מה עדיף עוסק מורשה או חברה בע"מ?

השאלה שלמעלה מעסיקה אנשים רבים שמתכוונים לפתוח עסק חדש. אכן, להחלטה על גבי אופן הרישום יהיו השפעות משמעותיות מבחינת אופן ההתנהלות, ההוצאות, המיסוי, ההגנה המשפטית והרווחים. באמצעות יועץ עסקי תוכלו לבחון את מכלול ההיבטים, היתרונות והחסרונות של דרכי הרישום ולקבל החלטות נכונות. בנוסף, יועץ עסקי יסייע לכם בקשת רחבה של נושאים על מנת להבטיח את הקמתו והרצתו של העסק על הצד הטוב והכדאי ביותר.

ישנם הבדלים מסוימים בהגדרות של חברה בע"מ ועוסק מורשה. יועץ עסקי שאליו אתם מגיעים לפני הקמת העסק או בשלבים מאוחרים יותר יכול להסביר לכם במידת הצורך על נושאים אלו.

מה שחשוב להדגיש הוא שבעסק המוגדר בתור עוסק מורשה מבוצע המיסוי באופן ישיר. כלומר האחריות המלאה מוטלת על הבעלים, כולל אם נוצרו הפסדים, כישלונות עסקיים וחובות, אותם אפשר לדרוש ולהשיב גם מנכסים פרטיים שלו. במילים אחרות, אין הפרדה וחיץ משפטי בין העסק לבין הבעלים.

חברה בעירבון מוגבל (בע"מ) לעומת זאת, מהווה ישות משפטית בפני עצמה. ובמילים פשוטות: ישנה הפרדה בין החברה, פעילותה, נכסיה וחובותיה לבין הבעלים כאדם פרטי. המשמעות היא שאם החברה נכנסה לחובות הם משתייכים אליה בתור ישות עצמאית ולא אל בעלי המניות. יש לכך משמעות גדולה מבחינת הגנה וביטחון של נכסים אישיים במקרים של פשיטת רגל. יחד עם זאת, לא מדובר בביטחון מוחלט שכן בית המשפט עשוי להורות על מה שנקרא "הרמת מסך" – כלומר הרמת החיץ המשפטי שמבדיל בין החברה לבין הבעלים. מאידך, על מנת שבית המשפט יחליט על הרמת מסך צריכות להתקיים נסיבות שאינן שכיחות, כגון היעדר תום לב, ולכן ככלל בעלי המניות בחברה בע"מ אכן זוכים להגנה משפטית.

הבדלים נוספים בין חברה בע"מ לבין עוסק מורשה

במהלך ייעוץ עסקי להקמת עסק נסביר לכם על הבדלים נוספים שבין חברה בע"מ לעוסק מורשה. לדוגמא, מהגדרותיה של חברה בע"מ נובע שהיא מחויבת להתנהל לפי תקנון ברור, המסדיר את היחסים שמתקיימים בין בעלי המניות, ובין בעלי המניות לבין החברה עצמה. כמו כן, תנאי בסיסי להקמה של חברה בע"מ הוא רישום במשרדי רשם החברות. הבדל משמעותי נוסף הוא שחברות בע"מ מחויבות לנהל את חשבונותיהן על פי הנהלות חשבונות כפולה, ולנהל את ספריהן לפי הוראות יותר מורכבות. לכן גם התשלומים למשרד רואי החשבון גבוהים בהרבה משל עוסק מורשה, וכך גם לגבי העלויות הכלליות של הנהלת החשבון עצמה (כדי לסבר את האוזן, נכון לשנת 2019 מתחילה עלותו של רואה החשבון לחברה בע"מ ב- 20 אלף שקלים בשנה).

אם לסכם עד כה: היתרון של חברה בע"מ הוא הגנה משפטית על ידי הפרדה בינה לבין הבעלים, והחיסרון הוא מורכבות גבוהה יותר מבחינה בירוקרטית ומבחינת הנהלת חשבונות. ואולם, ישנם הבדלים נוספים.

אם נמשיך בהשוואה נראה שישנו יתרון חשוב לחברה בע"מ מבחינת המיסוי: למעשה בחברה ממסים רק את הדיבידנדים (הרווח) ואת תלושי השכר, בעוד שעוסק מורשה חייב במס על כל רווחיו – הכוונה היא להכנסה החייבת אחרי שמקזזים הוצאות מותרות ונקודות זכות. בנוסף, המיסוי על עוסק מורשה נע בהתאם למדרגות מס שיכולות להגיע לשיעורים ניכרים מאוד, אפילו 50 אחוז בהתאם לפרמטרים שונים ובעיקר לגובה ההכנסה. לעומת זאת, בשנת 2018 עמד שיעור מס החברות על 23 אחוז בלבד. אין ספק שמדובר ביתרון משמעותי ובעל השלכות כלכליות נרחבות. בעיקרון, ככל שלעסק צפויים רווחים גבוהים יותר כך גובר היתרון של רישום כחברה בע"מ.

יחד עם זאת, ראוי לזכור הבדלים נוספים, כגון האגרה השנתית שצריכה חברה בע"מ להעביר לרשם החברות (כאלף עד אלפיים שקלים בשנה), או תהליך ההקמה ובעיקר הפירוק של חברה בע"מ שיכולים להיות מורכבים וארוכים יחסית. זאת לעומת עוסק מורשה שלא צריך לשלם אגרות ויכול להירשם או לסגור את הרישום באופן מהיר ופשוט. מצד שני, בעוד שלעוסק מורשה מכירים על פי רוב רק עד 45 אחוז בהוצאות הרכב (טיפולים, דלק, אגרות וכדומה), לחברה בע"מ יכולים להכיר עד 100 אחוז.

הבדל חשוב נוסף הוא שחברה בע"מ יכולה להפיק יותר רווח מאותו מחזור והוצאות, פני שאפשר לנכות שיעור גבוה בהרבה של ההוצאות לעומת עוסק מורשה, דבר היוצר גם מרחב גדול יותר לתכנון מס. אם כן, בחברה בע"מ לא רק מרוויחים יותר על אותו מחזור והוצאות, אלא ככל שמשאירים יותר רווחים בחברה לצורך מתן אשראי ללקוחות, רכישות, השקעות וכדומה, כך קטן שיעור המס שמשלמים בכלל ובהשוואה לעוסק מורשה. מכאן גם ניתן לגזור מסקנה, שככל שהעסק שאתם מתכננים להקים עומד לשמור יותר רווחים "בפנים" להתנהלות שוטפת והשקעות, כך גובר היתרון של רישום כחברה בע"מ.

אם נסכם עד כה בקיצור, הרי שהשיקולים העיקריים שיכריעו הינם: הרצון ליהנות מהגנה משפטית הנובעת מאחריותכם המוגבלת, העלות החודשית השוטפת והמורכבות של ההתנהלות, ומחזור הרווחים הצפוי לעסק.

חשיבות הפנייה אל יועץ עסקי לפני הקמת ורישום העסק

פנייה אל ייעוץ עסקי לפני פתיחת עסק הינה צעד חיוני, המאפשר לכם להקים את העסק, לעבור את תקופת ההרצה, ולבסס את הפעילות לטווח הארוך באופן טוב ומוצלח. בכל הקשור לדרך הרישום, יועץ עסקי יעבור אתכם על החזון, המאפיינים והתחזיות השונות לעסק, יסביר לכם בפירוט ובאופן ברור את ההבדלים, וייתן המלצות לגבי רישום כעוסק מורשה או כחברה בע"מ.

ואולם, זהו רק חלק קטן מתהליך של ייעוץ עסקי להקמת עסק. כך לדוגמא, היועץ העסקי מבצע עבורכם בדיקת כדאיות כלכלית אשר בוחנת באופן אובייקטיבי, מקצועי וריאלי האם כדאי להקים את העסק במתכונת המתוכננת, האם לבצע שינויים מסוימים, או באם לוותר על המיזם מכל וכל. כמו כן, היועץ בונה עבורכם תוכנית עסקית שלוקחת את העסק באופן בטוח ומבוסס אל השלבים השונים של ההקמה וההרצה, על כל המשתמע מהם מבחינה פיננסית, ניהולית, שיווקית וכדומה. מעבר לכך, היועץ ממשיך ללוות אתכם כל עוד אתם זקוקים לו ונמצא שם תמיד על מנת לייעץ, לעזור בהתלבטויות ולקבל החלטות נכונות.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם