בדיקת רווחיות עסק

צפה בסרטון: איך בודקים את רווחיות העסק?

מי שמגיש דוחות כספיים יכול לראות בהם את שורת הרווח או ההפסד. לכאורה, אם בסיום השנה העסק נמצא ביתרה חיובית הוא עסק מרוויח, ואם הוא ביתרה שלילית הוא עסק מפסיד. אבל כפי שכולנו יודעים, הדו"חות הכספיים משקפים יותר משחקים חשבונאים לטובת קיזוזי מס, מאשר את מצבו האמיתי של העסק.

גם לו האמנו לשורת הרווח, האם היה די בה כדי להסביר לנו איך ולמה העסק רווחי, על מנת שנוכל להפיק תובנות, לשפר את ההתנהלות העסקית שלנו ולהרוויח אף יותר בשנה הבאה?

על מנת לגלות האם בדו"חות נמצאים סימני האזהרה המעידים על בעיות רווחיות, ואילו סעיפים עלולים לגלות שמה שנראה בדו"חות הכספיים כאילו הוא עסק רווחי ומצליח מאד הוא למעשה עסק שנמצא בקשיים, עלינו להבין איך בודקים רווחיות של עסק, וכיצד מודדים אותה.

זו השיטה שבה משתמשים עסקים הכי רווחיים על מנת לשמור על מתח רווחים גבוה, להשאר עם אצבע על הדופק ביחס לעסק שלהם על פני זמן, ולבחון את ביצועיהם ביחס לתעשייה.

איך מחשבים רווחיות עסק?

ההכנסות שלנו מהעסק לא מעידות כלל וכלל על רווחיות. למעשה, ייתכן כי בשנה א' נמכור פחות מבשנה ב' אך נהיה רווחיים יותר, אם בשנה ב' יחד עם העלייה במכירות נעלה גם את ההוצאות שלנו. הסיבה לכך היא שרווחיות היא אוסף מדדים העונים לשאלה כמה מתוך כל שקל שמכרנו נשאר אצלנו בסופו של דבר, ולא כמה כסף הכנסנו ממכירות.

בדיקת רווחיות עסק יכולה להתבצע באמצעות מספר פרמטרים שונים, אך על מנת לפשט עניינים, אציג 3 מדדים מרכזיים לבדיקת רווחיות. כמובן, ככל שלעסק יש יותר נכסים נדרשות בדיקות רווחיות נוספות. כדי להתחיל את בדיקת הרווחיות, מומלץ להוציא עבור נקודת הזמן בה מתבצע התהליך דו"ח רווח והפסד וכן דו"ח הוצאות והכנסות מעודכנים, שכן אלו יהוו את מאגר הנתונים הבסיסי לבדיקה.


שיעור רווח גולמי

צפה בסרטון: מהו רווח גולמי?

שיעור רווח גולמי הוא מדד שעוזר להבין עד כמה העסק יעיל מבחינת ייצור והפצת המוצרים. מדד זה עוזר לנו להבין מהן העלויות שלנו ועד כמה הן נוגסות לנו ברווחיות.

אם מתקבל שיעור רווח גולמי נמוך, יש יש  לבדוק האם הסיבה לכך היא שהעסק לא מוכר מספיק על מנת לכסות את ההוצאות, או האם עלויות ייצור המוצרים שלו גבוהות, וכן לבדוק האם הסיבה לכך היא שהעסק לא מוכר במחירים נכונים על מנת לכסות את ההוצאות הישירות. כיוון שכאן אנו עדיין לא מכניסים למשוואה את ההוצאות הנלוות של העסק – השכירות, המשכורות וכן הלאה.

מתח הרווחים משתנה בין תחום לתחום ואף באותו התחום, וכאן יש יתרון להתייעצות עם יועץ עסקי שמכיר את התעשייה ויודע האם שיעור הרווח הגולמי נראה בנורמה או שהוא מעיד על בעייתיות במערכת. כמו כן, את בדיקת שיעור רווח גולמי כדאי לבצע על פני ציר הזמן, כדי לראות האם חלה שחיקה ברווחיות עקב שינויים במחירי הסחורות ושערי המטבע, והאם יש מקום להתייעלות.

כיצד מחשבים שיעור רווח גולמי?

שיעור רווח גולמי = (סך מכירות – עלויות המוצרים שנמכרו) / סך מכירות

לדוגמא, אם מכרנו 1,000 מגני מסך ב-10 ₪ ליחידה, התשואה שלנו תהיה 10,000 ₪. אם עלות הייצור, הייבוא וההפצה של כל מגן מסך היתה 6 ₪, נציב את הנתונים בנוסחה ונקבל ששיעור הרווח הגולמי שלנו הוא 40%. לאחר ההוצאות (ייבוא, הפצה, מיסים וכו') נשארנו עם כסף ביד.


שיעור רווח תפעולי

צפה בסרטון: מהו רווח תפעולי?

שיעור רווח תפעולי הוא מדד המסייע לנו למדוד את אסטרטגיית התמחור ויעילות התפעול של העסק. במדד זה אנו בודקים כמה תשואה נותרת לאחר שמנוכים עלויות התפעול של העסק, כדוגמת השכר לעובדים, הוצאות השיווק והפרסום, עלויות השכירות, ביטוחים, פחת וכו', כאשר נקודת ההתייחסות שלנו היא הרווח התפעולי – הרווח בניכוי פחת ועלויות ייצור.

מדד זה מסייע לנו לחזות את יכולת ההתמודדות של חברה במקרה של ירידה במכירות, בהנחה שההוצאות נשארות קבועות. אם שיעור הרווח התפעולי גבוה, החברה תוכל להתמודד עם חודשים חלשים או לקוח גדול שעוזב, אך אם יש לה אחוז שיעור רווח תפעולי נמוך, מאורע מאין זה עלול להוביל אותה לסחרור פיננסי. כמו כן, שיעור רווח תפעולי מסייע לבחון את יעילות החברה ביחס למתחרות בעלות מוצרים בתמחור דומה.

איך מחשבים שיעור רווח תפעולי?

שיעור רווח תפעולי = (סך מכירות  – הוצאות לפני ניכוי מס) / סך מכירות

חשוב לקחת בחשבון ששיעור רווח תפעולי מושפע מנתונים שחלקם קבועים (שכירות, ריביות וכו'), וחלקם משתנים (עלויות חומרי גלם, שכר), לחלקם יש פחת ולחלקם לא, וכן הלאה.


שיעור רווח נקי

צפה בסרטון: מהו רווח נקי?

שיעור רווח נקי הוא מדד המאפשר לנו למדוד האם עסק רווחי גם לאחר שמההכנסות נוכו המיסים. בעצם זהו המדד שמראה כמה כסף נשאר בסופו של דבר מכל מכירה בניכוי כל ההוצאות הנלוות.

כאשר מתקבל שיעור רווח נקי קטן, המשמעות היא שהעסק נמצא בסיכון מוגבר, משום כל עלייה בהוצאות יכולה לשנות את הסטטוס שלו מעסק רווחי לעסק הפסדי. אם ברצוננו להמשיך במגמה של צמיחה, עלינו לבחון כיצד להגדיל את שיעור הרווח הנקי ולשמור עליו גבוה לאורך זמן.

מכיוון שבכל תחום יש שונות במה נחשב שיעור תקין, מומלץ להתייעץ עם יועץ פיננסי שזוהי מומחיותו, על מנת לא לשאוף לבלתי אפשרי מחד ולא להיות שאננים מאידך.

כיצד מחשבים שיעור רווח נקי?

שיעור רווח נקי = (סך מכירות – כלל ההוצאות כולל מיסים) / סך מכירות

כאשר מחשבים שיעור רווח נקי, כדאי לנטרל הוצאות חד פעמיות משמעותיות שעלולות לשנות את תמונת המצב, שכן המטרה של דו"ח זה היא למדוד על פני זמן, והנתונים הללו יכולים להפריע יותר מאשר לסייע. עם זאת, חשוב לעשות זאת בחוכמה ובכנות, כדי לא לייפות את המציאות ולטשטש את המצב האמיתי.


בדיקת רווחיות עסק – דגשים נוספים

בבואנו לענות על השאלה איך מחשבים רווחיות, אי אפשר כמובן להתעלם מהעובדה שבתקופות שונות של השנה עסק יכול להרוויח באופן שונה. בהשוואות השונות שנעשה, נשווה לאו דווקא בין רבעון אחד לשני באותה שנה, אלא בין הרבעון בשנה זו לרבעון התואם בשנה שחלפה, כדי לבחון השפעות עונתיות על רווחיות העסק.

מכיוון שאנו מודדים את הרווחיות על פני שלושה מדדים, ייתכן שבמדד אחד נקבל שיעור בטווח הנורמה ובאחרים לא. במצב כזה נקבל למעשה הכוונה למקור הבעיה, והזדמנות להתייעל. אם מה שמקטין לנו את שיעור הרווח הן הוצאות השכר נוכל לבחון את המבנה הארגוני שלנו, בעוד שאם הבעיה מתגלה בשיעור רווח גולמי, נוכל לבדוק את תמחור המוצרים שלנו ואת עלויות חומרי הגלם.

לקביעת פגישה ייעוץ לבדיקת רווחיות ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטסאפ

ירון לוי

יועץ עסקי מהמובילים בישראל, כלכלן מומחה, והבעלים של חברת "לוי יועצים" אשר ליוותה בהצלחה מעל 1000 עסקים, בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א.

אין מה להתלבט

פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות. כמה פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

js_loader
שירותים נוספים

ליווי בהצלחה של מעל 1000 עסקים בכל התחומים

בין לקוחותינו:

סרטונים

אין מה להתלבט

פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים ונחזור בהקדם

js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם