מה זה יועץ עסקי טוב?

מה זה יועץ עסקי טוב? בשאלה הזו נתקל כל בעל עסק המעוניין לשפר את הרווחיות וההתנהלות בעסק, ומבין שכדאי לו להיעזר בבעל מקצוע חיצוני. השאלה הזאת חשובה מאוד מאחר שיועץ עסקי רציני ונכון עבורך מסוגל להעביר את העסק תהליך המסייע לו מאוד, בין אם המצב הנוכחי שלך טוב או שלא, ובשלבים שונים של חיי העסק. על מנת להשיג את היעדים המבוקשים מהתהליך יש לבצעו באופן מקצועי ואיכותי, אולם כמו בכל תחום מקצועי גם היועצים העסקיים נבדלים זה מזה בפרמטרים שונים, ביכולותיהם, בכישורים, בהשכלתם ובהצלחותיהם המוכחות. על כן, אם אתה רוצה להבין מה זה יועץ עסקי טוב ועם מי כדאי לך לעבוד, רצוי שתקרא את השורות הבאות.

על קצה המזלג, יועץ עסקי הינו איש מקצוע שמספק שירותי ליווי וייעוץ הנוגעים לתכנון, ליווי וקביעת מדיניות של הפעילות העסקית בעסקים וחברות. בעיקרון עליו להחזיק בהשכלה כלכלת אקדמית מקיפה ובניסיון עשיר בייעוץ וגם בניהול עסקים בשטח. היועץ נכנס אל הקרביים של העסק ועובד ביחד איתך בשיתוף פעולה צמוד וקרוב לאורך תקופה, כאשר ייתכן שבתהליך זה תצטרך לבצע שינויים בעסק, החל בשינויים קלים ועד למשמעותיים. כאמור, יכולים להיות הבדלים ואפילו הבדלים משמעותיים בין היועצים העסקיים, כאשר יועץ עסקי טוב ונכון לעסק יכול בהחלט להביא לרווחיות גדולה יותר ולהגדלת המחזור. על כן, חשוב לבחון מספר קריטריונים מרכזיים כדי להבין אם באמת מדובר ביועץ עסקי טוב, ולהתייחס לכך ברצינות הראויה.

שאלת ההשכלה

קודם כל, יועץ עסקי טוב הוא מישהו שמבין בכלכלה, כלומר שיש לו השכלה אקדמית נרחבת בפיננסים כגון תארים בכלכלה ובמנהל עסקים. מדוע הדבר חיוני? מפני שכמעט כל נושא בו עוסק הייעוץ העסקי צופן בחובו מרכיב פיננסי. כך לדוגמא, ייתכן שבתהליך יהיה ממוקד על פנייה לספקים חדשים והקטנת תקורות, על תמחור נכון ומקצועי של מוצרים ושירותים, על מחזור וסגירה של הלוואות, שינויים בהיקפי המשרות בעסק, או שינויים בתהליכי השיווק והמכירות. לכל אלו ואחרים יש משמעותיות כספיות מהותיות וצריך להבין מה אומרים המספרים ומהם התנאים שייצרו כדאיות ורווחיות במהלכים אלו ואחרים. מעבר לכך, השורה התחתונה והמטרה המרכזית של ייעוץ עסקי היא בסופו של דבר פיננסית, כלומר הגדלה של הרווחיות וצמיחה. לכן, יועץ כלכלי טוב חייב להחזיק בהשכלה כלכלית אקדמית הולמת.

שאלת הניסיון

כאשר מדברים על ניסיון של יועץ עסקי מדברים למעשה על שני תחומים. ראשית, ליועץ טוב יהיה כמובן ניסיון בייעוץ לעסקים. אמנם גם יועץ העושה את צעדיו הראשונים יכול לסייע לעסק, אבל כמו בתחומים רבים אחרים לניסיון יש משמעות, וככל שבעל המקצוע יותר מנוסה וותיק כך כבר יצא לו לעבוד עם יותר עסקים. על כן יש לו יותר בקיאות, יכולת להתמודד עם מגוון מצבים ולתת להם פתרונות הולמים. עוד תוצאה חשובה של ותק היא שישנם יותר סיכויים שיועץ מנוסה כבר עבד עם עסקים דומים לשלך, בין אם מבחינת המצב והשלב שאתה נמצא בו, בין אם בתחום הפעילות, ובין אם היקף הפעילות. 

הנושא של ניסיון עם עסקים בתחום הפעילות שלך הוא חשוב, שכן יועץ עסקי טוב עבורך אינו בהכרח מי שטוב לעסק בתחום פעילות אחר. במילים אחרות, אם כבר יצא לו ללוות עסקים כמו שלך זוהי בהחלט נקודה משמעותית לטובתו בזכות ההיכרות המעמיקה עם השוק ועם המגבלות, האילוצים וההזדמנויות של עסקים בענף. הידע שהוא יביא עימו עשוי להתגלות כיקר ערך. מעבר לכך, יועץ עסקי טוב הוא מי שהצליח להביא עם השנים להצלחות מוכחות עבור לקוחותיו שנמצאו במצבים שונים וחתרו למטרות שונות, ובהחלט כדאי לשאול אותו על פועלו עבור לקוחותיו בעבר ומה שהשיג עבורם ואיתם.

כפי שאמרנו, שאלת הניסיון של היועץ העסקי מתחלקת לשניים, והמרכיב השני הוא ניסיון בעולם העסקים וניסיון בחיים. במילים אחרות, יועץ עסקי טוב הוא מי שמבין היטב ומקרוב מה זה לנהל עסק ולהיות איש עסקים, שכבר עבר כמה דברים בחיים ויש לו את הבשלות והבגרות הנדרשות על מנת לייעץ לכם. אדם כזה מכיר היטב את המגבלות, הלחצים והאילוצים של ניהול עסק, וביכולתו לספק תובנות והמלצות שמגיעות מהתנסות אישית נרחבת בשטח, ולא רק ממה ששמע בקורסים או קרא בספרים.

שאלת האישיות

כמו בתחומים רבים אחרים של ליווי, ישנה משמעות לא מבוטלת לאישיות ולגישה של היועץ העסקי. חשוב לזכור שבעל המקצוע צולל אל תוך העסק ומכיר את מכלול ההיבטים הגלויים והפחות גלויים שלו, וזאת על מנת שיוכל לספק תמונה מקצועית, חדשה ואובייקטיבית, וכמובן גם להביא פתרונות. עם הבן אדם הזה אתה עומד לבצע סיעור מוחות, להעלות שאלות ולקבל תשובות והמלצות, תשתף אותו בהתלבטויות ותגלה מידע על העסק שלא כולם יודעים. יתרה מכך, ייתכן שבתהליך הייעוץ תתבקש לבצע מספר שינויים בהתנהלות הנוכחית והרגילה, וכל אלו מחייבים אמון. לכן, יועץ עסקי טוב הוא מי שאתה מרגיש שאפשר לדבר איתו ולסמוך עליו. נכון שיש דברים שמתגלים רק עם הזמן כאשר אתה כבר נמצא בתהליך וקולט את המומחיות, הרצינות והרמה המקצועית, אולם יש דברים שניתן להתרשם מהם די מהר. זכור כי יועץ עסקי טוב הוא מי שמדבר איתך בגובה העיניים, קשוב וסבלני, נוקט בקו ובגישה של שיתוף פעולה איתך, ומציע את הליווי המתאים לך מבחינה משך התקופה, מספר הפגישות והמטרות שאתה מעוניין להשיג.

מה עושה יועץ עסקי

יועץ עסקי ממלא תפקיד חיוני בסיוע לבעלי עסקים עצמאיים לשפר את פעילותם ולהשיג את מטרותיהם. הם עורכים ניתוח מעמיק של העסק, מזהים תחומי שיפור ומפתחים אסטרטגיות לצמיחה. יועצים מספקים ייעוץ ותובנות יקרי ערך בהיבטים שונים, כגון שיווק, כספים, תפעול וניהול. הם עוזרים לייעל תהליכים, לייעל משאבים ולשפר את היעילות הכוללת. בנוסף, היועצים מציעים הדרכה להטמעת טכנולוגיות חדשות, התרחבות לשווקים חדשים וניווט דרך אתגרים. המומחיות שלהם ונקודת המבט האובייקטיבית שלהם לא יסולא בפז בקבלת החלטות עסקיות מושכלות.

רווחיות צמיחה עסקית
ללא ייעוץ עסקי צמיחה איטית או צמיחה קפואה רווחיות נמוכה או הפסדים
עם ייעוץ עסקי מזדמן צמיחה מסוימת, אך לא עקבית עלייה מסוימת ברווחיות, אך לא עקבית
עם ייעוץ עסקי קבוע צמיחה עקבית עלייה משמעותית ברווחיות
עם ייעוץ עסקי בהתאמה אישית תוכנית צמיחה ואסטרטגיות מותאמות אישית מקסום הרווחיות וההחזר על ההשקעה
עם ייעוץ עסקי שוטף צמיחה ושיפור מתמידים רווחיות וקיימות לטווח ארוך

טיפים להעסקת יועץ עסקי

בעת שכירת יועץ עסקי, בעלי עסקים עצמאיים צריכים לזכור את הטיפים הבאים:

  1. הגדירו בבירור את המטרות והיעדים של העסק שלכם, כך שהיועץ יוכל להתאים את האסטרטגיות שלו בהתאם.
  2. חפש יועצים עם ניסיון בתעשייה הספציפית שלך, מכיוון שתהיה להם הבנה טובה יותר של האתגרים וההזדמנויות הייחודיים שלך.
  3. בדוק את האישורים של היועץ ובקש המלצות או מקרי בוחן של עבודתם בעבר כדי להבטיח שיש להם רקורד של הצלחה.
  4. להבטיח תקשורת טובה וקרבה עם היועץ, כמו זה יהיה חיוני לשיתוף פעולה יעיל.
  5. דונו מראש בשכר הטרחה ובתנאי החוזה של היועץ כדי לוודא שהם מתאימים לתקציב ולציפיות שלכם.
אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם