איך בוחרים יועץ עסקי?

יועץ עסקי הוא אדם המספק שירותי ייעוץ הקשורים לקביעת מדיניות, תכנון וליווי של פעילות עסקית. המטרה העיקרית שלו היא לשפר את ההתנהלות ואת הרווחיות של העסק. התהליך שמבצע היועץ, שנקרא "ייעוץ עסקי", יכול לסייע מאוד לעסקים בשלבים שונים של חייהם בין אם הם מצויים במצב טוב או לא טוב. ואולם, הדבר מחייב כמובן שתהליך הייעוץ העסקי יבוצע בתורה רצינית ומקצועית, וחשוב לזכור כי יועצים עסקיים אינם עשויים מקשה אחת.

באופן כללי, יועץ עסקי טוב הוא מי שמחזיק בהשכלה אקדמית מקיפה בתחומי הכלכלה, העסקים והמנהל, וגם יש לו ניסיון עשיר בתור מנהל עסקים בשטח, ובייעוץ לעסקים, חברות וארגונים. על ההיבטים האלו ואחרים נרחיב בהמשך אך כפי שאמרנו לא כל היועצים העסקיים הם בעלי אותו הניסיון ואותה רמת השכלה. על כן, בחירה בבעל המקצוע לצורך ייעוץ עסקי צריך לבצע באופן מושכל תוך התייחסות למספר היבטים מרכזיים. יש לזכור כי ייעוץ עסקי מקצועי ונכון עשוי לחולל תמורה משמעותית בעסק, המתבטאת במעבר לרווחיות גדולה יותר ואף למחזור גדול יותר. עקב כך, אין להקל ראש בחשיבותה של בחירה נכונה באיש המקצוע המתאים לכם.

קצת על ייעוץ עסקי

לפני שנדבר על הפרמטרים לבחירה נכונה של יועץ עסקי נאמר כמה מילים על התהליך עצמו, שכן האיכויות המתבקשות מהיועץ נגזרות מהבנת התהליך. ייעוץ עסקי הוא מהלך מועיל ונחוץ שלבים שונים של חיי העסק, לרבות לפני ובעת הקמה, בתקופת ההרצה, בזמן משבר, בעסק המצוי ברווחיות נמוכה, בתקופה של צמיחה והתרחבות, לפני כניסה לשותפות או רכישת מתחרה, ועוד מצבים רבים.

את התהליך מתאים היועץ העסקי אל מצבו הנוכחי של העסק, מאפייניו, השוק בו הוא פועל והמטרות המסוימות שלו. ואולם, באופן כללי ישנם מספר שלבים החוזרים על עצמם בכל סוגי העסקים הפונים לייעוץ עסקי. מדובר בתהליך סדור שמבוצע באופן מאורגן ומדויק, וכולל בין היתר שלב פיננסי המתייחס לסקירת דוחות כלכליים, בניית דוחות כלכליים חדשים ומקצועיים, עבודה מול הבנקים, תמחור נכון וכדומה. היועץ מבצע סקירת עומק של העסק על מנת לאתר כשלים פיננסיים ואחרים, ולאחר מכן דואג ליישום כלים ושיטות המגולמות בתוכנית עסקית ברורה וסדורה. התוכנית נותנת פתרון למגוון בעיות כגון הקטנת הוצאות העסק, העסקת עובדים, עבודה מול ספקים, מעבר למיקור חוץ, שיפור בגבייה, שינוי בהלוואות וכן הלאה. כמו כן, תהליך ייעוץ עסקי מתמקד בכל הקשור לשיווק ופרסום כגון שיתופי פעולה עסקיים, שיווק דיגיטלי באינטרנט וברשתות החברתיות, נטוורקינג וכדומה. זאת בנוסף למתן כלים ניהוליים מתבקשים לאור בחינת ההתנהלות השוטפת בעסק. התהליך עשוי להתמקד בעוד היבטים רבים של העסק והוא עשוי להתפרש על פני תקופה או שאפשר להסתפק במספר פגישות בודדות בהתאם לצרכי הלקוח. לכל אורך התקופה היועץ מלווה את בעל העסק "יד ביד" וזמין לסייע בשאלות, התלבטויות, קבלת החלטות ומעקב אחר עמידה במטרות.

אז איך בוחרים יועץ עסקי

כפי שניתן להבין, יועץ עסקי נכנס אל הקרביים של העסק ועובד בשיתוף פעולה קרוב וצמוד אתכם. לתהליך המבוצע עימו יהיו השלכות משמעותיות מבחינת רווחיות וייתכן שיידרשו כמה שינויים מהותיים. לכן, לפני שאתם בוחרים יועץ עסקי כזה או אחר, שימו לב לכמה קריטריונים חשובים:

  • השכלה אקדמית כלכלית – כפי שראיתם, תהליך הייעוץ העסקי יכול לעסוק בקשת רחבה של נושאים. ואולם, כמעט תמיד היבטים אלו יערבו סוגיות פיננסיות שהרי בסופו של דבר המטרה היא לעבור לרווחיות טובה יותר ואף להגדיל את המחזור. אין זה משנה אם הכיוון הוא לשנות היקפי משרה בעסק, לעבור למיקור חוץ, לפנות לספקים חדשים, למחזר או לסגור הלוואות, או לצאת בקמפיין שיווקי חדש – תמיד יש להיות עם היד על הדופק באשר למספרים, ולהבין האם, כיצד ומתי מהלכים אלו יכולים להיות כדאיים. על כן, חשוב מאוד לוודא שמדובר בבעל מקצוע המחזיק השכלה אקדמית כלכלית ממוסד מוכר, בין אם מדובר בפיננסים, שיווק, מנהל עסקים וכדומה.

 

  • ניסיון בתור יועץ – ניסיון הוא דבר חשוב ומועיל בכל תחומי העסקים ובחיים בכלל, והדבר נכון בוודאי לגבי ייעוץ עסקי. ככל שהיועץ עובד יותר שנים בייעוץ כך גדל מספר העסקים שאותם ליווה, מה שמתבטא בבקיאות מעמיקה יותר וביכולת להתמודד ולתת פתרונות לקשת רחבה של מצבים. יתר על כן, ככל שהיועץ עובד יותר שנים יש סיכוי גדול שהוא ליווה עסקים דומים לשלכם, הן מבחינת תחום העיסוק והן מבחינת השלב בחיי העסק. על מנת לוודא את העניין שאלו את בעל המקצוע האם יצא לו ללוות עסקים בתחומכם, למשל תיירות, מסעדנות, ביגוד, ייבוא, רפואה, הייטק, פטנטים וכדומה. בנוסף, שאלו עם אילו בעיות של עסקים יצא לו להתמודד, איזה תהליך בוצע, מהם הפתרונות שהוצעו על ידיו, ואילו תוצאות הצליח התהליך להשיג. אין ספק כי יועץ שכבר רכש ניסיון בליווי עסקים בתחום שלכם יכול להביא ידע חיוני ומעמיק שישרת אתכם בתהליך קידום העסק.

 

  • קשר אישי ואמון – כפי שאמרנו, ייעוץ עסקי עשוי להתפרש על פני תקופה או להסתכם במספר פגישות בודדות. בכל מקרה, מדובר בבעל מקצוע שאתם מכניסים אל הקרביים של העסק על מנת שייתן נקודת מבט אובייקטיבית ומזווית חדשה, יצביע על בעיות ויתווה את הדרך לפתרונות. את האמון בו תיבנו בהדרגה ככל שמתקדמות הפגישות וכשאתם רואים שהיועץ יודע על מה הוא מדבר. ואולם, לפחות בשלב הראשוני של הבחירה תוכלו לשים לב אם אתם חשים בנוח עם האדם הזה, וזוהי נקודה מהותית. עליכם להרגיש שיש פה מישהו שאפשר לעבוד איתו בגובה העיניים בצורה נגישה ונוחה. זכרו שאתם עומדים להיכנס איתו לעבודה משותפת הכוללת חשיבה בצוותא, העלאת שאלות, קבלת תשובות ועצות, חשיפה של מידע ושיתוף בהתלבטויות. ככל שאתם מרגישים שניתן לעבוד מולו בצורה טובה כך גדלים הסיכויים שתפיקו את המירב מהתהליך.

 

  • ניסיון עסקי- הנקודה האחרונה שחשוב לבדוק, אם כי לא פחות חשובה, היא ניסיון החיים של היועץ. כדאי לעבוד עם בעל מקצוע בוגר ובעל ניסיון עסקי וניסיון חיים, שיודע לנהל חברה ולהיות איש עסקים, ועם הבשלות הנדרשת על מנת לייעץ לעסקים. אדם כזה יכול להבין היטב את הסוגיות ובעיות הנדונות, את האילוצים והלחצים של ההתנהלות השוטפת, ולספק המלצות שאינן מבוססות רק על ספרים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם