עקרונות האימון העסקי וחשיבותו 

האימון העסקי, אשר מוכר לרוב גם בתור קואצ'ינג, הינו תהליך עבודה הכולל ליווי למנהל, בעל עסק, יזם שפותח עסק חדש או עצמאי. מדובר בשיטת עבודה וליווי שהחלה להתפתח עוד בשנות ה- 70 של המאה הקודמת ומאז היא הולכת וצוברת פופולאריות גדולה. יחד עם זאת, אנשים רבים עדיין אינם מכירים את עקרונות האימון העסקי וחשיבותו, ובסוגיות אלו נעסוק במאמר הבא.

בין אימון לייעוץ עסקי

ראשית, חשוב להבין את קווי הדמיון וההבדלים שבין אימון עסקי וייעוץ עסקי. כאשר מדברים על ייעוץ עסקי הכוונה היא לכלים מקצועיים שניתנים לבעל העסק, למשל בתחומי הפיננסיים, השיווק והמכירות, תמחור, התייעלות בהוצאות וכן הלאה, כאשר השורה התחתונה היא שיפור הרווחיות ואף להגדלת המחזור. לעומת זאת, קואצ'ר עסקי הוא בעל מקצוע המתמקד יותר בפן האישי-פסיכולוגי ומחזק היבטים כמו אסרטיביות, הצבת מטרות והשגתן, קבלת החלטות, מערכת יחסים עם העובדים, החדרה מוטיבציה יציבה לאורך זמן, התגברות על חסמים, ובכלל – הטמעה של עקרונות המחשבה העסקית.

ניתן לראות שקיימים הבדלים בין התחומים אולם הם גם משיקים ולמעשה משלימים זה את זה. לדוגמא, ייתכן מצב בו בעל העסק מחזיק בכישורים מקצועיים מצוינים אולם ברמה האישית חסרים לו כלים המאפשרים לבטא באופן אופטימאלי את הכישורים והידיעות שלו. במצב שכזה יש שים את הדגש על אימון עסקי. מאידך, ייתכן מצב בו ברמה האישית אין שום בעיה אולם ברמה המקצועית קיימת אי הבנה והתנהלות לא נכונה, וכאן יש מקום לייעוץ עסקי. בדיוק מסיבה זו יועץ עסקי העובד עם בעל העסק מבצע תחילה בדיקת עומק של העסק על כלל היבטיו, ולפי הממצאים מושם הדגש יותר על הפן האישי, העסקי או שילובים שונים של השניים. 

בכל מקרה, המטרה היא להביא להתנהלות נכונה ומקצועית יותר, המתבטאת בהגדלה של הרווחיות והתפקוד של החברה או העסק. יחד עם זאת, ראוי לציין כי בשוק פועלים לא מעט מאמנים עסקיים שאינם בעלי השכלה כלכלית נרחבת או ניסיון בעולם העסקים, ולכן אינם יכולים לתת מענה שלם. מכיוון שכך, חשוב לבחור במי שמחזיק בשני הצדדים של החבל: גם בעל השכלה כלכלית-אקדמית נרחבת, גם בעל ניסיון בניהול עסקים בשטח, וגם עם הרבה ניסיון בייעוץ ובאימון של בעלי עסקים מכל הענפים – בדגש על הענף הרלוונטי לכם.

אז מהם העקרונות של האימון העסקי?

מטרתו של האימון העסקי היא להביא להגשמה של מטרות עם חיזוק כישורים קיימים ומתן כלים חדשים, וכל זאת בזמן קצר ובאופן ממוקד. מטבע הדברים, התכנים של האימון יכולים להשתנות בהתאם למה שקורה בעסק, הצרכים והמטרות של הלקוח, וכן לפי הגישה של כל קואצ’ר. יחד עם זאת, עיקרון בסיסי הוא האמונה שלכל אדם יש את היכולת להתפתח ולגדול ולהשיג את המטרות שהגדיר בתהליך המשותף עם הקואצ’ר. אכן, מדובר בתהליך של שיתוף פעולה ועבודה בגובה העיניים המותאם אישית למתאמן ומסייע לו לקחת אחריות בדרך אל היעד.

בתהליך זה יש מספר שלבים ונושאים העשויים להופיע, ובהם הבהרה של ערכי הבסיס מבחינה אישית ומקצועית, והבנה של המכשולים והחסמים המקשים להשיג את המטרות. כמו כן אימון עסקי עוזר לחשוף את החזון והשאיפות האמיתיות של הלקוח, להגדיר את המטרות הנובעות מהם, לבנות את דרכי הפעולה וללוות את היישום שלהן. בתוך כך, דגש מיוחד מושם על המוטיבציה וההתגייסות של המתאמן למען הגשמת יעדיו, עם אמון הולך וגובר מצידו ביכולתו לעשות זאת. 

המאמן העסקי יכול להיעזר במגוון רחב של כלים מקצועיים לצורך הבנת חסמים, חיזוק חשיבה תוצאתית, הצבעה על משאבים קיימים ושימוש בהם וכדומה, ובכך לתרום לשיפור היבטים שונים כמו ניהול זמן, קשרים לקוחות וספקים, פיתוח אסטרטגיות שיווקיות, עבודת צוות ועוד. כמובן שהיבטים אלו תורמים בשורה התחתונה גם לרווחיות והצלחת העסק, וכפי שאמרנו קיים קשר הדוק לייעוץ העסקי ומטרותיו.

כאמור, ישנן שיטות וגישות שונות של קואצ’ינג עסקי, אולם המשותף לכולן הוא תהליך של העצמה אשר מביא את המתאמן מהמקום שבו הוא נמצא היום אל העתיד שאליו הוא שואף. המאמן העסקי תומך, מעודד ומחדיר מוטיבציה, ומסייע לבנות תוכנית פעולה ברורה לעתיד. הוא מסייע להכיר ולהתגבר על נקודות תורפה, להיעזר בנקודות הכוח הקיימות כדי להתקדם, לאמץ דרכי חשיבה עסקיות שאינן מונעות מרגש וציפיות לא ריאליות, לברר סדרי עדיפויות ולהרחיב את המודעות – וכל זאת כאמור בתהליך ממוקד וקצר.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם