מול הבנקים ואף לייצג אתכם מול מנהל הסניף במידת הצורך, יכול בהחלט להגדיל את סיכויי אישור ההלוואה ובתנאים נוחים המתאימים לעסק.  

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם