דו"חות רווח והפסד

רואה החשבון שלך מציג לך את דו"ח רווח והפסד ומבשר לך שאתה מרוויח יפה, אבל הנתונים שאתה רואה בדו"ח השנתי לא מסתדרים עם מה שקורה בעסק. אתה לוקח עוד הלוואה כדי לשלם לעובדים, ולא משכת משכורת כבר חודשים. או שאולי אתה באמת מרוויח, אבל הנתונים לא מרשימים כמו אלו שרואה החשבון מציג. למה זה קורה?

אחת הטעויות התפיסתיות של בעלי עסקים היא לחשוב שהדו"חות שרואה החשבון שלהם מפיק יכולים לסייע להם לנהל את העסק שלהם. רואה חשבון מפיק דו"חות לצרכי מס הכנסה, והם אינם מעידים על מצבו של העסק. יתרה מכך, זו אינה אחריותו של רואה החשבון שלך, של הבנק או של אף גורם אחר מלבדך לפקח על מצבו של העסק מבחינת רווחיות, וגם אין להם את הכלים לכך. הם מתערבים רק כשהמצב חמור וכל הנורות האדומות כבר נדלקו. היחיד שיכול להנחות אותך כיצד לפקח על ביצועי העסק, וכיצד לשפר אותם אם אתה רוצה להרוויח יותר, הוא יועץ עסקי.


דו"ח רווח והפסד של רואה חשבון מטעה אותך!

דו"ח רווח והפסד של רואה חשבון הוא לא כלי שנותן לך מידע אמיתי על מצב העסק שלך. זה דוח שנתי שנועד עבור רשויות המס לצרכי דיווח, ולמעשה תמונת המצב שהוא נותן לך לא עדכנית, לא משקפת את המצב הכלכלי ולא את מה שבאמת קורה בעסק שלך מבחינת רווח והפסד.

כאשר יועץ עסקי מטעמנו עובד איתך על שיפור הרווחיות שלך, הוא יוצר איתך דו"ח רווח והפסד כלכלי – ניהולי שמטרתו לתת לך אינדיקציה חודש בחודשו על מצב העסק שלך, לספק לך חשבון נפש על ביצועי העסק שלך ומה עשית החודש ולהיות מצפן שבעזרתו תוכל להבין איך להשתפר ומה לתקן.

הנה כמה דוגמאות לאיך דו"ח רווח והפסד של רואה החשבון מטעה אותך:

הצגת הנתונים העסקיים שלא בזמן

כדי לנהל את העסק שלך נכון, יש שתי נקודות קריטיות שבהן אתה צריך לראות מה מצבך הכלכלי – אמצע החודש וסופו. דוח רווח והפסד של רואה חשבון מיוצר במקרה הרע כדו"ח שנתי למס הכנסה, ובמקרה הטוב כדו"ח תקופתי עבורך, רק לאחר שכל החשבוניות הועברו והוזנו ולאחר שהמע"מ שולם. הבעיה היא שהוא מתייחס לחודש הקודם ולכן הדו"ח, כפי שרואה החשבון מייצר אותו, חסר ערך ככלי ניהול עבורך.

בתהליך ייעוץ עסקי, אנו יוצרים עבור הלקוחות שלנו דו"ח רווח והפסד אלטרנטיבי כלכלי – ניהולי, שמתעדכן במהלך החודש בנתוני אמת, ונותן לך תמונת מצב של העסק שלך כשאתה צריך אותה: באמצע החודש וביום האחרון של החודש.

דוח רווח והפסד לא מתחשב לדוגמא בהוצאות שנתיות

על אף שארנונה משולמת פעם בחודשיים, מבחינת חישוב הוצאות העסק, ההוצאה עליה היא הוצאה חודשית. ומה לגבי הוצאות שמשלמים אותן פעם בשנה כמו ביטוח או טסט? דוח רווח והפסד של רואה החשבון מציג אותן רק בהקשר לחודש בו שולמו, או במועד שבו הכי כדאי לקזזן.

אבל מבחינת ניהול עסקי נכון, הוצאות שמשרתות את העסק במהלך השנה אמורות להיות מחולקות על פני פרק הזמן היחסי כולו. אנחנו לא מחפשים לקזז הוצאות אלא לראות מהם הרווח וההפסד של העסק, ולכן נרצה לראות את החלק היחסי שלהם בכל חודש בדו"ח הכלכלי-ניהולי שאנו יוצרים.

ההוצאות הכי גדולות שלך לא נלקחות בחשבון

בצעת שיפוץ בעסק בהיקף של מאות אלפי שקלים, קנית ציוד ומכונות בשווי של מאות  אלפי שקלים נוספים –  הוצאה שמשפיעה על מצבו הפיננסי של העסק. אבל דו"ח הרווח והפסד של החודש הקרוב וגם הדו"ח השנתי לא יראו שמשהו קרה.

מכיוון שרשות המיסים מגדירה את הסוג הזה של הוצאות כפחת, היקף ההוצאה המתבטא בדו"ח הוא אחוזים קטנים מתוך אותם מאות אלפי שקלים. הוא יופיע אמנם על פני שנים ארוכות, אבל בעוד שבחודשים הקרובים אתה תרגיש את ההשפעה שלו על הניהול הכלכלי של העסק שלך, בדו"חות של רואה החשבון שלך הוא לא יופיע.

בדו"ח רווח והפסד הכלכלי-ניהולי, אנו מחלקים את ההוצאה על פני התקופה בצורה נכונה ופרקטית, ומתייחסים לשווי המלא שלו, ולא להערכת מס ההכנסה. כך אתה יכול לדעת בוודאות עד כמה ההחלטה לשפץ, לקנות ציוד או להגדיל את צי הרכב שלך היתה משתלמת.

המלאי שלך לא נספר

מלאי לא נחשב בדו"ח רווח והפסד בתור הוצאה לצרכי מס, אך בתור בעל עסק להגדלת המלאי יש השלכות עסקיות ותזרימיות רבות. בעוד שהדו"ח של רואה החשבון מתעלם מנתון זה, הדו"ח שאנו עורכים עבורך במסגרת הייעוץ העסקי, לוקח בחשבון את קיומו של המלאי, את המשמעויות הפיננסיות שלו ואת ההשלכות שלו על רווחיות העסק.

דו"ח רווח והפסד עיוור להלוואות שלקחת

רוב בעלי העסקים נמצאים במצב שבו הם נדרשים להחזרי הלוואות ואשראי כחלק מהפעילות השוטפת של העסק. מכיוון שהלוואות ואשראי אינן מופיעות בדו"ח רווח והפסד בתצורתן המלאה אלא רק הריביות עליהן מוכנסות לדו"ח, יכול להיווצר מצב בו הדו"ח מציג רווח, בעוד שבפועל העסק נאבק כדי לשמור את הראש מעל המים.

בדו"ח הכלכלי-ניהולי, הלוואות הן הוצאות חודשיות שהעסק מחויב לשלם בתחילת החודש, בדיוק כמו שכר דירה, והן מופיעות במלואן. מצב זה מאפשר לבעל העסק להבין מהי נקודת הפתיחה שלו, ובנקודות המבחן לראות מהי הרווחיות האמיתית שלו.

דו"ח רווח והפסד נותן לך תמונה לא מדויקת

מתוך רצון להפחית את נטל המס, ייתכן מצב שבו בעל העסק מדווח על הוצאות שחלקן פרטי וחלקן עסקי. אז ייתכן שכך אתה משלם פחות מס, אך בתמורה מקבל תמונה מעוותת שאינה משקפת את הוצאות העסק שלך.

במסגרת תהליך הליווי העסקי והדו"ח הכלכלי-ניהולי אנחנו מנטרלים את הסוג הזה של הוצאות, שכן אנו דואגים להפריד בין החשבון הפרטי והעסקי והפורמט בו בנוי דו"ח הרווח וההפסד שלנו לא מעודד להכנסת הוצאות חצי פרטיות.

הרו"ח שלך רואה רק את מה שאתה בוחר להראות לו

רוב רואי החשבון עסוקים מכדי לוודא שבשנה אחת הם מקבלים 6 חשבונות ארנונה, 6 חשבונות חשמל, 12 חשבונות טלפון וכן הלאה. ואתה? אתה עסוק ולא תמיד זוכר איפה שמת את החשבון, או לא תמיד בטוח שקיבלת את כל החשבוניות מלכתחילה. משמעות הדבר היא שכשרואה החשבון מציג את דו"ח הרווח וההפסד הוא מציג בדרך כלל נתונים חלקיים של מה שהגיע אליו בלבד.  גם אם חשבון החשמל שלך עומד על אלפי שקלים בחודש, אם לא שלחת את החשבונית לרואה החשבון, לא תראה את הסעיף הזה מופיע בדו"ח.

הדו"ח הכלכלי-ניהולי בנוי לפי פורמט, ולא מתבסס על המצאת חשבוניות. אנחנו מוודאים שכל סעיף מולא, ולכן הסיכוי לפספס הוצאה על סך כמה אלפי שקלים, כמה פעמים בשנה קטן. התוצאה? הערכה מדויקת של מצב העסק שלך מבחינת רווח והפסד.

האם שורת הרווח מעידה באמת על רווח?

בדו"ח רווח והפסד של עוסק מורשה אין שורה המתייחסת לשכר של בעל העסק, ולמעשה פעמים רבות גם רואה החשבון וגם בעל העסק מתייחסים אל הרווח כאל השכר של בעל העסק.  התפיסה הזו שגויה, משום שגם כבעל עסק אתה אמור לקבל משכורת בסיסית עבור העבודה שלך, והמשכורת הזו היא לא הרווח. הרווח אמור להיות מה שנשאר מעבר לכך.

בחברה בע"מ כבר קיים תיעוד למשכורת לבעל העסק, אך פעמים רבות בעל העסק לא מתמחר את עצמו בשכר ריאלי אלא לוקח סכום נמוך מדי. במצב כזה, ייתכן שדו"ח רווח והפסד יציג שורת רווח גבוהה, אך השאלה היא מה נקבל אם נחסר ממנה את שווי העבודה שלו, על מנת לקבל את הערך האמיתי של שכר הבעלים?

בדו"ח הכלכלי-ניהולי אנו מכניסים את המשכורת הריאלית של בעל העסק כהוצאה קבועה, בהתאם להיקף עבודתו  בעסק. לאחר שעשינו זאת, אנו יכולים לבחון את השורה התחתונה ולראות האם העסק אכן רווחי, או האם לאחר הפרשת השכר לבעליו הוא מאוזן או גרעוני. במקרה השני, המשמעות היא שהעסק לא רווחי.


רתום את כוחו של דו"ח רווח והפסד להצלחה שלך

יחד עם דו"ח תזרים מזומנים ועם דו"ח הבקרה הנגזר מהתכנית העסקית, דו"ח רווח והפסד כלכלי-ניהולי הוא חלק מהליבה הניהולית של העסק שלך. הוא מאפשר לך לראות את הביצועים שלך ולדעת כיצד אתה יכול להשתפר מכאן.

דו"ח רווח והפסד שנותן לך נתונים מדויקים ובזמן אמת יכול להזניק את העסק שלך קדימה. לקביעת פגישה לבניית תוכנית עסקית ללא עלות וללא התחייבות פנו אלינו עכשיו בהודעה, טלפון או ווטס אפ

ירון לוי

יועץ עסקי מהמובילים בישראל, כלכלן מומחה, והבעלים של חברת "לוי יועצים" אשר ליוותה בהצלחה מעל 1000 עסקים, בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א.

אין מה להתלבט

פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות. כמה פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

js_loader
שירותים נוספים

ליווי בהצלחה של מעל 1000 עסקים בכל התחומים

בין לקוחותינו:

סרטונים

אין מה להתלבט

פגישת ייעוץ ראשונה ללא עלות

רק להשאיר כמה פרטים ונחזור בהקדם

js_loader

השאירו לנו פרטים

ואנחנו ניצור איתכם קשר בהקדם