איך להוציא את העסק מהמינוס?

אם העסק שלך במינוס אתה לא לבד, אלא בחברה טובה של עשרות ומאות אלפי עסקים אחרים בישראל. אבל צרת רבים אינה נחמה, ואתה שובר את הראש איך להוציא את העסק מהמינוס. איך מתמודדים עם מחנק האשראי, עם החובות לספקים, לבנק? איך מגיעים למצב שאפשר לישון טוב בלילה? יש לנו בשורות טובות בשבילך: הניסיון מראה שבהחלט אפשר להוציא את העסק מהמינוס ולעבור לרווחיות והצלחה. לשם כך, עליך להתחיל בפגישה עם יועץ עסקי.

למה יש מינוס?

יש לא מעט דברים שתוכל לעשות בשביל להוציא את העסק מהמינוס ולעבור לרווחיות יפה, אבל הפעולות תלויות בהבנת הגורמים שהובילו אותך למצב הנוכחי. לכן, לפני שנתאר כמה צעדים מעשיים שתוכל לעשות, נבהיר שהפעולה הראשונה שיש לבצע היא תחקיר עומק של העסק על ידי יועץ עסקי מיומן. למעשה, זהו השלב החשוב ביותר כי את התרופה צריך להתאים למחלה. בבדיקת העומק היועץ העסקי בוחן את כל היבטי העסק לרבות דוחות של רואה החשבון, משכורות ועובדים, הלוואות ובנקים, גבייה, תזרים מזומנים, ספקים ועוד. במידת הצורך היועץ העסקי גם יבנה לך דוחות כלכליים מובנים וברורים, אשר ישקפו את המצב הפיננסי בזמן אמת.

אחרי שיש לנו תמונה ואפשר להסיק מסקנות לגבי המצב בעסק והבעיות העיקריות שלו, אנחנו יכולים לעבור את תיקון הכשלים. בהמשך המאמר תוכל לקרוא כמה דוגמאות לפעולות רלוונטיות, אבל בינתיים חשוב להסביר את המהלך הכללי. אם כך, בשלב הנוכחי של תיקון הבעיות תיבנה תוכנית עסקית המגדירה ומתארת את הנושאים החשובים, כמו התנהלות בלתי יעילה, תמחור נמוך מדי, מחסור או עודף בעובדים, ריביות גבוהות על הלוואות, אשראי מצומצם או גדול מדי, וכדומה. התוכנית העסקית ממקדת לך את הכשלים, מגדירה את היעדים ואת הפעולות המתבקשות, ואילו היועץ העסקי מלווה אותך לאחר מכן במהלך היישום עם ייעוץ, פיקוח, תמיכה ומתן כלים מעשיים.

אז מה אפשר לעשות כדי להוציא את העסק מהמינוס?

כפי שאמרנו, היציאה מהמינוס תלויה בבעיות שגילינו בבדיקת העומק, כאשר התיקונים מתגלמים בתוכנית העסקית. כעת נביא דוגמאות לכמה כשלים נפוצים בעסקים המצויים במינוס, ונתאר את הדרכים לפתרונם:

שינוי בתמחור

מרבית העסק בארץ מתמחרים את המוצרים והשירותים שלהם נמוך מהאפשרי, ופעמים רבות גם נמוך מדי, כך שבסופו של דבר הרווחיות נמוכה ואף לא קיימת. בדרך כלל הסיבה היא שהתמחור בוצע בצורה לא מקצועית, בלי הבנה כלכלית טובה ובלי להביא בחשבון את מכלול הפרמטרים. לכן אחת הפעולות החשובות שיועץ עסקי מבצע עבורך הוא תמחור נכון ומקצועי של מוצרי ושירותי העסק. זוהי פעולה יחסית מורכבת מפני שיש להתחשב במכלול נתונים פיננסיים והיבטים נוספים המייחדים את העסק. ואולם, מספיק שמבצעים אותה פעם אחת באופן מקצועי ולאחר מכן ניתן לנוע למעלה ולמטה על מסביב לתמחור הבסיסי.

עוד לפני שמבצעים תמחור מחודש, ייתכן שהיועץ ימליץ לך להעלות מחירים. במרבית המקרים אין מה לחשוש מהעלאת מחירים מפני שהמחיר הוא לא הסיבה היחידה והחשובה ביותר ללקוחות. אם תשאל את הלקוחות שלך תראה שהם קונים ממך בגלל הרבה סיבות, למשל איכות המוצרים, נוחות הקנייה, אמינות וכדומה. לכן, אם תעלה מחירים ברמה סבירה של עד 5% הדבר לא ידליק נורה אדומה, ואם לקוחות מסוימים ישימו לב – סביר להניח שיקבלו זאת בהבנה. עוד 5% בסך המכירות הנוספים לשורת הרווחים יכולים להצטבר לעשרות אלפי שקלים בשנה, סכום משמעותי לכל הדעות שיכול לעזור מאוד ביציאה מהמינוס. יחד עם זאת, כמובן שההעלאה לא נעשית כלאחר יד. היועץ העסקי יבחן האם ניתן להעלות מחירים ובאיזה שיעור, וכיצד הדבר צפוי להשפיע על כמות הלקוחות ומיתוג העסק.

להבין ולשנות את מצב ההלוואות בעסק

בעסקים רבים נוטלים עם השנים הלוואת לצרכים שונים, החל בתקופת ההקמה וההרצה, דרך כיסוי מינוס ועד להשקעות והתרחבות. ואולם, לא תמיד קיימת הבנה טובה של המשמעויות הפיננסיות ומבוצעות טעויות בסיסיות כמו לקיחת הלוואות בתנאים לא טובים. הדבר משפיע כמובן על שורת הרווח שיוצאת הרבה יותר קטנה מהפוטנציאל, שלא לדבר על הפסדים. עוד טעות נפוצה היא התייחסות להלוואות כמו "פתרון קסם" שמוציא מהמינוס שוב ושוב, מבלי לרדת לעומק הגורמים שיוצרים את התסבוכת, והדבר רק מוביל להתחייבויות נוספות.

לכן, מה שצריך לעשות הוא לבחון היטב את מצב ההלוואות, כדאיותן והשלכותיהן, ומכאן עשויות להיגזר פעולות שונות. לדוגמא, ייתכן שכדאי לבצע סבב בין הבנקים ולקבל הצעות שונות, כך שתוכל לשוב אל הסניף שלך ולקבל הצעה להלוואה בתנאים טובים יותר. כמו כן, ייתכן שכדאי יהיה לקחת הלוואה גדולה אחת מהקרן להלוואות בערבות מדינה במקום מספר הלוואות קטנות. עוד אפשרות היא שהתנאים הלא-טובים של ההלוואות הנוכחיות נובעים מתוכנית עסקית שהוצגה לבנק, שלא הייתה מספיק משכנעת, מקצועית ורצינית. אין ספק שכיום לעסקים במינוס קשה להוציא הלוואות בכלל, והלוואות בתנאים טובים בפרט, ודווקא בשל כך צריך לבנות כעת תוכנית עסקית הולמת. מדובר בתוכנית המציגה באופן חיובי ככל האפשר את נתוני העסק, השינויים המתוכננים, והדרכים שבהן תתרום ההלוואה להשגת המטרות. שים לב: בניית תוכנית עסקית על ידי יועץ עסקי מיומן מגדילה מאוד את הסיכויים לקבלת הלוואה ובתנאים טובים, והדבר נכון גם לגבי אישור הלוואות מהקרן להלוואות בערבות מדינה.

לעבור לגבייה נכונה

לא פעם מוסר התשלומים הישראלי מביא עסקים למצוקה בתזרים המזומנים ולבסוף גם לסחרור. זאת מפני שעיכוב בתשלומים מקשה לעמוד בהתחייבויות, כלומר אתה נכנס לחובות, מגדיל את מסגרת האשראי או לוקח הלוואה, ומתמודד עם ריביות שמעיקות על המימון. גם הקשרים העסקיים נוטים להיפגע במצבים אלו מפני שצריך לדחות תשלומים לספקים ומכאן קצרה הדרך לפגיעה במלאי, בהתנהלות השוטפת ובשירות ללקוחות העסק. מעבר לכך, הרדיפה אחרי לקוחות שלא משלמים מהווה מטרד של ממש, הגוזל הרבה זמן ואנרגיות, וזוהי אחת הסיבות המרכזיות לכך שמטלת הגבייה נדחקת אחורה בהרבה עסקים.

אולי זו לא המשימה הכי נעימה בעולם, אבל במידה שיש בעיה בגבייה לשוב מאוד לפתור אותה. היועץ העסקי יסייע לך להפוך את מערך הגבייה למסודר, ברור, ממצה ונחוש. הוא ילמד אותך שיטות אפקטיביות לטיפול וארגון הנושא, ימליץ על מינוי האדם הנכון בעסק לגבייה, ויעלה אותך על הדרך הנכונה לקבלת הכספים מבלי שתאבד לקוחות חשובים.

הוצאות גבוהות ולא מיטביות

בכל עסק מסגלים עם השנים דרכי התנהלות ועבודה שהופכות למעין "טייס אוטומטי". כך אפשר להתנהל באופן בצורה חלקה בלי לשבור את הראש על כל עניין קטן, אבל לא פעם הטייס האוטומטי הופך את ההתנהלות לבלתי יעילה. לכן, אחד הדברים שהיועץ העסקי בודק הוא את הוצאות העסק, כולל עלויות ייצור ואספקה, שכירות על המבנה, תקציב הפרסום, משכורות, רכבים, חשמל וכן הלאה. בהתאם לתוצאות הבדיקה אפשר יהיה לבצע כמה פעולות להקטנה משמעותית של ההוצאות.

לדוגמא, ייתכן שיהיה כדאי לפנות אל ספק שאתה עובד מולו כבר די הרבה זמן ולבקש הנחה. אם אתה לקוח קבוע שלו ייתכן מאוד שהוא יסכים להוריד במחיר כדי שתישאר איתו. בד בבד, ייתכן שפנייה לספק חדש שעושה את צעדיו הראשונים בשוק תביא להצעת מחיר נמוכה מהמקובל, כי הוא מעוניין ליצור מעגל לקוחות ראשוני ומבוסס. ייתכן גם שיהיה כדאי להעביר עובד/ים ממשרה מלאה לחצי משרה, או להעביר חלקים מסוימים מהפעילות שלך למיקור חוץ. מעבר לכך, יש עוד פעולות רבות שניתן לבצע כדי להקטין את ההוצאות, והדבר תלוי כאמור בבדיקה שמבצע היועץ העסקי.

שמירה על תזרים המזומנים

זוהי הפעולה האחרונה שאנו מתארים, אך היא עומדת בראש סדר העדיפויות. כפי שאמרנו, יועץ עסקי עובר על הדוחות הכלכליים של העסק, מסביר לך אותם ובמידת הצורך גם בונה דוחות רלוונטיים יותר לפעילות השוטפת. אחד מהדוחות הללו שגם תלמד מהיועץ לבצע באופן עצמאי, הוא דוח תזרים המזומנים. זכור: ניהול עקבי ונכון של התזרים מאפשר לך לדעת בדיוק מה תהיה יתרת הבנק שלך בכל יום וכמה חודשים קדימה והיכן אתה עומד. בעסקים רבים לא מנהלים את התזרים באופן נכון ויוצרים סיכון לחריגות אשראי וללקיחת הלוואות שאינן מיועדות להתפתחות וצמיחה. אם כך, צעד בסיסי ביציאה מהמינוס הוא להתחיל לנהל היטב ובשוטף את תזרים המזומנים ולהקפיד על כך כל הזמן. לא מדובר במשימה מסובכת או כזו הגוזלת זמן רב, ולאחר שהיועץ העסקי יסביר לך כיצד לבצע אותה נכון תוכל כבר "לרוץ" לבד.

יש עוד צעדים רבים שאפשר לבצע כדי להוציא את העסק מהמינוס. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או בווטס אפ או בהודעה

 

אולי יעניין אותך

איך הופכים מעסק קטן לעסק גדול יישום אסטרטגיות מובילות רבים

הגדלת הרווחיות היא שאיפה בריאה וחשובה לכל עסק מכל תחום

על המשק הישראלי עוברת תקופה לא פשוטה בדומה לשווקים אחרים

שיווק נכון הינו מרכיב חיוני שלא אחת מכריע בין הצלחה

העסקים הקטנים במדינת ישראל מהווים מעל לתשעים אחוז מסך כל

אם בתקופה האחרונה נראה שהעסק קצת תקוע ואינכם מצליחים למשש

רכישה של עסקים הינה שכיחה מאוד עקב מספר יתרונות בולטים

כל בעל עסק מבין את חשיבותו של הפרסום המהווה יסוד

בעלי עסקים מקבלים מדי שנה דו quot ח רווח והפסד

כל עסק פועל על פי מודל כלכלי מסוים המהווה את

שיווק ופרסום נמנים על יסודותיו החשובים ביותר של כל עסק

קווים רבים מחברים בין כלכלת העסק והמשפחה ולו מהסיבה שהמשכורת

לכל ידוע כי על ישראל עוברת תקופה של עליית מחירים

התמחור הינו מנגנון הפקת הרווחים העיקרי של כל עסק ולכן

כידוע שיווק של שירותי ומוצרי העסק הוא אבן יסוד לפעילות

פורטרט ירון לוי

ירון לוי

אודות הכותב

ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ עסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי. ירון ליווה בהצלחה רבה מעל 1000 עסקים בישראל.

אין מה להתלבט
פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים וניצור קשר בהקדם

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 110 ביקורות
×
js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם