חשיבותה של נקודת האיזון בעסק שלך

אם אתם קוראים את השורות האלה, בוודאי ברור לכם שכל עסק באשר הוא צריך לשמור על איזון בכל המישורים, החל ברמת ההתנהלות השוטפת ועד לרמה הפיננסית. מבחינה כלכלית, כאשר מדברים על איזון הכוונה היא לזה שבין מכלול ההוצאות וההכנסות, כאשר ישנה נקודה מסוימת הנקראת נקודת איזון שממנה והלאה מתחילים להרוויח. בשורות הבאות יוסבר מהי נקודת האיזון, כיצד מחשבים אותה ומדוע היא חשובה לעסקים חדשים וקיימים.

 

נקודת איזון כחלק מתהליך ייעוץ עסקי

תהליך שלי יעוץ עסקי מיועד לעסקים המצויים בשלבים שונים של חייהם, החל ביזמים המעוניינים להקים עסק, חדש דרך עסקים העוברים תקופות של דשדוש והאטה, ועד לעסקים המעוניינים לרתום הצלחה לעבר התרחבות וצמיחה. לפיכך, תהליך ייעוץ עסקי משתנה בהתאם למצבם של העסקים והיעדים שלהם, בהתאם לאופי פעילותם והשוק שלהם ועוד פרמטרים רבים. יחד עם זאת, ניתן לומר כי השורה התחתונה של ייעוץ עסקי היא להביא לשיפור של הרווחיות ואף להגדלה של המחזור במקרה של עסקים קיימים, ולבנייה של בסיס איתן לאורך זמן במקרה של עסקים חדשים.

אם כן, בתהליך ייעוץ עסקי השורה התחתונה היא פיננסית, ומעבר לכך לכל צעד שיירשם בתוכנית העסקית יהיו השלכות כלכליות. לכן התהליך תמיד מתחיל בבדיקת עומק של מה שקורה בעסק על ההיבטים השונים שלו, ובדגש על התחום הפיננסי, או בבדיקת היתכנות כלכלית עבור יזמים המעוניינים להקים עסק חדש. בין היתר בוחנים את התמחור של המוצרים והשירותים, את עלויות הייצור/האספקה, את כל נושא המשכורות, התקורות, המודל הכלכלי וכן הלאה. אחד הנושאים החשובים ביותר נקרא נקודת איזון.

 

אז מהי עצם נקודת איזון

מכלול הבדיקות המבוצעות בשלב הראשון של תהליך ייעוץ עסקי מספקות נתונים ובסיס לחישובים, מסקנות והמלצות הנוגעות בין היתר להתייעלות והקטנת עלויות, לשיפור הרווחיות של העסק ולביצוע שינויים נדרשים בעסק קיים או צעדים להקמת עסק חדש. נתונים אלו מהווים גם בסיס לחישוב של נקודת איזון, ובמילים פשוטות – הנקודה שממנה והלאה העסק אינו פועל בהפסד ומתחיל להרוויח.

למשל, במקרה של עסק חדש לעיתים קרובות היזם מגיע עם מוטיבציה והרבה חלומות יפים, וסבור שיראה רווחים יפים כבר מהתחלה או לאחר פרק זמן יחסית קצר. יחד עם זאת, בתקופת ההקמה וההרצה ישנן עלויות משמעותיות, שיעור מכירות איננו קבוע ומעגל הלקוחות לא גדול או בטוח. לפיכך נשאלת השאלה, כמה זמן ייקח עד שהעסק הגיע לנקודת איזון, אשר בה כלל המכירות פחות ההוצאות יהיה אפס, ומהנקודה הזו והלאה ככל שמגדילים מכירות מגדילים רווחים.

כמובן שגם עבור עסקים קיימים ישנה חשיבות גדולה להבנת נקודת האיזון, המאפשרת להתנהל בצורה נבונה ברמה העסקית-פיננסית ולבצע שינויים דרושים במידת הצורך. בהמשך המאמר יוסבר בהרחבה לגבי חשיבותה של נקודת האיזון לבעלי עסקים קיימים ולעסקים חדשים, אך לפני כן כדאי להבין איך בכלל מחשבים ומגיעים אליה.

על מנת לחשב את נקודת האיזון, היועץ העסקי מתייחס תחילה אל הרווח הגולמי, המשקף את מכירתם של מוצרי ושירותי העסק, ומפחית מהם את עלויות הייצור והאספקה. כדי לסבר את האוזן נביא לדוגמה לעסק המוכר דלתות פלדה מוגנות פריצה ללקוחות פרטיים ועסקיים. בעסק הזה, המחיר של יחידה בסיסית (כלומר הדלת כולל התקנה) עומד על 5000 שקלים. לעומת זאת, עלויות הייצור עומדות על 2500 שקלים לכל יחידה. לפיכך, במקרה של העסק הזה הרווח הגולמי עומד על 50%.

בשלב הבא מתחשבים בעלויות ההנהלה, כלליות תפעול, כמו הוצאות השכירות, החשמל, הארנונה וכדומה. אם נחזור אל העסק הנ"ל, נראה אצלו הוצאות תפעול העומדות על 30 אלף שקלים בחודש. מה שצריך לעשות הוא לקחת את הסכום הזה ולחלק אותו ב- 50% שהוא כאמור שיעור הרווח הגולמי שהתקבל קודם. 30,000 חלקי הרווח הגולמי, קרי חצי (0.5) נותן את התוצאה של 60 אלף שקלים, וזוהי נקודת האיזון של העסק. אבל מה המשמעות שלה?

המשמעות של נקודת האיזון הזו היא שהעסק צריך למכור דלתות ב- 60 אלף שקלים בחודש. כאמור, הנתונים מראים שהמחיר של כל יחידה הוא 5000 שקלים, ולכן בשביל להגיע ל- 60 אלף שקלים בחודש העסק צריך למכור 12 דלתות. במידה וימכור פחות מ- 12 דלתות בחודש הרי שהוא עדיין נמצא בהפסד, ובמידה שהוא מוכר יותר מ-12 דלתות בחודש הרי שהוא עובר לרווח.

 

מדוע חשוב לדעת את נקודת האיזון

בתמצית, נקודת האיזון מאפשרת לנו להבין באופן ברור ונוח מהי הפעילות העסקית שאליה צריך להגיע על מנת להציג רווחיות. מבחינת בעל העסק, הדבר מאפשר לו לנטר בצורה נכונה ועקבית את רמת הרווחיות, כאשר במידת הצורך הוא מבצע שינויים בתמחור של המוצרים, הקטנה של עלויות ייצור וכדומה.

אם נחזור לדוגמא שלעיל, עסק לייצור והתקנת דלתות יכול לבצע שינויים בהסכמים עם ספקים, בהיקפי משרות של עובדים ובמשכורות, התייעלות בהוצאות חשמל, העברה של חלק מהשירותים למיקור חוץ, יבוא עצמי של מספר רכיבים, שינויים ברכיבים וחומרי וכן הלאה. הפחתה של עלויות הייצור תביא להגדלת הרווח הגולמי, מה שישפיע כמובן על נקודת איזון ועל מידת הרווחיות בכלל. מצד שני ניתן לבצע באמצעות יועץ עסקי מיומן תמחור מחודש של הדלתות, הלוקח בחשבון את מכלול ההוצאות הרלוונטיות, את שאיפות הרווח של בעל העסק, את מחירי המתחרים ואת שולי הרווח המקובלים בענף, סוגיות של מיתוג ומוניטין את הייחוד של דלתות ושירותי העסק וכן הלאה. העלאה של תמחור של הדלתות ושירותי התקנה תשפיע על נקודת האיזון ועל הרווחיות בכלל.

מצד שני, יתכן שבחינת נקודת האיזון המקורית, כלומר מכירה של 12 דלתות בחודש, תראה כי העסק אינו מסוגל למעשה להגיע לכמות עקב מגבלה ביכולות הייצור. במקרה כזה בעל העסק יצטרך לשקול שינויים שיאפשרו את הגדלת יכולות הייצור על כל ההשקעה הטמונה בהם, או הקטנה של פעילות העסק באופן חכם, אשר תביא לנקודת איזון במכירה של 10, 8 דלתות בחודש וכן הלאה. כאמור, גם להתייעלות ולשינויים בתמחור יכולה להיות השפעה כזו, אך ללא הכרה של נקודת האיזון קשה מאוד לקבל החלטות בצורה מושכלת. השאיפה של כל עסק היא להקטין את נקודת האיזון ככל האפשר.

אם מדובר ביזם המעוניין להקים עסק חדש, הרי שידיעת נקודת האיזון תאפשר לו לאמוד את ההפסדים הצפויים עד לאותה נקודת זמן ולהיערך נכון מבחינה כלכלית. ייתכן אפילו שיימצא שהעסק אינו מגיע כלל לנקודת איזון ולכן עדיף לוותר על המיזם, או לבצע שינויים מסוימים בקונספט. הדבר נכון גם אם מגיעים למסקנה שההגעה לנקודת האיזון תצריך תקופה ארוכה מאוד או בלתי סבירה מבחינת היזם. ידיעת נקודת האיזון וצפי ההגעה אליה גם נותנים ליזם יותר מוטיבציה להתקדמות, ובכל מקרה מאפשרים לו להיכנס אל המיזם בעיניים פקוחות ובפחות אי וודאות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088  או בווטס אפ או בהודעה.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם