תוכנית הבראה לעסק בקשיים – האם זה אפשרי?

כמעט כל עסק בישראל עובר תקופות של קשיים, והשאלה היא האם ואיך הוא צולח אותן. ניסיונם של יועצים עסקיים מראה שאפשר בהחלט להביא להבראת עסקים מכל מגזרי המשק ומכל סדר גודל, אך יש לעשות זאת באופן מסודר, מושכל ומקצועי.

מדוע חשוב לפנות ליועץ עסקי

סביר להניח שכבר עשיתם פעולות רבות על מנת לחלץ את העסק מהקשיים, וכמובן שעשיתם פעולות כדי לא להיקלע למצב הזה מראש. ואולם, אם אתם קוראים את השורות האלו אולי כבר התחלתם להבין שזה לא מספיק. לחוסר ההצלחה יכולים להיות גורמים רבים המשתנים מעסק לעסק ואינם קשורים דווקא אל מידת התחרות בתחום שלכם. כך לדוגמא, לעיתים בעלי העסק אינם מבינים את המצב הפיננסי לאשורו או אינם מוצאים את הזמן לעסוק בענייני ניהול חיוניים, לעיתים יש לשפר את כישורי הניהול שלהם, לפעמים קיימת בעיית תזרים מזומנים שאינו מתוכנן ומבוצע היטב, ולעיתים הבעיות הן בתחומי השיווק, המכירות, הגבייה, התנהלות בלתי יעילה, הלוואות לא טובות, תקורות גבוהות מדי ועוד הרשימה ארוכה.

העניין הוא, שבעל העסק כל כך עסוק במטלות היומיום עד שפעמים רבות הוא מתקשה להרים את הראש כדי לאבחן ולהבין את הבעיה. יתר על כן, אפילו אם יש לו זמן אין לו את הכישורים הפיננסיים או ההשכלה הכלכלית כדי לעשות זאת, ומעבר לכך המעורבות הרגשית שלו בעסק לא מאפשרת לקבל תמונה אובייקטיבית ומלאה.על כן, ישנה חשיבות גדולה לפנייה ליועץ עסקי בעל השכלה אקדמית – כלכלית, עם ניסיון רב בניהול עסקים בשטח וניסיון גם בליווי עסקים מתחום הפעילות המסוים שלכם.

היסודות לתוכנית ההבראה

כדי לבנות את תוכנית ההבראה על סעיפיה השונים צריך בראש ובראשונה להבין מה קורה בעסק. לשם כך היועץ מגיע אליכם ולומד על הפעילות על כלל היבטיה, לרבות דוחות של רואה החשבון, עובדים ומשכורות, מוצרים רווחים ופחות רווחיים, ספקים, בנקים והלוואות, מצב תזרים המזומנים וכיוצא בזאת. במקרים רבים היועץ גם בונה לצורך העניין דוחות כלכליים משלו שהינם מובנים וברורים, ומתייחסים בזמן אמת להיבטים הרלוונטית להתנהלות השוטפת של העסק. זאת, בניגוד לדוחות של רואה החשבון העלולים להטעות, ואשר הסתמכות יתר עליהם מהווה לעיתים סיבה נוספת למצב פיננסי בעייתי.

מטרת הבדיקה היא כאמור לקבל תמונה רחבה, אובייקטיבית ובזמן אמת על העסק, בדגש חשוב על איתור הבעיות שמהן הוא סובל והצבעה ברורה עליהן. לאור הבעיות הללו וליבון שלהן עם בעל העסק, עוברים לבנייה משותפת של תוכנית עסקית המגדירה את הנושאים החשובים ביותר, את דרכי הטיפול בהם ואת היעדים המבוקשים. מדובר בתוכנית מפורטת וברת יישום שתמקד את הבעיות ותגדיר את התיקונים המתבקשים, כאשר היועץ מלווה את בעל העסק לכל אורך הדרך ליישומה.   

מה יכולה לכלול תוכנית ההבראה

כאמור, בכל עסק המצוי בקשיים יש נסיבות ספציפיות שהובילו למצב זה. התוכנית העסקית, שהיא מרכיב עיקרי בתוכנית ההבראה, עשויה לכן להתמקד בנושאים שונים כפי שניתן לראות בדוגמאות הבאות:

  1. הוצאות – עקב העומס היומיומי והשגרה העמוסה, בעלי עסקים רבים מתרגלים להתנהלות שאינה חסכונית מספיק. על כן, תוכנית ההבראה עשויה להתמקד בהקטנת עלויות ספקים (למשל על ידי פנייה לספק חדש או בקשת הנחה מספק חדש), במעבר לייבוא עצמי של מוצרים, הקטנת מצבת עובדים או היקף משרות, הקטנה של עלויות כמו שכירות על המבנה או חשמל, בצמצום עלויות ייצור של מוצר מסוים, ועוד.
  2. תמחור – במקרים רבים הבראת העסק עוברת דרך בחינה מחודשת של המחירים. התוכנית העסקית עשויה לקבוע יעדי מחירים חדשים שיעלו בהדרגה, תוך התחשבות במאפייני הלקוחות, בטווח המחירים המקובל בשוק, במיתוג העסק, במאפיינים ייחודיים של המוצר/השירות, וכיוצא בזאת. ייתכן שתוכנית ההבראה תכלול ויתור על מוצר מסוים שאין דרך סבירה להפכו לרווחי, והוא אינו תורם במיוחד לעסק גם במובנים אחרים.
  3. כלים לניהול – אין זה סעיף המופיע בתוכנית העסקית אך הוא בהחלט עשוי להיות חלק מתוכנית ההבראה של העסק. למעשה, בעסקים רבים הקשיים קשורים בבעיה אנושית וניהולית המובילה לכאוס, חוסר משמעת, התנהלות של "כיבוי שריפות", והיעדר אסטרטגיה מובנית או נחישות ביישומה.  היועץ העסקי מביא עימו ארגז עשיר של כלי ניהול אפקטיביים, בין אם מדובר בניהול עובדים, ניהול זמן, פתרון קונפליקטים, האצלת סמכויות וכדומה. את הכלים האלו הוא מעמיד לרשות בעל העסק ומסייע לו ביישומם בשטח.
  4. ניהול תזרים מזומנים – תוכנית הבראה לעסק בקשיים אינה יכולה להצליח ללא ניהול נכון ועקבי של תזרים המזומנים. צריך להשיג שקט תזרימי, קרי תקופה של מספר חודשים שאין בעיה בתזרים ואז בעל העסק יכול לעבוד בשקט ולהגדיל את הרווחיות. בעסקים רבים מאוד משימה זו מוזנחת ומובילה לבעיות קשות ונגררות. לכן, היועץ העסקי יבנה עבור העסק דוח תזרים, ילמד את הבעלים כיצד לבנותו ולעדכן אותו באופן עצמאי, וכן יבהיר וידגים אודות החשיבות העצומה של ניהול תזרים המזומנים לצורך יציאה מהקשיים ומעבר לרווחיות גדולה יותר ולשגשוג.
  5. מחזור הלוואות – אמנם הלוואות נועדו לאפשר לעסק להתמודד עם אתגרים פיננסיים, להתרחב ולשגשג, אך באותו האופן הן יכולות להיות גם גורם משמעותי בקשיים הנוכחיים. לכן, תוכנית ההבראה בהחלט עשויה להידרש לסוגיית ההלוואות שנטל העסק, לקבוע יעדי החזר חדשים, לכוון לסגירת הלוואה קיימת ולנטילת חדשה בתנאים טובים יותר, וכדומה. יש לציין כי בידי היועץ העסקי מצויים ידע וניסיון המאפשרים לא פעם להשיג הלוואות בתנאים נוחים בהרבה, בין אם מהבנקים או מהקרן להלוואות בערבות מדינה.

צריך להשיג שקט תזרימי קרי תקופה של מס' חודשים שאין בעייה בתזרים ואז בעל העסק יכול לעבוד בשקט ולהגדיל את הרווחויות אמנם לא מדובר במשימה קשה במיוחד אבל

תוכנית הבראה לעסק בקשיים יכולה להתמקד בנקודות נוספות בהתאם למצב הקיים וליעדים העתידיים. למידע נוסף ולקביעת פגישה ראשונה ללאעלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול? יישום אסטרטגיות מובילות רבים מבעלי העסקים הקטנים חולמים על צמיחה והתרחבות, על הגדלה של קהל הלקוחות ואף הגעה לשווקים חדשים. השאלה היא כמובן, איך עושים את זה? איזו שיטה, גישה או אסטרטגיה תוביל אותנו אל הגשמת היעד והחלום? בשורות הבאות נבחן מספר אסטרטגיות מובילות להתרחבות של עסקים, ביניהם מודל […]

על פי סקרים שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כחודשיים, 35% מהעסקים במשק דיווחו על פגיעה בפעילות כתוצאה מהעלאת הריבית בשנים האחרונות על ידי בנק ישראל. אכן, עליית הריבית, המהווה כלי של בנק ישראל להילחם באינפלציה, מובילה להאטה במשק ולירידה בהיקף הפעילות הכלכלית. עם זאת, בחודש זה (ינואר 2024) הוריד לראשונה בנק ישראל את הריבית לאחר […]

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום פעילות ובכל היקף. את היעד החיוני הזה ניתן להשיג בדרכים מגוונות, חלקן מצריכות חשיבה, תכנון והיערכות יחסית ממושכת, ואילו אחרות מהירות ופשוטות יותר, ומובילה להגדלה יפה של הרווחיות בעסק. בשורות הבאות תתואר השיטה הקלה ביותר להגדלת הרווחיות בעסק, היא הגדלה של הרווח הגולמי באמצעות מספר […]

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה, בדומה לשווקים אחרים ברחבי הגלובוס. אחת התוצאות הברורות של ההאטה הכלכלית במשק היא ירידה במכירות, אותה רואים בקשת רחבה של מגזרים, ובדגש על אילו שמוצריהם אינם הכרחיים ונתפסים כמותרות. מטבע הדברים, ירידה במכירות משפיעה על העסק בכלל ההיבטים, החל במצב התזרים ועד למורל של צוות המכירות ושאר העובדים. […]

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני, שלא אחת מכריע בין הצלחה לכישלון עסקי. יחד עם זאת, בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת לטווח הקצר והארוך כאחד, אינה עניין של מה בכך. היא מחייבות גישות וכלים נאותים ומגובשים. בשורות הבאות יוסבר כיצד בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק דרך מספר נקודות מרכזיות. משמעותה של אסטרטגיה שיווקית מובן שכל בעל עסק מבקש […]

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל העסקים, ומגלגלים מעל לשישים אחוז ממחזור הכספים. ואולם, כפי שיודע כל בעל עסק קטן, קשה להצליח במדינה בה רק כשלושים אחוז מהעסקים שורדים בטווח הארוך. אז כדי להעלות את סיכויי ההצלחה של עסק קטן, חשוב לנהלו עם אסטרטגיה ותוכנית עסקית מקצועית, ומומלץ מאוד לקבל ליווי […]

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע, ואינכם מצליחים למשש את הפוטנציאל הקיים בו, כדאי לעבור תהליך מקצועי של פיתוח עסקי. התהליך יכול להתמקד בנושאים שונים, כמו פיתוח מוצר חדש, כניסה לשווקים חדשים, שיפור מאמצי שיווק ומכירה, ועוד. חשוב לבצע אותו עם יועץ עסקי מנוסה, ושיותאם באופן ספציפי לצרכי ומאפייני העסק. מהי המשמעות של פיתוח […]

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים, כגון דילוג על שלבי ההקמה וההרצה, מוניטין ומעגל לקוחות קיים, ועוד. יחד עם זאת, ברכישה של עסקים ישנם גם מספר חסרונות, ובכל מקרה יש לבצע בדיקות מעמיקות לפני שמכניסים את היד לכיס. בשורות הבאות יובא מידע על בדיקות שצריך לבצע בעסקים המיועדים לרכישה, אותן כדאי […]

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום, המהווה יסוד ובסיס להצגת מוצרי ושירותי העסק, להגדלת ושימור מעגל הלקוחות והמחזור. עם זאת, רבים מבעלי העסקים חשים כי הפעילות הפרסומית והשיווקית אינה מביאה את הפירות המצופים, ומתלבטים מאוד בשאלת הפיצוח – להיכן להפנות המשאבים, מה התקציב הנכון כיצד לספר את הסיפור שיבדל אותם ממתחרים, אילו פלטפורמות […]

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו"ח רווח והפסד מרואה החשבון שלהם, המורכב בעיקר מהסעיפים רווח גולמי, רווח תפעולי, הרווח לפני מס והרווח הנקי. מאמר זה יתמקד בסעיף הראשון, הוא הרווח הגולמי, שמעיד על רמת הרווחיות הבסיסית ביותר בעסק, ומשקף את העלות הישירה של המכירות.  במאמר נבין איך מחושב הרווח הגולמי, מה בדיוק הוא אומר, מה […]

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים, המהווה את הבסיסי לרווחיות הגולמית שאיתה משלמים את ההוצאות הקבועות. או במילים פשוטות: איך מרוויחים מהעסק. ואולם, בעוד שבעסקים רבים המודל כבר ידוע למדי בהתאם להתנהלות הרגילה והמוכרת בתחום, ישנם עסקים יותר מיוחדים שבהם צריך לפענח ולהסביר ממה העסק מרוויח. למעשה, קיימים מודלים כלכליים רבים שניתן לבנות […]

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק. בעזרתם הוא מתפתח, פונה ללקוחות חדשים, שומר על נאמנות הלקוחות הקיימים, חודר לשווקים חדשים, שומר על רמה נאותה של הכנסה, מגדיל את המחזור, מחזק את המיתוג וכיוצא בזאת. אין פלא איפה, שרבים מבעלי העסקים שואלים את עצמם כמה בעצם להשקיע בפרסום, ולא פחות חשוב – […]

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה, ולו מהסיבה שהמשכורת שאתם מושכים מעסק משמשת לכלכלת הבית. ואולם, בקרב בעלי עסקים עצמאים נקודות החיבור וההקשרים בין כלכלת הבית ורווחיות העסק אינם מובנים היטב, ואף נעשות שגיאות שפוגמות בהתנהלות העסקית ובמצב הפיננסי של המשפחה. במאמר הבא יובא מידע בנושא.   הבית הוא עסק שעומד בפני עצמו אין […]

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים ושל שחיקת כוח המטבע, כלומר אינפלציה. יחד עם זאת, בעלי עסקים רבים אינם מבינים בדיוק כיצד האינפלציה משפיעה עליהם ומה ניתן לעשות בנושא. המאמר הבא מתייחס לסוגיה זו ומביא מספר המלצות.   מה זאת בכלל אינפלציה אינפלציה היא מושג כלכלי המתאר עלייה מתמשכת במחירים של […]

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק, ולכן תמיד כדאי וצריך להיות עם היד על הדופק לגביו, ובכלל לגבי הרווחיות. כפי שנראה במאמר זה, מרבית העסקים בישראל מתמחרים את מוצרים ושירותיהם ברמה נמוכה מהאפשרית, ולפיכך תשומת לב וביצוע שינויים בתמחור מידת הצורך הינה פעולה חשובה. יחד עם זאת, במיוחד בתקופה הנוכחית של אינפלציה […]

כידוע, שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות עסקית באשר היא. לשם כך קיימים ערוצים רבים שניתן להסתייע בהם, החל במדיה הדיגיטלית ועד לאפיקי הפרסום המסורתיים. יחד עם זאת, לא לכל עסק יש את היכולת להעמיד תקציב שיווק מכובד, או בכלל, ולכאורה נסתם הגולל על האפשרויות הפתוחות בפניו. ואולם, המציאות שונה לחלוטין. ישנן […]

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם