למה צריך תוכנית עסקית

חברות ועסקים מכל מגזרי המשק פועלים לפי תוכנית עסקית, המהווה בסיס להתנהלות לאורך זמן באופן נכון, מקצועי, עקבי ורווחי. התוכנית עצמה משתנה בהתאם למטרות שלשמן היא נועדה, כמו למשל קבלת הלוואה או גיוס משקיע, והיא כוללת מספר סעיפים שאליהם יש להתייחס ברצינות רבה. ואולם, במקרים רבים לבעל העסק אין את הידע וההבנה המספיקים על מנת ליצור תוכנית עסקית מקצועית, רצינית, אובייקטיבית וריאלית אשר באמת תוביל אל היעדים המבוקשים, בין אם מדובר בהגדלת הרווחיות, התרחבות לשווקים חדשים או יצירת האסטרטגיה שאיתה העסק ירוץ לשנה או השנתיים הבאות.

על כן חשוב לפנות אל יועץ עסקי המחזיק בהשכלה כלכלית אקדמית נרחבת, ואשר יש לו ניסיון רב כמנהל בשטח, כיועץ לעסקים בתחום הפעילות של העסק, וכמי שכבר בנה תוכניות עסקיות רבות לעסקים בתחום. היועץ העסקי עוזר לא רק בכתיבת התוכנית העסקית אלא גם בהגדרת המטרות והיעדים שלה, במציאת פתרונות לבעיות שקיימות בעסק, ובהתוויית הדרכים הנכונות והטובות ביותר להשגת המטרות, כפי שאלו נרשמות בתוך התוכנית העסקית.

מה זה בכלל תוכנית עסקית?

למה צריך תוכנית עסקית - אנשי עסקים בונים תכנית עסקית עם כמ מסמכים על השולחן

לפני שנסביר למה צריך תוכנית עסקית נבהיר בכמה מילים במה מדובר. באופן כללי, התוכנית נותנת לנו תחזית מפורטת של ההכנסות וההוצאות בעסק בכל חודש לשנה או השנתיים הקרובות. היא עוסקת במכלול הפעילויות וההיבטים של העסק, למשל עלויות הפיתוח והייצור של המוצרים, כוח אדם המועסק בייצור, עובדים פנימיים וחיצוניים בעסק, הוצאות חשמל, משכורות, הוצאות על אחסון, הובלה והפצה, עלויות לאספקה של שירותי העסק, עלויות הייבוא של חלקים הנדרשים לייצור, וכן הלאה. בנוסף, התוכנית העסקית מתייחסת אל התקורות בעסק על כל המרכיבים שלהן, למשל משכורות עובדים שאינם עוסקים באופן ישיר בייצור, תשלומים לרואה החשבון, הוצאות החשמל והשכירות על משרד, ועוד.

מעבר לכך התוכנית העסקית מפרטת עוד שורה ארוכה של נושאים, כמו תמחור המוצרים בהתאם לשולי הרווח המקובלים בענף והיבטים ייחודיים של העסק (מיתוג ומוניטין, מוצרים ייחודיים, הוצאות הייצור והתפעול וכדומה), וגם סימני מסחר ופטנטים הרשומים על העסק, מתחרים של העסק ונקודות התורפה וההצלחות שלהם, מידת הרוויה או הביקוש שקיימים בשוק, וכן הלאה. התוכנית העסקית גם תתייחס אל מבנה ההנהלה והעץ הארגוני, עובדים שכירים ופרילנסרים, סניפים או חנויות שעתידים לקום, תפקידים שעשויים להתווסף בהמשך הדרך, וכיוצא בזאת.

אז למה צריך תוכנית עסקית?

עצם השאלה מראה על חוסר הבנה. בעולם עסקי הפועל כתיקונו, בכל עסק מכל תחום היו עובדים עם תוכנית עסקית. ואולם, במשק הישראלי יש עסקים רבים שלא מתנהלים עם תוכניות עסקיות מסודרות, והדברים בהחלט ניכרים בפעילותם. אנו רואים שההתנהלות שלהם אינה נובעת מאסטרטגיה ברורה ולכן אינה מסודרת, רצינית ומתוכננת אלא דומה לתגובות מהבטן לשינויים המתחוללים בשוק. בעסקים האלו המנהלים בדרך כלל עסוקים עד צוואר בכיבוי שריפות ואין להם את הזמן לעצור, לחשוב ולהסתכל על התמונה הרחבה שאותה היו אמורים לקבל מהתוכנית העסקית. אין פלא איפה שאותן הטעויות והבעיות ממשיכות להופיע אצלם, עד שהן כבר כמעט לא מדליקות את הנורות האדומות וממילא אין להן פתרונות (אותם התוכנית העסקית אמורה הייתה לספק).

על כן, למי ששואל למה צריך תוכנית עסקית, נשיב שכל עסק שרוצה לפעול ברווחיות טובה לאורך תקופה צריך תוכנית כזאת. כל עסק שרוצה שיהיו לו כיוון, מפה ומצפן, שרוצה לדעת איפה הוא עומד ולאן הוא הולך, רוצה להכיר את המכשולים ואיך עוברים אותם, את הבעיות ואיך מתקנים אותן, ורוצה לשמור על קו אחיד ונכון לאורך זמן – צריך תוכנית עסקית. במילים אחרות, גם אם אינכם מצויים כרגע בתקופה חלשה ובדשדוש, וגם אם לא צפוי שינוי מהותי בפעילות העסק, חשוב מאוד שתהיה להם תוכנית עסקית. זוהי תוכנית העבודה הבסיסית שלכם שאיתה אתם יודעים בכל חודש מה תקציב ההוצאות ומה יעדי המכירה, והיא שמגדירה את המטרות, היעדים ודרכי ההתקדמות לתקופה ממושכת על השינויים שיהיו במהלכה.

כמה דוגמאות לעסקים שצריכים תוכנית עסקית

כפי שאמרנו, תוכנית עסקית היא יסוד חשוב לכל עסק. ואולם, ישנן מספר נקודות יותר קריטיות בחיי העסק שבהן בניית התוכנית היא ממש בגדר חובה. מאחר שישנן נקודות רבות כאלו נביא רק כמה דוגמאות על מנת להבהיר את העניין. דוגמא ראשונה היא של עסק המצוי בתקופת דשדוש, ברווחיות נמוכה ואפילו הפסדית, ובעצם מצוי במשבר. במצב זה עלינו להבין מדוע וכיצד הגיע העסק לנקודה בעייתית ולשם כך צריך לבצע דיאגנוזה עמוקה לאיתור הבעיות. לאור הדיאגנוזה הזו שתסקור את כל הפעילויות וההיבטים בעסק ממשיכים לבניית תוכנית עסקית, המביאה את התובנות והפתרונות ואת האופנים שבהם ניישם אותם בעסק באופן הדרגתי ובטוח.

כך למשל, תוכנית עסקית במקרה זה עשויה להדגיש את הקטנת ההוצאות בעסק על ידי מעבר למיקור חוץ, צמצום בהיקף או במספר המשרות, שינוי בהרכב מוצרים, ייבוא עצמי של רכיבים או מוצרים מסוימים, הורדת עלויות ספקים, הקטנה של הוצאות שוטפות כמו שכירות וחשמל, וכן הלאה. בנוסף, התוכנית עשויה להדגיש שינוי כיוון בפן השיווקי והמכירתי ובחירה באפיקים המתאימים יותר לעסק ולמצבו, כגון שיתופי פעולה עסקיים, נט וורקינג והמדיה הדיגיטלית. דגש חשוב יושם מטבע הדברים על ייצוב המצב הפיננסי בעסק, למשל בחינת האפשרות להזרמת הון דרך הכנסת שותף או משקיע, סגירה או מחזור של הלוואות וכדומה.

התוכנית תתייחס גם לתמחור מקצועי ונכון של מוצרי ושירותי העסק, ולעוד מגוון רחב של היבטים כפי שאלו הופיעו בדיאגנוזה, הבעיות שהתגלו במהלכה, פתרונות הולמים וריאליים לתחום הפעילות ולעסק עצמו, וכן ליעדים ולמטרות שמגדירה התוכנית העסקית.

תוכנית עסקית להלוואה

כל בעל עסק המעוניין לקבל הלוואה מסניף הבנק שלו, מבנק אחר או מהקרן להלוואות בערבות מדינה, חייב להציג תוכנית עסקית. היא צריכה להיות כתובה בצורה נכונה ומקצועית, וגם חיובית ומשכנעת ככל הניתן. זאת על מנת שמקבלי ההחלטות יראו ויתרשמו כי מדובר בהלוואה סיכון נמוך, דבר שישפיע על היקף ההלוואה, הריביות ותנאי ההחזר שתוכלו לקבל. מצד שני, ברור שהתוכנית חייבת להיות מבוססת על נתונים פיננסיים נכונים ומדויקים, והיא אינה יכולה להתבסס על פנטזיות או עיוותים ורודים של המציאות. אין ספק שהתוכנית העסקית תיבדק על ידי הגורמים הרלוונטיים.

כאמור, מדובר בתנאי לקבלת ההלוואה, כשאר הסיכויים לאישורה עולים ככל שהתוכנית כתובה באופן מקצועי ונכון. כך לדוגמא, הקרן להלוואות בערבות מדינה מאשרת רק כמחצית מהבקשות המוגשות אליה, ולעומת זאת, כאשר יועץ עסקי מיומן בונה את התוכנית העסקית קופץ ממוצע אישור ההלוואות ליותר מתשעים אחוז.

התוכנית העסקית במקרה זה תפרט את שירותי ומוצרי העסק, את היתרונות המיוחדים של העסק בהשוואה למתחרים, את הפתרונות שהוא נותן ללקוחות, את האסטרטגיות שנוחלות הצלחה בענף, השוק ומידת הסיכון והתנודתיות שלו, הכנסות צפויות לאור יעדי שיווק ומכירות, וכיצד העסק עומד לשמר את הלקוחות הקיימים ולמשוך חדשים. כמו כן, התוכנית העסקית תפרט את מקורות המימון הקיימים כמו משקיעים, הלוואות, הכנסות והון עצמי, ותסביר באילו ערוצים כספים אלו וההלוואה הנוכחית עתידים להיות מושקעים.

תוכנית עסקית בהקמת עסק

כמחצית מהעסקים החדשים בישראל נסגרים בתוך שלוש עד חמש שנים, והבעלים נותרים עם מפח נפש ולא פעם גם עם חובות ונושים. צריך להבין שללא תוכנית עסקית הסיכוי להצליח אינו גבוה ולמעשה מקרי ביותר כי אתם מנסים לנווט בחשיכה. בהקמה של עסק חדש, תוכנית עסקית מתחילה עם בדיקת כדאיות כלכלית, הידועה גם בשם GO NOGO. זו בדיקה שאומרת לנו בסופו של דבר אם העסק יכול לפעול ברווחיות ותחת איזה תנאים, האם רצוי לשנות היבטים מסוימים בקונספט, או שאולי צריך לוותר על המיזם לחלוטין.

לאור בדיקה זו היורדת אל העומק של השוק, התחרות, האפשרויות וההגדרות, עד לפרטים הקטנים, אנו בונים תוכנית עסקית המתייחסת בין היתר אל קהלי היעד ודרכי המכירה, ההוצאות הצפויות בתקופה הקרובה (הקמה והרצה), המשאבים שעומדים לרשותכם, התמחור המקובל בענף, אפשרויות של השגת מימון, ועוד. הדגש בתוכנית הזו יהיה על תקופת ההקמה וכן על כששת החודשים הבאים של ההרצה, ולאור הבנת המכשולים והאתגרים של עסק חדש במשק הישראלי, עלינו לנקוט בה בגישה זהירה ואפילו מעט פסימית.

כך מייצרים תוכנית מציאותית, מקצועית ועקבית שאפשר לעבוד איתה וליישם אותה במישור הפיננסי, השיווקי והתפעולי, בעודכם שומרים על הקו האחיד והיעדים מול העיניים. כך מבססים עסק יציב עם שיטות עבודה יעילות ונכונות, שיכול להגיע באופן הדרגתי אל נקודת האיזון ומכאן להמשיך לרווחיות ההולכת וגדלה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם