המדריך להכנסת משקיע לעסק

הכנסת משקיע לעסק היא מהלך משמעותי המצריך בדיקה מעמיקה, מחשבה מרובה והתנהלות נכונה. לעיתים קרובות מביא המשקיע תרומה נחוצה מהפן הפיננסי כאשר ההון שלו משמש לצרכי התרחבות, לפתרון בעיה כלכלית שעימה העסק מתמודד, או במקרה של עסק חדש – את ההון הדרוש להקמה, תקופת ההרצה וכיוצא בזאת.

בנוסף, ישנם סוגים שונים של התקשרויות עם משקיעים, החל במשקיע שכמעט אינו מעורב בהתנהלות השוטפת של העסק, ועד למשקיע המהווה למעשה שותף מלא בעסק על כל המשתמע מכך מבחינה קבלת ההחלטות והניהול ביום יום. במקרה זה, המשקיע יכול להביא עימו ידע נחוץ בתחום הטכני, הניהולי, השיווקי וכדומה – ובכך לשפר, לייעל ולקדם היבטים חשובים של העסק. כמו כן, הוא עשוי להביא עימו קשרים עסקיים שיעזרו להגדיל את כמות הלקוחות והפרויקטים, ולהרחיב את הפעילות ואת המחזור.

יחד עם זאת, התקשרות והתנהלות עם משקיעים אינה חפה מחסרונות ובעיות, למשל התקשרות שבסופו של יום מסתברת כבלתי כדאית מבחינה כלכלית, חילוקי דעת ברמה האסטרטגית או השוטפת, עצירת רעיונות, סכסוכים ועוד. על כן, אל הכנסת משקיע לעסק יש להתייחס במלוא הרצינות ובהחלט רצוי לבצע את המהלך ביחד עם יועץ עסקי מיומן שמלווה אותו.

חושבים להכניס משקיע

מישהי מראיינת אנשים כדי לבחור משקיע לעסקהכנסת משקיע פיננסי לעסק קיים מתבקשת לרוב כשרוצים לבצע מהלכי התרחבות המצריכים מקור מימון, או כשישנן בעיות כלכליות מסוימות. יחד עם זאת, עוד לפני שמכניסים משקיע חשוב לפנות אל יועץ עסקי שיבצע בדיקה מעמיקה בעסק, העשויה לגלות כי הכנסת משקיע איננה הצעד הנכון ביותר בעת הנוכחית. לדוגמא, ייתכן שיימצא כי מעבר להתנהלות פיננסית נכונה ומקצועית בעסק יביא למימוש מלא יותר של הפוטנציאל, מה שייתר את הצורך בהכנסת משקיע על כך המורכבויות המשתמעות מכך. בנוסף, היועץ העסקי יצביע על נקודות חלשות או בעיות אחרות בעסק ועל דרכי פתרון נכונות וישימות, כאשר התוכנית העסקית מביא למצב טוב בהרבה – למשל שיפור במצב הכלכלי המאפשר לבצע התרחבות מבלי להכניס משקיע או לפנות לבנק לקבלת הלוואה.

בהנחה שהולכים על משקיע

אם כבר מחליטים להכניס משקיע יש לתת את הדעת על מספר היבטים וצעדים מתבקשים, וכאמור חשוב לבצע את המהלך בליווי של יועץ עסקי. ראשית, יש להבין מהי הסיבה בגינה מחפשים משקיע ומכאן מה אנחנו בעצם מחפשים – הן ברמת ההון שאנו מעוניינים לגייס, והן מבחינת סוג המשקיע ומידת המעורבות שלו בעסק. בנוסף, עלינו להחליט מה מציעים למשקיע – האם את השליטה בעסק? כמות מסוימת של אחוזי בעלות? בכמה אנו מתמחרים את העסק ומכאן את האחוזים המוצעים? האם מדובר ברווחים שיופקו מהפעילות העסקית בעתיד או גם ברווחים שכבר קיימים?

לאחר מכן, הגיע הזמן להתחיל לחפש משקיעים העונים לקריטריונים שהגדרנו. את הבדיקה חשוב לבצע באופן דיסקרטי ולעיתים אפילו להשתמש בצד שלישי, על מנת שפרטים רגישים על העסק ועל חיפוש המשקיע לא יגיעו לאוזניים לא נכונות. בתוך כך, יש לבצע בדיקה מעמיקה אודותיהם, למשל מבחינת השקעות קודמות, ניסיון ניהולי ותפקידים שמילאו, הצלחות וכישלונות, מוניטין בתחום, ידע אמיתי ומשמעותי בתחומים רלוונטיים וכדומה. במידה שאיתרנו אנשים כאלו זה הזמן להתחיל לעניין אותם בעסק באמצעות תוכנית עסקית.

תוכנית עסקית למשקיע

בניגוד לתוכנית עסקית שכותבים לבנק או לקרן להלוואות בערבות מדינה, תוכנית עסקית למשקיע אנו כותבים לאדם שייתכן שימלא תפקיד מהותי בעסק. מצד שני, נכון להיום הוא לא מכיר את העסק ולכן חשוב שיבין את המצב באופן ברור ומפורט כדי שיוכל לקבל החלטה מושכלת ונכונה. אם ההחלטה תהיה ללכת על ההשקעה כבר יהיו למשקיע הנתונים הדרושים להמשך הפעילות.

לא ניכנס כאן אל כל הסעיפים של תוכנית עסקית למשקיעים, ומי שמעוניין במידע נוסף יכול לקבלו בדף הרלוונטי באתר. מה שכן חשוב לציין, הוא שהתוכנית העסקית צריכה לשמור על איזון נכון בין הצגה חיובית ומדויקת. כלומר, מצד אחד אנו מעוניינים בהון של המשקיע ולכן שואפים להציג את הפעילות הנוכחית ואת ההערכות העתידיות באופן חיובי ומשכנע. מצד שני, אנו חייבים להציג נתונים מדויקים ולשמור על גישה ריאלית. מלבד העניין המוסרי, אין שום טעם להציג בפני משקיעים תוכנית שאינה כנה, או מייפה יתר על המידה את המציאות, מפני שאם המשקיע יחליט להיכנס הוא בכל מקרה ייתקל במציאות בשלב זה או אחר. פערים בין ההצגה בתוכנית ובין המציאות בפועל עלולים להוביל למפח נפש מצד המשקיע, לסכסוכים ולסיבוכים ארוכים ויקרים שרק יפגעו בסופו של דבר בשני הצדדים.

מעבר לכך, נציין שאחד הסעיפים שחשוב במיוחד להרחיב בהם בתוכנית העסקית למשקיע הוא תיאור של השוק והמתחרים. בעוד שבעל העסק חי ונושם את התחום, ייתכן שמשקיע עושה בו צעדים ראשוניים בלבד ולכן חשוב להציג הפני תמונה ברורה, מובנת ומפורטת של השוק. בין היתר יש לכתוב על המתחרים, האסטרטגיות שלהם, נקודות כוח ותורפה שלהם, ולהמשיך מעבר למתחרים הקרובים אל סקירה מקיפה של השוק בתקופה הרלוונטית.

השלבים הבאים

בהנחה שיש עניין אמיתי מצד המשקיע זה הזמן להיכנס למשא ומתן, כאשר כל צד מנסה לקדם את האינטרסים שלו – וגם בנושא זה חשוב שילווה אתכם יועץ עסקי. מצד אחד עשיתם את הבדיקות שלכם וראיתם שאתם מעוניינים במשקיע הזה – אם בגלל הגב הכלכלי שלו, היכולת לתקשר ולהתנהל מולו בצורה טובה, הניסיון והערך המוסף שהוא יכול להביא. מצד שני, ברור שהעסקה צריכה להיות כדאית ומשתלמת עבורכם בסופו של יום.

לבסוף, יש להגיע אל השלב בו נכנסים לתמונה עורכי הדין. קיימים הסכמים משפטיים המגדירים את התפקידים, את דרכי קבלת ההחלטות, את ההתנהלות הכללית מול המשקיע וכדומה – ויש לערכם תוך קבלת ייעוץ מקצועי מיועץ עסקי מיומן, ובשיתוף עורכי דין מטעמכם ומטעם המשקיע.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם