מה שחשוב לדעת על פשיטת רגל

פשיטת רגל היא תהליך המיועד לאפשר לאנשים/עסקים שאינם חברות בע"מ, ואינם מסוגלים לשלם את החובות לנושים שלהם, לפתוח דף חדש. ומצד הנושים, התהליך מיועד להסדיר את החובות ולחלק את התשלומים בהתאם לסדרי עדיפויות על פי חוק. במאמר הבא נתאר את תהליך פשיטת הרגל, ונבין מדוע אין זה פתרון רצוי – כל עוד יש אפשרות אחרת.

הפקודה המרכזית שמסדירה את הנושא נקראת פקודת פשיטת הרגל, והתהליך מורכב ממספר שלבים הכוללים את הגשת הבקשה לפשיטת הרגל, צו כינוס, ההכרזה על פשיטת הרגל ומתן צו הפטר. בתהליך זה מעורבות מספר ערכאות ובהן בית המשפט המחוזי, אשר קובע אם לקבל או לדחות את הבקשה לפשיטת הרגל. במידה שהבקשה התקבלה מוציא בית המשפט צו כינוס שלמעשה עוצר הליכים משפטיים והליכי הוצאה לפועל כנגד החייב. כעת מתחילות פעולות שונות המבוצעות על ידי יחידה מסוימת במשרדים של הכונס הרשמי. היחידה מנסה לאתר נכסים שונים של החייב כדי שניתן יהיה לחלקם בין הנושים, וכדי למנוע אפשרויות להונאה בנכסים אלו או הברחה שלהם לחו"ל.

כאמור, בשלב הבא מכריז בית המשפט על החייב בתור פושט רגל, או באם לסיים את התהליך ללא הכרזה. במידה שניתנה הכרזה כל הנכסים הידועים של החייב נאספים ומחולקים לנושים שלו לפי עקרונות העדיפות והשוויון. כלומר, בהתאם לחובות שיש עליהם שעבודים ולחובות על משכורות, מיסים, שכירות וכיוצא בזאת.

אלו הם החובות הראשיים ולאחר מכן מקבלים יתר החייבים את המגיע להם, באם נשאר מה לחלק. למעשה, במרבית המקרים אין די בנכסים כדי להשיב את כל החובות, שהרי זו הייתה הסיבה לבקשת פשיטת הרגל ולחדלות הפירעון. לבסוף, בסיום התהליך מוציא בית המשפט המחוזי צו הפטר, האומר למעשה כי כל התשלומים האפשריים מכל הנכסים האפשריים יצאו אל הפועל, ושאר החובות נמחקים.

זו הייתה סקירה קצרה של התהליך שיש בו תתי-שלבים נוספים, וכן אפשרויות נוספות כמו הסדר נושים במקום מימוש הנכסים.

מה הבעיה עם פשיטת רגל?

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה במספר הבקשות לפשיטת רגל, אשר נובעות הן מהקלות מסוימות בתהליך שניתנו על ידי המחוקק, וכן עקב המצב במשק. ואולם, חשוב להיזהר מהמחשבה כאילו פשיטת רגל וקבלת צו הפטר הם פתרון קל או תרופת פלא. נכון שכוונת התהליך היא לאפשר לפתוח דף החדש, אך הפתיחה אינה נעימה בלשון המעטה. כך לדוגמא, עוד בשלב של צו הכינוס מתחילות לחול לא מעט מגבלות על החייב, ובין היתר אסור לו לבצע פעילויות כלכליות מסוגים שונים, אסור לו לצאת מגבולות הארץ, יש תשלומים חודשיים שצריך להעביר לכונס הרשמי, ולכך מצטרפת כמובן החקירה של הנכסים.

וגם אם ניתן צו ההפטר, "הדף החדש" שנפתח הוא לא ממש חדש. כך למשל, גורמי מימון רבים ובפרט הבנקים אינם שוכחים לאדם את היותו פושט רגל. הנתונים והסטיגמה נשארים במחשבים לתקופה ארוכה מאוד והאדם יתקשה מאוד לבצע פעולות כלכליות, לרבות קבלת הלוואות. על כן, הוא גם יתקשה לפתוח את אותו דף חדש שיאפשר חזרה לחיים תקינים מהבחינה הפיננסית, לפתוח עסק חדש וכיוצא בזאת.

אם כן, עם כל הכבוד לתהליך פשיטת הרגל, חשוב לזכור כי הוא מיועד למי שבאמת הגיע לתחתית וסובל מבעיות חמורות מול הנושים והרשויות. כל עוד יש אפשרות להימנע מפשיטת הרגל, עדיף לשקול היטב את החלופות ולנקוט בצעדים אחרים.

יש מה לעשות!

אם טרם הגעתם למצב של פשיטת רגל, והעסק עודו מתפקד, כדאי לאמץ את הגישה לפיה פשיטת רגל היא לא אופציה. אם תגיעו לכך –ממילא תגיעו, אך אל תראו בתהליך זה פתרון. לאור שנים רבות של ניסיון עם עסקים במצבים פיננסיים וניהוליים שונים, היועצים שלנו יודעים היטב שכמעט אין עסק שלא ניתן להבריא. מצד שני, כדי להבריא את העסק צריך לקבל סיוע מבחוץ ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

אם העסק נמצא בהפסדים ואפילו במשבר חמור, ניתן בהחלט להתניע תהליך של ייעוץ עסקי שיוציא את העגלה מהבוץ. היועצים שלנו יגיע אל העסק וילמדו את מצבו לעומק, לרבות השוק בו הוא פועל, הדוחות הכלכליים של רואה החשבון, התמחור, השיווק והמכירות, תפקידים וניהול העובדים, הוצאות ייצור ותקורות, וכיוצא בזאת. הדיאגנוזה המקיפה הזאת תלווה גם בדוחות שלנו שמכסים את כלל ההיבטים הנדרשים (בניגוד לדוחות של רואה החשבון שיכולים להטעות), ואשר יהיו ברורים ומובנים לבעלי העסק. במהלך הבדיקה נאתר ונזהה את הבעיות היסודיות של העסק, אשר יכולות להיות למשל הלוואות לא טובות ולא נחוצות, הוצאות גבוהות מאוד שאינן מוצדקות, בעיה חמורה במערך הגבייה, התנהלות לקויה של העובדים, כישורי ניהול שצריך לשפר, תמחור נמוך מדי של מוצרים וכן הלאה.

לאור הנתונים שיתקבלו והבעיות שנזהה נוכל להמליץ על פתרונות שונים, למשל מחזור הלוואות, גיוס משקיע, ביטול מוצרים שנמכרים בהפסד, הכנסת שותף או אפילו מכירה של העסק. יחד עם זאת, במרבית המקרים מה שנדרש הוא לשפר ולייעל את ההיבטים השוטפים של העסק, והדרכים לתיקונם ייכנסו אל תוך תוכנית עסקית מפורטת שלוקחת את העסק צעד אחד צעד לעבר יציאה מהבור. ולאחר שהתוכנית כבר בנויה, אנו ממשיכים ללוות את בעלי העסק באופן קרוב ושוטף על מנת לעקוב אחר היישום המוצלח שלה, לבצע שינויים במידת הצורך, ולתת המלצות, עצות וכלים כאשר הם נדרשים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם