כל אדם העובד בעולם הפרסום יודע שמדובר בתחום תחרותי מאין כמותו, כאשר משאבים רבים מושקעים במאבק על תשומת ליבו ועל כיסו של הלקוח, על שימור לקוחות קיימים ועל יצירת בידול ומיתוג מיטבי. זהו אמנם לחם חוקם של משרדי פרסום, אך התנאים אינם פשוטים עקב תובענות הלקוחות, האופנות המשתנות, אי הוודאות עקב תנודות במשק שמשפיעות על התקציבים, והשינויים התדירים שמכתיבה המדיה הדיגיטלית. לכן, כדי לבנות ולייצב לאורך זמן משרד פרסום משגשג יש להיות עם היד על הדופק ולדעת בכל עת היכן נמצאים, לאן מכוונים וכיצד להגיע לשם. זהו בדיוק תפקידה של התוכנית העסקית.
מתי כותבים תוכנית עסקית?
תוכנית עסקית למשרד פרסום עשויה להיכתב בשלבים שונים של חיי העסק. היא נחוצה וחיונית עבור אנשים מהתעשייה המתכוונים לפתוח משרד חדש, ועליהם לבסס אותו על נתונים ריאליים המתייחסים למצב השוק והתחרות, לקהל היעד, למוצרים והשירותים, לתמחור ועלויות התפעול, ועוד. בנוסף, התוכנית העסקית נחוצה מאוד למשרדים שמסיבה זו או אחרת חווים תקופה של דשדוש או האטה, ותוכנית זו תיכתב כחלק מתהליך ייעוץ עסקי שלם שמטרתו להגדיל את הרווחיות ואף את המחזור.
מלבד זאת, כתיבת תוכנית עסקית למשרד פרסום נחוצה בנקודות שונות בזמן, בעיקר לאור אירועים משמעותיים, למשל לקראת מיזוג עם משרד אחר או רכישתו, פנייה אל שווקים וקהלים חדשים בישראל ובחו"ל, לצורך קבלת הלוואות מבנקים או מהקרן להלוואות בערבות מדינה, לצורך פנייה אל משקיעים פוטנציאליים, ועוד. יחד עם זאת, תוכנית עסקית הינה אבן יסוד להתנהלות מושכלת, נכונה ועקבית לאורך זמן, גם אל מול תנודות בשוק ובענף, ולכן בנייתה מומלצת לכל משרד פרסום באשר הוא אחת לשנה או שנתיים.
מי בונה את התוכנית, וכיצד?
איש המקצוע הבונה את התוכנית העסקית הינו יועץ עסקי, שעבודתו מתחילה בבחינה מעמיקה של פעילות המשרד הקיים, או בבדיקה ותכנון של הקמת משרד חדש. מדובר בדיאגנוזה מעמיקה הבוחנת למעשה את כל ההיבטים ותחומי הפעילות, לרבות עלויות העסקת כוח אדם, התקשרויות עם ספקים, הדוחות הכלכליים של רואה החשבון, מצב תזרים המזומנים, המתחרים המרכזיים, מוצרים ושירותים רווחיים יותר ופחות, עלויות שוטפות, משרות ותפקידים במשרד, בידול ואיכויות ייחודיות, ועוד הרשימה ארוכה.
חשוב מאוד שהיועץ העסקי יהיה אדם בעל ניסיון רב, הן בייעוץ לעסקים ובפרט בכתיבת תוכניות עסקיות. כמו כן, חשוב שיהיה בעל השכלה כלכלית-אקדמית נרחבת מכיוון שלכל אספקט של התוכנית יש השלכות פיננסיות, וכמובן שיש יתרון ליועץ עסקי עם הבנה מעמיקה בעולם הפרסום וערוציו השונים, וניסיון בליווי עסקים מתחום זה.
לאילו היבטים מתייחסת תוכנית עסקית למשרד פרסום
תוכנית עסקית למשרד פרסום עשויה להקיף שורה ארוכה מאוד של נושאים, ומטבע הדברים היא משתנה בהתאם לנסיבות כתיבתה ולגופו של משרד. כך למשל, ישנה תוכנית עסקית ליזם המעוניין לפתוח משרד חדש, המגיעה אחרי בדיקת היתכנות כלכלית ולמעשה סוללת את הדרך המעשית להקמת והרצת העסק. מאידך, ישנה תוכנית עסקית למשרד קיים שתפקידה לתת מענה לסוגיות ובעיות שהתגלו בבדיקה המוקדמת, להגדיר בבירור יעדים, להגדיל את הרווחיות ולהתוות את הצעדים המעשיים להשגת המטרות. כמו כן, ישנן תוכניות עסקיות למשקיעים, לבנקים, לקרנות וכדומה שיש להן מאפיינים ייחודיים.
להלן יובאו דוגמאות למספר היבטים העשויים להופיע בתוכנית העסקית. הראשונה היא הגדרת המוצרים והשירותים שיהוו חלק מהסל שמציע המשרד. יש להחליט האם המשרד יעסוק למשל בבניית אתרי מסחר, האם הוא יעבוד עם המדיה המסורתית כמו טלוויזיה ועיתונים, או רק עם המדיה הדיגיטלית. בתוך כך, יש לבחון במה בעצם יתמחה המשרד ומה יהיה הבידול שלו משאר משרדי הפרסום האחרים, דבר המשפיע גם על קהלי היעד. קהל זה יכול להיות למשל חברות גדולות המחזיקים בתקציבים הגדולים, מה שמייצר מחזור גדול אולם הרווחיות הגולמית יותר נמוכה ויש צורך להחזיק הרבה כוח אדם. מאידך, הקהל יכול להיות עסקים קטנים יותר, דבר המצריך פחות כוח אדם קבוע אך המחזור יותר קטן ופעילות השיווק יותר אינטנסיבית ומקיפה.
בנוסף, התוכנית תתייחס לכל הקשור לכוח האדם, כלומר העסקת עובדים במשרד או התקשרויות עם גורמים מחוצה לו. לדוגמא, ייתכן שהתוכנית תתווה צעדים להתייעלות בתחום זה על ידי צמצום משרות מסוימות ממשרה מלאה לחצי או שלושת רבעי המשרה. ייתכן שהכיוון יהיה להעביר חלק מהשירותים לפרילנסרים וספקים נוספים במיקור חוץ, בין אם מדובר בסטודיו, צלמים, גרפיקאים, תסריטאים וכדומה. זאת, לאור בחינה של עלויות השכרת השירותים של אנשי מקצוע ושל ציוד חיצוני, לעומת עלויות המשכורות והצדקתן הכלכלית של המשרות במשרד.
כמו כן, התוכנית תעסוק בתמחור סל המוצרים והשירותים, כאשר יבוצע תמחור מחודש, נכון ומקצועי במידת הצורך. תמחור כזה לא יתבסס רק על השוואה למתחרים והתמחור שלהם, אלא גם אל הייחוד והאיכות של שירותי המשרד, המוניטין והמיתוג שלו, עלויות התפעול השוטפות, מידת הרווחיות המקובלת וגם זו הרצויה על ידי ההנהלה, וכן הלאה. גם במישור השיווקי והפרסומי, העומדים במרכז מומחיותו ועיסוקו של המשרד, ייתכן והתוכנית תגדיר את כיוון ומיקוד המאמצים למדיה הדיגיטלית, ליצירת שיתופי פעולה עסקיים חדשים, וכיוצא בזאת.
במידה ומדובר במשרד חדש שעתיד לקום, יש להתייחס למרכיבים כגון המיקום האופטימאלי בהתחשב בקהל היעד, במאפייני המשרד, בתחרות ועוד. התוכנית גם עשויה להתייחס אל כל נושא ההשקעה הראשונית, למשל בעיצוב ושיפוץ המבנה, בעלויות התפעול של תקופת ההרצה, ברכישת ציוד ותוכנות וכן הלאה. זאת בנוסף לצפי ההכנסות לאורך תקופת הפעילות הראשונה, הגעה צפויה לנקודת איזון (מעבר מפעילות בהפסד לרווח), מקורות מימון אפשריים, יכולתו של היזם לעמוד במשימה מבחינה כלכלית, ועוד.
לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה.